Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ørn på anabole steroider...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ørn på anabole steroider...

    Jeg har ei ørn fra før på 2,4 meter, så stor som ei slik dame kan bli.
    Den flyr med ei lunefull mine hver gang den får lufta seg, og er interessant om en kan si det slik. Det var på Pellestova engang i hine hårde at den fikk lufta seg for første gang, og sia da har den fått sine justeringer, slik at den flyr iallefall..

    Ideen om å ta det der litt videre, kom på stevnet vi hadde i Bud i vår.
    Selve tanken har jeg hatt i mange år, for tanken på å ha noe seriøst digert i fulgleform på hanget har ligget latent i flere år.

    Så jeg bestemte meg egentlig når jeg kjørte hjem ifra Vårlige Vinder, på at det der skal jeg jaggu gjøre.
    Litt arbeid er det, men ikke altor avskrekkende når en er fokusert på moroa.

    Første steg er å forstørre malene fra den jeg har. 25 år gammel dame i epoxy og litt fjær.
    Å forstørre profilene innebærer en seriøs runde med kalkulator og skyvelær, det sier kanskje litt om mine PC kunnskaper og/eller muligheter for å gjøre det på annen måte.
    Men uansett, 1,83 ganger større, det meste.

    Først må jeg lage en negativ av originalen, som gjøres i kartongpapp.
    Teknikken er å legge et ark ned på vingen som skal avtegnes, så legge en penn ned på vingen og føre over profilet.
    Gjøre det fire fire-fem ganger, med klipping imellom, og du har etterhvert en ganske nøyaktig kopi i negativ.
    Over og under, alle fem profilene vingen består av, og plutselig er det noen dager jobb med hjerneprotesa.
    Bidene viser den gamle damen, og nye profiler snart klar for utskjæring i x-finèr.
    Her blir korden (bredden av vingen) på det breieste 63 cm, så jeg skjærer vingedelene på positiv skjæremal, ikke i negativ som er en fordel på smalere korder.

    For ordens skyld skal det sies at ei hunn havørn kan bli 2,4 meter.
    Den her skal bli 4,4 meter, så om den flyr, så vil den helt sikkert bli sett på hanget av andre ørner, turgåere og denslags..?
    Men om den gjør det idet heletatt, ja det veit jeg jo ikke enda...
    Attached Files
    Last edited by Soarer; 26-06-08, 01:39.
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

  • #2
    Kult prosjekt! Den lille ørna di er veldig fin.

    Comment


    • #3
      Neste steg er å skjære til vingene.
      Fire deler som limes sammen, der profilene smelter sammen fra rot til tipp.

      Har begynt å pusse inn fjærene i bakkant, men håndsvingfjærene ytterst vises ikke særlig godt, da de er laget av polycarbonat plast, som er gjennomsiktig og blank.
      Attached Files
      Last edited by Soarer; 26-06-08, 01:02.
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • #4
        [QUOTE=tahustvedt;182740]Kult prosjekt! QUOTE]

        Det er litt laborering og utvikling fra det bildet på Pellestova, og nå idag
        Har vel blitt litt eldre jeg og..
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • #5
          Kroppen forberedes som ei sammenlimt blokk av isopor og styropor. Styropor fordi den er tettere og kan pusses til bedre detaljer.
          Ser jo tjukk ut, men slik ser det ut når vingene kommer inntil den firkanta kroppen.

          For å få CG noenlunde rett, så har jeg laget et hode i sideveis profil av rustfritt stål 4mm.
          Da får jeg et knallsterkt hode og nebb, slik at en ikke trenger å bekymre seg for landing i bergnabber og denslags.
          En spalte på 4 mm mellom de to blokkene som danner hodet er for det formålet, der det stålet passer akkuarat inn.
          Attached Files
          Last edited by Soarer; 26-06-08, 00:25.
          Mvh
          Gudmund

          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

          Comment


          • #6
            Vingene er nesten pusset ferdig. Over- og underside har fått sine detaljer som skal gjenspeiles når støpinga tar til.
            Attached Files
            Last edited by Soarer; 26-06-08, 00:22.
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment


            • #7
              Laborerer litt på hodet til ørna, ser at det er noe feil her, men tygger på hva det er.....

              Den gamle fru er lagt som sammenligning for størrelse.
              Attached Files
              Mvh
              Gudmund

              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

              Comment


              • #8
                Enda et eksempel på hodebry med feil "uttrykk" for å si det sånn..
                Attached Files
                Mvh
                Gudmund

                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                Comment


                • #9
                  Ser vel etterhvert at den trenger mere øyenbryn og endel mindre under haka..
                  Så da ble det sånn..

                  Tror vel etterhvert at jeg kanskje kan gjøre fortsettelsen av det i epoxy og denslags, og der ligger det iallefall for meg ei seriøs utfordring..

                  Men det her er så nærme jeg kan gjøre det jeg vil med vinkelsliper og sandpapir tror jeg da..
                  Det er vel en liten forskjell mellom dette og det forrige bildet?
                  Attached Files
                  Last edited by Soarer; 26-06-08, 01:14.
                  Mvh
                  Gudmund

                  Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                  Comment


                  • #10
                    Hale har kommet inn, og ting og deler "legges" ihop.
                    Og da blir det slik.

                    Dekker nesten det lille jeg har av plen, og ting nærmer seg for epoxyjobb.
                    Endel pussearbeid gjenstår selvfølgelig, en blir jo aldri fornøyd selvfølgelig...

                    Apropos det, i garasjen er det midtvinters, for å si det slik. Ille, veldig ille...
                    Attached Files
                    Last edited by Soarer; 26-06-08, 00:54.
                    Mvh
                    Gudmund

                    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                    Comment


                    • #11
                      Om noen vil låne malene jeg har laget for å lage sin versjon, så er det bare å si ifra.
                      Mvh
                      Gudmund

                      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                      Comment


                      • #12
                        Du verden...

                        Dette blir tøft...Håper "NRK"-folket her også synes det...

                        Hadde vært moro på TV'n for store og små dette!

                        Mvh Einar - virkelig imponert

                        Comment


                        • #13
                          Vi får no se etterhvert.
                          Jeg gjør det kun for min egen del, men etter litt "trøkk" utenfra, så ble jeg overtalt til å lage en liten tråd på det da.

                          Er jo litt artig/sprengt for min del, så som sagt, en får se hvor det bærer hen....
                          Mvh
                          Gudmund

                          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                          Comment


                          • #14
                            Har begynt å støpe på kroppen.
                            Siden den er som den er, så må det gjøres i flere omganger..
                            Svært vanskelig å håndtere hvis heile greia er våt av epoxy og matte, så tre omganger ser det ut til.
                            Noen har kanskje allerede gjetta seg til at det er en "lost plug" jeg snakker om her, og det er tilfelle ja.
                            En av den her. For når heile greia er baket inn ferdig, så åpner jeg luka til radiorommet, og heller aceton inn...
                            Og tar ut alt det som var isopor og styropor som en deig..
                            Luka på toppen skal forresten fungere som luftbrems i 90 grader, pga at jeg har hatt seriøse problemer med å få den lille ned igjen på hanget/landing..

                            Har karbon ensrettet 300 gram Devold Karbon, to lag utenpå med 168 gram glass pluss ett lag 160 gr glass nesten til slutt, og 24 utenpå der igjen. Stor styrke oppnås med glattere overflate, så derfor.

                            Kevlar på halen 150 gram med 24 gram glass utenpå for "live" hengsling på høyderoret.
                            To drag over med tapetkniven for å kutte litt nedi, så flexer det fint opp og ned.
                            Ikke kevlar under, bare glass, og ikke noe oppi hengslinga fra undersida.
                            Massevis av karbon i midtområdet for de to skistavlange karbon vingeståla,
                            Innvendig kommer det grundig infestede spant til de to som skal bære vingene.

                            Øyne ble bestillt fra en entusiastisk kar som driver med utstopping.
                            Han hadde bare hubro i rett diameter..
                            Men jeg oppdaget at den orange fargen hubroen har, legg lot seg skrape bort..
                            Så da er det fritt frem å legge i rett farge på det som var feil farge.
                            Første bildet viser hodet med det 4mm rustfrie stålet på høykant, i profil sideveis. Svært sterkt!..

                            Regner med å få kroppen "ferdig" iløpet av helga.
                            Så er det vingene da...

                            Har vurdert å støpe form av de, men det blir litt for dyrt det var ment som.

                            Vi får se, det går fremover i stor fart iallefall.
                            Attached Files
                            Last edited by Soarer; 13-07-08, 00:03.
                            Mvh
                            Gudmund

                            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                            Comment


                            • #15
                              Skikkelig stilig. Jeg er imponert over fremdriften Gudmund !
                              Hans Petter Ytterbø
                              Trondheim

                              RCRCM; Strega F3F
                              RCRCM; E-Typhoon
                              RCRCM; Predator V1 F3F
                              Wildflug; MDM Fox
                              CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
                              Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
                              ESM; Seafury m/ MVVS 40
                              ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
                              ESM Seafury m/ OS FT-300
                              + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

                              Comment

                              Working...
                              X