Announcement

Collapse
No announcement yet.

BT Spitfire MK1 1/5.33

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Mmmmmmmh...drømme...

    NYDELIG!!!

    Mvh Einar - sikker på at du ikke skal lage film istedenfor modellfly..?
    - En dåre spør...

    Comment


    • #17
      Super film Mr. Stian, artig disse små sitatene du har lagt imellom... "Booms`a daisy ...",- du har vel sett "The battle of Brittan" noen ganger du også....
      -En spitfirepilot levde farlig, det samme gjør modellene våres nå i ettertid..
      "Spitfire er død, lenge leve Spitfire." -red.: fritt satt i sammenheng..

      Nb. Nå gleder jeg meg noe hemningsløs til WarbirdWeekend i slutten av måneden, Yellow Aircraft spit`n er klar for "maiden" i løpet av 14 dager.....
      John Arne Sagøy
      Scale Warbirds of Norway
      Trønderbataljonen
      www.scalewarbird.org
      No guts, no glory

      Comment


      • #18
        Hehe, takker for den, men jeg tror nok jeg skal holde meg til byggingen

        Og ja, jeg har sett Battle of Britain etpar ganger. Husker jeg var på ferie og fikk naboen til å ta den opp en gang den gikk på TV, sikkert i 1990 eller noe sånt. Såg det tilfeldigvis i programsidene i avisen og ble helt yr fordi vi ikke har TV på hytta!

        Kan dere ikke flytte den der weekenden litt nærmere Sandnes?? Om Phil hadde tatt med Spitfiren sin skulle jeg kommet, om jeg så måtte sykle opp!!

        Skal se om jeg får med meg noen... Er en i klubben med flylappen som har startet på en BT Mustang....

        Har bygd litt mer på senter vingen.. Sa jeg "sterk" ?

        PS: Tipper Spitfirene levde farligere enn piloten
        Attached Files
        Last edited by Stian; 02-08-09, 11:31.

        Comment


        • #19
          Oisannh...

          Du har både mot og kapasitet og BYGGEFERDIHETER også ser jeg!

          Mvh Einar - flyene dine fortjener en laaaang levetid - evig!

          PS...
          Mulig jeg tar feil, men jeg syntes du nevnte noe om Spit'ens
          egenskaper i leddet rettningsstabilitet...Som forøvrig var en
          av fullsizeversjonens svakheter. Jeg tror vår eminente Spit'
          1/1 pilot og modellflyger RM også har nevnt noe om dette...

          Comment


          • #20
            Takk for komplimentet!

            Hehe..Nei det kan ikke ha vært meg...Hva er leddet retningsstabilitet?

            Stian

            Comment


            • #21
              Jeg og dumme uttrykk...

              Originally posted by Stian View Post
              Takk for komplimentet!

              Hehe..Nei det kan ikke ha vært meg...Hva er leddet retningsstabilitet?

              Stian
              Fullsizen må passes med sideroret hele tiden eller så kan den finne på
              og fly i en helt annen rettning enn hvor den er headet... Dette var vel
              en av årsakene til at alle senere utgaver fikk større sidestabiliserende
              arealer.

              Mvh Einar - trasker og går i alle rettninger...

              Comment


              • #22
                Naaa.. Tviler litt på dèt.. den større finnen var mer linket til kraftig motor...

                De bygde da tross alt mangfoldige tusen med liten finne..

                Modellen flyr aldeles strålende ute sideror, bortsett fra under letting da....

                Comment


                • #23
                  Så er jeg på vei videre med vingen.

                  klok av skade sager jeg litt i tab`ene bakerst da de er jævlige å få av etterpå..kryssfinèr... Den henger selvsagt fast fremdeles, men det blir lett å klippe av senere.

                  Og vingen er på vei. Bygger den sammen denne gangen fremfor å lage tre deler (som ikke passer så godt sammen, selv om en prøver så godt som mulig å holde alt bent og rett) og sette de sammen etterpå.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #24
                    Litt fremgang på vingen..
                    Attached Files
                    Last edited by Stian; 07-08-09, 20:01. Reason: feil bilde

                    Comment


                    • #25
                      Litt mer fremgang..

                      Kler vingen fremme, monterer tank og slanger og starter med balanseroret..

                      Har sjekket at jeg kan skli RDS`en ut av roret. Skal kun ha skala luke og må lage noe mikk makk for å kunne skru løs servoen via denne luka
                      Attached Files

                      Comment


                      • #26
                        Utrolig å følge med på fremgangen din! Hvordan lagde du det ballanseroret der? Balsa og kledd med alu eller trekk? Syns det var litt stas det der...hehe

                        Comment


                        • #27
                          Det er frest ut av èn klump av aluminium!

                          Hehe..

                          Neida..det er bygget av balsa som resten og har så lagt på flitemetal fra flitemetal.com panel for panel og så har jeg brukt en nålespiss og trykket inn naglene. De er noe skjeve, menmen..

                          Skal gjøre det samme med hele flyet Det blir så kult!

                          se strictlyscale.com og klikk på Mustangen hans for å se hvordan det bør gjøres....

                          Comment


                          • #28
                            Aha, da skjønner jeg Ser utrolig bra ut. Hvordan går det utover vekten på flyet?
                            Jeg har fått dilla på spitfire etter å ha sett videoen din på youtube, så jeg har kjøpt 2stk siste uken.. men det er arf. Vil også bygge! men får det nok ikke til.

                            Comment


                            • #29
                              Er ikke så lett å si...det er uhyrlig tynt og lett, men litt legger det nok på seg..
                              Jeg er uansett på jakt etter å øke vekten for å gi den mer treghet og mer skalalik oppførsel i lufta.. Min mkIX veide 8,5kg , det er en i Canada som flyr denne med vekt på ca 13kg så det er mye å gå på.. Tipper jeg kommer ut med 10,5-11kg.

                              Arf er fy-fy For meg har det vært viktig å ikke være for ambisiøs, ta ett skritt av gangen. En blir uansett fornøyd!

                              For meg ble det Spitfirebildene til StrictlyScale som hjalp meg igang (sånn omtrent). Ta en tur på rcscalebuilder.com og kikk på forskjellige tråder. En uvurderlig ressurs!
                              Kjøp tegninger fra briantaylorscaleplans.com (traplet), brett de ut på bordet og start siklingen, det er så kos!

                              Comment


                              • #30
                                Ja det er en herlig følese å fly noe en har bygd selv! Fanget min første termikkboble for litt siden med ett seilfly jeg bygde selv, det var herlig det!
                                Men jeg syns det er så stress å skjære ut alle deler, kan man få det gjort med cnc eller noe her i landet? Kunne tenke meg å bygge en som vil passe til en 70 4takter da jeg har en liggende, og så muligens noe større etterhvert.

                                Comment

                                Working...
                                X