Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gjør det selv CNC-ruter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Vegabond View Post
    Hei igjen!

    Noen som har et bilde over begge endene på en skrue ?


    Mvh Robert
    Her er slik jeg gjorde det:

    et vanlig deepgrove lager i den ende enden og to thrustelager forspent mot hverandre i den andre.

    mvh
    Chris
    Attached Files

    Comment


    • Her er lager som tar opp både radial og aksial belastning. De er beregnet på sånt som kuleskrueoppheng: Stores HUB products for sale | eBay

      Comment


      • Hei!

        Spekulerer litt på hvordan motorene er festet til skruene.

        Blir vel et langvarig prosjekt dette men det er jo fint, lærer man av andres feil


        Mvh Robert.
        ~Futaba 10C~


        ~T-Rex 500 v-bar~
        ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

        ~Min Cnc byggetråd #1~
        ~Min Cnc byggetråd #2~
        ~Min Cnc byggetråd #3~


        ~Trondheim Modellflyklubb~

        Comment


        • Den billigste måten å feste motorene til skruene på er å bruke forsterkede gummislanger og to slangeklemmer. Ellers finnes det skikkelige koblinger å få kjøpt, både fleksible og stive.

          Comment


          • Originally posted by tahustvedt View Post
            Her er lager som tar opp både radial og aksial belastning. De er beregnet på sånt som kuleskrueoppheng: Stores HUB products for sale | eBay
            Hadde jeg vist om at det fantes billige slike lager før jeg valgte løsning hadde jeg gått for disse! Stor fordel at dem er lukkede og ferdig smurte!

            mvh
            chris

            Comment


            • Generelle råd og tips i forhold til det elektriske

              Hei,
              Etter å ha lest et utall av poster rundt uforklarlige problemer på diy CNC maskiner som alle tilsynelatende bunner ut i støyproblemer tenkte jeg å oppsumere det jeg har lest rundt dette. Det faktum at motorer som drives av et PWM system generere en masse støy blir veldig ofte oversett. Dette er spesielt viktig når det gjelder Servodrift men også steppmotorer generere en hel del støy.

              Nå tenkte jeg å gi noen generelle råd rund det elektriske på en CNC maskin.

              - Bruk ferritt ringer på motorledningene, tre ledningene 3-5 ganger igjennom. På steppmotorer tres alle ledningene igjennom den samme ringen bare så det er klart.

              - Skjemede ledninger på alt, spesieelt på enkodere uten difrensielle drivere, men også på brytere av forskjellige slag. USB og STP(shielded eller foiled twisted pair) ledning er fin til sikt.

              - b]kondensatorer[/b] over bryterinngangene. OBS avhengig av hvordan disse er koblet kan dette
              korte ned livet til bryterene dine! Bruk små kondensatorer!10nF - 100nF

              -Sørg for at det går en "hvilestrøm" igjennom bryteren når den er satt. Dette gjøres vha pull-up eller down motsand ved styrekortet. Veldig mange styrekort har dette allerede på alle innganger. På mitt kort var disse litt store etter min mening så på bryteinngangene bytter jeg dem ut slik at det går en strøm på ca 10mA igjennom bryteren.

              -Hold signalkabler adskilt fra strømførende ledninger til motorer o.l.

              Alt dette er stort sett veldig billige og enkle ting å gjøre og det kan spare deg for en masse frustrasjon!

              mvh
              Chris
              Last edited by chrugel; 02-10-08, 11:19.

              Comment


              • Tror mine kondensatorer er 100 nF.

                Comment


                • Originally posted by tahustvedt View Post
                  Tror mine kondensatorer er 100 nF.

                  Det er nok en bra størrelse.
                  Problemet med for stor kondensator er at det blir en stor "innrush" strøm når bryteren trigges, dette kan føre til gnistdannelse i bryteren og dermed kortere levetid.
                  Kommer selvfølgelig ann på hvordan de er koblet og ikke minst bryterens beskaffenhet.

                  mvh
                  Chris

                  Comment


                  • Må vel vekke liv i denne tråden igjen da..

                    Noen fremgang Christian?


                    Mvh Robert.
                    ~Futaba 10C~


                    ~T-Rex 500 v-bar~
                    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                    ~Min Cnc byggetråd #1~
                    ~Min Cnc byggetråd #2~
                    ~Min Cnc byggetråd #3~


                    ~Trondheim Modellflyklubb~

                    Comment


                    • Originally posted by Vegabond View Post
                      Må vel vekke liv i denne tråden igjen da..

                      Noen fremgang Christian?


                      Mvh Robert.
                      Hei,
                      Det skjer stadig noe, i det siste har jeg fokusert på å få til aluminiums maskinering. Får nå til å kjære ut ting i plater opp til 1.5mm. dettte kan jeg få til med stor detaljgrad. Jeg har funnet ut at det er best å bruke V bits som egentlig er tiltenkt gravering av kretskort o.l. Kjøper dem på E-Bay for rund 20$ for 10. Disse er ikke brukelige til plater tykkere enn 1.5mm, dessuten blir kuttet vinklet med 22.5grader. Siden spissen går ut til 0.3 mm kan jeg lage mye detaljer om jeg ønsker det.

                      Tykkere ting freser jeg ut med en 3.2mm endmill, dette blir da ganske grovt. Har forsøkt med mindre endmills med mindre hell. 1mm endmill knakk etter 2 min kjøring.
                      Har også funnet en genial plugin til sketchup, Unfold tool, med denne kan du brette ut 3d ting og skjære det ut i plater. Jeg bruker sheetcam til å generere G-kode. Ikke fått laget noe veldig komplekst enda da jeg bare får generere 180 linje kode med demoversjonen. Spørs om ikke jeg må kjøpe dette .. . .

                      eksempel på V bits:
                      Error Page | eBay

                      Det er veldig artig å se så mange som begynner å ferdig maskinene sine! Begynner å bli en del av oss her nå!

                      Chris

                      Comment


                      • Her er noen bilder av det siste jeg har forsøkt meg på.
                        G nøkkelen er 20mm bred på det bredeste, de tynneste delene er rundt 1,5mm
                        Et eller annet skjedde med noten, halparten av kjøringen ble forskjøvet 0,3mm. Dette er veldig merkelig da jeg ikke kan miste step på samme måten som en kan med steppere.
                        Driver fortsatt å feilsøker i forholdt til dette, sålangt uten hell.

                        mvh
                        Chris
                        Attached Files

                        Comment


                        • Hei thaustvedt, denne linken funker ikke lenger, men hvilken type av disse motorene er egnet for CNC bruk.
                          Ser det er mange typer å velge i.
                          Bruker dere denne til vanlig fresing, eller småarbeider.

                          Børge

                          Comment

                          Working...
                          X