Announcement

Collapse
No announcement yet.

Restaurering av ESM/KMP Beaver

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Restaurering av ESM/KMP Beaver

    Tenkte jeg kunne starte en tråd om reparering av en ESM/KMP Beaver.
    Sikkert flere som har slike glassfibermodeller som lurer på hvordan en best går frem for å fikse på skader.

    Først får jeg vel takke AndersE for at jeg fikk overta skjønnheten etter noen uheldige berøringer med moderjord, herunder både trær og innsjøer hehe
    DeHavilland Dhc-2 Beaver på Fagernes... - (MFN) ModellflyNytt.no

    Kroppen har fått en del brister og småskader.
    I min mangel på erfaring med reperasjon av slike modeller tyr jeg til forumets kloke hjerner og spør:

    - Gelcoaten har fått noen skader her og der. Hvordan fyller jeg opp hakkene dette etterlater seg silk at overflaten blir forholdsvis jevn og holdbar?

    - Hvordan reparerer jeg og evt. stiver opp innsiden der hvor det har oppstått brister? Hva bør jeg bruke av remedier?

    Utfyllende svar ønskes.

    Pr. i dag har jeg kun gått over modellen i motlys og markert det som er av større og mindre brister slik at jeg ikke overser noen når jeg går på og fikser det. Cowlingen har også noen brister/skader.

    Legger ved noen bilder for å illustrere utfordringene.

    I tillegg må jeg lage nytt deksel til radiorommet, vingestag (hvordan bør jeg gå frem for å lage et dugandes vingestag?) samt vinduer.
    Er det noen som vet om vingerør til denne modellen? Har ikke fått målt diameter enda men kanskje noen andre vet hvor tykt det røret er...

    - Hva kan jeg bruke for å lage vinduer? Mangler bl.a frontrutene og noen på siden. Hvor har de evt. slikt materiale?

    På forhånd takk!

    (Har vært i kontakt med IMPX og det ser ut til at det vil drøye leeenge før jeg får delene dersom jeg må bestille de)
    Attached Files
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    har du sjekket med elefun ang deler. det var de som skaffet meg denne.
    de skaffet den kjapt også.

    håper du får orden på den

    Comment


    • #3
      Originally posted by anders e View Post
      har du sjekket med elefun ang deler. det var de som skaffet meg denne.
      de skaffet den kjapt også.

      håper du får orden på den
      Mail er herved sendt ang. deletilgang.

      Trenger fortsatt tips til reperasjon av slike kropper.
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        ang kroppen.har fixet en cmpro extra 2m en gang.den brukte jeg epoxy glassfiber-lim og tynn glassfiber-duk på innsiden av skadene.
        det ble sterkt/hardt det, men jeg er ikke noe ekspert på dette.
        sprekkene kan du jo også fylle med samme lim.(og event pusse og lakke/flekke over)

        Comment


        • #5
          Jeg har en del 25g glassfiberduk samt zpoxy eller hva det heter liggende. Holder det med et par lag med noe slik mon tro? Var egentlig det jeg hadde tenkt å bruke men kan jo være noen har noen glupe ideer. Hva med områdene rundt hylsa til vingerøret? Bør det brukes noe kraftigere materialer der..?
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #6
            tror du kommer langt med det du forteller,men hadde vært artig med andres meninger også

            Comment


            • #7
              Reparasjon av glassfiber...Kortversjon...

              Helst ville jeg sett flyet ditt på nært hold før jeg kommer med noe bombastisk noe...
              Dog...På generelt grunnlag kan jeg si at du bør unngå hurtiglim og så tynn matte
              som 25gr/m. Du trenger nok minimum 50gr/m på grunn av styrken. Slow set epoxy,
              2mm bor/drill engangssprøyter, hårføner og rødsprit eller aceton for rengjøring før
              injisering og påføring av epoxyen.

              Hvor skroget er delt må du presse det sammen med sterk tape og lage en forsterkning
              på innersiden med matte og epoxy. Sjekk kantene for delaminering. Det er her bor/drill
              og sprøyter kommer inn i bildet. Bruk hårføner flittig for at epoxyen blir mest mulig
              flytene slik at den trenger inn hvor det er nødvendig.

              Samme fremgangsmåte bruker du inne i skroget hvor det har oppstått brudd.

              Mvh Einar - alt for kort dette, og det er slik det blir når avstand hindrer nærhjelp. Desverre.

              Tillegg...
              - Ser av bildene at stress-sprekkene i gelcoaten har medført at bindemidlet - epoxyen -
              i glassfiberduken har tatt kvelden. Her kan du ha i ny epoxy som du bruker føneren til
              og bake inn i duken. Du vil sansynligvis finne ut at gelcoat med samme farge ikke blir
              enkelt og finne...Du må nok mixe farge selv høyst sansynlig...Istedenfor kan du lage en
              velling av bittesmå glassfiberkutt (saks) og epoxy. Dette fungerer som sparkel og er
              mye sterkere enn gelcoat...Du må påregne endel slipearbeider på slike sårsteder...

              Samme type velling skal du også bruke til og forsterke/reparere der det er bruddskader.
              - Også på steder hvor du får sammenføyninger. Om du kommer til rundt innfestings-
              rørene for vingene, skal du fjerne litt av guffen som ligger der med en Dremel og grov
              slipestift/rasp. Akkurat hvor sprekkene er...Om du ikke kommer til og får boret noen hull
              inn til røret, forsøk og få injisert epoxy inn gjennom sprekken før du forsterker med
              epoxy/mattekutt-velling.

              Ikke overdriv forsterkningsarbeidet...Både av vekt- og styrkemessige årsaker...

              Prøvefly gjerne modellen før du eventuelt bestemmer deg for om du vil ha ny finish på
              den...Er du heldig kan det jo tenkes at du har en klubbkompis som jobber på bilverksted
              med lakkeringsboks...
              Last edited by ERJ; 24-05-08, 03:36. Reason: Alt for mye uteglemt...

              Comment


              • #8
                Småskadene fikser du lett med duk epoksy på innsiden og gel coat filler på utsiden

                Comment


                • #9
                  Da har jeg vært en tur på biltema og kjøpt tykkere glassfiberduk samt gelcoatsparkel.

                  Hendene klør, hodet verker og ting begynner å komme seg...
                  Har fikset en del mindre skader, cowlingen samt satt sammen kroppen forran vinduene. Bruker klar pakketape for å se om jeg får delene helt sammen igjen og det ser ut til å bli helt greit resultat.

                  Dette flyet kommer nok ikke til å fremkalle vill beundring pga. gnistrende finish denne sommeren. Konsentrerer meg om å få det tett og helt.

                  Cowlingen har forøvrig blitt "fin" og stiv igjen.
                  Vingerør blir bestilt snarest.

                  Noen som vet om egnet materiale å lage vinduer av?

                  Noen bilder...
                  Attached Files
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #10
                    Ang vindu; prøv firma som driver med reklame og profileringsprodukter. Kjøpte en helplate 1mm PETG (ca 2kvm) for 250kr i fjor.
                    Hvis størrelsen ikke er for jæklig kan du bruke plasten fra heldekkende ansiktsbeskyttelse.
                    Det er tynn polycarbonat, og selges der de har verneutstyr til industrien.

                    Rep av tynne glassfiberkropper; der det er sprekker og riss kan du gå på med tynn CA før du evt sliper ned gelcoat og fyller fra utsiden. Hvis glassfiberen er flisete slik at skadestedet vokser, må du bruke Dremel eller baufilblad og fjerne fiber slik at delene havner på rett sted igjen. For å holde delene i rett posisjon kan du lime balsabiter på utsiden med CA, så sliper du rent på innsiden og legger på duk. Når alt har herdet tar du bort balsabitene på utsiden og gjør utvendig grunnarbeid og lakk.
                    Lykke til!

                    Comment

                    Working...
                    X