Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg MSHeli Protos 500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Passa 3517 servoene dine rett inn i ramma?
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #62
      Originally posted by affa View Post
      Passa 3517 servoene dine rett inn i ramma?
      Ja, de passet fint i ramma, men jeg måtte borre opp de "klipsene" som de er skrudd fast med.
      Hilsen Rune Marcussen

      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

      Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

      Comment


      • #63
        Gledelig nyhet fra Hobby24

        Fikk idag beskjed om at www.hobby24.no ønsker å sende en Protos til test. Det gleder vi oss til og den blir sendt så fort neste forsendelse er i hus. Kommer tilbake med fullt oppsett når det er avklart. Det vil bli videre byggeblogg her samt review med inflight bilder og video
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #64
          Stas....
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment


          • #65
            Originally posted by roadrune View Post
            Stas....
            Jepp !

            Og sitter bare å venter på Vbar oppdateringen din
            Både tekst og bilder.....
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #66
              Ja, har dødd litt fra det....

              Har vært på jobb i nordsjøen, og vært hjemme med syke unger/syk selv, men det kommer
              Hilsen Rune Marcussen

              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

              Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

              Comment


              • #67
                V-Bar

                Da har jeg endelig fått tid til å teste litt med V-Bar, og må bare konstatere at jeg trenger hjelp....

                Installasjonen gikk veldig greit, med ett unntak, jeg fikk ikke kontakt med pc'en.
                Etter reinstalering av softwaren, fikk jeg kontakt, men da jeg forandret språk til engelsk, datt den ut igjen, så jeg har brukt tysk til nå, noe som er fryktelig tungvindt og vanskelig.... Noen tips her? Jeg bruker Vista på laptopen.

                Første turen var skummel, jeg prøvde å løfte forsiktig, og så at heliet tiltet sakte men sikkert mot venstre, så jeg gikk inn igjen, og dobbeltsjekket alle retninger på sensorene og fant ut at alt var greit, så jeg tok en tlf. til Bjørn Tore for å spørre om råd, han visste heller ikke, så etter en stund ble jeg lei og fant ut pokker heller, jeg prøver, og til min store overraskelse gikk det rett opp, og trengte bare litt trimming med et helt standard oppsett, jeg gikk bare gjennom de 21(tror jeg) stegene for oppsett, og det var helt greit å fly.

                Jeg fant også ett oppsett på nettet til Protos, som jeg har testet litt.
                Jeg har satt opp tre banker som jeg kan switche mellom i lufta, sånn at jeg kan teste lit forskjellig.

                Idag fikk jeg flydd 4 turer på egnet sted, og ikke i hagen (som er grei for hovring), og fikk trimmet inn det værste, det jeg stusser på, er interaksjon.

                Ved pitch-pumping så får jeg ned-elevator når jeg går fra negativ til positiv, og opp-elevator når jeg går fra positiv til negativ. Fins det en setting for å ordne dette?

                Og, verre, ved høyre-ror, gir den også endel opp-elevator, mens ved ventstre ror er det nesten ingen interaksjon..... noen gode forslag???

                Hadde bare dritten vært på engelsk, kunne jeg sikkert lest meg til noe

                Ps: etter disse bildene ble tatt, har jeg skiftet ut ballene på bladholderne fra t-rex 500, til Gaui sine til FBL-hode, grunnen til det, er at de har løse kuler, og derfor kan jeg sikre at linken ikke kan poppe av med en skive, jeg hadde ikke trodd at dette skulle bli et problem, men etter kraftige advarsler fra Bjørn Tore, valgte jeg å sikre de.
                Swash driveren er Mikado 8mm, resten er originale deler.
                Attached Files
                Hilsen Rune Marcussen

                MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                JR DSX9

                Fitjar Modellflyklubb
                ---------------------------------------------------------------------------
                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                Comment


                • #68
                  Har kun rukket å teste min Vbar med Logo400 og ikke fått utforsket noe annet enn at den virket utrolig stabil og fin.

                  Men legger ved en screenshot av hvordan du får vekk den h...... tyske Vstabi versjonen. Høyreklikk på Vstabi og endre teksten som vist på bildet

                  dvs du legger til -l en
                  Attached Files
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by affa View Post
                    Har kun rukket å teste min Vbar med Logo400 og ikke fått utforsket noe annet enn at den virket utrolig stabil og fin.

                    Men legger ved en screenshot av hvordan du får vekk den h...... tyske Vstabi versjonen. Høyreklikk på Vstabi og endre teksten som vist på bildet

                    dvs du legger til -l en

                    Jeg vet hvordan jeg gjør det, problemet er at etter jeg har skiftet språk, får den ikke lenger kontakt med V-baren...

                    Hmmmmm, jeg trodde jeg visste....

                    Jeg tok en kikk på bildet ditt for sikkerhets skyld, og jeg har erstattet -u med -l en, istedet for å legge det til, når jeg gjorde slik som på bildet fungerte det

                    Jeg ser at den har en egen justering for tail-drag, så jeg får ekserimentere litt med den, så blir jeg nok kvitt interaksjonen på pitch, ihvertfall.
                    Last edited by roadrune; 24-10-08, 14:07.
                    Hilsen Rune Marcussen

                    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

                    Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                    Comment


                    • #70
                      Originally posted by roadrune View Post
                      Jeg vet hvordan jeg gjør det, problemet er at etter jeg har skiftet språk, får den ikke lenger kontakt med V-baren...
                      Høres veldig merkelig ut...
                      Jeg hadde også litt problemer med å få kontakt i starten men det løste seg. Kjører også Vista. Endret til engelsk og opplevde ingen problemer.
                      Du får prøve å utelukke feilkilder, en etter en.

                      Ang. intereaksjon så kan jeg ikke si jeg har noen.
                      Du har satt opp radioen uten noen form for trim, med en swashservo, ingen mixer osv?

                      Husk at trimming må gjøres i classic-mode. Endre så tilbake til Extended.
                      Når du sier du har trimmet inn det værste, har du da trimmet den så den står helt i ro i hover. Hvis ikke må du gjøre det først. Sjekk CG i samme slengen.

                      Hvor nøye har du vært med geometrien på servoer etc?
                      Du har vel ikke brukt subtrim for å få armene i 90 grader?
                      Har du sjekket i Live-mode at swashplata ikke beveger seg ut over den aksen den skal?

                      Og sist men ikke minst, du er sikker på at det ikke er du som flytter på stikkene uten å tenke over det når du flyr ulike øvelser? Jeg hadde i hvert fall lagt til meg noen uvaner fra flybarflyginga...

                      Hvis den hovrer og flyr beint når du ikke gjør noe er det VELDIG sansynlig at det er DU som gir input på stikkene under øvelsene. Det skal litt til å lure de gyroene Spesielt dersom du har benyttet noen andre sitt oppsett i tillegg og det er riktig trimmet.
                      Last edited by esmel; 24-10-08, 14:26.
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #71
                        Klok av skade

                        Pass på at ledningen fra den 3-aksede gyroen sitter godt fast i Vbar enheten.............

                        Min Logo tok den råeste chaos i 0,5m høyde med dertil nedslag!
                        Men den fløy hands off før det

                        Hehe

                        Men mer deler i morgen.
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #72
                          Originally posted by affa View Post
                          Pass på at ledningen fra den 3-aksede gyroen sitter godt fast i Vbar enheten.............

                          Min Logo tok den råeste chaos i 0,5m høyde med dertil nedslag!
                          Men den fløy hands off før det

                          Hehe

                          Men mer deler i morgen.
                          Limpistol....
                          Eller noe anna for å sikre at den sitter dønn fast...
                          Irriterende når slikt skjer.
                          Last edited by esmel; 24-10-08, 14:49.
                          Espen Melby

                          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                          Comment


                          • #73
                            Nå fikk jeg altså til softwaren....

                            Jeg har satt opp radioen slik som du sier, jeg har brukt litt subtrim, men ikke på radioen, jeg brukte den i v-baren, og det må den vel tåle???

                            Jeg er den første til å innrømme at jeg gir feil input på stikkene, men det skal vel litt til å gi cyclic i forbindelse med ror! Det får da være måte på røring.... hadde det vært interaksjon mellom ail. og elevator hadde saken vært en annen...

                            Jeg har ikke trimmet det inn så det står helt 100, det trekker litt fortsatt, men ikke så mye at jeg kan forstå at det kunne gitt slike utslag.
                            Hilsen Rune Marcussen

                            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                            JR DSX9

                            Fitjar Modellflyklubb
                            ---------------------------------------------------------------------------
                            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                            Comment


                            • #74
                              Da ble det litt klarere.
                              Ror kan være så mangt vet du

                              Ser du denne intereaksjonen når du har den på stuebordet?

                              Som sagt bør du begynne med å trimme det inn skikkelig, selv om det nok ikke er hovedårsaken.
                              Espen Melby

                              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                              Comment


                              • #75
                                Da har jeg testet på benken, og jeg klarer ikke å se det samme der, hverken med utslag på stikkene, eller ved å fysisk dreie heliet, så beveger swashen seg på noen som helst måte som skulle tilsi den interaksjonen jeg får. Kan det være vibrasjon i halen som gjør det? Jeg har en liten vibrasjon som jeg ikke finner ut av...
                                Hilsen Rune Marcussen

                                MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                                JR DSX9

                                Fitjar Modellflyklubb
                                ---------------------------------------------------------------------------
                                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                                Comment

                                Working...
                                X