Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gjør det selv CNC-ruter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Fant denne på et forum. så mye bedre ut den..

    Mvh Robert.
    Attached Files
    ~Futaba 10C~


    ~T-Rex 500 v-bar~
    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

    ~Min Cnc byggetråd #1~
    ~Min Cnc byggetråd #2~
    ~Min Cnc byggetråd #3~


    ~Trondheim Modellflyklubb~

    Comment


    • #77
      Originally posted by Vegabond View Post
      Tja, du mener at "bordet" ikke skulle beveget seg i det hele tatt, kun fresn i alle retninger ?

      Mvh Robert.
      En løsning slik som du har tegnet det vil kreve 3m i y rettningen. Jeg mener ikke at den ikke skulle vært slik, du må bare være klar over det. En løsning slik som du skisserer det gjør vel faktisk noen ting en del enklere, tror det er enklere å få denne skikkelig stabil samt at det er færre kabeloverganger mellom bevegelige elementer.

      Jeg har forøvrig fått laget nye bøssinger til reimhjulene nå samt fått shimset dem som er montert på motorene. Nå er det ikke lenger noe vibrasjon! Den beveget seg svært "Smooth"! artig å se, selv om jeg bare hadde 70v av 140 v tilgjengelig gikk det fort!

      mvh
      Chris

      Comment


      • #79
        Originally posted by Vegabond View Post
        Noen bilder eller video da ?


        Mvh Robert.
        Det kommer når jeg får satt sammen z aksen igjen! forhåpentligvis fått kontrollerene opp innen det så dere kan se faktisk pc styring av den!

        I går fikk jeg limt fast home og lim bryterene mine på noen små alu plater for å forenkliggjøre monteringen. Nærmer seg nå, holder på å strekke kabler og andre kjedelige gjøremål som desverre også er ganske esensielle!

        mvh
        chris

        Comment


        • #80
          Men hva gjør akse 4 ? hvilken akse er det?

          -Jeg kjører ikke fast gantry!

          Mvh Robert.
          ~Futaba 10C~


          ~T-Rex 500 v-bar~
          ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

          ~Min Cnc byggetråd #1~
          ~Min Cnc byggetråd #2~
          ~Min Cnc byggetråd #3~


          ~Trondheim Modellflyklubb~

          Comment


          • #81
            4 akse kan være en akse som roterer emnet, som en dreiebenk. Den fjerde kanalen kan og brukes til å styre en ekstra kuleskrue om man har behov for å kjøre to skruer i parallell på X for eksempel.

            Comment


            • #82
              Det var det jeg tenkte, men så et bilde av en benk uten dreiekjoks (eller hvordan det skrives! ) der sto det 4 akser, syntes bare det var rart..

              Men det nøyer seg vel med en skrue på hver akse når maskinen ikke er større enn 1-1,5 kvadrat


              Mvh Robert.
              ~Futaba 10C~


              ~T-Rex 500 v-bar~
              ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

              ~Min Cnc byggetråd #1~
              ~Min Cnc byggetråd #2~
              ~Min Cnc byggetråd #3~


              ~Trondheim Modellflyklubb~

              Comment


              • #83
                Originally posted by Vegabond View Post
                Men hva gjør akse 4 ? hvilken akse er det?

                -Jeg kjører ikke fast gantry!

                Mvh Robert.
                Bare litt info...

                På freser er en 4. akse oftest en rotasjonsakse, men kan også være en paralellakse slik som tahustvedt sier, men i mange tilfeller så har man feks en W-akse (paralell med Z) som feks. kan kjøre inn og ut spindelen eller flytte en rotasjonsakse (et rundbord) paralellt med Y (Y/Z på maskiner med svivel hode).. dette for å kunne oppnå større arbeidsområde...

                Grunnprinsippet er slik :

                rotasjonsakser:
                • en A-akse er en rotasjon rundt X
                • en B-akse er en rotasjon rundt Y
                • en C-akse er en rotasjon rundt Z
                • en U-akse er en paralellakse med X
                • en V-akse er en paralellakse med Y
                • en W-akse er en paralellakse med Z


                Dette er "regelene", men mange maskinprodusenter benytter akse betegnelsene om hverandre.. dette pga. at på maskiner med feks. svivelhode (2 rotasjonsakser i fresehodet) så vil aksesystemet "forandre" seg etter hvordan man roterer hodet...


                en maskin med 4 akser er artig og ikke så komplisert å programmere... 5 akser er kansje litt værre om man skal bruke moderat med penger... men ingenting er jo umoulig...
                Eivind Hansen
                ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

                Comment


                • #84
                  Originally posted by Pole View Post
                  Bare litt info...

                  .........

                  en maskin med 4 akser er artig og ikke så komplisert å programmere... 5 akser er kansje litt værre om man skal bruke moderat med penger... men ingenting er jo umoulig...
                  Hei,
                  Hvordan fungerer det med generering av toolpath til spesieelt maskin med 5 akser? Det er jo veldig mange foskellige måter å sette sammen disse siste 2 aksene er det ikke?
                  X, Y og Z er liksom ikke så mange foskjellige måter å sette disse sammen men de roterende aksen kan jo båte rotere arbeidsemmnet, fresehodet og dem kan ha offset i forhold til hverandre?
                  Kan disse "billige" programmene generere toolpath til 4 og 5 akser? f.eks programmene til Vectric?

                  mvh
                  Chris

                  Comment


                  • #85
                    det finnes flere konfigureringer av rotasjonsoppsett... feks. en rotasjonsakse i hodet og en i bordet... eller to i hode.. eller to i border.. osv... det å generere verktøybaner er nesten det samme uansett hvilken konfigurasjon maskinen har.. det er selve styringa på maskinen som kompanserer og regner ut hvor aksene skal plaseres i forhold til den infoen som blir gitt i nc- programmet.... i alle fall til en viss grad...

                    som sagt, en 4. -akse er ikke så komplisert, ettersom man her heletiden har senteret av rotasjonen på en og samme plass under en maskineringssekvens... men på 5+ akser så er det mye mattematikk ute og går, det skal heller ikke store feilmarginer til før det ikke stemmer i det hele tatt...

                    Hva disse "billig" programmene kan klare vet jeg ingenting om... men det er det sikkert andre som vet...
                    på jobb bruker jeg EdgeCAM og her er det mulighet for det meste....
                    Last edited by Pole; 14-09-08, 22:29.
                    Eivind Hansen
                    ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

                    Comment


                    • #86
                      Hiver inn et lite inlegg om en kar som bruker reim istede for skruer, blir det så nøye da ? må vel ha motorer som kan gå veldig sakte da......

                      New Machine Build CNC Design from Scratch, w/Belt Drive - Page 3

                      Mvh Robert.
                      ~Futaba 10C~


                      ~T-Rex 500 v-bar~
                      ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                      ~Min Cnc byggetråd #1~
                      ~Min Cnc byggetråd #2~
                      ~Min Cnc byggetråd #3~


                      ~Trondheim Modellflyklubb~

                      Comment


                      • #87
                        Med reim må man ha reduksjonsgiring, for eksempel ved hjelp av flere trinn reimdrift. Reim brukes ved veldig lange lengder hvor kuleskruer blir veldig dyrt og vanlige skruer ikke kan brukes på grunn av pisking/vibrasjoner.

                        Comment


                        • #88
                          har vell ikke tips til hvor i norge/europa en kan få kjøpt reimer i grei lengder?

                          Comment


                          • #89
                            Nei, men sdp-si.com i USA er kjappe og greie. Frakten er veldig billig også nå etter at de har lagt til vanlig usps.

                            Comment


                            • #90
                              Hei Robert, jeg kjenner en fyr i Trh. som har bygd en maskin med beltedrift på den lengste aksen. Han har generellt god cnc-kunnskap, og flyr i Trmfk. Du føler sikkert behovet for å se og ta på en fres, og å prate med noen som har bygd en. Det er sikkert noen fallgruber du kan unngå PM sendt.

                              Comment

                              Working...
                              X