Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg MSHeli Protos 500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg følger med og leser. Modellen kommer til norgen og en fair sjans for at den havner hos mfn til review.

    Den har hatt litt innkjøringsproblemer, men ser jo ut som mye har løst seg underveis. Vekt og ytelse er det vel ingen som har klagd på

    Blir spennende å høre om dine inflight erfaringer, blir det video'?
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #17
      Kanskje jeg kan få Bjørn Tore til å ta en tur, mens jeg filmer når den er ferdig.
      Hilsen Rune Marcussen

      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

      Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

      Comment


      • #18
        Hadde vært morro det
        Mvh
        Bjørn Tore Espevik

        Team Visa...

        Comment


        • #19
          Steg F/ pose F

          Det er ikke så mye igjen nå, men det er montering av motor, og pinion, samt stramming av belte.

          Etter å ha lest om flere som har hatt problem med at pinionen/adapteren slipper på motorakslingen med påfølgende auto, bestemte jeg meg for å file ned to "flatspots" på akslingen der motoradapteren er skrudd inn, jeg fikk aldri lurt linsa til å fokusere rett, men det er mulig å se på bildet att jeg har gjort noe.

          Pinionen har innebygd enveis-lager, og blir bare tredd ned på adapteren, og festet med ett E-klips, veldig enkelt og greit, og skifte av pinion er gjort på under 2 minutter inkl. justering av reim.

          Reima må strammes moderat, ellers blir det for mye friksjon, og autorotasjoner blir mye vanskligere, samt den trekker mer strøm og gir mindre effekt.

          Husk at reima må strammes på begge sider av hoveddrevet!

          Kommer tilbake med bilder av elektronikken når den er på plass, dette blir den reneste elektronikk plaseringen jeg har sett.
          Attached Files
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment


          • #20
            Elektronikk

            Da er elektronikken på plass, og det ble veldig rent og pent, men ikke engang det skulle gå knirkefritt....

            Det følger med o-ringer til å feste batteriet, og esc'en med, jeg brukte en slik på esc'en , jeg syns den var litt trang, men lot det gå. (tabbe).

            Jeg koblet opp resten, og bindet mottakeren, og alt så greit ut, koblet av strømmen, fjernet bind-pluggen, og satte på strøm igjen, da slapp det røyk ut av esc'en, samtidig som det kom en slik ekkel freselyd, dette var med en gang den fikk strøm, så jeg hadde jo deans'en i fingrene, og dro de fra hverandre med en gang.

            Det første som slo meg, var selvsagt at jeg hadde bommet på pluss og minus på noe, tok ut esc'en, og sjekket alle koblinger, og alt så greit ut, jeg kunne heller ikke se noen spor av det som hadde skjedd, ingen sot, ingen lukt, alt så rett å slett helt fint ut.

            Da gikk det en F i meg, og jeg bestemte meg for å plugge i batteriet igjen for å se hva som skjedde.

            Det som skjedde var: esc'en initialiserte seg som normalt, mottakeren fikk strøm, og alt virket.....hmmmm, hva nå???

            Jeg programerte esc'en, satt opp gyroen, og har tatt flere starter, samt kjørt den en stund med full pinne, alt ser helt ok ut, den eneste forklaringen jeg har funnet, må være at de har fylt for mye røyk på fabrikken, og den slapp ut overtrykket

            Jeg tipper at det har vært en kordell på en ledning inne i esc'en som har vært på feil pol, og brent opp, men jeg kan lite om elektronikk, så tips mottas med takk Uansett vil jeg bruke den, forsiktig i begynnelsen og se.

            En annen teori, er at det kan skyldes o-ringen som var stram, (den ene delen av den lå over kondensatorene i enden) så jeg byttet ut o-ringen med en borrelås-stroppe, den ligger uansett så godt inne på plassen sin etter alle ledningene er stripset, så den går ingen vei.

            Ellers må jeg si at esc'en var utrolig enkel og grei å sette opp, det fulgte med en fjernkontroll til programering, så "tullet" med stikke opp og ned, og ørten pipelyder etter hvor i oppsettet du er er en saga blott.
            Det er enkelt og greit en knapp for hver funksjon, så skal du endre en setting, så gjør du det uten å gå gjennom alt.
            Forøvrig så må jeg si at soft-starten som har fått en del kritikk, ser ut til å fungere meget bra.

            Gyroen var også meget enkel å sette opp, det eneste minuset var at den krever flikking med gain-switchen før den har initialisert seg for å komme inn i oppsettet, og det skjer så raskt at jeg måtte få jentungen til å vippe bryteren mens jeg koblet på batteriet, jeg hadde ikke sjangs alene.

            Som nevnt så er batteriet festet med o-ringer, det sitter utrolig godt fast, og da har jeg kun brukt to av de fire som fulgte med, jeg har i tillegg borrelås under, slik at det ikke sklir.

            Da var det bare å vente på postmannen skal komme med flybar-carrieren, så er det fly-tid.
            Attached Files
            Hilsen Rune Marcussen

            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

            Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

            Comment


            • #21
              Ser bra ut der der Rune
              Mvh
              Bjørn Tore Espevik

              Team Visa...

              Comment


              • #22
                Originally posted by Heliman View Post
                Ser bra ut der der Rune
                Skulle jeg tro
                Hilsen Rune Marcussen

                MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                JR DSX9

                Fitjar Modellflyklubb
                ---------------------------------------------------------------------------
                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                Comment


                • #23
                  Hvordan er mottaker festet? Ser ikke helt det på bildet. Men tipper dobbeltsidig tape?
                  Honeybee CP 2

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by lacappuchino View Post
                    Hvordan er mottaker festet? Ser ikke helt det på bildet. Men tipper dobbeltsidig tape?
                    Nesten, det er borrelås.
                    Hilsen Rune Marcussen

                    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

                    Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                    Comment


                    • #25
                      Align har vel kommet til at å stripse fast ESC'en med en strips rundt hele er en av årsakene til de problemene de har hatt, siden de nå legger ved borrelås til å feste denne og advarer mot stripsing , mener de til og med sier garantien ikke gjelder om du stripser. Jeg syntes aldri det var noen god ide å stripse mine så jeg har hele tiden brukt dobbeltsidig tape og bare hatt slakke stripser som ekstra sikring.

                      O-ring eller strikk er neppe noen god ide da det nødvendigvis må klemme på ESC'en det også og siden den ikke er i en rigid kasse er det neppe et sjakktrekk. Det vil også overføre mye vibrasjoner, noe dobbeltsidig skumtape eller borrelås faktisk motvirker.

                      Comment


                      • #26
                        Du har helt sikkert rett, Tintin.
                        Det verste er at jeg viste det fra før, og jeg reagerte på at o-ringen var så stram......Men det var faktisk tanken til MSH at det var slik det skulle gjøres, derfor tenkte jeg ikke nok igjennom det.
                        Hilsen Rune Marcussen

                        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                        JR DSX9

                        Fitjar Modellflyklubb
                        ---------------------------------------------------------------------------
                        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by roadrune View Post
                          Er det egentlig noen som leser denne tråden?
                          Hadde ventet meg litt tilbakemelding......

                          Eller skriver jeg for kråkene?
                          Gratis men nytt heli

                          Joda... Spennede å føle med på alt som nytt og nye løsninger på ting og tang. Men det er vanskelig med tilbake meldinger på et modell jeg knapt kjenner til. Likte å se swashplaten med hjulelager til antispinn braketten. Men mest av alt er jeg spent på å se hvordan denne flyr og driftsikkerheten over tid. Og ikke minst hvordan denne er iforhold til trex 500 og nye Logo 400.
                          Men må si at jeg er skeptisk til alt som nytt. Spesielt på denne modellen motoren med innbygd enveislager og at alt virker så trangt.

                          Gleder meg til å se film av denne med Bjørn Tore bakk stikkene

                          ESC pleier jeg å feste ved å stripse kablene på begge ender itillegg til dobbelsidige teip. På denne måtten ungår jeg å dra kablene i stikker også..
                          Last edited by retlaw; 22-07-08, 21:12.
                          Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                          walter@retlaw.no

                          Comment


                          • #28
                            Enveislageret er innebygd i pinionen, ikke i motoren.
                            Det er ikke plass til å stripse esc'en i ledningene.
                            Hilsen Rune Marcussen

                            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                            JR DSX9

                            Fitjar Modellflyklubb
                            ---------------------------------------------------------------------------
                            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                            Comment


                            • #29
                              Er det forresten en god ide å bruke LVC i esc'en til LiPo-varsler med denne Scorpion saken? Hva bør jeg isåfall sette den på med 6s? Den er fullt justerbar med 0,5V step.
                              Hilsen Rune Marcussen

                              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                              JR DSX9

                              Fitjar Modellflyklubb
                              ---------------------------------------------------------------------------
                              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                              Comment


                              • #30
                                Spørs hvordan lvc fungerer. Noen lvc er sånn at de kutter tvert spenningen til motoren, og da blir det autorotasjon...
                                Mvh
                                Bjørn Tore Espevik

                                Team Visa...

                                Comment

                                Working...
                                X