Announcement

Collapse
No announcement yet.

Første havari - hva skjedde?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Første havari - hva skjedde?!

    Da var første Blade 400-havari et faktum

    Hadde det vært et resultat av spektakulære "moves", så hadde det vært greit. Det kjipe var at jeg øvde på helt rolige sirkler i normal flight mode, og så begynte plutselig helikopteret å leve sitt eget liv. Det var akkurat som en eller flere av cyclic-servoene gikk bananas. Etter 5-6 sekunder med hurramegrundt, gikk helikopteret opp-ned og rett i bakken.

    Er det noen som har noen idé om hva som kan ha skjedd? Jeg har søkt litt i forumet og funnet tråder om brownouts og lockouts, men det ser ikke ut til at det var tilfelle her. Såvidt jeg har skjønt, fører brownouts og lockouts til at helikopteret ikke responderer i det hele tatt eller at det tipper over til en side. Helikopteret mitt reagerte til en viss grad på stikkeutslag.

    Tannhjulene på den ene cyclic-servoen er ødelagt. Jeg vet ikke om det skjedde i lufta (svakhet?) eller om det skjedde i kræsjet. Jeg antar at en servo med strippede tannhjul kan forårsake en slik oppførsel i lufta.

    Jeg kan takle kostnadene til nye deler, men det var litt skremmende å oppleve at helikopteret plutselig gikk fullstendig av skaftet. Det kom flaksende skummelt nært meg selv :-O
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    35 eller 2.4?

    Kan vi utelukke glitch?
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Jeg bruker Spectrum DX7, altså 2.4.

      Man er vel aldri 100% garantert mot glitch likevel, men jeg tror ikke det var tilfellet her. Såvidt jeg har skjønt, fører glitch til at man mister kontrollen i et sekund eller to. Jeg hadde som nevnt en *viss* grad av kontroll i 5-6 sekunder.
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #4
        Det er ikke en servo som har tatt kveld? Prøv å kjør de i alle retninger og se om alle jobber normalt, evt. se etter hull på ledninger.
        Hilsen Rune Marcussen

        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
        JR DSX9

        Fitjar Modellflyklubb
        ---------------------------------------------------------------------------
        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

        Comment


        • #5
          Har du hatt noen "småkrasj" eller har helikopteret tippet over med rotoren i gang før?
          Har sett et par ganger at servodrev da skades, spesielt haleservoer.
          Det kan være litt vanskelig å oppdage.
          Du sier hurramegrundt - roterte helien rundt hovedrotorakselen? Feil med gyro/haleservo?
          Kanske du da i desperasjon overkontrollerte og sendte helien i bakken.
          Det er litt ubehagelig med et heli ute av kontroll som nærmer seg.
          Men det kan være mange feilkilder: Ledninger og kontakter, elektronikkfeil i servo eller mottaker, kulelink som har hoppet av på swashplata eller i hodet mm.

          Comment


          • #6
            Originally posted by roadrune View Post
            Det er ikke en servo som har tatt kveld? Prøv å kjør de i alle retninger og se om alle jobber normalt, evt. se etter hull på ledninger.
            Ja, jeg skal prøve det. Tannhjulene på den ene cyclic-servoen er som sagt strippet, men jeg vet ikke om det skjedde i kræsjen eller før.

            Originally posted by Genic View Post
            Har du hatt noen "småkrasj" eller har helikopteret tippet over med rotoren i gang før?
            Har sett et par ganger at servodrev da skades, spesielt haleservoer.
            Det kan være litt vanskelig å oppdage.
            Du sier hurramegrundt - roterte helien rundt hovedrotorakselen? Feil med gyro/haleservo?
            Kanske du da i desperasjon overkontrollerte og sendte helien i bakken.
            Det er litt ubehagelig med et heli ute av kontroll som nærmer seg.
            Men det kan være mange feilkilder: Ledninger og kontakter, elektronikkfeil i servo eller mottaker, kulelink som har hoppet av på swashplata eller i hodet mm.
            Det har vært noen harde landinger, men hovedrotorbladene har ikke tatt nedi bakken. Det har heller ikke vært synlige skader.

            Heliet roterte ikke rundt hovedrotorakselen. Sånn sett er "hurramegrundt" et dårlig ordvalg Det var cyclic-kontrollene som plutselig gikk bananas. Helikopteret begynte plutselig å kaste seg til tilfeldige sider. Jeg klarte å kompensere for det i noen sekunder, men det bare verre og verre. Det KAN selvsagt hende at jeg overkompenserte i kampens hete, men jeg tror ikke det var det som var årsaken til problemet.

            Alle linkene og kontaktene sitter der de skal. Jeg får ta elektronikken nærmere i ettersyn mhp kontaktbrudd.
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #7
              Jeg hadde en lignende opplevelse med mitt trex. Oppførte seg utrolig rart i lufta, og hadde en viss kontroll som du også beskriver. Men jeg var heldig og klarte å lande det. Fant da ut at etter nærmere undersøkelser at tre tenner på et drev i en servo var ødelagt. Synes det du forteller virker ganske kjent i alle fall.
              Atle Østereng
              Oslo og Omegn Modellhelikopter Klubb
              Msn: a_ostereng@hotmail.com

              T-rex 450 SE V2
              Spektrum DX7
              GY401 m/S9257
              3 x HS-65MG

              Comment

              Working...
              X