Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gjør det selv CNC-ruter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Som et eksempel så kjøpte jeg akkurat et sånt sett for å frese aluminium: http://cgi.ebay.com/1-8-2-Flute-Carb...QQcmdZViewItem

    Mye fint på ebay.

    Comment


    • #62
      Originally posted by chrugel View Post
      Har forøvrig TIG sveiset alu for første gang i dag! (Første jeg noen sinne har sveiset i hele mitt liv for å være mer eksakt .. . )
      (Vet jeg gjør ting litt mer avansert en det er behov for men byggingen er liksom en del av det som er artig synes nå jeg da. )

      mvh
      chris
      Heh, må si jeg er imponert.

      TIG sveising er ikke akkurat noe enkelt når det er første gangs sveising! veldig viktig at aluen er rein og fin i allefall.

      Har enda ikke fått de tegningene jeg snakket om , men får håpe de kommer snart. Kan jo tegne selv, men det tar så lang tid, enklere å gjøre om litt på de jeg får ifra han om nødvendig.

      Så vi får håpe det blir noe snart


      Mvh Robert.
      ~Futaba 10C~


      ~T-Rex 500 v-bar~
      ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

      ~Min Cnc byggetråd #1~
      ~Min Cnc byggetråd #2~
      ~Min Cnc byggetråd #3~


      ~Trondheim Modellflyklubb~

      Comment


      • #63
        Et annet spørsmål.

        Kan man tegne i autocad for så å åpne filen i vcarve eller et slikt progam?

        Mvh Robert.
        ~Futaba 10C~


        ~T-Rex 500 v-bar~
        ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

        ~Min Cnc byggetråd #1~
        ~Min Cnc byggetråd #2~
        ~Min Cnc byggetråd #3~


        ~Trondheim Modellflyklubb~

        Comment


        • #64
          Ja. VCarve åpner DXF-filer. Du kan forresten tegne i VCarve også.

          Comment


          • #65
            Ja, jeg vet det, men jeg synes acad er enklere i allefall når man har sittet flere hundre timer for og lære seg det

            Her er en tøff cnc benk

            En "liten" link :P

            http://www.youtube.com/swf/l.swf?vid...load_modules=1


            Mvh Robert.
            ~Futaba 10C~


            ~T-Rex 500 v-bar~
            ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

            ~Min Cnc byggetråd #1~
            ~Min Cnc byggetråd #2~
            ~Min Cnc byggetråd #3~


            ~Trondheim Modellflyklubb~

            Comment


            • #66
              Originally posted by tahustvedt View Post
              Ja. VCarve åpner DXF-filer. Du kan forresten tegne i VCarve også.
              Hvordan er det med mer enn tre akser i VCarve, er du mulig evt hvilket program har du tenkt å bruke til å generere toolpath da?

              vegabond, her er et lite program som lager G-kode direkte fra ACad, kansje dette er interresant for deg?
              404 - page does not exist

              Her oer også en nyttig ling til MASSE, jeg sier MAAAASSE programmer GRATIS for generering av underlag til CNC!!
              LinuxCNC Documentation Wiki: Cam

              Ha en fortsatt strålende dag!

              mvh
              Chris

              Comment


              • #67
                Godagen!

                Jeg får forske litt på denne ikveld, må bare lage en front plate til kjøkkeninnredningen min først.. med en manuel fres.....BOOORIINNGGG!!!!!

                Mvh Robert.
                ~Futaba 10C~


                ~T-Rex 500 v-bar~
                ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                ~Min Cnc byggetråd #1~
                ~Min Cnc byggetråd #2~
                ~Min Cnc byggetråd #3~


                ~Trondheim Modellflyklubb~

                Comment


                • #68
                  Hvis det er noen som skal lage seg spindel selv av børsteløs modellflymotor er det en kongestrømforsyning her: Error Page | eBay

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by tahustvedt View Post
                    Hvis det er noen som skal lage seg spindel selv av børsteløs modellflymotor er det en kongestrømforsyning her: Error Page | eBay
                    Tanken har slått meg men jeg har sett en som gjorde dette ogs det han sa var at disse motorene ikke er laget for timer med 100% belastning. Han tippet på at det bare var mulig med mellom 30 og 50% belastning under slike forhold om en skal han en viss grad av driftssikkerhet.
                    Skal jeg da han en spindel med 1kw effekt må jeg ha en ganske voksen motor og kontroller som gjør at dette ikke blir en spesielt billig løsning.
                    Har lagt inn bud på et par modellbåtmotorer på ebay da jeg har en teori at disse skal kunne håndtere høyere effekt over tid da de ofte er vannavkjølte, men har aldri vunnet.

                    Har nå bestillt lager til en spindelide jeg har, så vi får se hvordan det går.
                    Kjøpt doble angular contact lager for "the business end" og et deep groove lager for den enden hvor motoren skal sitte. Må jo få meg litt dreie erfaring når jeg først har fått låne dreiebenk! Håper på en 1,5 hp spindel med 4k til 10k rpm.


                    mvh
                    Chris

                    Comment


                    • #70
                      Det blir langt fra 100% belastning hele tida. Selv om jeg har en 1 kW spindel så yter den ikke 1 kW effekt hver gang jeg bruker den. Det er kun på bånn gass med maks mating at jeg kan kome opp i full effekt.

                      En Turnigy regulator som tåler 25,2 V og 100 A koster $65 fra hobycity. De har også motorer til 2-400 kroner som vil gjøre jobben. Da trenger man bare en servotester for å styre turtall og en BEC til å gi styrespenning til regulatoren. Med reimdrift kan man da variere turtallet og dreiemomentet etter verktøytype. Det største problemet slik jeg ser det er å skaffe en spindelaksling og spennhylsesystem, men det finner man nok på Ebay. Jeg kommer ikke til å lage egen spindel til min fres. En jeg kjenner har en Axi-motor som spindel på sin fres: Matt Shumaker electric recumbent bicycle

                      Comment


                      • #71
                        Originally posted by tahustvedt View Post
                        Det blir langt fra 100% belastning hele tida. Selv om jeg har en 1 kW spindel så yter den ikke 1 kW effekt hver gang jeg bruker den. Det er kun på bånn gass med maks mating at jeg kan kome opp i full effekt.

                        En Turnigy regulator som tåler 25,2 V og 100 A koster $65 fra hobycity. De har også motorer til 2-400 kroner som vil gjøre jobben.
                        Når du sier det slik så kansje jeg har undervurdert denne løsningen! kunne det ikke også vært en forden med en guvernor slik at jeg kan ha en konstant turtall uavhengig av belastning, eller har jeg missforstått funksjonen til denne?

                        Jeg så for meg en AXI motor til 2000 hos elefun og en kontroller til 1500 osv, hadde for blitt ganske mye penger!
                        Hvilken motor ville du valgt i 1000 - 1500 W området?

                        Men når det er mulig å få tak i kress til under 1500 kr spørs det om det vil lønne seg.

                        mvh

                        Comment


                        • #72
                          Governor er nesten nødvendig, ja. Jeg er usikker på om Turnigy har governor. Denne, eller en av variantene tror jeg vil fungere: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...utrunner_235Kv

                          Kress funker fint og er sikkert bedre til trearbeid på grunn av høyt turtall. Min Kress 1050 har fungert upåklagelig og man har bra utvalg i spennhylser.

                          Comment


                          • #73
                            Da har jeg sittet og tegnet en stund.
                            Har kopiert denne av noen bilder jeg fant på nett, ser ganske kurant ut.
                            Maskinen blir 1500X1000 i yttermål.

                            Så jeg legger ved en tegning så langt jeg har kommet.


                            Mvh Robert.
                            Attached Files
                            ~Futaba 10C~


                            ~T-Rex 500 v-bar~
                            ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                            ~Min Cnc byggetråd #1~
                            ~Min Cnc byggetråd #2~
                            ~Min Cnc byggetråd #3~


                            ~Trondheim Modellflyklubb~

                            Comment


                            • #74
                              Originally posted by Vegabond View Post
                              Da har jeg sittet og tegnet en stund.
                              Har kopiert denne av noen bilder jeg fant på nett, ser ganske kurant ut.
                              Maskinen blir 1500X1000 i yttermål.

                              Så jeg legger ved en tegning så langt jeg har kommet.


                              Mvh Robert.
                              Hei,
                              Ser bra ut den! Du har tenkt å lage en med fast gantry. Vær obs på at et slikt design tar dobbelt så stor plass i y rettning om du skal bruke hele arbeidsområdet.

                              mvh
                              Chris

                              Comment


                              • #75
                                Originally posted by chrugel View Post
                                Hei,
                                Ser bra ut den! Du har tenkt å lage en med fast gantry. Vær obs på at et slikt design tar dobbelt så stor plass i y rettning om du skal bruke hele arbeidsområdet.

                                mvh
                                Chris
                                Tja, du mener at "bordet" ikke skulle beveget seg i det hele tatt, kun fresn i alle retninger ?

                                Mvh Robert.
                                ~Futaba 10C~


                                ~T-Rex 500 v-bar~
                                ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                                ~Min Cnc byggetråd #1~
                                ~Min Cnc byggetråd #2~
                                ~Min Cnc byggetråd #3~


                                ~Trondheim Modellflyklubb~

                                Comment

                                Working...
                                X