Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggelogg: 50% clipped wing cub fra Bill Hempel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by AudunT View Post
    Jeg har jobbet videre med canisterfeste, etter en del arbeid med dette lærte jeg at det er enklest å bestille fra troybuiltmodels. Så det er bestilt.

    Har fått montert tanker, fikk litt hjelp til å tenke ut hvordan dette skulle gjøres. Bruker to stk tanker på 1,5 liter hver, så total tankkapasitet blir 3 liter. Bør kunne fly ei stund på det. Jeg legger den ene tanken ca to cm over den andre. Bruker utlinkningsslanger mellom tankene på topp og i bunn, fyller til og har klunken i nederste tanken, lufting fra den øverste. Har tankpåfyllingslokket fra 3W i mer eller mindre skala plassering på ”panseret”. Jeg har plassert tankene litt for lang frem, men siden jeg har laget en slisse i gulvet for å få plass til utlikningsslangen blir de der de er inntil videre.

    Servoer til gass og choke er plassert under motorboksen, med kulelink i ene enden og en sullivan hurtigkobling i andre enden. Hadde jeg lagt tankene lenger bak hadde jeg plassert servoene inni motorboksen, men det ble som det ble.

    Tenningsannlegget fikk jeg plassert inne i motorboksen, på foam og festet med strips. Batteriene til radioutstyr og tenning er montert på en avtakbar plate oppå motorboksen.

    Jeg har begynt tilpassingen av cowling. Jeg måtte skjære ganske langt frem for å nok luft over motoren, i tillegg har jeg laget til en plate som gjør at luften strømmer over motoren, og ikke bare rett ned til utluftingen som skal være i bunn. Håper dette gir effektiv kjøling da flyet tidvis skal tjenestegjøre som slepefly. Jeg skal legge inn noe mer nedtrekk på motoren, da kommer sylinderne mer i senter av hullene jeg har laget, samt fronten av motoren mer i midten av hullet i fronten av cowlingen.

    Må si at jeg er ikke helt fornøyd med tilpassingen av cowlingen som er gjort av produsent, motoren bommer en del på senter av hullet i cowlingen når man bruker merkene for feste av motor. Jeg burde vel ha målt selv først. Cowlingen er vel så langt det eneste jeg ikke er fornøyd med på flyet fra produsenten, og det kombinert med venstrehåndsarbeid fra undertegnede har gjort at det kreves noe mer arbeid på den før jeg er fornøyd.

    Planen videre nå er å begynne å montere powerbox samt å kable helt inn til den, slik at jeg kan begynne å sentrere servoer og montere linker til ror og rorhorn.

    Hva er egentlig tanken bak å montere den ene tanken 2 cm over den andre? Vil ikke tanken som lufte slangen går til bli tom uansett siden det ikke er lufte slange på den andre tanken?

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #32
      Originally posted by Olavjoergensen View Post
      Hva er egentlig tanken bak å montere den ene tanken 2 cm over den andre? Vil ikke tanken som lufte slangen går til bli tom uansett siden det ikke er lufte slange på den andre tanken?

      Mvh OJ
      Hvorfor det må være sånn vet jeg ikke, men i store wilgaen vi bruker som tug i klubben ble det alltid liggende litt bensin igjen i den tanken klunken ikke var i før den ble hevet litt.

      Hadde alt vært lagt opp helt perfekt og flyet stått helt i vater når tanken ble tømt hadde vel begge blitt tømt helt, men jeg vil tro at om man hever den ene tanken tolereres litt mer unøyaktigheter.

      Som sagt vet jeg ikke helt, men dette er min tankerekke rundt dette.
      Audun

      Comment


      • #33
        Gikk hjem litt tidlig fra jobb i dag for å jobbet på cuben. Føler det er en prioritering jeg kan leve med

        Fant ut at canisterfestene fra TBM ikke passet, de var for store selv om de er oppgitt å passe 75mm canistere. Løsningen ble å bruke det jeg har laget selv, så får vi se om det fungerer.

        All kabling inn til powerboxen er nå ferdig, og mottakere er montert i flyet. Piskantenne er montert på den ene mottakeren. Monterer kablene fra powerboxen til vinger og høyderor når jeg har justert utslag på rorene, greit å gjøre det slik da jeg ikke har plass til å montere vingene på flyet i garasjen, og det er greit å kunne jobbe med bakvingene og høyderorene på arbeidsbenken.

        Neste post på programmet nå er å hengsle ror, montere rorhorn og programmere radio og powerbox. Regner med å få gjort mesteparten av dette på søndag, da er det ikke lenge til flyet er ferdig
        Attached Files
        Audun

        Comment


        • #34
          Hvordan står det til på "kjempe" fronten, kommet noe lenger på vei?

          Mvh OJ
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #35
            Joda, har kommet betydelig lengre. Ror er hengslet, alle linker og roroverføringer er montert, PB og radio er programmert, vingestagene er montert, flying wires til halen er produsert og montert.

            Det eneste som gjenstår før modellen er flyklar er å montere vinduer og å lage en slepekobling og montere denne. Montering av vinduene er som å sette lokket på en isboks, slepekoblingen skal heller ikke by på problemer da jeg har tenkt ut hvordan det skal gjøres.

            Dagene har vært litt hektiske i det siste, så jeg har ikke skrevet noe her. Skal på øvelse en uke nå, så regner jeg med at flyet blir ferdigstilt på lørdag. Er det flyvær på søndag planlegges jomfrutur, er det ikke flyvær skal jeg få lagt ut endel bilder og tekst her.
            Audun

            Comment


            • #36
              Cuben har flydd!

              Forrige helg fikk jeg endelig flydd cuben, jomfruturen ble foretatt på IGG høsttreff.

              Dessverre har jeg ikke hatt tid til å oppdatere særlig mye i byggetråden her, og også nå mangler jeg en del bilder av de siste detaljene. Jeg lover at dette skal komme ved en senere anledning!

              Cuben flyr fantastisk fint, og jomfruturen gikk helt uten problemer selv om jeg var en smule nervøs. Jomfruturen var bare en rolig tur med noen runder rundt plassen før jeg landet.

              Tur nummer to var et seilflyslep, men på denne turen kuttet motoren i knapt hundre meters høyde. Landingen gikk greit da jeg hadde et meget stort område å fly på, vi hadde IGG treffet på full size delen på Starmoen. Ene og alene min egen feil at motoren stoppet, jeg hadde for lang slange mellom luftfilteret og forgasseren, og denne lå inntil manifolden til eksosen og smeltet.

              Tredje tur fløy en kompis av meg, Remi, og fjerde tur fløy jeg med litt enkel akro. Looper, roller immelmann etc. Dette gikk meget fint, moro å fly akro med et så stort fly. Det skal det bli mer av!

              Neste tur mistet jeg et av hovedhjulene på take off. Jeg fløy noen runder rundt plassen, mens områdene rundt landingsstripen ble ryddet og nervene roet seg ned. Det hele ble meget elegant gjennomført ved at jeg satt flyet ned på høyre hovedhjul, som fortsatt var på plass, og balanserte flyet på dette hjulet til venstre vinge ikke bar mer. Da satte flyet seg rolig ned, uten at jeg så mye som skrapte vekk maling på understellet! Meget fornøyd med hvordan det endte!

              Etter å ha brukt opp to av flyets liv var det dags for mer sleping, og på et av slepene slepte jeg til 986 meter. Da begynte seilflypiloten å slite med å se sitt fly, men jeg kunne nok ha gått til 1500-1600 meter uten problem.

              Det største flyet jeg slepte på IGG treffet var en SHK i skala 1/ 2,5 på rundt 30 kilo, dette gikk uten problemer. Jeg kan slepe større fly uten problemer, så det er vel bare et tidsspørsmål før vi gjennomfører det første slepet med ½ skala i begge ender av lina.

              Flyet endte på meget lette 27,5 kilo med tom tank.

              Som nevnt, jeg skal komme med flere detaljbilder etter hvert, det er noen løsninger detaljer som kan være verdt å vise.

              Skal og forsøke å få til en litt OK film med slep, skala og akro flyging.
              Attached Files
              Audun

              Comment


              • #37
                Noen flere bilder.
                Attached Files
                Audun

                Comment


                • #38
                  Enda flere, viser størrelsen i forhold til folk, deriblant meg selv og andre IGG'ere.
                  Attached Files
                  Audun

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by AudunT View Post
                    Enda flere, viser størrelsen i forhold til folk, deriblant meg selv og andre IGG'ere.
                    Dette har jo bare blitt helt rått! Den er jo bare så SVÆÆÆR!
                    Gratulerer så mye med å ha overlevd første turene dine!

                    Mvh OJ
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • #40
                      Kommer det noe film snart eller ?
                      Utrolig fint fly
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #41
                        Å love ting man ikke kan holde...

                        Det har for å være ærlig ikke vært enkelt å koordinere godt vær, kameramann og tid til å fly. Det eksisterer dog to filmer av flyet på youtube. Den ene er en video av andre turen med flyet fra IGG treff på Starmoen i høst, og av en eller annen grunn er den uten lyd. Den andre er filmet med en flycam one på et fly jeg slepte - denne er ganske kul!

                        Starmoen:

                        Slep på Tjessem:

                        Har hatt med meg flyet på flyfeltet 3 ganger i løpet av høsten, og det er et helt fantastisk fly! Særdeles enkelt å fly, landingene er helt fantastisk skalalike, og flyet flyr utrolig kul akro til å være en cub. Rollrate er god, knife edge meget bra, og det er nesten nok krefter til å hovre. Når jeg legger cuben i hover går det etter neon sekunder over til tailslide, og lyden proppellen lagger når flyet "rygger" i hover er skikkeklig kul. Jeg har ikke flyet "down on the deck" i acro enda, så flink er jeg ikke til å fly.

                        Skal finne noen flere filmer av likt fly, noen med litt større motor, som viser potensiale i kjærra.

                        Skal finne noen
                        Audun

                        Comment


                        • #42
                          Bil Hempel flyr cuben med 3W 275 i Tuscon Aerobatic Shootout:

                          Bill Hempel er flinkere enn meg...

                          Jason Shulman flyr cub:

                          Han er og flinkere enn meg...

                          Forøvrig morsomt at folk fortsatt er interessert i cuben min, som etter Eagle sine stunt er som et Mikke Mus fly å regne.
                          Audun

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by AudunT View Post
                            Forøvrig morsomt at folk fortsatt er interessert i cuben min, som etter Eagle sine stunt er som et Mikke Mus fly å regne.

                            Fine fly bør jo få oppmerksomhet enten de er store eller små
                            Satt faktisk å tråla igg-sidene til langt på natt, var da jeg kom på at det kanskje var blitt filmet noe ila. høsten.

                            Kanskje du kunne si noe om slepekobling og hvordan du har gjort det?
                            Tenkte å lage en banner til min kommende cub, greit å få noen tips fra andre.

                            Det neste blir vel at vi får se Eagle tar pre-flight check sittende inne i flyet med senderen i fanget...
                            Espen Melby

                            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                            Comment


                            • #44
                              Ser jo at det er endel av de avsluttende detaljene som ikke er med i tråden.

                              Selpekobling; laget et halvt spant tilpasset spantet like foran TE på vingen. Til dette spantet glasset jeg et aluminiums rør med en åpning i, en servo ble skrudd fast, og denne servoen driver en pianotråd forbi åpningen i aluminiums røret.

                              Bilder sier mer enn ord.
                              Attached Files
                              Audun

                              Comment


                              • #45
                                er det denne eller??

                                Feil - Modellsalg.no
                                Tom I. Arntsen

                                Comment

                                Working...
                                X