Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ørn på anabole steroider...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Vingene plasseres stående på høykant for at de ikke skal misformes under herding.
    Pga av at det nå er viktig med at alt er slik det skal med Washout mm, så sjekkes og korrigeres dette før jeg drar hjem og skriver det her.
    Så sånn får det stå til i morra.

    Og da er det vel lurt å huske servokabler før neste lag med duk...?
    Da blir det nok kevlar.
    Bare en ting, det er umulig å forvisse seg om at en farget duk ikke har full kontakt, fordi en ikke ser eventuelle luftbobler.
    Så det er godt mulig jeg kommer til å vakuumbagge det på 0,9 - 0,6 Bar.
    Får sove litt på det.
    Attached Files
    Last edited by Soarer; 11-08-08, 14:47. Reason: tillegg..
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

    Comment


    • #62
      Oi...

      KUNST!!!

      Mvh Einar - ikke motsi meg ellers... )))))

      Comment


      • #63
        Hyggelig at du liker det som skjer her
        Men kunst...

        Nuhh vel, mye har skjedd idag også.
        Vingestøping, jeg ser glass og epoxy selv om jeg lukker øynene.
        Veldig mye mere jobb enn en vanlig liten vinge, selv om trøsta er at nå er vingene stive - dønn stive.
        Den bjelken der ble veeldig sterk!..

        Kom til at å ta alle de laga med duk som jeg hadde planlagt, var overkill, så jeg droppa all kevlar og holdt meg til glass 160 gram og 24 gram.
        Det blir endel runder framom forkanten, så bare jeg får litt "panser" der, så er hensikten oppnådd.
        Sånn vingene er nå så blir de veldig stive, både i torsjon og dihedral, og lette og fine også.

        Vakuumpumpa er en Siemens støvsuger (!), jeg fant ikke ekstraktoren jeg vet at jeg har, så da ble rådyra gode..
        Men du verden som det funker! Har ikke sett på makan til ivrig maskin..
        Sia flatene er store, så er det store krefter i sving her.

        En vinge ble støpt først, satt inn i posene jeg lagde, teipet igjen og satt vakuum på.

        Så var det å lage ei ny blande med epoxy for å ta den andre.
        Da bare stoppet jeg hele greia og satte begge elektrikerrørene inn i tuten på suger`n.
        På`n igjen, og slik får det stå til jeg har spist frokost.

        Jeg er veldig fornøyd med det som blei gjort idag. Live hensling på ballanserorene får jeg også, og uten så mye som den aller minste luftbobla i støpen på vingene og med alle detaljene jeg hadde tenkt skulle vises
        Begynner å se slutten på mye av selve bygginga nå, og kan vel ikke si at jeg er lei meg for det;-

        Nå er det zzzzzzzzzzzzzzzz...............!
        )
        Attached Files
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • #64
          Hei Gudmund !
          Har fulgt med tråden en stund.. ( Helt siden Torbjørn fortalte at du var igang med nr 2..)

          Kort spørsmål.. Hvordan lager du vacuum baggene ? er det bare byggningsplast som er tapet igjen i endene ? og spm2.. hvordan lukker du posen når du har ønsket vacuum ? (eller lar du bare støvsugeren stå på ?)
          __________________________________________________ ___
          Jørn Kaasbøll
          Scale Warbirds of Norway

          Comment


          • #65
            Hei du
            Joda, jeg bruker bygningsplast av den tjukke typen av to grunner:
            Den tjukke typen er mer beregnelig å lage og bruke, dvs at en har bedre kontroll på å lage en tett pose, og få plasten jevnt utover uten skrukker (iallefall store poser) når plasten er stivere og tykkere.

            Og to, for at den tåler mye mer uten at det går hull på de. Og da kan de brukes igjen og igjen..
            Lukker de med en spesiell dobbeltsidig teip, der det er bare lim. Ruller er rød, og er av merket Tesa.
            Men det finnes spesielle lukkninglister til det også, men vet ikke hvor en får kjøpt disse, sikkert fordi det aldri har vært et savn.

            Får jeg lekkasjer, så teipes de igjen med nesten hvilken som helst teip..
            Det i forrige post var bare et provisorium, men skal en lage de skikkelig, så bruker jeg å skru i en hurtigkobling i plasten (enda en fordel med tykk plast) som en da kobler 8 mm trykkluftslange til. Altså ikke elektriker-rør hehe....
            Jeg bruker som det sto en ejektor, og det er en innretning som lager vakuum når den blir tilført tilluft. AGA har slike. Og så bør en ha kontroll på hvilket trykk en erbeider med, så da klipper du av tilførselsslangen , kobler på en T slik at du får koblet til et vakuumeter. En kan regulere det trykket med en kontrollert lekkasje på til-slangen, hva av at en lager en kontrollert lekkasje,- en modellmotor-forgasser eller lignende..
            Nå er de fleste hurtigkoblinger laget for trykk og ikke vakuum, så ta en runde med Sikaflex der slangene går inn i koblinga.
            Om du ikke finner koblinger for vakuum da..

            En kan enkelt lage en vakuumpumpe selv også vha en kjøleskapkompressor (husk start-releet!), en trykknappbryter, vakuumeter og en vakuumklokke fra en bilforgasser. Kan forklare mere detaljert om du ønsker..
            Det var ei tegning i MI for en 15-20 år sia, og den metoden har jeg brukt endel.
            Ser jo ut som et Reodor-produkt, men funker som snus.
            Faktisk oppnådd 0,1 bar på denne måten, og det er ikke langt ifra totalt vakuum..

            Men støvsuger`n funka den, og burde være perfekt til planking av isoporvinger og denslags. Jeg trengte jo bare å få duken nedpå alle vanskelige steder, og det funka perfekt med en så enkel innretning.
            Bare sørg for at støvsugeren ikke går varm, dvs at den får endel luft allikevel, ellers brenner du antagelig opp motorviklingene..

            Vakummbagging, hvordan og alt sammen, finnes helt sikkert i mer utførlige beskrivelser enn det under, og jeg anbefaler alle å prøve det. Det er gliselig moro, hver gang..


            Last edited by Soarer; 12-08-08, 20:08.
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment


            • #66
              Har tatt en titt på vingene nå og de er så godt som feilfrie, dvs at de er speilblanke, så de må mattes noe før jeg får begynt på lakken. Og det var eneste "feilen".
              Men ikke ei luftboble så stor som et hode på ei knappenål engang..
              Og live hengslinga ble rett perfekt, som om eventuell skjeivhet ble retta opp i vakuum.
              Det kan jeg tåle..
              Gjenstår nå å lage spoileren (radioluka), eventuelt rette opp den greia på hodet, og lage klør. Ei ørn har jo klør!
              Forsterke innfestning av spant innvendig, muligens lage profil på fjærene ytters, og generell overflateforberedelse for lakkering også på kroppen.
              Får vel ta frem den lakksprøyta snart da, og se hvordan den fungerer...
              Mvh
              Gudmund

              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

              Comment


              • #67
                Imponerende!

                Utfra ambisjonene dine så er det vel en selvfølge at det blir opptrekkbare bein og klør på denne?! Og at det går på luft hvor overtrykk evt ledes ut av en kjekk liten lukkemuskel bak?

                Er ikke mindre enn veldig imponert over prosjektet!

                Comment


                • #68
                  Humrer resten av dageen på den der, TAKK!

                  Tatt i betrakning av at overtrykket utlignet en lukkemuskel bak fører til en rehabilitær in-turbulens i det nedre grensesjiktområdet for optimalt Reynoldtall, så var det en god ide! Kødda, gliser
                  Skal beina være opptrekkbare, så må en vel ha foldbare vinger også da?..

                  Har ikke større ambisjoner med det her nå enn om det ikke var på nett, så enkelt er det.
                  Det er jo for meg selv jeg gjør det, men vil gjerne dele det med den som har interesse av det. Men ambisjoner fru blom, en kan vel like godt gjøre noe en er fornøyd med selv, så får det holde for meg.

                  Takk for skrytet Biggles, trekker ikke ned progresjonen det
                  Last edited by Soarer; 15-08-08, 00:49. Reason: Skrivefeil.
                  Mvh
                  Gudmund

                  Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                  Comment


                  • #69
                    Så i et desperat forsøk på å se om hodet ruller etterhvert, så ville jeg prøve en ide`.
                    Teipet først over øyet og puttet PP100 oppi teipen, brettet det opp igjen, slik at det lå i en lomme. Dette skulle bli et øyelokk.
                    Ventet så 10 minutter før jeg sakte trakk bort teipen.

                    Det ble iallefall en forandring i det minste..
                    Så ville jeg ha mere over og foran øynene, og likeså bak de.
                    Det ble nesten som jeg hadde tenkt, men ingen ting på de bildene er pusset, bare brukt en tollekniv.
                    Er jaggu ikke sikker på om jeg skal pusse så mye heller..?
                    Attached Files
                    Mvh
                    Gudmund

                    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                    Comment


                    • #70
                      Da er vingeinnfestning grundig gjort, og radioluke som skal bli spoiler stivet opp alle veier.
                      Nå gjenstår det å minimere gliper mellom vinge og kropp, noe som er planke.
                      Guffe skal smøres i ei stripe der ytterkanten på korden møter kroppen.
                      Vokset Glapackfolie (sånn en har over rester fra middag og denslags) legges stramt rundt vingerota der kroppen møter vingene. La guffa herde, og gjerne få vekk det største overskuddet før det blir knallhardt. Til det bruker jeg en vanlig jaktkniv/tapetkniv eller nesten hva som helst.
                      Guffa er helst PP100 Plastic Padding bilsparkel, men også epoxy kan brukes.
                      Blander du 10% ren metanol i epoxyen, så er den meeeget slipevillig og medgjørlig, men med samme festet som uten. Bra tips for de som skal pusse epoxy. Minst like godt som spesialepoxy for glassing.. Z-Poxy og denslags.

                      Jeg vurderer om jeg skal grunne hele greia før lakkering, men skal sjekke om lakken sitter skikkelig uten grunning først.
                      Etter det "plastiske" inngrepet idag, så tror jeg nå at hodet får få en sjanse, så får jeg heller ta det igjen senere om irritasjonen får overtaket. Jeg er ikke fornøyd, for det der er ei kongeørn, ikke hodet til ei havørn.. Nebbet er 1 cm fort kort og 7 mm for høyt 1 cm for bredt.
                      Men men, jeg får legge akkurat det litt bort, og heller få saker og ting oppi fuggel`n slik at jeg får stillt kløa litt

                      Lakken får bli som det blir, sånt er alldeles nytt. Og for den som vil lære noe nytt, så støter en garantert på det når en bygger en fuggel.

                      Når jeg kommer ned igjen fra fjelltur på mandag eller tirsdag, så er det alltids ting som venter på å bli gjort, men nå så ser jeg aller mest fram til å få gått endel mil. Starter i morra fredag.
                      Last edited by Soarer; 14-08-08, 23:59.
                      Mvh
                      Gudmund

                      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                      Comment


                      • #71
                        Og for de som verken har tid til å bygge eller har hang kan man jo kjøpe ekstremt dårlige kopier

                        http://www.bphobbies.com/view.asp?id...5&pid=C2700124

                        http://www.bphobbies.com/view.asp?id...9&pid=C2700127
                        Jo Grini
                        http://vimeo.com/jojoen
                        http://www.youtube.com/jojoenno
                        http://www.jojoen.no/

                        Comment


                        • #72
                          De ser ut som de flyr de der iallefall...
                          Må bare slenge med noen bilder av ørnematen jeg har med ned igjen.. 7 stk.
                          Må være lov det selv om det er veldig "off topic".. For en tur

                          Skal begynne å matte ned vingene for lakkering i kveld, og så se hvordan sprøyta funker.
                          Og så det med klør da, men det er jo noe jeg kan sette på sia også.
                          Bygginga foregår i flere "avdelinger" kan en si, så setter en alt ihop til slutt.
                          Attached Files
                          Last edited by Soarer; 18-08-08, 23:35.
                          Mvh
                          Gudmund

                          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                          Comment


                          • #73
                            Originally posted by Soarer View Post
                            De ser ut som de flyr de der iallefall...
                            Må bare slenge med et bilde av ørnematen jeg har med ned igjen.. 7 stk.
                            Hva er det for noe, Canada-røye, i et sterkt regulert vann?

                            Stein

                            Comment


                            • #74
                              Nope... Feil det gitt, smellfeit fjellaure ifra Sunndalsfjella.
                              Sitat 007 Bond: "I can tell you, but then I have to kill you"..

                              Men skjønner hvorfor du spør...
                              En blå flekk på kartet, 1500 moh.

                              (De fem siste bildene er lagt til etter at Stein svarte på mld!)
                              Last edited by Soarer; 19-08-08, 01:36. Reason: Høydetillegg, og tillegg i tekst-siste linje.
                              Mvh
                              Gudmund

                              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                              Comment


                              • #75
                                Har ikke fått mattet ned vingene enda, men starter for alvor i morra.
                                Sånn ble finishen etter lett vakuum med støvsuger og bygningsplast.
                                Akkurat det jeg trengte
                                Attached Files
                                Mvh
                                Gudmund

                                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                                Comment

                                Working...
                                X