Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gjør det selv CNC-ruter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gjør det selv CNC-ruter

    Hei,

    jeg er i startgropen på mitt lille cnc prosjekt. Målet med prosjektet er å lage en liten CNC-ruter så billig og enkel, men selvfølgelig så bra jeg evner.
    Størrelsen kommer til å bli 50 x 60 cm 3 akser 15cm arbeidshøyde.
    Budsjett ca 3000 kr
    edit: det har nå blitt 4500!
    Den skal brukes til skjæring av balsadeler, deprondeler, kryssfiner og om det går bra håper jeg å kunne frese litt alu. Også gravering høres interresant ut!

    Jeg er ingen mekaniker, har forøvrig heller ingen erfaring med CAD / CAM fra før.
    Alt må med andre ord læres . . .

    Middlene jeg har til disposisjon er søyleborremaskin fra biltema, baufil, batteridrill, nikkesag og diverse annet småtteri. I førsteomgang kommer jeg til å bygge den etter beste evne så håper jeg å kunne bruke den til å lage bedre deler til seg selv. . .
    Oppdateringer følger ettersom prosjektet skrider frem.
    Dette kommer til å ta tid da jeg har en liten en som tar mesteparten av mine dager, noen ettermiddager i uken håper jeg å få til.

    For nyttige linker se post #11.
    Om du ikke gidder å lese alt det andre babble frem til post 11 klikk HER

    For tips og triks rund det elektrisk se post #111
    Om du ikke gidder å lese alt det andre babble frem til post 111 klikk HER

    For en del nyttig snakk rundt 3D tegning og generering av toolpath o.l:
    Post 27
    Post 31
    Post 39
    Takk til Pole for disse nyttige bidragene!

    mvh
    Chris
    Last edited by chrugel; 02-10-08, 11:30.

  • #2
    Oi!

    Steintøff du!
    Du får nok søke råd hos tahustvedt her på forumet...Han er spesialist på dette ser du.

    Mvh Einar - beundrer folk som TØR...selv er jeg LIVREDD data..

    Comment


    • #3
      Originally posted by Mk.V View Post
      Steintøff du!
      Du får nok søke råd hos tahustvedt her på forumet...Han er spesialist på dette ser du.

      Mvh Einar - beundrer folk som TØR...selv er jeg LIVREDD data..
      Kommer til å ta kontakt med han, har lest tråden hans flere ganger . . . (Faktisk alle 344 postene!)
      Må vel tilegne tahustvedt litt av æren for å ha sparket meg igang.

      Tenkte jeg ikke skulle ta over tråden hans, så dermed får dere nok en CNC byggetråd!

      mvh
      Chris

      Comment


      • #4
        Ting skjer!

        Hei
        I går var jeg så heldig å få hjelp på et mekanisk verksted til å klippe og bøye alu deler, tror mesteparten av deler nå skal være i hus.
        Har vært rundt hos forskjellig mekanisk industri og plukket skrapmetall, spesieelt alu. Jeg var også så heldig å få en syrefast stålplate som jeg har tenkt å bruke som base.
        Planen var å bruke magneter til å feste emnet på platen, men min kunnskap om metallurgi strakk seg ikke til det faktum at syrefast stål ikke er magnetisk!!! Det oppdaget jeg når mine innfestingsmagneter ikke ble innfestet .. . . . . .
        Jeg har en bratt læringskurve i forhold til dette prosjektet!

        Jeg har en DC servo som er spesifisert til 130V 1 A hvor stort power trenger jeg til den? Det sies vel at slike motorer kan ved akselerasjon o.l kan tregge mange ganger merkestrømmen?

        Har bestillt thrustelager i dag slik at jeg kan forspenne skruene skikkelig, siden slike lager kunn tar aksielle krefter tenker jeg også å bruke vanlig rulleskjøytelager for å ta de radielle kreftene.

        Kontrollerene til motorene er på vei, det er byggesett basert på UHU kontrolleren. Håper dette blir bra! Måtte ut med 1200 kr for 3 stk DC PID kontrollere.

        Også Enkoderene er på vei fra USDigital i USA disse kommer på 950 pluss moms og frakt.

        Har nå snart brukt hele budsjettet mitt på 3000 kr. ..

        Bilder kommer i løpet av helgen. .

        mvh
        Chris

        Comment


        • #5
          Noen bilder

          Hei,
          Her er noen bilder av det jeg har fått tak i av deler sålangt.
          Her er det bilder av det jeg har tenkt å lage y aksen av, det er 4mm alu og 15 x 15 mm firkanstang, disse er forøvrig 500mm lange. Stengene kjøpt på elfa og 4mm platen er noen andres søppel . ..
          Skruen har jeg to av og er plukket av noen gamle maskiner som skulle kastes, der fant jeg også fire slider.

          Jobber fortsatt med Z aksen. Jeg er redd min måte å gjøre det på kommer til å gi noe slark i den ene rettningen. Må nesten bare prøve å se hvordan det blir. Det dere ser på Zakse bildene er boksen skruen skal ligge i og denne er 140 x 250 mm, motor påmontert i topp.

          Er litt skeptisk til resonans i "gantryen" men dette må også nesten bare prøves .. .

          mvh
          Chris
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Håper dette blir en perfekt byggetråd Skal ikke si noe negativt om tahustvedt sin tråd, men den er vel ikke skrevet i detaljer om bygging? (rett meg hvis jeg tar feil, det er noen inlegg og bla igjennom så jeg har ikke lest alle:=) )

            Er selv på jakt etter en cnc som er billigst mulig. Kan man bruke "alt" av motorer og slikt til dette? er ikke helt med når du sier "gantryen" og slike ting, så må vell sikkert innrømme at jeg er GRØNN! på slike ting. men vet noe om motorer, data, og slike ting, bare ikke hva det er på en cnc maskin.

            Kanskje jeg skal hive meg på byggingen jeg også?

            Mvh Robert.
            Last edited by Vegabond; 13-04-08, 15:38.
            ~Futaba 10C~


            ~T-Rex 500 v-bar~
            ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

            ~Min Cnc byggetråd #1~
            ~Min Cnc byggetråd #2~
            ~Min Cnc byggetråd #3~


            ~Trondheim Modellflyklubb~

            Comment


            • #7
              Originally posted by Vegabond View Post
              Håper dette blir en perfekt byggetråd Skal ikke si noe negativt om tahustvedt sin tråd, men den er vel ikke skrevet i detaljer om bygging? (rett meg hvis jeg tar feil, det er noen inlegg og bla igjennom så jeg har ikke lest alle:=) )

              Er selv på jakt etter en cnc som er billigst mulig. Kan man bruke "alt" av motorer og slikt til dette? er ikke helt med når du sier "gantryen" og slike ting, så må vell sikkert innrømme at jeg er GRØNN! på slike ting. men vet noe om motorer, data, og slike ting, bare ikke hva det er på en cnc maskin.

              Kanskje jeg skal hive meg på byggingen jeg også?

              Mvh Robert.
              Håper jeg klarer å leve opp til forventningen Vegabond, jeg satser på en så infomativ og god byggetråd som mulig!
              I utgangspunktet stiller jeg også med helt blanke ark når det gjelder CNC!
              Jeg kommer til å legge ut alt jeg har av tegninger med tiden, for øyeblikket eksisterer det meste bare i mitt hode og ikke på pappiret.
              Slik jeg bygger blir tegninge endret etter som jeg får tak i konstruksjonsmaterealer derfor tror jeg ikke det er lett å bygge en akkurat lik en, men lære av mine feil samt forhåpentligvis noen tips og triks kan dere sikkert hente.

              Når det gjelder motorer kan en stort sett bruke det meste, men kontroller må velges ut ifra motorprinsipp. Steppmotor, DCbørsteservo og børsteløs servo osv. ..
              Det er enklest med stepp, men jeg hadde servomotorer liggende fra en gammel xerox kopi-gigant som jeg kommer til å bruke. Jeg kan ingen ting om momentberegninger o.l så jeg satser på å overdimensjonere!

              "Gantry" er den "broen" som beveger seg i Y rettningen. jeg har valgt et design hvor arbeidsemnet står i ro og jeg beveger dremelen i alle rettninger. Det er også mulig å kombinere, bevege dremelen en akse og arbeidsemmnet den andre.

              Hiv deg på! Men beregn deg god tid!

              mvh
              Chris

              Comment


              • #8
                God tid er det jeg for tiden har litt mye av, jobber en del, men bortifra det så gjør jeg ingenting.

                Kan ikke noen cnc brukere komme med noen anbefalinger av styringer for disse motorene, koblinger til pc og lignende. Dette er vell noe man ikke kan hente hvor som helst.

                Både X,Y og Z akse hadde vell hvert fint

                Satser på en god og innholdsrik tråd

                Mvh Robert.
                ~Futaba 10C~


                ~T-Rex 500 v-bar~
                ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                ~Min Cnc byggetråd #1~
                ~Min Cnc byggetråd #2~
                ~Min Cnc byggetråd #3~


                ~Trondheim Modellflyklubb~

                Comment


                • #9
                  Ting tar form

                  Hei igjen!

                  Da har jeg faktisk fått gjort litt!
                  Har begynnt å sette sammen Y aksen (gantry), som tidligere nevnt består denne av 2x 500x200 mm 4 mm ALU som sideplater og en 200 x 600 mm 4 mm alu som bakplate. I hjørnene er det en 15x15 mm firkantstang som er skrudd hver 20mm. Se vedlagt bilder.
                  Jeg har også laget to lagerhus for skruene, planen min her er å benytte to thrustelager, se bildet thrustbearingsetup.jpg (må vises i fullskjerm hvis ikke forsvinner en del detaljer)
                  Thruste lager er bestillt, overraskende billig i grunn! 6 stk fra england til under 200 kr! (Det vil forøvrig si ingen moms!!) Jeg valgte dette i stedet for det normale som er angle contact bearings da disse koster i alle fall de 10 dobbelte.
                  Baseframe.jpg viser rammen jeg har tenkt å benytte. De to aluplatene som er skrudd på der nå er festeplatene for y skruen. Disse platene skal forøvrig stives opp med gjengestenger på skrått.


                  mvh
                  Chris
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Tempo!

                    Her var det ikke langt fra tanke og ord til handling! Flott avrundede kanter og hjørner
                    sier litt om flid og nøyaktighet!

                    Mvh Einar - spennende dette...

                    Comment


                    • #11
                      Noen nyttige CNC linker

                      Hei
                      Tenkte å legge ut de linkene jeg har funnet sålangt i tilfelle noen skulle ha behov.
                      Har du forøvrig noen å tilføre så skriv inn så legger jeg dem fortløpende inn her.

                      Nyttige butikker:

                      Norske:


                      Det meste kan fikses. Vi vet hvordan! | Clas Ohlson
                      Utlolig nyttig butikk for alle som gjør ting selv! Jeg har kjøpt kulelager, stoppringer, plexi og en del verktøy herifra. Dem har faktisk også nettbutikk!

                      Biltema | Hvorfor betale mer? - Biltema.no
                      Må ikke glemme biltema! har desverre ikke nettbutikk. Herifra har jeg kjøpt gjengestenger, diverse skruer og sist men ikke minst kjærebrett i plast! Disse er utrolig hendige å lage ting i da dem er veldig lette å maskinere med primitivt utstyr samtidig som dem er holdbare. Lagerhusene stammer herifra.

                      404
                      Eneste stedet jeg har funnet settskruer i små kvanta til en høvelig pris. Sikker mulig å benytte lokal jernvareforrettning også. Jeg kjøpte m3x5mm settskruer herifra.


                      Utenlanske:

                      Motion Control Products - Designed and Built in the Pacific Northwest | US Digital
                      Selger aksel enkodere i alle mulige former og priser, jeg klarte å kjøpe 3 stk enkodere herifra for 1000kr noe jeg annser som veldig billig! Dem har ingen minsteordere. Negative her er at det er ganske vanskelig å finne ut hva du skal ha, MYE Å VELGE I MELLOM!

                      CNC affordable steppermotor servomotor
                      Spesialforrettning for CNC, utrolig nyttig og veldig behjelpelige om du lurer på noe. Jeg kjøpte reimhjul og reimer herifra. 4 reimhjul og 2 reimer til 600kr, hos elfa hadde dette blitt over det dobbelte.

                      Type Of Financial Service
                      Kjempe artig kar som jeg nå har kjøpt z aksen med spindel for pcb fresing og boring til 1500kr. Spindelen ble skadet i posten og jeg fikk en ny en uten spørsmål spurt. Har forøvrig klart å knekke skruen men denne får jeg kjøpt ny. Anbefales han her!

                      http://www.hobbycnc.com/
                      Herifra kan en få kjøpt det billigste 3 og 4 akses kittet jeg har funnet på nett sålangt!

                      Welcome to CNC4PC
                      herifra har jeg kjøpt paralell breakout kortet, bra kvalitet til en grei pris!

                      http://www.dumpstercnc.com/
                      Har du stramt budsjett? her er stedet hvor du fortsatt kan realisere CNC drømmen .. .

                      Gecko Drive – Leading American Manufacturer of Stepper Drives
                      Masse bra og billige produkter beregnet for hjemme-cnc-entusiasten. Veldig vanlige kontollere som refereres til veldig ofte på cnczone forumene.

                      McMaster-Carr
                      HAR ALT! Desverre ikke billige men er det noe spesieelt du trenger så har dem det!

                      CNC Zubehör, Werkzeuge und Werkstoffe für Fräsmaschinen.
                      Har ikke benyttet meg av denne enda men det ser ved første øyekast ut som ev veldig bra butikk med bra priser. De ser ut til å ha det meste når det gjelder cncutstyr. Det er herifra tahustvedt kjøpte sin Kress spindel.


                      Software til CNC styring:

                      LinuxCNC
                      På tross av at jeg ikke har noe som helt linuxerfaring kommer jeg til å gå for dette.
                      Freeware med masse funksjonalitet! Finnes ferdig på bootcd sammen med ubuntu.

                      DAK Engineering - TurboCNC Download
                      Om EMC blir for vanskelig blir dette neste. Enklet DOS basert program som er gratis men om ønskelig kan det registreres for 60$. DOS . . . . burde vel holde med en 486 DX eller noe sånt ...


                      Software til Generering av "Toolpath"

                      JAVA303 Website Official Resmi IDN
                      Her er det mange freeware programmer for generering av G-Code, som er språket cnc styreprogrammet benytter.

                      Homepage | Vectric
                      Ikke gratis, men skal være veldig bra i forhold til prisen. Mange som benytter dette i fohold til hobbyvirksomhet. Ikke aktuelt for meg da det koster mer enn hele mitt budsjett på 3000kr.


                      Software til CAD 3d 2,5d og 2d

                      Error 404 (Not Found)!!1
                      Dette Ble mitt program! Superenkelt å lære, det er som å holde på i Paint! Masse potensialet i form av plugins da de er basert på Perl. Eneste negative jeg har funnet om det sålangt er at det kan se ut til å være noe nøyaktighetsproblemer om det er nødvendig med tegning på 0,05mm nivå. Tviler på dette kommer til å bli noen case for meg.

                      Free 2D CAD software
                      Dette er det beste 2d cad programmet jeg har kommet over!! Det er gratis og jeg brukte en kveld på å lære det grunnleggende. Med grunnleggende mener jeg det å kunne tegne en tegning, sette på mål, og legge inn formler for sammenhenger i konstruksjonen. Anbefales på det sterkeste!

                      JAVA303 Website Official Resmi IDN
                      Om du ikke er tilfreds med Solid Edge prøv noen av disse.

                      Just a moment...
                      Skal være et veldig bra 3D cad program som også er mulig å å få en 5 akses cnc plugin til slik at programmet generere toolpath også. OBS dette programmet er ikke lenger mulig å laste ned fra produsentens hjemmeside da dem ikke forsetter å gi bort denne programpakken. Dette er forøvrig en avart av 3D studio MAX.
                      The CNC Toolkit - Creative Toolpath Control
                      Plugin for CNC, gratis til ikkekomersielle formål.

                      http://www.softsland.com/engraving.html
                      Masse artig graverings software, blant annet software for gravering av bilder fra diverse bildefiler.


                      CNC byggesett
                      John C Kleinbauer's Unique Plans for Hobbyists
                      Tegninger og planer for små enkle maskiner til en overkommelig pris for enhver seriøs cnc-hobbyfantast.

                      http://www.hobbycnc.com
                      Her kan tegninger kjøpes. Alt av nødvendig elektronikk kan også kjøpes her som et kit man setter sammen selv.

                      MTC New & ReManufactured CNC Routers | Made in the USA
                      Byggesett for dem virkelig seriøse, priser deretter.

                      mvh
                      Chris
                      Last edited by chrugel; 16-12-08, 20:39.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Mk.V View Post
                        Her var det ikke langt fra tanke og ord til handling! Flott avrundede kanter og hjørner
                        sier litt om flid og nøyaktighet!

                        Mvh Einar - spennende dette...
                        Takker,
                        jeg gjør så godt jeg kan og tar meg god tid!
                        Bedre å måle 2 ganger og kappe 1 gang som dem sier!

                        mvh
                        Chris

                        Comment


                        • #13
                          Da er mesteparten i hus!

                          Hei!

                          Da tror jeg mesteparten av delene jeg trenger er i hus, i alle fall de mest "eksotiske".
                          Er snart ferdig med Y-aksen, dvs den største delen som flytter seg.
                          Ikke så mye å ta bilde av enda da jeg ikke har satt det sammen enda. De fleste delene er laget, det er alltid like spennende om dem passer sammen til slutt!
                          Har også vært rundt hos diverse mekaniske verksteder for å se om noen kunne dreid ned kuleskruene mine slik at jeg kan montere på lager-konfigurasjonen min. Jeg kommert til å benytte to trustelager sammen med vanlige radial-lager. Et uforutsett problem her er at "kulemutteren", som navnet sier består av en masse kuler og de detter ut om den skrues av skruen. Vanskelig å dreie ned skruen med denne på så dem må av, spørsmålet er om jeg får dem på igjen!

                          De kommende dagene kommer til å nyttes til sammestilling av UHU servokontrollerene som er motatt som byggesett. Disse må jeg også gjøre noen mindre endringer på da den ene servoen min kjører på 130V, kontrollerene er bare laget for rundt halvparten.

                          Vedlagt ligger noen bilder av det jeg har motatt sålangt.

                          mvh
                          Chris
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Fint prosjekt chrugel, har selv bygget 2 stk cnc freser, og tenkte på den kuleskruen din, så ville jeg nok ikke tatt på å fjerne mutteren fra skruen, denne er sannsynligvis forspent på skruen, og vil være vanskelig om ikke umulig å få på igjen med alle kulene på plass.

                            Har ikke helt funnet noe i tråden som sier noe om dim på denne, og hvorfor du vil dreie den ned, men antar at det har me at du vil ha en annen dim som passer til koblingene på motorene dine?

                            Ville heller fått dreiet en overgangshulse (reduser) for å koble sammen med denne.

                            Det beste hadde vært en såkalt taper boss, men 2 settslruer og borrer du disse slik at settskruen går litt inn i akselen på skruen, så får du helt meinimalt med slark i denne koblingen om du gjør det riktig

                            Lykke til med bygget

                            Cory

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by corydoras View Post
                              Fint prosjekt chrugel, har selv bygget 2 stk cnc freser, og tenkte på den kuleskruen din, så ville jeg nok ikke tatt på å fjerne mutteren fra skruen, denne er sannsynligvis forspent på skruen, og vil være vanskelig om ikke umulig å få på igjen med alle kulene på plass.

                              Har ikke helt funnet noe i tråden som sier noe om dim på denne, og hvorfor du vil dreie den ned, men antar at det har me at du vil ha en annen dim som passer til koblingene på motorene dine?

                              Ville heller fått dreiet en overgangshulse (reduser) for å koble sammen med denne.

                              Det beste hadde vært en såkalt taper boss, men 2 settslruer og borrer du disse slik at settskruen går litt inn i akselen på skruen, så får du helt meinimalt med slark i denne koblingen om du gjør det riktig

                              Lykke til med bygget

                              Cory

                              Hei Corydoras,
                              Jeg tor vel jeg ikke kommer til å tørre å ta dem av, men mulig jeg kan klare å få dem dreid uten å ta dem av. Hvis jeg sørger for at dem skrur seg mot dreiebenken burde det kunne la seg gjøre. Grunnen til at jeg føler jeg må dreie dem ned er at det er så ukurante dimensjoner både på lengde og på diameter så jeg sliter med å finne lager som passer. Dessuten er dem 15 cm for lange i forhold til slidene. Koblingen mot motoren har jeg tenkt å benytte reimhjul, og disse har allerede for stort hull så jeg må få dreid en hylse uansett.
                              Vi får se, ville vært synd å ødelegge dem i alle fall!
                              Hva er taper boss, dette er en utrykk jeg aldri har hørt før?

                              mvh
                              Chris

                              Comment

                              Working...
                              X