Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gjør det selv CNC-ruter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Vegabond View Post
    Fine tegninger må ærlig påstå at jeg synes jeg har blitt flink, men ser jeg har LANGT igjen!

    er det enklere å tegne 3d med ett modeleringsprogram enn med AutoCAD?

    Mvh Robert.
    Takk, takk.. Du har all grunn til å synes du er blitt flink, veldig flotte tegniger..

    Om det er enklere å tegne 3d med et featured basert cad program enn med AutoCAD... svaret er enkelt .... JA, myyyye enklere. spesiellt om du ikke benytter siste versjon av Acad (v. 200, i denne versjonen gjorde Autodesk store forbedringer på 3d siden til Acad, men uansett så er det mye enklere i feks. Solid Edge, SolidWorsk, Inventor osv... men det er klart... om man har jobbet med AutoCAD i 10 år og er vannt med alt der, så vil en nok synes det enklere der... men det er jo slik det altid er, alt er enkelt når man kan det. Men som sagt i et tideligere innlegg så har jeg holdt div. kurs for skoler (lærere) hvor flere av deltakerene har hatt lite eller ingen erfaring fra CAD, mange av de som hadde litt erfaring hadde denne fra AutoCAD siden det har vært benyttet på skolen tideligere, disse personene var veeeldig overasket over hvor mye fortere det er å lage tegnigner, hvor mye mer oversiktelig alt er... og hvor mye lettere det er å rette opp evnt. feil man gjør...

    AutoCAD vil nok aldri bli noe særlig bedre til 3d enn det det er nå i 2008 versjonen, dette tipper jeg pga. det firmaet som lager AutoCAD, AutoDesk, lager også Inventor, så ser ikke hvorfor de skulle bruker tid og penger på å utvikle AutoCAD så alt formye mer mtp 3d. AutoCAD blir vel i dag brukt mest til skjematiske tegninger, av de som altid har brukt det og som et suppliment til et featured basert CAD program.

    Ikke ta mine ord som en fasit, jeg er jo mest kjent med den mekaniske industriens CAD bruk og her så er det nå KUN 3d som gjellder. Det er mange grunder til det, feks. så benytter jeg alle 3d modeller jeg lager i CAM programmet mitt, jeg legger verktøybanene direkte på 3d modellen, om det da kommer en revisjon på denne komponenten så forandrer jeg bare 3d modellen så oppdaterer CAM programmet selv verktøybanene, noe som sparer meg for mye jobb. Er litt usikker på hvordan det er i 2008 versjonen, men i tideligere versjoner av AutoCAD så har disse 3d modellene man kunne lage der vært i et filformat som egentlig ikke kunne brukes noe særlig videre i produksjonsprosessen, 3d funksjonen var der egentlig kun for å kunne få frem et isometrisk view på 2d tegninga... det er i alle fall min erfaring, men jeg kan jo ta feil... Også i design/ utviklings prosessen har 3d mange fordeler, man kan sjekke om alt passer sammen, om ting beveger seg slik man ønsker, med tilleggsmoduler så kan man styrkeberegne, man kan automatisk få laget støpeformer/ stanseverktøy.... mulighetene er mange..
    Last edited by Pole; 06-09-08, 10:18. Reason: skriveleifer.... sikkert mange igjen.. :P
    Eivind Hansen
    ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

    Comment


    • #32
      Pole:

      Det ser ut til at du har ganske god peiling på CAD og 3D programmer og lurte på om du kunne svare på noen spørsmål (ikke for og kapre tråden altså men fannt ut at dette var det beste stedet og spørre

      Jeg har nettop startet og lære litt om AutoCAD på skolen og har på egenhånd også begynnt og eksprimentere litt med 3D i dette programmet (driver med en stirlingmotor og en 4-takt bensinmotor) men har møtt på litt problemer når det gjelder og gå litt utenom de standard figurene (sylinder, kube, osv.) og de standard redigeringene av disse (fillet, subtract, union, osv.). Dette går spesiellt på og lage div "strukturer" på disse standard figurene. F.eks. på dekkene til den fine 3D-modellen av den bilen du viste et bilde av så er det et mønster. Hvordan får du til dette (å lage dekket av en sylinder og runde av "kantene" med fillet er ikke noe problem men får ikke til mønsteret).
      Har letet litt på nettet men finner ikke noen turtorialer som viser noe særlig utover disse standard figurene og redigering/modifiseringsmetodene av disse figurene. Det samme er tilfelle med læreboka vi bruker (AUTOCAD 2008 av Odd Svere Kolstad).

      Hadde dette vært lettere med Inventor (har ikke prøvd Inventor da) eller noen andre CAD-programmer?

      Og til sist Hva er hovedsskelig forskjellen i funksjonene til Autodesk Inventor og 3D-delen i AutoCAD?


      Til trådstarter:

      meget fin CNC-maskin du har laget

      Hvor mye har den ca. kommet på inkludert allt?
      Last edited by flesvik; 07-09-08, 05:19.

      Comment


      • #33
        Originally posted by flesvik View Post
        Til trådstarter:

        meget fin CNC-maskin du har laget

        Hvor mye har den ca. kommet på inkludert allt?
        Hei,
        Må si jeg er ganske fornøyd jeg å på tross av den ikke er spesielt estetisk pen!
        Totoalt har den kommet på ca 4500.- sålangt, bare noe småtteri igjen vil tippe 500 til så er jeg i boks.

        mvh
        ugelstad

        Comment


        • #34
          Originally posted by flesvik View Post
          Pole:

          Det ser ut til at du har ganske god peiling på CAD og 3D programmer og lurte på om du kunne svare på noen spørsmål (ikke for og kapre tråden altså men fannt ut at dette var det beste stedet og spørre

          Jeg har nettop startet og lære litt om AutoCAD på skolen og har på egenhånd også begynnt og eksprimentere litt med 3D i dette programmet (driver med en stirlingmotor og en 4-takt bensinmotor) men har møtt på litt problemer når det gjelder og gå litt utenom de standard figurene (sylinder, kube, osv.) og de standard redigeringene av disse (fillet, subtract, union, osv.). Dette går spesiellt på og lage div "strukturer" på disse standard figurene. F.eks. på dekkene til den fine 3D-modellen av den bilen du viste et bilde av så er det et mønster. Hvordan får du til dette (å lage dekket av en sylinder og runde av "kantene" med fillet er ikke noe problem men får ikke til mønsteret).
          Har letet litt på nettet men finner ikke noen turtorialer som viser noe særlig utover disse standard figurene og redigering/modifiseringsmetodene av disse figurene. Det samme er tilfelle med læreboka vi bruker (AUTOCAD 2008 av Odd Svere Kolstad).

          Hadde dette vært lettere med Inventor (har ikke prøvd Inventor da) eller noen andre CAD-programmer?

          Og til sist Hva er hovedsskelig forskjellen i funksjonene til Autodesk Inventor og 3D-delen i AutoCAD?

          Svarer deg på pm.
          Eivind Hansen
          ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

          Comment


          • #36
            En ting til, noen som vet noen plasser man finner AutoCAD inventor tutorials?

            Mvh Robert.
            ~Futaba 10C~


            ~T-Rex 500 v-bar~
            ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

            ~Min Cnc byggetråd #1~
            ~Min Cnc byggetråd #2~
            ~Min Cnc byggetråd #3~


            ~Trondheim Modellflyklubb~

            Comment


            • #37
              Originally posted by Vegabond View Post
              En ting til, noen som vet noen plasser man finner AutoCAD inventor tutorials?

              Mvh Robert.
              Har du sjekka Youtube.... ligger som regel en del uttpå der....
              Eivind Hansen
              ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

              Comment


              • #38
                Ja, har sjekket der.

                ligger jo tusenvis av videoer av ALT! men det blir så dårlig grafikk, så det blir litt vanskelig å få med seg hvor han trykker osv.

                Har registrert meg på Cadeeze.com, veldig gode filmer, bare at eieren av siden er jæ***g treig!

                Men hvilket av disse cad programmene kan man bruke til cnc fresing ?

                Mvh Robert.
                ~Futaba 10C~


                ~T-Rex 500 v-bar~
                ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                ~Min Cnc byggetråd #1~
                ~Min Cnc byggetråd #2~
                ~Min Cnc byggetråd #3~


                ~Trondheim Modellflyklubb~

                Comment


                • #39
                  Originally posted by Vegabond View Post
                  Ja, har sjekket der.

                  ligger jo tusenvis av videoer av ALT! men det blir så dårlig grafikk, så det blir litt vanskelig å få med seg hvor han trykker osv.

                  Har registrert meg på Cadeeze.com, veldig gode filmer, bare at eieren av siden er jæ***g treig!

                  Men hvilket av disse cad programmene kan man bruke til cnc fresing ?

                  Mvh Robert.
                  Man bruker ikke CAD programmer til cnc fresing eller noen form for maskinering. CAD står for Computer-aided design (DAK- Data assistert konstruksjon), dette er programmer utelukkende til tegning, design ol. Man kan nok få kjøpt tileggs apliaksjoner til de fleste "proffe" CAD programmer som vil gi muligheter for CAM (computer- aided manufacturing), som brukes til å lage nc-koder. Men det mest vanlige er åšbenytte et eget CAM system, feks. EdgeCAM, GibbsCAM, MasteCAM osv.... men dette er dog igjen "profesjonelle" programmer som koster en del.

                  Det finnes flere programmer som har både CAD og CAM funksjoner, type ProEngineer og NX, men disse ganske dyre.. Vet at Rolls-Royce Marine benytter ProEngineer, i alle fall til design...

                  Om du vil benytte et CAM program til å lage koder til din cnc-fres, så tror jeg det letteste, minst tidkrevende og billigste er å skaffe et CAM program som ikke er beregnet for industrien, ettersom disse har hundrevis av muligheter som du nok aldri vil tenke tanken på å benytte en gang, dette vil gjøre at det tar lenger tid å lære...

                  Jeg tipper på at det mest utbrette blandt hobby cncère er ett eller anna program som konverterer dxf eller dwg filer over til iso-koder (g-koder) som maskinen leser... da benytter man ikke selve 3d modellen i CAM prosessen ettersom dxf og dwg filer kun er "tråder" uten noen informasjon annet enn lengde, radie, vinkel osv...

                  En annen mulighet er å lage g-koden selv, det var slik vi lærte det grunnleggende innen cnc-teknikk da jeg gikk på skolen for 7-8 årsiden... utrolig tungvind og kjedelig, men nyttig å kunne...
                  Last edited by Pole; 07-09-08, 19:05.
                  Eivind Hansen
                  ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

                  Comment


                  • #40
                    Homepage | Vectric lager veldig bra CAM-programmer for hobbyfreseren. Jeg bruker VCarve og Cut3D.

                    Comment


                    • #41
                      Originally posted by tahustvedt View Post
                      Homepage | Vectric lager veldig bra CAM-programmer for hobbyfreseren. Jeg bruker VCarve og Cut3D.
                      Hei.

                      Tahust... Du vil ikke legge inn noen fine bilder/videoer av maskinen din her ? vet du har noen i din egen tråd, men får ikke til å se filmene dine, fordi siden er vel under bearbeiding?

                      Mvh Robert.
                      ~Futaba 10C~


                      ~T-Rex 500 v-bar~
                      ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                      ~Min Cnc byggetråd #1~
                      ~Min Cnc byggetråd #2~
                      ~Min Cnc byggetråd #3~


                      ~Trondheim Modellflyklubb~

                      Comment


                      • #42
                        Her er noen videoer:




                        Bildene viser maskina, tegning av maskina og noen ting jeg har laga.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #43
                          Nice

                          prøver meg litt på Vcarve nå, men går det ikke å sette ned speeden på selve fresen? tenker da på animasjonen som skjer når man skal "testkjøre".

                          Og kan du si noe om ca pris din maskin har kostet? (jeg vet du har bygget mye selv)

                          Mvh Robert.
                          ~Futaba 10C~


                          ~T-Rex 500 v-bar~
                          ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                          ~Min Cnc byggetråd #1~
                          ~Min Cnc byggetråd #2~
                          ~Min Cnc byggetråd #3~


                          ~Trondheim Modellflyklubb~

                          Comment


                          • #44
                            Tror ikke det. Hvis du har rask PC går det veldig fort. Store verktøy og avanserte baner går saktere.

                            Husker ikke hva maskina mi har kosta. Sikkert over 20 lapper med programvare, PC og alt. I tillegg kommer tusenvis av kroner i verktøy. Den høyre seksjonen i bildet er full av freseverktøy.
                            Attached Files
                            Last edited by tahustvedt; 07-09-08, 21:36.

                            Comment


                            • #45
                              Ok.

                              Bare jeg får skaffet meg noen slags tegning eller lignende, så kan jeg kanskje få begynt med "bordet", du har vel kanskje noe i Acad eller ?

                              Mvh Robert.
                              ~Futaba 10C~


                              ~T-Rex 500 v-bar~
                              ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                              ~Min Cnc byggetråd #1~
                              ~Min Cnc byggetråd #2~
                              ~Min Cnc byggetråd #3~


                              ~Trondheim Modellflyklubb~

                              Comment

                              Working...
                              X