Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av Spektrum DX7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av Spektrum DX7

    Hvordan lader dere senderbatteriet på Spektrum DX7?

    Jeg bruker en Hyperion DUO på NiMH-program koblet til radioen der jeg har tastet inn spesifikasjonen på batteriet, men det ser ikke ut til at batteriet blir ladet helt opp. Radioen rapporterer iallefall en spenning på underkant av 11V etter lading. Det har kanskje noe med at automatikken i laderen blir lurt av dioden som skal beskytte senderen mot feil laderpolaritet?

    Hvor får man evt tak i en en hannplugg som passer til batteriet hvis jeg vil lade batteriet utenfor radioen?
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    Jeg lader mitt med en universell lader, men har samme problem som deg med å få opp spenningen. Trøsten er at den faller ganske fort til ett viss punkt, så blir den der ganske lenge. Vet ikke om noen løs plugg, men vet at noen forhandlere selger lipo-batteri beregnet for spektrum sender, med balanserer-plugg, lade-plugg og en egent plugg for koble den rett i den eksisterende pluggen til spektrum senderen.
    Atle Østereng
    Oslo og Omegn Modellhelikopter Klubb
    Msn: a_ostereng@hotmail.com

    T-rex 450 SE V2
    Spektrum DX7
    GY401 m/S9257
    3 x HS-65MG

    Comment


    • #3
      Med litt modifikasjon, så passer en vanlig servo-kontakt, det er det jeg bruker.

      Volt-meteret vil nok aldri komme helt opp, med mindre du bytter til LiPo, hvistnok....
      Hilsen Rune Marcussen

      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

      Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

      Comment


      • #4
        Originally posted by joto View Post
        Hvor får man evt tak i en en hannplugg som passer til batteriet hvis jeg vil lade batteriet utenfor radioen?
        Det enkleste er å bruke en kontakt fra en servokabel hvor du fjerner dekselet rundt pinnene.

        Comment


        • #5
          Sånn går det når jeg ikke orker å scrolle ned og lese alle svarene.......

          Comment


          • #6
            NiMh celler har 1.2 volt nominell spenning, eller 9.6 volt på en senderpakke.
            Fulladet ligger de på ca 1.3 volt per celle, (men kan ligge en del høyere) så ca 10.4 volt er å anse som fullt oppladet for nicd/nimh pakker.

            Pakker bør ikke lades ut til mer enn ca 1-1.1 volt/celle, derfor piper ofte radioen på ca 9 volt. Deretter kan det gå svært fort utforbakke med spenningen.

            Comment


            • #7
              Ok, takk for svar alle sammen! Det er kanskje ikke noe å hente på å lade utenfor radioen likevel da.

              Etter litt googling fant jeg ut at det er denne batterikontakten som brukes, men det er jo bare hun-utgaven: Kjell & Company - Råd og tilbehør til hjemmeelektronikk

              Jeg ser at noen lager en overgang til mini-deans og bruker denne til lading.
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

              Anything worth doing is worth overdoing!

              Comment

              Working...
              X