Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg MSHeli Protos 500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Jeg har jo lite å samenligne med, men den føles ihvertfall mye nærmere 600'en min, enn 450'en.

    Den er nesten like stabil som 600'en, og den virker noe raskere, jeg tok ut med fff og opp i stall-turn noen ganger, og den kom langt bort, og høyt opp før jeg visste ordet av det...

    Ellers så ser jeg ikke noen grunn til å fjerne loddene i paddlene enda for min del, den er mer enn kvikk nok.
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #47
      Vel, da kan jeg med sikkerhet si hvorvidt esc'en holder....

      Den gjorde ikke det.

      Jeg tok meg en kjapp tur bak huset for litt hovring (litt liten plass til å fly rundt), jeg fløy opp ett batteri uten problemer, etter jeg byttet, tok jeg litt pitch-pumping i idle2, og på vei opp i den ene, med full pitch, kutter motoren, det går ett lite øyeblikk før jeg får med meg hva som skjer, og headspeeden som er igjen holder bare såvidt til å styre det noenlunde beint ned i molda, så det får mer eller mindre fritt fall fra 25-30meter.

      De eneste skadene jeg kan se, er noen sprekker i canopyen som forøvrig er laget av eggeskall, så ny i glassfiber sto allerede på handlelista, men den gamle er fortsatt fullt brukbar.
      Samt at flybaren er litt bøyd, men den retter jeg bare ut igjen.

      Griseflaks at jeg fløy hjemme, der jeg pleier å være, er det asfalt, og resultatet hadde garantert vært mye verre.

      Bestemte meg for å teste litt mer, og spoler opp på nytt, den jukser litt, men spoler opp, etter noen sekunder, stopper den, og all røyken kommer ut av esc'en.

      Jeg dissekerer esc'en, og ser at en eprom inni den, midt imellom to printplater er helt oppbrent, dette er den eneste synlige skaden, og der den ligger er det så kompakt at jeg klarer ikke å presse den isammen med nevene.
      Så jeg tviler på at o-ringen har vært grunnen til skaden i utgangspunktet, spørsmålet da, blir jo hvorvidt jeg skal kontakte Readyheli om saken, eller om jeg bare skal glemme det...

      Noen som har tips til ny esc? Flighttech sine ser jo greie ut, noen erfaringer?
      Hilsen Rune Marcussen

      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

      Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

      Comment


      • #48
        Jeg sendte en mail til Readyheli, og fortalte eksakt hva som hadde skjedd, jeg fikk svar idag(!) om at o-ringen ikke skulle ha noe å si, og at det måtte være esc'en som hadde en feil fra dag en, desverre så kunne de ikke gi meg en ny, siden jeg hadde tatt krympestrømpen av den gamle....men de kunne gi meg rabatt på en ny en.

        Litt kjipt, men jeg forstår det jo, selv om jeg aldri hadde klagd på den uten å ha sett hvordan den så ut inni.
        Hilsen Rune Marcussen

        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
        JR DSX9

        Fitjar Modellflyklubb
        ---------------------------------------------------------------------------
        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

        Comment


        • #49
          Nesten det samme skjedde meg for et par uker siden.
          Hovret et par minutter og så ble det dødt, før helikopteret kom dalende mot meg. Røyk og flammer stod ut av alle åpninger i canopyen.

          Hadde kjøpt esc hos rcpro.no. Sendte e-post med bilder og forklaring av det som var igjen av escen. Fikk uten videre erstattet escen. Fikk velge mellom et par nyere FlightTech escer. Har nå den nye 60amp escen i Trex500 og det fungerer fint. Har ikke helt fått til softstart på den men det er ikke noe problem. Vet ikke om jeg gidder å sette meg ned igjen og gjøre noe med det da den fungerer fint slik den er.

          Flyr med vbar, original motor, 6s lipo og digitale hitecservoer + futaba på halen. Den interne becen fungerer fint. Ikke hatt noen lockout med ar7000 mottakeren.

          Escen er så vidt lunken etter endt tur
          Kan anbefales.

          Samt at flybaren er litt bøyd, men den retter jeg bare ut igjen.
          Bytt ut gyroen, plukk av flybaren og sett inn Vbar - det er helt konge hehe
          (mener det helt seriøst)
          Attached Files
          Last edited by esmel; 03-08-08, 23:50.
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #50
            Huff, ja den så verre ut, har var det heldigvis ikke åpne flammer.

            Selv om v-bar ser artig ut, så tror jeg nok jeg skal lære meg å fly først.
            Hilsen Rune Marcussen

            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

            Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

            Comment


            • #51
              Da har jeg bestilt en Flightech 60A fra Rcpro.no, så med litt flaks, så har jeg den i morgen.

              Jeg lurte også litt på en Kontronik, men til langt over doble prisen, kunne jeg ikke forsvare det, syns jeg.
              Hilsen Rune Marcussen

              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

              Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

              Comment


              • #52
                Da har jeg fått, og prøvd Flighttech esc'en, den var jeg så godt fornøyd med, at den aldri kom i lufta....

                Etter noen timer med prøving og feiling, ga jeg opp å få en soft-start som var brukendes, og endte opp med å bestille meg en Kontronik Jive 80A, som vel er noe av det beste en får av esc.

                Den bør dukke opp iløpet av noen dager, så da kommer jeg tilbake med mer.

                Ps: noen som trenger en ny flighttech 60A til noe under veil. pris?
                Hilsen Rune Marcussen

                MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                JR DSX9

                Fitjar Modellflyklubb
                ---------------------------------------------------------------------------
                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                Comment


                • #53
                  Det var da synd du ikke ble fornøyd.
                  Jeg har som sagt heller ikke fått til softstart (ikke prøvde jeg spesielt hardt heller) men ser ikke noe problem med det. Jeg har til tider blitt grenseløstirritert over softstart som tar alt for sent under f.eks trening på auto. Senest i helga gikk det vel et par maskiner, i hvert fall en, i bakken pga. denne "nyttige" funksjonen. De sier vel Kontronik er det beste, i hvert fall dyrest og softstart på de er vel som på jeti/hacker escene - god og lang Mine erfaringer gjør i hvert fall at jeg prøver å unngå cut-off og ultra smooooooooth softstart. Eneste "ulempen" er at jeg ikke kan starte vispa med å slå rett over i idl1/2 Vel vel, sikkert en god esc du får deg

                  Spent på å se fortsettelsen av denne tråden. Fint om det kommer enda mer brukandes å velge mellom i denne klassen.
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #54
                    Wow, en oppdatering

                    Da har jeg prøvd Kontroniken en del, og må si at jeg er meget fornøyd på alle måter, det eneste å utsette på den, er at den har kun governor i heli-mode, og den virker slik at den holder det turtallet du ber den om til enhver tid. Så å kjøre på kurve er håpløst, det blir bare hakkete og rart, men det er bare å sette flate kurver, så fungerer den utrolig bra.

                    Jeg har forresten bestemt meg for å kaste flybaren til fordel for en V-bar

                    Den er på vei, og kommer forhåpentligvis i morgen eller torsdag.

                    Jeg må også rose Emil hos Hobbyartikler - RCpro for god service, siden V-bar er umulig å få tak i for tiden, sendte jeg en mail og spurte når han fikk inn, det visste han ikke, men tilbydde seg og åpne en Logo 600, og låne V-baren derfra.
                    Hilsen Rune Marcussen

                    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

                    Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                    Comment


                    • #55
                      Takk for det Blir spennende å høre hvordan den fungerer på Protosen. Du får holde oss informert når pakken kommer til deg og du får testet litt.
                      Emil Nilsen
                      www.rcpro.no

                      Comment


                      • #56
                        Henger meg på og roser RCPro... Emil er virkelig proff!

                        Mvh
                        Mathias
                        Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                        Comment


                        • #57
                          Ingen test hos Modellflynytt!

                          Originally posted by affa View Post
                          Det ryktes sterkt at denne er tilgjengelig i norge i løpet av kort tid. Kanskje vi ser en her til test med review og video?
                          Modellen er tilgjengelig i norge nå, men Hobby24 har donert en til test hos en av norgestoppene i 3D og ønsker derfor ikke å ytterlige donere en til mfn for byggetråd eller review med bilder og inflightvideo.

                          Men det vil dukke opp 2 tester av andre helikoptre iløpet av kort tid
                          Last edited by affa; 05-10-08, 17:07. Reason: uklar tekst
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #58
                            Nye deler

                            Jeg fikk mail av readyheli om at den mye omtalte oppdateringspakken var kommet, og at de ville sende meg en gratis, mot at jeg betalte frakt, jeg fikk itillegg avslag på andre deler på samme ordre.

                            De nye delene er:

                            Nye finner, tykkere og stivere.
                            Ny halekasse, den gamle har sprukket ved ett par anledninger.
                            Ny mast i stål, den gamle i alu viste seg å være for myk, og ga tracking problem med hard 3d. Den nye er hul, og er også veldig lett.
                            Nye bladholdere, med thrustlageret i midten, istedet for ytterst, skal være stivere.
                            Nytt "boss" for pitchen på halen, det gamle hadde litt for smalt spor, og måtte files for å gå lett nok.
                            Nye miksearmer, jeg vet ikke hvorfor de er skiftet ut, jeg skal uansett ikke bruke de.

                            Alle nye sett kommer med disse delene.

                            Jeg kommer bare til å skifte ut halekassen og "bosset" foreløpig, siden de andre delene fungerer fint for meg.
                            Attached Files
                            Hilsen Rune Marcussen

                            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                            JR DSX9

                            Fitjar Modellflyklubb
                            ---------------------------------------------------------------------------
                            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                            Comment


                            • #59
                              Hva slags totalinntrykk sitter du igjen med nå etter endel flygning og prøving?
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by affa View Post
                                Hva slags totalinntrykk sitter du igjen med nå etter endel flygning og prøving?
                                Den er utrolig rask, samenlignet med 600'en min, men ikke fullt så stabil.

                                Spesielt etter jeg monterte V-bar (kommer en post om det også) så er den veldig kvikk, og jeg måtte for første gang ta i bruk expo for å klare å kontrollere den noenlunde.

                                Kvaliteten generelt virker god, alt har fungert utmerket, også de delene som er oppgradert med unntak av halefinnen.
                                Det eneste jeg har å utsette, er canopyen som er laget av eggeskall, og tåler ingenting, de fins også i glassfiber, men jeg har enda ikke klart å få tak i en.
                                Hilsen Rune Marcussen

                                MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                                JR DSX9

                                Fitjar Modellflyklubb
                                ---------------------------------------------------------------------------
                                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                                Comment

                                Working...
                                X