Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gjør det selv CNC-ruter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by tahustvedt View Post
    Bildene viser maskina, tegning av maskina og noen ting jeg har laga.
    Det må jetg si tahustvedt, er skikkelig missunnelig på maskinene din!
    Din ser skikkelig proff ut!

    Spørs vel om det blir VCarve, Cut3D og mach3 når jeg bare har forsikkret meg om at den fungerer og levere resultater som jeg kan leve med i forhold til presisjon og ytelse.
    Skal ikke se bort ifra at jeg kansje skal bruke noe mer tid på det estetiske også med tiden! (Bytte ut sekskant skruer med Umbrako osv. . . . )

    Vi skulle ha laget ett sett med svært skalerbare tegninger og utstyr som kunne gjort det enklere for hobby cnc'ere å komme igang. Vet det finnes masse slikt på nett men dette skulle vært fra et norskt synspunkt. Hvilke norske levrandører finnes osv. . .
    Bare en tanke fra min side. . . .

    mvh
    Chris

    Comment


    • #47
      Men da satser vi på å fixe det da Christian skal begynne og tegne min ikveld jeg, for og se hvordan den kan bli.. men er det ikke noen som har et ganske enkelt utgangspunkt?

      Mvh Robert.
      ~Futaba 10C~


      ~T-Rex 500 v-bar~
      ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

      ~Min Cnc byggetråd #1~
      ~Min Cnc byggetråd #2~
      ~Min Cnc byggetråd #3~


      ~Trondheim Modellflyklubb~

      Comment


      • #48
        Originally posted by Vegabond View Post
        Men da satser vi på å fixe det da Christian skal begynne og tegne min ikveld jeg, for og se hvordan den kan bli.. men er det ikke noen som har et ganske enkelt utgangspunkt?

        Mvh Robert.
        You got mail!
        Noen utgangspunkt er på vei.

        mvh
        Christian

        Comment


        • #49
          Da er det faktisk dwg tegninger på vei ifra det store utland
          Bare venter på å få de, så skal jeg legge ut et bilde her.

          Eieren av tegningene sa at de var KUN! for privat/hobby bruk.

          Mvh Robert.
          ~Futaba 10C~


          ~T-Rex 500 v-bar~
          ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

          ~Min Cnc byggetråd #1~
          ~Min Cnc byggetråd #2~
          ~Min Cnc byggetråd #3~


          ~Trondheim Modellflyklubb~

          Comment


          • #50
            Noen som har en formening om det vil lønne seg å kjøpe en kombinert dreiebenk/fres av den "billige" sorten, og bygge den om til cnc?
            Trenger vel bare målestaver, samt å sette motorer på aksene da?

            Ser jula.no har noen som ser greie ut til hobbybruk. (siden er ikke ferdig, men maskinene står i katalogen som jeg fikk i posten)
            Hilsen Rune Marcussen

            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

            Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

            Comment


            • #51
              Originally posted by roadrune View Post
              Noen som har en formening om det vil lønne seg å kjøpe en kombinert dreiebenk/fres av den "billige" sorten, og bygge den om til cnc?
              Trenger vel bare målestaver, samt å sette motorer på aksene da?

              Ser jula.no har noen som ser greie ut til hobbybruk. (siden er ikke ferdig, men maskinene står i katalogen som jeg fikk i posten)
              Om det vil lønne seg, har ingen anelse. Men tror ikke då får kjøpt dreiebenk/fres i dette prisskiktet som er cncstyrt. Så spørsmålet er vel heller om du ønsker en slik maskin for da tror jeg nesten du må gå for en slik konvertering.
              Mulige problmemer du kan støte på i forbindelse med en slik konvertering er at det er mye døgang på aksene. Dette kan gi store reguleringsutfordringer.

              Alt er mulig, etter jeg er ferdig med fresen blir det nok på sikt en liten benkdreiebenk forhåpentligvis med fres også konvertert til cnc .. .

              mvh
              Christian Ugelstad

              Comment


              • #52
                Godagen!

                Hvilke skruer ville du satset på Chris?

                Mvh Robert.
                ~Futaba 10C~


                ~T-Rex 500 v-bar~
                ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                ~Min Cnc byggetråd #1~
                ~Min Cnc byggetråd #2~
                ~Min Cnc byggetråd #3~


                ~Trondheim Modellflyklubb~

                Comment


                • #53
                  Originally posted by Vegabond View Post
                  Godagen!

                  Hvilke skruer ville du satset på Chris?

                  Mvh Robert.
                  Kuleskruer er best og kan kjøpes så dyre du bare måtte ønske. De billigse her, såkalte "rolled" kuleskruer er fortsatt vesentlig dyrere enn trapesskruer.
                  Hadde det ikke vært for at jeg fikk kuleskruer hadde jeg nok gått for trapesskruer da jeg har inntrykk av at disse gir mest valuta for pengene.
                  Om du har tilgang til en velutstyrt dreiebenk skulle det kunne la seg ordne å få dried slike skruer selv, mutter kan du enkelt lage selv enten av delerin eller messing. Om du kjøper slik en skrue sørg for å få såpass ekstra at du har nok til å lage et gjengeverktøy også. Inbiller meg jeg leste i tråden til tahustvedt at det er mulig å kjøpe trapesskruer billig også her landet. Plast som det er mulig å lage mutter av får du kjøpt på biltema i form av plastskjærebrett.
                  Du må ha to muttere på hver akse slik at du kan forspenne dem for å unngå "backlash".
                  Et riktig forspent system basert på trapesskruer vil komme til å yte svært bra i forhold til prisen!

                  Feridge backlashfrie mutter til både trapesskruer og vanlig gjengestenger fås skjøpt på:
                  kygo lost without you with dean lewis【dumpstercnc.com】
                  relativt billig.

                  Det er jo relativt enkelt å bytte skruer også senere da så det skulle være mulig å benytte gjenestenger med slike skjøtemuttere (lange muttere) som du slisser på langs og klemmer litt sammen, jeg testet dette og det gir også svært lite slark. ulempen med dette er at de blir vesentlig raskere slitt og har svært lav virkningsgrad. Denne løsninger kan du jo få til for under 150kr totalt da . .. . høy kost-nytte verdi her å!

                  hmmmm rart hvordan jeg klarte å lage et så langt svar av et så kort og konsist spørsmål. . .

                  mvh
                  Chris

                  Comment


                  • #54
                    En stor fordel med kuleskruer er at de ikke slites i samme grad.

                    Jeg har lyst til å montere en roterende, fjerde akse på maskina mi og bygge en større maskin for å lage rotorblader osv.

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by tahustvedt View Post
                      En stor fordel med kuleskruer er at de ikke slites i samme grad.

                      Jeg har lyst til å montere en roterende, fjerde akse på maskina mi og bygge en større maskin for å lage rotorblader osv.
                      hehe planene har allerede begynnt å surre i hodet mitt i forhold til flere akser, tenkte på det når jeg laget den så jeg skal har plass i høyden til en akse til.
                      Hvordan fungerer det i forhold til å generere toolpath til f.eks 5 akser, det er jo mange måter å sette sammen de to ekstra aksene på, offset i forhold til hverandre osv?

                      mvh
                      Chris

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by tahustvedt View Post
                        Tror ikke det. Hvis du har rask PC går det veldig fort. Store verktøy og avanserte baner går saktere.

                        Husker ikke hva maskina mi har kosta. Sikkert over 20 lapper med programvare, PC og alt. I tillegg kommer tusenvis av kroner i verktøy. Den høyre seksjonen i bildet er full av freseverktøy.
                        tahustvedt, hva slags freseverktøy bruker du mest og hvor har du fått tak i det?
                        Bruker du fortsatt kress spindelen?
                        Har du forsøkt å bruke typisk dremmel utstyr, vet du om det fungerer?

                        mvh
                        Christian

                        Comment


                        • #57
                          Dremel syns jeg ikkeer bra nok til annet enn balsa og isopor, og verktøyet er ikke godt egnet for CNC selv om enkelte kan brukes i nødstilfelle. Kressen min funker 100% enda.

                          Jeg bruker mye verktøy som jeg kjøper fra Chronos Engineering Shop da det er enkelt å handle derfra. De har masse HSS-freser og noen sett med karbidfreser. Jeg bruker alt fra 0,4 mm til 10 mm verktøy avhengig av hva jeg skal gjøre. Jeg prøver å begrense arbeidet til så få verktøy som mulig for å hindre hyppig verktøybytte, for det er kjedelig.

                          Bildet viser noe av verktøyet jeg bruker mye.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #58
                            JEG MÅ HA EN CNC SNAAAART!!!!!!

                            Bare jeg får de tegningene ifra det store utland snart..............

                            Har du kommet noe lengre Chris?


                            Mvh Robert.
                            ~Futaba 10C~


                            ~T-Rex 500 v-bar~
                            ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                            ~Min Cnc byggetråd #1~
                            ~Min Cnc byggetråd #2~
                            ~Min Cnc byggetråd #3~


                            ~Trondheim Modellflyklubb~

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by Vegabond View Post
                              JEG MÅ HA EN CNC SNAAAART!!!!!!

                              Bare jeg får de tegningene ifra det store utland snart..............

                              Har du kommet noe lengre Chris?


                              Mvh Robert.
                              Vel nå skal du høre Robert: Venter nå på ny skrue jeg da, den jeg klarte å knekke . . . .
                              Eller holder jeg på å planlegge litt rundt kjøling og tror jeg kommer til å gå for en veske, sansynligvis en olje vann emulsjon. Emulsjon, det er det det heter når olje er oppløst i vann??? Har også bare vurdert vann og eller vann blandet med sprit, siden hele maskinen stort sett er alu skulle ikke rust være noe problem. Det jeg har hørt er at sprit er det beste til alu.
                              Sliter også med å få festet reimhjul på sine respektive aksler. ikke lett å få dem akkurat sentrert!! Har noen vibrasjon grunnet usentrerte reimhjul! Har fått take i shims av forskjellig tykkelse som jeg skal prøve med til helgen når jeg kommer hjem igjen.
                              Holder også på å planlegge og samle deler til innfesting av arbeidsemmnet i cncmaskinen. her tror jeg at jeg kommer til å lande på en jig-løsning hvor jeg har forskjellige jigger ut ifra hva jeg skal gjøre, En for fresing av alu, en for boring og fresing av pcb. Disse to jiggenen kommer jeg til å lage i førsteomgang. Disse skal festes inn i maskinen enten med vakum eller neodymm magneter. Kommer litt ann på hva jiggen skal brues til, boring og fresing av pcb gir nesten ingen krefter i horisontalplanet og kan lett festes med magneter. fresing av alu derimot blir nok vanskeligere å gjennomføre med jigg basert på magnetinnfesting.

                              Kommer til å ha to spindler, den ene som jeg har kjøpt fra USA, en liten 100W 30k rpm spindel for pcb boring og fresing samt en kress som jeg kommer til å ønske meg til jul.
                              Driver også å ser litt på hvordan jeg kan få til et fornuftig avsug som skal nyttes når jeg freser tre og dermed ikke bruker kjøleveske.

                              har fortsatt ikke fått testet kontrollerene enda, til min store frustrasjon! har ikke pc ute i boden min så det er litt vanskelig å få testet da de krever at motoren er koblet opp på cncmaskinen. De booter opp og alt ser ut til å fungere i alle fall!

                              Det er tankene som svirrer rundt i mitt hode for tiden. . .
                              Har forøvrig TIG sveiset alu for første gang i dag! (Første jeg noen sinne har sveiset i hele mitt liv for å være mer eksakt .. . )
                              (Vet jeg gjør ting litt mer avansert en det er behov for men byggingen er liksom en del av det som er artig synes nå jeg da. )

                              mvh
                              chris
                              Last edited by chrugel; 10-09-08, 15:42.

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by chrugel View Post
                                Sliter også med å få festet reimhjul på sine respektive aksler. ikke lett å få dem akkurat sentrert!! Har noen vibrasjon grunnet usentrerte reimhjul! Har fått take i shims av forskjellig tykkelse som jeg skal prøve med til helgen når jeg kommer hjem igjen.
                                Har du maskinert reimhjulene selv eller er de ferdig maskinert? Ofte er de jo koniske innvendig for å festes mot en konisk hylse........bare ett skudd i blinde. Hvis du ikke kommer noen vei skal jeg være behjelpelig med å få maskinert de rett for deg!

                                Send meg en PM for å evt ta det videre der
                                Anders Bruneberg
                                Raufoss

                                Comment

                                Working...
                                X