Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg MSHeli Protos 500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblogg MSHeli Protos 500

    Jeg har nettopp fått en slik i posten, og siden denne er såpass ny, og uvanlig, så bestemte jeg meg for å lage en blogg.

    Dette er en ny italiensk skjønnhet, laget av samme fyren som lager Gorilla gear.

    Det er et heli i 500E klassen, med 425 blader, og er en direkte konkurrent til T-Rex 500.
    Den kommer i to utgaver, der det eneste som skiller, er med og uten motor, motoren som følger med er en 800kv 4-6s sak, laget spesielt for MSH.

    Prisen er omtrent den samme som trexen, når du tar med en esc.

    Standard er selvsagt Gorilla gear, samt SAB 425 carbon-blader.

    Flyklar vekt, skal ligge på litt over 1500 gram, altså ca 200 gram lettere enn T-rex 500.

    Jeg begynner selvsagt med den obligatoriske "hva er i esken".

    Mitt oppsett blir:

    Standard motor 15t pinion, Scorpion 60Amp. esc med switching bec, på 6s.
    JR DS 3517 på cyclic.
    Spartan gyro, med JR DS 3500.

    Som dere ser, så har jeg også kjøpt en halefinne til T-rex 500, siden de fleste omtaler den originale til å være like stiv som en kokt nudel, dette kan jeg bekrefte.

    Jeg syns også jeg skulle ta ett bilde av de to rammehalvdelene, som føles utrolig lette, de ser ut som plast, men skal visstnok være iblandet 30% carbon, slik at de er svært stive.

    En annen ting som er nokså spesielt, er at også motoren har reimdrift, og alt blir drevet av en eneste reim, derfor er enveis-lageret inni pinionen til motoren.

    Det er utrolig lite deler på dette heliet.

    Jeg kommer tilbake med flere bilder når jeg har fått begynt på byggingen, noe som desverre kan ta litt tid, siden jeg er travelt opptatt barnevakt for tiden, og en dame som sikkert går "balistic" når hun kommer hjem og ser at jeg har kjøpt ett nytt helikopter
    Attached Files
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

  • #2
    Gleder meg til å lese fortsettelsen

    Spesielt glad for å se servo-oppsettet ditt. Har de samme liggende i lasterommet på ett UPC fly over dammen i skrivende stund. Antar å ha det i hende i morgen og da skal jeg ferdigstille T-Rex 500'en min

    Comment


    • #3
      Det ryktes sterkt at denne er tilgjengelig i norge i løpet av kort tid. Kanskje vi ser en her til test med review og video?

      Den ser ihvertfall utrolig bra ut.

      Finner lite info om JR 3517, er det samme som z3650?
      Har du noe spekk og info om hvor du får tak i de evt?
      Last edited by affa; 15-07-08, 16:06.
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Da ser det rimelig offentlig ut, Hobby24 har fuglen på vei og den forventes på lager om 14 dager. Siden er nylig oppdatert og deleliste med priser ligger ute. Bilder kommer utover dagen.

        Verdt å merke seg at de som forhåndsbestiller/forhåndsbetaler modellen får med GRATIS FlightTech 60A ESC!!!!!

        http://www.hobby24.no/?pageID=6145&ItemID=5090
        Last edited by affa; 15-07-08, 16:39.
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Selv med gratis esc blir den dyrere enn jeg ga med esc fra readyheli, men det går jo selvsagt ikke an å samenligne....

          Uansett veldig hyggelig med deler i norge.

          3517mg:
          Specs:
          Size Category:Minis and Micros
          Typeigital
          Torque:42 oz/in @ 4.8V, 51 oz/in @ 6V
          Speed:.11 sec/60 degrees @ 4.8V, .09 sec/60 degrees @ 6V
          Dimensions (WxLxH):.58"x1.02"x1.3"
          Weight:1.04 oz
          Bushing Or Bearing:Bearing
          Motor Type:Coreless
          Connector Type:JR
          Gear Type:Metal


          3500:
          Specs:
          Size Category:Specialty
          Typeigital
          Torque:27 oz/in
          Speed:.07 sec/60 degrees
          Dimensions (WxLxH):.58"x1.05"x1.3"
          Weight:.9 oz
          Bushing Or Bearing: Bearing
          Motor Type:Coreless
          Connector Type:JR
          Gear Type:Nylon
          Application:Mini Heli Tail Rotor


          Jeg har fått mine fra readyheli.
          Last edited by roadrune; 15-07-08, 16:46.
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment


          • #6
            Billigere? Antar at du har gjort det på den lovlige måten med moms på varene og frakt?

            Snyter man får manb det alltid billigere andre steder, men antar at de fleste forholder seg til de reglene som er rundt import?
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Jeg bestiller varene, og forholder meg til det posten vil ha betalt når pakken kommer.
              Hilsen Rune Marcussen

              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

              Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

              Comment


              • #8
                Originally posted by affa View Post
                Finner lite info om JR 3517, er det samme som z3650?
                Har du noe spekk og info om hvor du får tak i de evt?
                I følge readyheli så er Z3650 erstattet med DS3517MG fra JR sin side uten at jeg vet hvorfor.

                Jeg kjøpte mine fra A Main Hobbies og betalte $85.99 pr. stk pluss litt frakt (fordelt på alt jeg kjøpte) og litt moms. Fant ikke noen i norge som selger dem så da testet jeg like godt ett usa-kjøp bare for å ha prøvd.

                Comment


                • #9
                  Steg A/pose A

                  Da var fruen kommet hjem, og bortsett fra litt mumling om flyttekasser, så roet hun seg snart ned, og byggingen kunne begynne.

                  Det første som må gjøres, er å finne fram cyclic-servoene, og horn med hull på 16mm.

                  Det fulgte ikke med så store horn til mine servoer, men jeg hadde noen hjul fra før, som jeg "Dremlet" ned til armer, og fikk hull på akkurat 16mm. De armene er ikke på bildene her.

                  Det neste som skal gjøres, er å montere servoene i en egen ramme, som holder alle 3 servoer, samt de to øverste hovedlagrene. Den fungerer også som en forsterkning av ramma.

                  For å få servoene til å passe, måtte jeg fjerne "forsterkningen" på ørene på servoene, se bilde av servo, høyre side er ferdig, dette gjorde jeg enkelt med en kniv.

                  Det brukes ikke demping på servoene, men en egen brakett med to tapper på, som skal passe i servoen, disse var litt for store, så jeg borret opp hullene i servoene til 4,5mm, da passet de perfekt, det er også brukt vanlige maskinskruer i plasten, de skrus lett inn, og virker som om de sitter veldig godt, så jeg tror ikke det blir noe problem at de vil løsne.

                  Fant ut på neste trinn at det var dumt å trekke til servoene før hele ramma var komplett...
                  Attached Files
                  Hilsen Rune Marcussen

                  MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                  T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                  JR DSX9

                  Fitjar Modellflyklubb
                  ---------------------------------------------------------------------------
                  Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                  Comment


                  • #10
                    Steg B/ pose B

                    Da skulle servoene monteres i ramma, og ramma skrus sammen, selv om manualen ikke nevner det, så MÅ masta brukes for å få ting på rett plass.

                    Det var litt "dilling" for å få de 3 hovedlagrene på linje, men ved å holde alle servoene løse, og skru sammen ramma med alle skruene, bortsett fra de nederste på servoramma, stikke masta igjennom, og kjenne hvor den var løs, så gikk det greit.

                    Posen inneholder også understellet.

                    Beklager de mørke bildene, men alt er jo svart...
                    Attached Files
                    Hilsen Rune Marcussen

                    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

                    Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                    Comment


                    • #11
                      Steg C/pose C

                      Da skulle masta, hoveddrevet og swashen på plass.

                      Siden det er en enkel reim som driver hele greia, så må den på plass før masta.

                      Hoveddrevet satt veldig trangt på masta, og det var litt jobb å få den på, ett tips er å stikke ett skrujern i det øverste hullet på masta, og vri den på plass.

                      Det er en låseskrue i bunn på masta, som ligger opp mot det nederste lageret, og en mansjett på toppen, som ligger mot det øverste lageret, slik at drevet ligger helt fritt, i motsetning til T-rexene jeg har bygd.

                      Legg merke til at swashen har to kulelager mot antirotasjonsbraketten. Forøvrig de minste kulelagrene jeg har sett.

                      Linkene på Protosen er så trange, at det følger med et "sizing-tool" sånn at hver enkelt link skal tilpasses for å få minimalt med slark, dette verktøyet manglet i mitt sett, så jeg bestilte ett universalt fra Elefun, så jeg setter ikke opp noen linker før det er på plass.

                      Det kommer kanskje mer i morgen.
                      Attached Files
                      Hilsen Rune Marcussen

                      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                      JR DSX9

                      Fitjar Modellflyklubb
                      ---------------------------------------------------------------------------
                      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                      Comment


                      • #12
                        Steg D/pose D

                        Trøbbel i tårnet....

                        Da hodet skulle monteres, dukket det opp flere utfordringer, noen av de viste jeg om, mens andre var nye.

                        Washout-basen var trang på masta, dette er ett kjent problem, pga de ekstremt fine toleransene MSH ønsker på heliet, er flere ting slik som linkene, for trange, slik at det måtte pusses for å gå lett på masta.

                        Også radius-armene var trege i sine ledd, der gjorde en 2mm bor susen, det trengs bare håndarbeid, og boremaskin blir nok for ekstremt.

                        Radius-armene sine ledd, samt flere andre ledd på heliet, er ikke skrudd, men er bare festet med en splint som presses på plass, jeg sitter med feil maskin nå, men skal prøve å få lastet opp bilde av det senere idag.

                        Neste problem, klarte jeg ikke å løse på tilfredstillende vis.

                        Flybar-carrieren som skal skrues i hubben var litt for smal, sånn at bindet opp lagrene, og gikk tregt. (bilde kommer). Jeg fant ut at dette måtte skyldes feilproduksjon på flybar-carrieren, og ny del må til for å få det godt nok.

                        En mail til readyheli, og de sendte nye deler med en gang, uten spørsmål. God service!

                        Derfor venter jeg med montering av hodet, og neste trinn blir halen.
                        Hilsen Rune Marcussen

                        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                        JR DSX9

                        Fitjar Modellflyklubb
                        ---------------------------------------------------------------------------
                        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                        Comment


                        • #13
                          Bildene til forrige post....
                          Attached Files
                          Hilsen Rune Marcussen

                          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                          JR DSX9

                          Fitjar Modellflyklubb
                          ---------------------------------------------------------------------------
                          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                          Comment


                          • #14
                            Steg E/ pose E

                            Hale.

                            Siden flere har hatt trøbbel med statiske utladinger og brownouts på dette (og andre i samme str.) heliet, valgte jeg å jorde halen med en gang, dette skal eliminere problemet fullstendig.

                            Fremme filte jeg vekk malingen på bommen, og klemte en ledning fast med halekassen, den andre enden fester jeg i motorblokka.

                            Bak så gjorde jeg det samme mot bommen, mens jeg skar ut en liten utsparing i lagerhuset til det indre halelageret, og klemte ledningen med lageret, dermed er bommen en del av kretsen, og jeg slipper å ha en ledning hele veien.

                            Etter montering, målte jeg kretsen til 0,01ohm.

                            Ellers så måtte det noe filing til på pitch-slideren til halen, for å få den til å gå glatt, det kan ses på bilde av denne delen, hvor plasten er mattere.

                            Også fremme på haleservoen, måtte det litt tukling til for å få fullt utslag, hornet tok i servofestet, men det var bare å skjære litt av det med en modellkniv.

                            Servolinken er ett karbonrør, som det limes vanlige link-roder i endene på., dette blir utrolig stivt og lett.

                            Totalt utslag på halen blir på over 45°! Og alt går veldig fint og presist, helt uten slark.

                            Halefinnen fra trexen vasket jeg med aceton, for å få vekk den fæle align-teksten

                            Tok også med ett bilde av teksten på bommen, kun fordi jeg likte den.

                            Ps: jeg kan ikke huske å ha filt så mye siden Mask. og mekk....

                            Edit: hjulet det er bilde av, er drivhjulet til halen, det er to versjoner av det, der det gamle ikke skal brukes, siden det kan binde halen, det nye lå i en egen pose, uten noe informasjon om hva eller hvorfor, så uten å ha lest om det på forhånd, så hadde jeg faktisk ikke vist hvorfor det fulgte med to, eller hvilket som skulle brukes.
                            Attached Files
                            Last edited by roadrune; 20-07-08, 19:14.
                            Hilsen Rune Marcussen

                            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                            JR DSX9

                            Fitjar Modellflyklubb
                            ---------------------------------------------------------------------------
                            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                            Comment


                            • #15
                              Er det egentlig noen som leser denne tråden?
                              Hadde ventet meg litt tilbakemelding......

                              Eller skriver jeg for kråkene?
                              Hilsen Rune Marcussen

                              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                              JR DSX9

                              Fitjar Modellflyklubb
                              ---------------------------------------------------------------------------
                              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                              Comment

                              Working...
                              X