Announcement

Collapse
No announcement yet.

BT Spitfire MK1 1/5.33

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jeg synes ikke det er så stress å kutte selv, men det blir aldri skikkelig nøyaktig..
    Og kryssfinèrdelene er noe drit å kutte selv.

    Sitter nå og tenker at jeg skal dumpe FW til fordel for me109 pga jeg ikke får kuttede deler til FW..

    Gå på bhplans.com. Bob kutter, og hvertfall til Spitfire har delene vært gode, og billige..
    Du kan også høre med belair i England. (Google etter belairdigital om jeg husker riktig)

    Comment


    • #32
      Det kan og tenkes at noen av følgende linker kan hjelpe.

      Tony Nijhuis Designs featuring plans, cnc packs and moldings from thedesigns of Tony Nijhuis

      http://www.briantaylorscaleplans.com/default.aspx

      RC2041 Plan for Spitfire mark9 mkIX by Tony Nijhuis Designs featured in RCM&E May 2007

      http://www.briantaylorscaleplans.com...ct.aspx?p=2510

      Både til Brian Taylor og Tony Nijhuis tegningene finnes det tresett og andre deler. Blir jo som et godt gammeldags byggesett til slutt....
      Olav Moe

      -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

      Innholdet i min hangar, sånn ca

      Comment


      • #33
        Kommer til å montere servo på en plate ved hjelp av to "hakk" som jeg sklir de fremre festene inn i og skrur den fast i bakkant. Når alt blir montert som på bildet får jeg akkurat tilgang til skruen via luken så kan jeg skli servoen ut om nødvendig.

        gjenstår kun å fikse en festegreie som kan holde RDS`en fast i balanseror-enden som allikevel tillater at jeg sklir den ut.

        Kommer til å feste platen og ta resten når jeg kan snu vingen.

        kommer den til å se kul ut på bakken med disse lukene åpne?
        Attached Files

        Comment


        • #34
          Hei Stian, kjempeflott prosjekt!
          Det er noen år siden jeg kikket på RDS, men jeg forstår ikke helt hvordan du har montert den nesten 90grader på roret. Jeg trodde den måtte ha en viss vinkel for å fungere?

          Comment


          • #35
            Takktakk!

            Det er en i USA som mener det samme! Når jeg gjorde dette første gang ble jeg fortalt at RDS`en skal stå nitti grader på hengslelinjen. Tror nok en forandrer noe på hvor stort utsving en får for en gitt servovandring, men det blir ikke store greiene og det kommer definitivt til å virke. Det er bare å prøve, skal gjøre et forsøk i dag så ser jeg

            Stian
            Last edited by Stian; 13-08-09, 09:19.

            Comment


            • #36
              Well, den delen av stanga som stikker inn i roret bør stå mest mulig 90 grader på hengsellinja.
              Utvekslinga, og dermed utslaget justerer du med hvor mye knekk det er på stanga, så ideellt sett burde ikke servoen settes fast før du vet hvor mye utslag du trenger.
              Create a Website | Tripod Web Hosting

              Comment


              • #37
                Det går nok bra skal du se
                På MkIX fikk jeg langt mer utsving enn jeg trengte og der stod "servostangen" nittigrader på hengslelinja. (hvertfall sånn jeg husker det)

                Stian

                Comment


                • #38
                  Jeg stoler på deg, men det gjelder akkurat det samme her som med vanlige overføringer; hvis du må sette ned utslagene på radioen, går du glipp av oppløsning og servokraft.

                  Comment


                  • #39
                    Hyperion skryter faktisk av at en kan programmere ned vandring på servoene deres uten å miste oppløsning, men styrke mister jeg uansett..

                    Har jammen fått endel fremgang siden sist. retractbærere er på plass og vingehalvdelen trukket på oppsiden. Begynt å gjøre den klar for trekking under.

                    Så har jeg laget andre halvdelen også, og trukket med balsa, montert tank og gjort klar for servo, nå holder jeg på med retractbærerne og om litt skal jeg trekke ferdig oversiden.
                    Er en smule stolt av min semi-"dihedral-brace" på bakre vingeribbe.

                    En liten oppsummering: Alle balslister er byttet ut med furu, alle "share-webs" i 1.5mmbalsa er byttet ut med 2mm kryss ut til og med hjulbrønn og på bakre ribbe er det limt inn 1,5mm balsa "share-webs" (ingenting der ifølge tegning). I tillegg er midtre seksjon trukket med 1,5mm kryss fremfor balsa. Kommer til å trekke noe av undersiden også i kryss, men pga krevende kurver kan jeg ikke ta alt i kryss..
                    Attached Files

                    Comment


                    • #40
                      To til: oversiktsbilde
                      Attached Files

                      Comment


                      • #41
                        Noe eliptisk tar form

                        Og høyttaleren er på vei inn
                        Attached Files

                        Comment


                        • #42
                          Progresjon...

                          For en progresjon... Og resultatet ikke mindre imponerende!

                          Mvh Einar - med sirup på fingertuppan...

                          Comment


                          • #43
                            Holder på med noe jeg liker vet du

                            Så er festet limet på plass og jeg fikler med plassere servoer, ventil, plugg..

                            Stian
                            Attached Files

                            Comment


                            • #44
                              Og der var høyttaler og monteringsplate til servoer etc på plass..
                              Og doblere til skruene..
                              Attached Files

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by Stian View Post
                                Og der var høyttaler og monteringsplate til servoer etc på plass..
                                Og doblere til skruene..
                                Denne var ny..hehe. Hva brukes de til?

                                Comment

                                Working...
                                X