Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slark i servo, m.m.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slark i servo, m.m.

    Hei

    Setter sammen en 30% Yak. Har noen spørsmål før jeg fortsetter.

    - Jeg har prøvd meg fram med en del servohorn for å få 90 grader, men alle blir ett hakk av 90 grader. Jeg er egentlig perfeksjonist og får litt noia. Skal jeg sub-trimme meg fram til 90, eller er det ikke vits så lenge de er lik på begge sider? Jeg vil vel ikke få fulle utslag begge veier.. Hva er beste løsning?

    - Den ene servoen på høyderoret er litt det litt slark i. Med et servohorn på 2,5 cm får jeg kanskje en halv mm med slark, klarer ikke å måle det. Er det fare for flutter eller kan det slites såpass fort at det ikke er vits å bruke servoen? Det er Hyperion Atlas DS20UMD-servoer.
    Mvh
    Arthur Olaisen

    Don't forget the Loctite, Bob

  • #2
    Hei
    Ideelt sett skal det med nøytrale ror være 90° mellom staget og servoarmen (en linje mellom senter på hullet hvor staget sitter og senter på servoens aksel), OG 90° mellom staget og en linje mellom der staget er festet på rorhornet og rorets hengslingslinje. På servo-siden er det enkelt å sjekke at alt er OK, og eventuelt justere (sub-trim hvis intet annet duger). Ute på roret er det betydelig vanskeligere både å måle og å gjøre eventuelle justeringer (i praksis må man flytte rorhornet for å justere). Det som betyr noe er selvfølgelig sluttresultatet, nemlig hvordan roret beveger seg i forhold til stikka på radioen. Feil i rorutslag som kommer av disse tingene er mest kritisk på balanserorene, da det her er to ror som ideelt sett skal bevege seg likt, i hver sin retning. Jeg bruker å måle utslagene (på roret) og finjustere med ATV'en på senderen for å få lik utslag både opp og ned på begge ror. Hvis geometrien ikke er riktig vil man da kunne ende opp med likt utslag på begge ror ved fulle utslag, mens de på halve utslag ikke går likt. Ved akrobatikkflyving vil dette kunne stelle til problemer i roll-øvelser (det er en bråte andre feilkilder også, ikke minst piloten
    Så tilbake til spørsmålet; bruk sub-trim for å få 90° mellom stag og servoarm, gjør en så god jobb som mulig med rorhornene og juster med ATV til rorene beveger seg likt. Klikk-klakken i høyderorservoen er nok ikke dramatisk, men det kan være lurt å holde et øye med servoen for å se om det utvikler seg over tid.
    www.ofremmi.info

    Comment

    Working...
    X