Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ørn på anabole steroider...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Da er det på`n igjen..

    Har kuttet ballanserorene og lagt 5 mm balsalist i vingen mot rorene, og 9 mm på rorene mot vingen. Rorene er todelt på hver side, og må ha en glidende mekanisme som opphever knekk i vingen akkurat det for at begge rorene skal gå nøyaktig likedan, og komme likt i nøytral. Manuell saging med et blad fra ei skjærfil for kutting av rorene.
    Beregner en liten skrå på rorene for utslag nedover, så derfor tykkere på rorene enn på vingen.
    Har kommet til at å kutte vingen lengdeveis med isoporsag er det enkleste for å få laget bjelke likevel..
    Og tror jeg har pønska ut ei bra plan på det nå.

    Hodet til ørna får hvile, imens jeg gjør meg opp ei meining om alt arbeidet egentlig er verdt det. Det må modnes litt til for å si det slik.. Jeg veit hva jeg vil forandre, men må bestille nye øyne og det må bli en skjøt, og skjøter liker jeg ikke noe særlig.
    Men sia jeg veit hva jeg vil forandre, så burde det være fort gjort. Det blir i tilfelle mye innvendig jobb, og fra det fremste kropps-spantet er det ikke enkelt å komme til med alt en skal ha med dit inn.

    Jeg regner med å ha begge vingene klar til karbon i bjelken i onsdag kveld.
    Om det går slik, så er det fritt fram for støping på vingene

    Ny proff lakksprøyte kjøpt inn må vite, og ditto kompressor også,- og mye lakk. Har ikke peiling på å bruke den, men en lærer så lenge en har lever. En kan skrive navnet sitt på neggelen med den der.. Men ikke tro at den sprøyta får vist hva den er god for!
    Benyttet ferieturen til shopping for karer mens kona og ungene kikka på klær. Bombe det da selvfølgelig

    Hobbybordet ikveld var ei bygningssag, sia alt jeg trengte til jobben var i det rommet.
    Så da håper jeg det går slag i slag fremover.
    Nærmer meg det jeg gleder meg til, og det er epoxyjobben på vingene.

    Men du verden, mye igjen ennå før bilen pakkes for tur til Bud med den her i Passaten.
    En får liksom et innblikk i det når en står midt oppi det på et sånt prosjekt.
    Men håper og tror det blir bra, det er vel derfor noen bygger ting ifra bunnen av.
    Det var jo sånn det hele begynte engang, bygge selv og ta lærdom ifra det.
    ARF er bra det (har mange), men en går liksom glipp av noe synes jeg da..

    Håper på bra framdrift i ukene som kommer
    Attached Files
    Last edited by Soarer; 06-08-08, 04:28.
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

    Comment


    • #47
      Dette her må jeg bare ta av meg hatten for...
      Imponerende stykke arbeid. Både research og utførelsen er i en klasse for seg, gleder meg virkelig til fortsettelsen.
      Håper det blir filmet på jomfuturen?
      Lykke til videre med prosjektet.
      Mvh
      Bjørn Tore Espevik

      Team Visa...

      Comment


      • #48
        Takker for det du
        Det er vel ikke så mye research da, men veldig interessant.

        Nå skal jeg dele begge vingene for bjelke, men først lage en jigg slik at vingene ligger stabilt og likedan. Dette for at de da skal bli i samme form og vinkler når jobben med bjelke er gjort.
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • #49
          Dette begynner virkelig å ligne noe stort Gudmund

          Når man ser på alt annet du har på plakaten også så kan jeg ikke annet enn å bli svært imponert over fremdrift og utførelse på ørna di.

          Har du funnet noe godt navn til den da?
          For denne må jo bare døpes i sjampis før jomfruturen
          Mvh
          Torbjørn Gustafson
          www.trmfk.no



          Will fly for food

          Comment


          • #50
            Ørnulf?
            Ørngott? (Jada det staves vel Örongott )
            Ørnmund?

            Comment


            • #51
              Apropos havørn. Denne med tungt løft.

              Her er ferske bilder fra årets sommerferie. Jeg så to havørner på lang avstand og undret meg på hvorfor den ene lå på sjøen. Det gjør den normalt ikke frivillig.
              Hvorfor vises i bildeserien.
              Jeg la til med båten og tok bilde av torsken som den forlot. Dette må være en torsk som er kastet av en av fiskekompisene. Som vi ser er den ikke helt fersk.

              Fisken ble forlatt og forhåpentligvis kom ørna tilbake og hentet den før floa kom.

              Flotte og majestetiske fulger som fasinerer meg også.

              Stein
              Attached Files
              Last edited by Kingfisher; 06-08-08, 22:22.

              Comment


              • #52
                Takk Torbjørn, inspirerende med all skrytet jeg får

                He he he... Ørnmund ja...
                Den lille heter Eddie the Eagle etter han engelske skihopperen.
                Men den her har jo fått navn den, Hansemann. Det er Hans Ristad som er den med allverdens flyerfaring, så da blei det slik.

                Idag har jeg fått gjort mye. All balsaen er ferdig limt på plass i høykant utover hele vingen, begge vingene. 15 mm ganske hard balsa.
                Så egentlig kan jeg støpe vinger i morra, men prioriterer hangene i Bud nå som jeg har en turnusfridag, og attpåtil er alene hjemme.
                Det var steika mye arbeid, og bare "knotearbeid" som vi sier her. Men nå er det gjort, så jeg kan senke skuldrene litt igjen.
                Balsaen ligger ca 4 mm under overflata ved rota, og minker i mm jo lengre ut en kommer, slik at det hele blir tapert etter belastninga den skal ta opp.
                Hadde tenkt å bruke rowing, men bikker mer og mer mot ei 330 grams Devoldmatte, ensrettet.
                På den måten kan jeg klippe til korrekt bredde på karbonen, og jeg får da svært god kontroll på mengden som blir brukt utover.

                Det neste blir å lime på plass igjen det som er borte i forkant, før den fremre 1/4 delen får en omgang med 220 grams Twillvevd kevlarmatte. Ett lag til som går bak til 3/5 deler av korden, før ett lag med 160 gram glass over det hele. Toppes med ett lag 25 gram glass. Bruker 24 timers L epoxy fra R&G.

                Vingene henger endel på det ene bildet der, men det blir ikke sånn når den er ferdig..


                Fasinerende fugl ja. Det skal mye til for at jeg snur hodet bort fra ei ørn, det må være en Boeing opp ned eller noe..
                Men å skru termikk i hg bare to-tre meter bak ørna, det har brent seg inn for alltid. Ufattelig rått..
                Flotte bilder, Stein. Takker.
                Attached Files
                Last edited by Soarer; 07-08-08, 01:59. Reason: Tillegg. og bilder
                Mvh
                Gudmund

                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                Comment


                • #53
                  Originally posted by Kingfisher View Post
                  Her er ferske bilder fra årets sommerferie. Jeg så to havørner på lang avstand og undret meg på hvorfor den ene lå på sjøen. Det gjør den normalt ikke frivillig.
                  Hvorfor vises i bildeserien.
                  Jeg la til med båten og tok bilde av torsken som den forlot. Dette må være en torsk som er kastet av en av fiskekompisene. Som vi ser er den ikke helt fersk.

                  Fisken ble forlatt og forhåpentligvis kom ørna tilbake og hentet den før floa kom.

                  Flotte og majestetiske fulger som fasinerer meg også.

                  Stein
                  Skjeldne bilder det der, Stein..

                  Å se havørna ligge på vannet sånn som det der har jeg ikke hørt om før..

                  Men har sett ei ørn drukne, fordi når klørne er låst i byttet, så får den ikke løst de ut for å slippe vekta. Og når klørne er veldig dypt inn i byttet (fisken), så har den ikke nok kraft til å få de ut igjen. Og dessuten er klørne formet slik, at når det henger en viss vekt i klørne, så er de selvlåsende. Krumminga på klørne er større enn at vekta detter av. Uvisst om det er motstandet i byttet som gjør det, men alt som er meint for å gi kraft i fangstøyeblikket, er svakere i retur. Stakkaren ble levert inn til de rette instanser..
                  Da var jeg bare liten gutt, men husker den våte stakkaren godt..
                  Sånn er det når hodet vil mere enn magen...

                  Byggefri idag, tok heller fem timer på et sugende vestavindshang i Bud.
                  Kan vel sies slik omtrent, himmel og hav ... Og fire ørner..
                  Last edited by Soarer; 07-08-08, 22:20. Reason: Skrivefleil..:-)
                  Mvh
                  Gudmund

                  Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                  Comment


                  • #54
                    Da har det blitt litt mere fremgang her.. Sju timer idag.
                    Treverket i bjelken er planpusset og jevn. I tillegg laget jeg et avrundet spor i treverket under den plane flata. Her skal det inn endel karbonrowing.
                    Jeg bruker 12K rowing, som er 12 kilometer fiber pr gram fiber (!..)
                    Så forberedelse til støping ble unnagjort i en fei.

                    Kevlarduk rulles ut, og samler sammen alt jeg trenger.
                    Er så heldig å få benytte lokalene på jobben, perfekt

                    Rowing legges i sporet etter å ha penslet treverket fuktig med epoxy.
                    10 rowing går helt ut, 10 nye går til 3/4 ut i vingespennet, 10 til til halve vingen, og de siste 10 til 1/4 av spennet.
                    Det blir 40 inne ved rota, tapert utover til 10 i tupp.
                    I tillegg er det over der de 15 mm brede ensrettede mattebitene fra 330 grams karbonmatte.
                    Alle fire bjelkestøpingene får herde i en provisorisk varmetunnel som holder 50 grader.
                    To timer etterpå er det hardt nok til å fortsette på neste steg.
                    Og det er å lage en ny blanding med epoxy, lage en tykk graut vha bommulsflock.
                    Med det skal jeg fylle opp til kanten på styroporen.

                    Og mens dette er er vått så legger jeg på et lag med 160 gram glass, over og under,- runder forkanten med den samme matta.
                    Jeg gjør det fordi det hele er våt epoxy som får 100% kontakt igjennom bjelken og knyttes direkte mot 1. lag av matte.
                    Det blir nærmest som en D-box konstruksjon, selv om det riktignok er veldig lite areal i forkant helt i tuppen.
                    Noen bilder kommer.
                    Last edited by Soarer; 15-08-08, 00:40. Reason: Retting av små skrivefeil.
                    Mvh
                    Gudmund

                    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                    Comment


                    • #55
                      Kevlarmatte rulles ut. 3 meters bredde.
                      Her nytter det ikke med lånt kjøkkensaks fra din bedre halvdel..
                      Nyslipt skreddersaks må til-
                      Attached Files
                      Mvh
                      Gudmund

                      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                      Comment


                      • #56
                        Forberedelse av karbon til bjelken.
                        Rowingen i hånda gikk med, i tillegg til det som er klipt i venstre kant av matta.
                        Attached Files
                        Mvh
                        Gudmund

                        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                        Comment


                        • #57
                          Hulspor i treverket før støping.
                          Lagde et anlegg for en vinkelsliper med flapdisc (lamellskive).
                          Men den fikk jeg akkurat ønsket dybde på sporet under de mattebitene som skal øverst.
                          Attached Files
                          Mvh
                          Gudmund

                          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                          Comment


                          • #58
                            Først teiper jeg sidene av sporet for å eliminere eventuelt søl fra pensling av treverket, og ellers videre støping av bjelken. Så legges karbonrowing i etter beskrivelse fra ovenstående.
                            40 innerst, og 10 ytterst glidende tapert i fire omganger.
                            1 dl epoxy til hver av bjelkesidene gikk med.
                            Og det er ikke ille
                            Til slutt legger jeg en brei glassfiberteip over det hele og stryker eventuell luft fra en ennå "ujevn" overflate. (1. bilde)
                            Attached Files
                            Mvh
                            Gudmund

                            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                            Comment


                            • #59
                              Varmeherding på den enkle måten..
                              En må bruke de små grå, samt det en har.
                              Men funka som snus det her...
                              En dobler strekkfastheten allerede ved 50 grader, samt at en sparer TID!...
                              For å spare enda mer tid, så former jeg til rett buing på håndsvingfjærene med en varmluftpistol.
                              Bruker en trebit for å løfte alle i lik vinkel.
                              Attached Files
                              Mvh
                              Gudmund

                              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                              Comment


                              • #60
                                Så med krum rygg går jeg på med fortykket epoxy og fyller igjen eventuelt gap opp til overflata på vingen, og støper med en gang ett lag med 160 gram glass, over og under.
                                KNALLSTERKT blir det da..
                                Attached Files
                                Mvh
                                Gudmund

                                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                                Comment

                                Working...
                                X