Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggelogg: 50% clipped wing cub fra Bill Hempel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    I dag har jeg begynt monteringen av høyderorsservoene. Det er rom for to servoer til hvert høyderor, men siden jeg bruker de kraftige JR8711 servoene bruker jeg kun en på hvert. JR servoene passer her rett inn selv om de er et par millimeter lengre og bredere enn standardmål.

    Som dere ser av bildene er det meningen at man skal bruke servoenes monteringsører selv om servoen skal monteres liggende i vingen, og det er ikke hull til å få skrujern gjennom fra vingeroten. Jeg fikk ikke til å skru i servoskruene på denne måten, så jeg fant noen vinklejern i stål fra noe IKEA greier og lagde nye fester. Måtte pusse bort litt av det opprinnelige festets overside for å få dette til å funke.

    Fikk bare laget fester til den ene siden i dag, men det går fort å gjøre det på andre siden når man bare har tenkt ut hvordan man skal gjøre det. Ser ikke helt bra ut med disse lange skruene, så turen går via Clas Ohlsson for å kjøpe noe mer passende på vei hjem fra jobb i morgen.
    Attached Files
    Audun

    Comment


    • #17
      Det flyet her syntes jeg var tøft. Det er bare så altfor stort egentlig! hehe

      Comment


      • #18
        Originally posted by Jøllsrud View Post
        Det flyet her syntes jeg var tøft. Det er bare så altfor stort egentlig! hehe
        Egentlig helt enig med deg, så det er bra at jeg ikke er så kresen
        Audun

        Comment


        • #19
          Fikk montert høyderorsservoene i dag, gikk greit når jeg brukte metoden beskrevet tidligere. Jeg syns at treverket som er brukt der servoene skal festes er av litt lett og porøs kvalitet, men det virker som at servoene sitter godt likevel. Reiv og sleit i dem uten at de løsna. Er med servocover til høyderorsservoene, men jeg monterer dem etter at jeg har tilpasset rorhorn og linker.

          Ble og nesten ferdig med servovugga/siderorssystemet fra SWB, har bare litt arbeid igjen på denne, ca 30 minutter igjen tenker jeg. Også her passer JR8711 servoene perfekt selv om produktet er tiltenkt JR standardservoer. Jeg vurderte å gå for en seiko servo, men jeg fant ut at jeg ikke ville styre med enda et batteri i flyet.
          Attached Files
          Audun

          Comment


          • #20
            Må for det første gratulere med en flott modell!

            Men så lurer jeg på hva som er tanken bak dette doble sideror-systemet? Antar det har noe med krefter å gjøre, men hvordan virker det? Jeg har sett det på andre store modeller også, men har aldri helt skjønt hvordan det virker.
            Erlend Moen
            Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

            Comment


            • #21
              Hei, og takk!

              Hovedårskaen med flere siderorsservoer er å få mere krefter til sideroret. For å fly akro med denne modellen bør man ha minst 36 kg med servokrefter på sideroret. Siden mine servoer "bare" yter 24 kg pr stykk må jeg til med to.

              Disse to servoene kunne jeg i utgangspunktet bare ha montert rett i flyet med en link mellom, og dette hadde sikkert fungert helt fint. Fordelene med systemet fra SWB er blandt annet:
              -at man slipper å montere det store rorhornet med wiere med spenn i rett på servoen.
              -at servoene har en fleksibel montering mot hverandre, selv om alle kreftene overføres til bellcranken (på norsk?) gjennom en taljeløsning. Dette gjør at de ikke jobber mot hverandre om de kommer litt ut av synkronisering.
              -sideroret vil fortsatt virke til en viss grad selv om en servoer ryker.
              -bling! Rødt eloksert passer til 3W CS motoren min
              Audun

              Comment


              • #22
                Spennende!
                Siden du kom med produsentnavnet fant jeg noen bilder til oss andre uinvidde, her ser en litt bedre hvordan systemet virker:

                http://www.swbmfg.com/self_adjusting.htm
                Erlend Moen
                Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                Comment


                • #23
                  Ting går sakte fremover, men det er for fint vær til å være særlig mye inne å bygge fly for tiden.

                  Siderors systemet er ferdig og montert, som dere ser av bildene vil sideroret fungere 50% om en servo låser seg eller slutter å virke i nøytral, og jeg vil få det tilbake i nøytral om en servo skulle låse seg eller slutte å virke med fult utslag. Jeg vet dette ikke er særlig sannsynlig, men dog… Eagle spurte i byggetråden om dette flyet på FlyingGiants hvorfor ingen bruker en seiko på sideroret i dette flyet, for min del er det for å slippe å styre med enda ett batteri, det er nok med 3 stk fra før av.

                  Jeg har begynt monteringen av motor. Flyet er bygget for nettopp denne motoren, og det følger med passende avstandsstykker, og det er merket på motorspantet hvor det skal borres hull for å feste motoren. Dere ser rester av denne merkingen på bildet av det ferdig motorspantet.

                  Må av med forgasser og huset til reed ventilen for å skru i skruen nede til høyre sett forfra, men dette må bare gjøres en gang da man ikke vil få skruen ut igjen med forgasser og reed huset på. Alternativet er vel å kjøre inn skruen fra innsiden med muter på utsiden.

                  Bendene er custombygd av en Karl Müller i Canada, måtte få det derfra siden jeg ikke orket å begynne å lodde egne bend (måtte ha lært meg sølvlodding…), og jeg trengte bend med 120mm drop. Det lengste jeg har funnet på markedet er 100mm drop. Bendene passet perfekt, har utrolig fin finish, og kom levert på døra for kroner 550,- inkl porto. Det er vel omtrent det samme som ett enkelt 3W bend koster før porto.

                  Canister er det mer enn god nok plass til. Fester til disse skal custom bygges av undertegnede ved hjelp av avanserte materialer og metoder som en finerplate, vinkel, sag og 80 millimeters hullsag og muligens en jukse dremel fra biltema, men det får bli etter to ukers ferie som jeg reiser på i morgen.

                  God sommer!
                  Attached Files
                  Audun

                  Comment


                  • #24
                    Jeg har jobbet videre med canisterfeste, etter en del arbeid med dette lærte jeg at det er enklest å bestille fra troybuiltmodels. Så det er bestilt.

                    Har fått montert tanker, fikk litt hjelp til å tenke ut hvordan dette skulle gjøres. Bruker to stk tanker på 1,5 liter hver, så total tankkapasitet blir 3 liter. Bør kunne fly ei stund på det. Jeg legger den ene tanken ca to cm over den andre. Bruker utlinkningsslanger mellom tankene på topp og i bunn, fyller til og har klunken i nederste tanken, lufting fra den øverste. Har tankpåfyllingslokket fra 3W i mer eller mindre skala plassering på ”panseret”. Jeg har plassert tankene litt for lang frem, men siden jeg har laget en slisse i gulvet for å få plass til utlikningsslangen blir de der de er inntil videre.

                    Servoer til gass og choke er plassert under motorboksen, med kulelink i ene enden og en sullivan hurtigkobling i andre enden. Hadde jeg lagt tankene lenger bak hadde jeg plassert servoene inni motorboksen, men det ble som det ble.

                    Tenningsannlegget fikk jeg plassert inne i motorboksen, på foam og festet med strips. Batteriene til radioutstyr og tenning er montert på en avtakbar plate oppå motorboksen.

                    Jeg har begynt tilpassingen av cowling. Jeg måtte skjære ganske langt frem for å nok luft over motoren, i tillegg har jeg laget til en plate som gjør at luften strømmer over motoren, og ikke bare rett ned til utluftingen som skal være i bunn. Håper dette gir effektiv kjøling da flyet tidvis skal tjenestegjøre som slepefly. Jeg skal legge inn noe mer nedtrekk på motoren, da kommer sylinderne mer i senter av hullene jeg har laget, samt fronten av motoren mer i midten av hullet i fronten av cowlingen.

                    Må si at jeg er ikke helt fornøyd med tilpassingen av cowlingen som er gjort av produsent, motoren bommer en del på senter av hullet i cowlingen når man bruker merkene for feste av motor. Jeg burde vel ha målt selv først. Cowlingen er vel så langt det eneste jeg ikke er fornøyd med på flyet fra produsenten, og det kombinert med venstrehåndsarbeid fra undertegnede har gjort at det kreves noe mer arbeid på den før jeg er fornøyd.

                    Planen videre nå er å begynne å montere powerbox samt å kable helt inn til den, slik at jeg kan begynne å sentrere servoer og montere linker til ror og rorhorn.
                    Attached Files
                    Audun

                    Comment


                    • #25
                      Mer bilder...
                      Attached Files
                      Audun

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by AudunT View Post
                        Ting går sakte fremover, men det er for fint vær til å være særlig mye inne å bygge fly for tiden.

                        Siderors systemet er ferdig og montert, som dere ser av bildene vil sideroret fungere 50% om en servo låser seg eller slutter å virke i nøytral, og jeg vil få det tilbake i nøytral om en servo skulle låse seg eller slutte å virke med fult utslag. Jeg vet dette ikke er særlig sannsynlig, men dog… Eagle spurte i byggetråden om dette flyet på FlyingGiants hvorfor ingen bruker en seiko på sideroret i dette flyet, for min del er det for å slippe å styre med enda ett batteri, det er nok med 3 stk fra før av.

                        Jeg har begynt monteringen av motor. Flyet er bygget for nettopp denne motoren, og det følger med passende avstandsstykker, og det er merket på motorspantet hvor det skal borres hull for å feste motoren. Dere ser rester av denne merkingen på bildet av det ferdig motorspantet.

                        Må av med forgasser og huset til reed ventilen for å skru i skruen nede til høyre sett forfra, men dette må bare gjøres en gang da man ikke vil få skruen ut igjen med forgasser og reed huset på. Alternativet er vel å kjøre inn skruen fra innsiden med muter på utsiden.

                        Bendene er custombygd av en Karl Müller i Canada, måtte få det derfra siden jeg ikke orket å begynne å lodde egne bend (måtte ha lært meg sølvlodding…), og jeg trengte bend med 120mm drop. Det lengste jeg har funnet på markedet er 100mm drop. Bendene passet perfekt, har utrolig fin finish, og kom levert på døra for kroner 550,- inkl porto. Det er vel omtrent det samme som ett enkelt 3W bend koster før porto.

                        Canister er det mer enn god nok plass til. Fester til disse skal custom bygges av undertegnede ved hjelp av avanserte materialer og metoder som en finerplate, vinkel, sag og 80 millimeters hullsag og muligens en jukse dremel fra biltema, men det får bli etter to ukers ferie som jeg reiser på i morgen.

                        God sommer!
                        Hei

                        Flott å se denne kjempe modellen, blir spennede å høre hvordan den flyr.
                        Jeg har også et siderors brett fra SWB slik som ditt bare med 3 servoer. Det fungerer helt ypperlig, og er suverent for å unngå at servoene jobber mot hverandre. Har 3 stk 8711 i min. Har dog bare fått testet det på byggebordet og ikke i luften enda.
                        Jeg skal også teste den bensin tank patenten med å koble 2 tanker i sammen i neste prosjekt, tror det komer til å fungere bra.

                        Mvh OJ
                        Last edited by Olavjoergensen; 03-08-08, 22:38.
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

                        Comment


                        • #27
                          Det er noe spesielt med et modellfly der du kan stikke hodet inn i cockpit'en
                          Trond Nilsen

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by AudunT View Post
                            Jeg har jobbet videre med canisterfeste, etter en del arbeid med dette lærte jeg at det er enklest å bestille fra troybuiltmodels. Så det er bestilt.

                            Har fått montert tanker, fikk litt hjelp til å tenke ut hvordan dette skulle gjøres. Bruker to stk tanker på 1,5 liter hver, så total tankkapasitet blir 3 liter. Bør kunne fly ei stund på det. Jeg legger den ene tanken ca to cm over den andre. Bruker utlinkningsslanger mellom tankene på topp og i bunn, fyller til og har klunken i nederste tanken, lufting fra den øverste. Har tankpåfyllingslokket fra 3W i mer eller mindre skala plassering på ”panseret”. Jeg har plassert tankene litt for lang frem, men siden jeg har laget en slisse i gulvet for å få plass til utlikningsslangen blir de der de er inntil videre.

                            Servoer til gass og choke er plassert under motorboksen, med kulelink i ene enden og en sullivan hurtigkobling i andre enden. Hadde jeg lagt tankene lenger bak hadde jeg plassert servoene inni motorboksen, men det ble som det ble.

                            Tenningsannlegget fikk jeg plassert inne i motorboksen, på foam og festet med strips. Batteriene til radioutstyr og tenning er montert på en avtakbar plate oppå motorboksen.

                            Jeg har begynt tilpassingen av cowling. Jeg måtte skjære ganske langt frem for å nok luft over motoren, i tillegg har jeg laget til en plate som gjør at luften strømmer over motoren, og ikke bare rett ned til utluftingen som skal være i bunn. Håper dette gir effektiv kjøling da flyet tidvis skal tjenestegjøre som slepefly. Jeg skal legge inn noe mer nedtrekk på motoren, da kommer sylinderne mer i senter av hullene jeg har laget, samt fronten av motoren mer i midten av hullet i fronten av cowlingen.

                            Må si at jeg er ikke helt fornøyd med tilpassingen av cowlingen som er gjort av produsent, motoren bommer en del på senter av hullet i cowlingen når man bruker merkene for feste av motor. Jeg burde vel ha målt selv først. Cowlingen er vel så langt det eneste jeg ikke er fornøyd med på flyet fra produsenten, og det kombinert med venstrehåndsarbeid fra undertegnede har gjort at det kreves noe mer arbeid på den før jeg er fornøyd.

                            Planen videre nå er å begynne å montere powerbox samt å kable helt inn til den, slik at jeg kan begynne å sentrere servoer og montere linker til ror og rorhorn.
                            Er det Remi W som er på besøk??

                            Mvh OJ
                            Olav Jørgensen
                            Low & fast

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Olavjoergensen View Post
                              Er det Remi W som er på besøk??

                              Mvh OJ
                              Jepp, trengte litt tenke hjelp rundt hvordan jeg skulle koble to tanker sammen, så da fikk jeg det fra Remi. Dette er samme opplegget som han kjører i 1/3 Wilgaen.

                              Originally posted by Tarpoon View Post
                              Det er noe spesielt med et modellfly der du kan stikke hodet inn i cockpit'en
                              Enig! Men etter å ha jobbet rundt modellen en stund nå, samt å ha vært rundt 1/2 ASG 29en til Remi i hele vinter da jeg bygde en 1/3 ASW 27 samtidig, i hans garasje, må det liksom være sånn. Er ikke det minste tvil om at neste prosjekt og blir en 1/2 sak, men da uten motor.
                              Audun

                              Comment


                              • #30
                                Det går fortsatt sakte men sikkert fremover!

                                Siden sist har jeg fått loddet på alle kontakter på vinger og ror, jeg har laget skjøtekabler fra powerbox til vingene, samt til batteriene.

                                Jeg har og montert powerbox med display og bryter, og jeg er meget fornøyd med å ha gått for powerbox royale. Den har en del funksjoner som gir en del ekstra trygghet, spesielt løsningen med to mottakere. Denne løsningen gjør at om en av mottakerne går i fail safe vil den andre automatisk og sømløst ta over, og med en antenne bakover i kroppen og en piskantenne bør man alltid ha gode mottakerforhold på en av mottakerne.

                                I tillegg klarer den mye strøm (40 Amp), sikkert greit med 8-10 JR8711 alt ettersom hvor mange jeg ender opp med på høyderorene. 5 av utgangene er og slik at man kan justere senter, endepunkt og retning på 4 servoer pr utgang.

                                Displayet er bakgrunnsbelyst i en kul/harry blåfarge alt etter hvem du spør (jeg tilhører "kult" gruppen...), og gir løpende info om spenning på batteripakkene. Man kan og få frem en ”black box” funksjon, som viser info om batteriene og strømforbruket, og viktigst hvor mange prosent av tiden hver enkelt mottaker har vært ”online” samt hvor mange bytter det har vært mellom mottakerne. Displayet har jeg montert slik at det skal være greit å se det fra utsiden av flyet.

                                Det som er litt dumt med powerboxen er at den kun er beregnet på LiPo pakker, slik at med NiMh som jeg bruker nå viser målerne at batteriene er nesten tomme selv om de er fulladet. Det ender vel med at jeg kjøper lipo batterier og bruker, da powerboxen regulerer spenningen uansett.
                                Attached Files
                                Audun

                                Comment

                                Working...
                                X