Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggelogg: 50% clipped wing cub fra Bill Hempel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggelogg: 50% clipped wing cub fra Bill Hempel

    Dagen begynte bra med at jeg ringte en kompis for å få hjelp til å laste esken med det nye modellflyet mitt på og av hengeren jeg leide for anledningen. Første gangen jeg har trengt hjelp til det!

    Esken ble fraktet hjem (til garasjen i det nye huset jeg skal flytte inn i neste helg) og åpnet, esken var laget av en papp - finer - papp sandwich. I esken fant jeg en stor, gul sak som var meget godt pakket. Det sies å være verdens største ARF som var i den eska. De forskjellige delene var pakket i forskjellige “lommer” i esken, og de var pakket inn i isoportrekk og plastikkposer. Flyet var så å si uten skader, det var kun et sted inne i kroppen det var behov for litt lim.

    Byggekvaliteten er meget god, det beste jeg har sett. Det er relativt lite arbeid som gjenstår å gjøre. Motor og radioutstyr skal monteres. Side og høyderor skal hengsles, hullene til hengslene er ferdige og hengslene er med. Cowling skal tilpasses motor og dummy sylindre skal festes på et vis. Understell skal monteres.

    Flyet er meget komplett med det meste inkludert, det som mangler er horn og linker, samt tank etc. Understell, hjul hengsler etc er med. Hjulene er 8,5 tommer store, og minner mest om trillebårhjul.

    Flyet har følgende mål:
    457 cm vingespenn
    360 cm langt
    105 cm høy
    30 kg flyklar

    Skal bruke følgende utstyr i modellen:
    3W 170 competition series med kanistere og biela 33x12
    8 stk JR 8711 (2 pr balanseror, 2 på sideror, 1 pr høyderor)
    Power box royale med 2 stk r5014/r5114 mottakere
    2 stk 6V 4500 mAh nimh mottakerpakker, 1 stk av disse på tenning (trenger vekt foran uansett)

    Modellen skal brukes til å fly hull i lufta med, samt til seilflyslep. Gleder meg til å se denne slepe kompisen min sin ½ skala ASG 29.

    Jeg tenker å lage en enkel byggelogg, og tips og triks mottas med takk da dette er det største flyet jeg har bygget/montert, og jeg har ikke så mye erfaring med bensinmodeller.
    Attached Files
    Audun

  • #2
    Fikk begynt så vidt med monteringen i dag, dvs jeg monterte understell. Understellet virker som på originalen, der dere ser jeg har brukt hvit tape skal det være gummistrikk. Disse fulgte ikke med i esken, men skal sendes fra USA sammen med flying wires til halevingene og “cotter pins” til cowlingen.

    Hull var ferdig boret, og islagsmuttere var montert fra innsiden, så jobben med å montere hoved- og halehjul tok ca 30 minutter. Jeg gjorde dette først for å gjøre monteringsjobben på resten enklere.

    Følger forresten ikke med byggeveiledning, men de fleste som bygger fly i denne størrelsen trenger vel ikke det.

    Legger og ved et bilde ved siden av en normal størrelse bil så får dere en ide om størrelsen på flyet.
    Attached Files
    Audun

    Comment


    • #3
      Det var et stort fly!



      Og regner med det er samme fly som på videoen du har kjøpt deg. Så det kan jo fly's ganske tøft også!

      Comment


      • #4
        Sweeet!!! Lekker sak! Lykke til med "byggingen"

        Mvh OJ
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #5
          Fantastisk kult, grattis med nytt fly...
          - Håvard Glad Andreassen
          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

          Comment


          • #6
            Du milde trønderfår...Det der var bare dritrått.
            Geir Inge

            Fly:
            Piper J3 Cub 25
            WorldStar 40
            Spirit 60
            Piper Cherokee 40
            Alpha 25

            Comment


            • #7
              Håper virkelig vi får se video fra maiden av dette gigant-flyet =)
              Og jeg som syntes min 1/5 skala Cub er stor... hehe
              -= www.samundsen.net =-

              Comment


              • #8
                Gratulerer med giganten Hvor stor tilhenger må du ha til den der?
                Mvh
                Arthur Olaisen

                Don't forget the Loctite, Bob

                Comment


                • #9
                  @ Jøllsrud: Jepp, samme fly. Kan flys meget tøft, men det spørs om mine inverted low pass blir like lave som i videoen. Det er Bill Hempel som flyr i videoen, og han kan jo forskjellen på høyre og venstre.

                  @ Olavjørgensen, flypilot og ar0ma: Takker og bukker!

                  @ ar0ma: Når jeg skal ha den med til og fra den lokale stripa setter jeg den på taket av bilen du ser i bakgrunnen, skal kjøpe et sånt kajakk feste til å legge bekre del av kroppen i. Tilhenger må eventuelt være over 3,6 meter invendig, de lengste uteliehengerene de har på statoil i distriktet er 3,66 meter innvendig, så de vil bli brukt til og fra treff.

                  Moro at folk liker leken min Regner med å få jobbet litt med den i morgen, satser på å få montert servoer i vingene og stabene i morgen. Skal og ta litt mer detaljerte bildet av forskjellige ting å legge ut her. Er det noe dere lurer på eller vil ha bilder av, er det bare å spørre.
                  Audun

                  Comment


                  • #10
                    Helt rått!
                    Venter sjøl en Cub i posten as we speak, men i _litt_ mindre formfaktor

                    Kom med flere bilder fra monteringen!
                    mvh
                    Henrik Andreassen, Alta.

                    // 3x Victory 700 EP (båt - hysterisk på tung sjø! )
                    // Graupner Piper J-3 Cub (1,5m v.s.-OS FS-30 4-stroke)
                    // Focus 400EP
                    // PicooZ
                    // Wing Dragon
                    // Kyosho Sandmaster ST-2 (GT12-SCR) R.I.P.

                    Hjemmeside

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Jøllsrud View Post
                      Det var et stort fly!



                      Og regner med det er samme fly som på videoen du har kjøpt deg. Så det kan jo fly's ganske tøft også!
                      Hehe, ikke akkurat skalaflyvning det der nei
                      Mvh
                      Bjørn Tore Espevik

                      Team Visa...

                      Comment


                      • #12
                        hvordan går det?
                        Joakim L. T. 94-Modell
                        ---------------------------------------------------
                        Aeroworks - Extra 300
                        Extreme Flight - Yak 54E Profile
                        Crrc-Pro GF26I
                        EG - Yak 54 26cc
                        Kyosho - Edge 540 .50
                        C Goldberg - Cub med flottører
                        OMP - Katana V2

                        those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

                        Comment


                        • #13
                          Tja, hva skal man si? Det har ikke skjedd noe, men det går likevel fremover.

                          Grunnet flytting, en uke på øvelse med forsvaret, salg av den gamle leiligheten, besøk av mamma pluss annet forfallende arbeid har jeg ikke fått gjort noe på flyet. Det positive er at de siste småtingene har kommet i hus den siste uken. Powerbox royale, custom bygde manifolder, proppell, diverse motor snacks, rorhorn og linker samt annet småtteri har dukket opp.

                          Det eneste som ikke har kommet enda er 6" skala spinner fra truturn. Kommer til å bygge hardt fra slutten av uken som kommer, og planlegger å oppdatere her underveis.
                          Audun

                          Comment


                          • #14
                            Vi venter med spenning på fler bilder etc, av denne flotte og store modellen.

                            Comment


                            • #15
                              Da er jeg endelig i gang, jeg har fått jobbet litt på cuben i dag.

                              Etter å ha montert en saito FG-36 bensin 4-takter i en Taxi 2400 som brukte å være en elektro sleper gikk jeg i gang med cuben i dag.

                              Det jeg fikk gjort i dag var å montere balanserorsservoene i vingene. Brukte noen tips plukket opp her på forumet underveis. Skjøtekabler til servoene ble laget av biltema sin tynneste kabel på 0,75 mm2, dette etter tips i eagle sin tråd om en eller anna stor extra han bygde. Etter lodding direkte på servokabelen ble de tvunnet med elektrisk drill og varmet med varmepistol, og vips så hadde man superbillige, super HD, supertvinnede servokabler.

                              Hullene til servoene i vingen var litt små til JR8711 servoene jeg bruker, det virker som de er tilpasset standardservoer. JR servoene er ett par millimeter lengre og bredere enn standardmål. Hulle ble enkelt utvidet med dremel, det er mer enn nok ved å ta av i alle retninger. Det er hull i vingen til tre servoer, jeg bruker bare innerste og ytterste da jeg bare bruker to servoer.

                              Neste på programmet er å montere servoene til høyderorene, før jeg tar tak i siderorsoverføringen.

                              Legger og ved et par bilder fra når jeg prøvemonterte vinger og bakvinger på.
                              Attached Files
                              Audun

                              Comment

                              Working...
                              X