Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ørn på anabole steroider...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Kroppen er ferdig støpt. og har såvidt begynt å pusse på den.
    Den skal jo ikke være blank og glatt (!..), så det er en enkel jobb sånn sett.
    Kevlar som sagt på halen, med karbon i forkant over og under.
    Luka til radio blir ganske stor, men står vel i stil til den spoileren som trengs.?

    Det rare bildet til slutt er tatt innvendig i kroppen, og viser ensrettet karbon, der en milimeter med glassfiber utenpå slipper lyset inn.. Vårutstillinga?
    Attached Files
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

    Comment


    • #17
      Neste er å få inn vingestålene av karbonrør. 19 mm foran og 16 mm bak.
      Vurderte mange måter å få de inn i rett vinkel på, men kom fram til at den gamle måten med manuell innsats var den beste. Snekkervinkel teipet til korden, og rett anlegg i v-formvinkelen utenfor bordkanten gjorde det lett
      Smeltet inn massiv jernstang på 1 mm mindre enn vingestålet, slik at det ble ca 1mm større hull enn vingestålet er, ikke slik som med borremaskin, som var den første idêen som datt inn.
      Fyller så opp med Polyuretanlim og venter natta over på å få det herdet, denslags fyller opp alt som er ledig rom.
      Så er det å se om alt passer på de forborrede hullene i kroppen, og det var ikke en millimeter feil ytterst på vingeståla der vingen møter kroppen. Da blei jeg litt letta..
      Attached Files
      Last edited by Soarer; 12-07-08, 19:25.
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • #18
        Så med vingene på plass er det på tide å få støpt på plass spantene som røra til vingeståla skal sitte i.
        Et øyeblikk jeg har gleda meg til så å si.
        I samme omgang som spantene støpes fast, så får også rørene til vingeståla en første omgang med glass og karbon.
        De rørene er forresten vingeståla til en Boomerang XL jetmaskin. Har to sett, så den i bakgrunnen der på siste bildet, lider ingen nød.. 2 mm tykke vegger, beinstivt. Hadde Oddvar Brå hatt de stavene her, så hadde historia vært en annen..

        Sia vingene er akkurat der de skal være nå, så gjør jeg alt i en omgang, men bare for å feste det "provisorisk".
        Etterpå er det mere seriøst i hver krik og krok.

        I morra kan jeg ta den ut og løfte den over hodet, også noe jeg har gleda meg til
        Akkurat nå er ørna på akkurat 50 grader, da varmluftpistolen som varmer den innvendig er innstillt på det.
        Attached Files
        Last edited by Soarer; 13-07-08, 00:31.
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • #19
          Her er det ei som venter på ansiktsløftning, eller make-up kan en vel si
          delen av jobben jeg gleder meg mest til, men også den med størst fallhøyde for meg selv fordi en ting er å skjære ut vinger og lage en kropp, noe helt annet er å få det til å bli det en har oppi hodet.
          Men jeg får se etterhvert, ting blir jo til ettersom en går på noe sånt.

          En får gjøre som kvinnfolka, litt spakkel og stæsh tror jeg, men har vel ikke allverdens øvelse idet da...
          Attached Files
          Last edited by Soarer; 12-07-08, 20:29.
          Mvh
          Gudmund

          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

          Comment


          • #20
            Da holder innfestninga i massevis allerede, men skal nok ta for meg alt som ikke ble gjort i denne runden.
            La den lille oppå for en sammenligning, og slik ble det.

            Neste er bjelke i vingene, og så div duk utenpå.
            Noen legger kanskje merke til den mere trekantede halen på den store.
            Enig i at det ser penere ut med rund, men ruteformet er faktisk det rette, enten jeg vil eller ei..
            Attached Files
            Last edited by Soarer; 13-07-08, 01:40.
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment


            • #21
              Det her var skikkelige saker! Gleder meg til å se den ferdig lakkert Hold oss oppdatert er du snill
              Futaba 6EXA
              Futaba 10C 2,4Ghz
              Piper J3 Cub, RCV 60SP
              Katana, CRRC PRO 50ccm

              Comment


              • #22
                Har snart ferie, så det er uvisst om fremdrifta på det her da, men om det er noe nytt å melde, så ser du det nok her
                Det er nå det begynner sånn jeg ser det.
                Få vingene stive nå, så er det nooooen bokser Humbrol ja.
                Forøvrig den lakken jeg alltid har brukt, helt ifra plastflya som sjuåring, og til F-15
                F-16, Gripen mm som gammel mann. Mye brukt i skalasammenheng nå.

                Men det blir vel noe mixing tenker jeg, ser for meg det ja..
                Last edited by Soarer; 13-07-08, 04:59.
                Mvh
                Gudmund

                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                Comment


                • #23
                  Neste steg er å støpe vingene stive på oversida.
                  Dette fordi jeg da kan smelte ned rett spor for grunnlaget til bjelken.
                  Og oversida fordi skjøter i duken lett blir borte for det visuelle, neste er jo under..
                  Deler en vingen i to lengdeveis uten å ha det stabilt dvs uten støping, så er alt ødelagt med profiler, washout og denslags.
                  Men som sagt, støpe første omgang på oversida, så har en noe å få kontakt med, samtidig som at det hele er stabilt da.
                  14 mm hardbalsa på høykant oppå det som blir karbonen på oversida som bjelke, 4 mm under skinnet som skal på på undersida, dvs 4 mm karbonrowing over og under, på hver side av balsaen. Oversida på vingestålet får selvfølgelig sitt før støping.

                  Det hele tapert ned til den del av belastninga det får utover vingen.
                  Like mye helt ut i tipp er jo feil da..
                  Har en søppelsekk full av karbonrowing, så det blir vel noe til overs til en annen gang også, tror jeg da

                  En bjelke, på det fremste vingestålet som er omtrent på CG.
                  Enkel måte, og egentlig den eneste rette måten her.
                  En utfordring blir da å få den rette buen i vingen, sånn ørna har når den er på gli.. For det skal den jo...
                  Må nok lage en mal der også?. Hmmm.

                  Det blir mens en går, får en tro, som før..
                  Se bilde #2, der er det definert alt hva vi burde ha i toppen, og noen av oss tror vi har akkurat det..
                  Nope.... Vi kommer vel aldri helt dit da, her er der G og fokus, sånn er det bare..
                  Attached Files
                  Last edited by Soarer; 13-07-08, 05:02.
                  Mvh
                  Gudmund

                  Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                  Comment


                  • #24
                    Må bare ta av meg hatten for dette prosjektet.Jeg er mildt sagt imponert...
                    Blir det kanskje video å se når denne kommer i lufta?
                    Flott å se at noen har tålmodighet til slikt,selv mangler jeg det genet....
                    Lykke til videre med ørna...
                    Stefan Strand

                    Gluing is an art,now where is Michelangelo when you need him...

                    Comment


                    • #25
                      Takker for det Stefan og alle dere andre. Mest moro for meg selv for å se om jeg får det til sånn jeg tenkte det.
                      Det er jo sånn det begynner da, en ide som skal realiseres uansett.
                      Så da må en ta i bruk søndagsskolen og det etterpå, mekke ihop og se hvordan det funker
                      Video? Er ikke så vidfaren på denslags på nett, men en får kanskje håpe at noen kyndige er der da. Men uansett så er det noen mil igjen enda, men ser lyset
                      Mvh
                      Gudmund

                      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                      Comment


                      • #26
                        To år gammel den første, men mere timer i lufta mere enn enkelte klubber i Norge har sammenlagt.

                        Legg de andre til, så snakker vi erfaring i stor skala.
                        Det er noe med den ørna....
                        Attached Files
                        Last edited by Soarer; 13-07-08, 04:39.
                        Mvh
                        Gudmund

                        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                        Comment


                        • #27
                          Kunstner du Gudmund!

                          Kreativitet: 10 av 10...Kunstnerisk utfoldelse: 10 av 10!

                          Mvh Einar - havner på høstutstillinga om du fortsetter slik du...jeg er imponert!

                          Comment


                          • #28
                            Neida. Ikke meg der, men bukker og takker.

                            Jeg får en ide, og tar det derfra, omtrent som før.
                            Sånn sett, så ser det her fint ut nå.
                            Men det er når ting og stæsh kommer på at en ser om en har landet eller ei.
                            At det flyr ja, det tror jeg så absolutt, alt ligger til rette for det.
                            Men make-up, der......

                            Tåler juling den her iallefall, det skal du bare vite.

                            Vi får se, det blir flyging før lakken kommer på.
                            Last edited by Soarer; 13-07-08, 04:50.
                            Mvh
                            Gudmund

                            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                            Comment


                            • #29
                              Hansemann er ute og lufter seg for første gang
                              Attached Files
                              Mvh
                              Gudmund

                              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                              Comment


                              • #30
                                Fytterakker`n....
                                Mvh
                                Gudmund

                                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                                Comment

                                Working...
                                X