Announcement

Collapse
No announcement yet.

BT Spitfire MK1 1/5.33

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BT Spitfire MK1 1/5.33

    Nå som MKXIV er satt på hylla og venter på flyvær, de siste småtingene utsatt til mørkere tider og en ombygd mk IX som venter på nye batterier har jeg satt igang med neste prosjekt.

    En Mk IX Spitfire fra Brian Taylor med cowling fra Vic konvertert til en mk1A. Skal prøve å gjøre mest mulig utav den og legge meg i selen for å gjøre den best mulig. Har boken og tegningene fra Paul Monforton til å hjelpe meg med linjer, nagler og detaljer og bok fra Aero detail om mk1 for å skille hva som hører til IX og 1A.

    Har et cockpitset fra Chad Veich som inneholder stol intrumentpanel som jeg skal montere, enormt mange deler! Blir nesten sliten av å se på det.. Tenker også å lage noen luker åpnbare med noen detaljer på innsiden..f.eks radioluke med radio på innsiden, luke på vingefairing med plugger på innsiden, kanskje våpenluke med mitraljøse på innsiden.. Vi får se!

    Har kommet godt igang og håper på å kunne ta meg bedre tid på denne enn på mkXIV

    Slenger med bilde av mkIX også for å vise hvordan batteriluken er blitt

    Stian
    Attached Files

  • #2
    Så det blir enda en spit på deg ja Hadde håpet å kanskje se deg på NM i skala i år jeg men...Så kunne vi flydd formasjon med våre elektrospit'er

    Har bestillt deler fra Vic men det har nå gått over en måned uten å ha motatt noe så jeg måtte fikse på de delene jeg hadde for NM, mangler fremdeles kanoner og riktig luftinntak...men kom allikevel på andre plass
    Attached Files
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

    Comment


    • #3
      Andre plass ja, Gratulerer! Så de lar deg stille med ferdiglagd fly altså?

      Jeg hadde ikke fått med at det var NM så...

      Blir nok en spitfire ja, den fjerde på rad! Blir så bra. Har det jeg trenger av deler til to til, men det blir nok en tysker eller to før de..

      vic har en tendens til å ta litt tid har jeg funnet ut, venter på spinner jeg..

      Har fått på plass kledning på begge sider:

      Stian
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Dårlig med oopdateringer dessverre...

        Har kommet meg godt avgårde.. har pusset og gnikket på kroppen for å få den rette formen.

        Planlegger å konvertere til 2.4 og få meg skala farts-sensor som kommuniserer via mottager. hadde vært stas med strømmåler også, både A og mAh.
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Tilpasser cowling fra Vic.. Sliter med å få den til passe, må pusse bort glassfiber under, fremme ved forkanten av vingen og kurven som går over vingen.

          Tror det har noe med formen cowlingen hadde når den kom..

          Stian
          Attached Files

          Comment


          • #6
            etter en masse pussing og prøving ser det ut til at cowlingen sitter som den skal
            Attached Files

            Comment


            • #7
              veldig bra prosjekt. spennende og følge med videre

              Comment


              • #8
                Takk Arvid, håper du (og andre som kikker) kjenner det krible i magen like mye som meg

                Tidligere har jeg likt best å snekre balsa, men nå gleder jeg meg til å bli ferdig med glassing og starte å legge på flitemetal og lage detaljer

                Har kommet igang med en del av byggingen som jeg ikke liker særlig.. Masse arbeid og lite fremdrift og når jeg er ferdig, må jeg lage en til helt lik..

                Har brukt superlim denne gangen, det satte jammen fart!

                Stian
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Aj aj aj.. Jammen lenge siden jeg har oppdatert her!

                  Jeg har laget ferdig stabilisator, den første ble litt feil form så jeg skar ut profiler og lagde den på ny, og finne. Etter mye pussing og tilpassing er alt endelig på plass.

                  Så jeg satte alt sammen og koset meg litt

                  Her er hun på egne ben for første gang..

                  Venter fremdeles på hjul fra Glennis, håper de kommer snart

                  Litt mer pussing her og der så er kroppen klar til glassing, jobber nå med å få på plass radiatoren, den står egentlig inne i vingen, så jeg må sage litt..

                  Og ja, har laget halehjulet dempet og fritt roterende som på originalen. Brukte litt metall fra en honingsboks og demper til bil



                  Stian
                  Attached Files
                  Last edited by Stian; 11-01-09, 23:10.

                  Comment


                  • #10
                    Etter at mkIX gikk i bakken og vingen gikk i fra hverandre har jeg fått kalde føtter med tanke på denne.. Jeg har fått lyst å lage den litt ekstra tung, basert på hvor mye finere 69" mkXIV flyr enn 69" mk1. Jeg fikk store øyne når vingen fløy av og har ikke lyst å oppleve det igjen. Så jeg har bestemt meg for å bygge vingen på ny, jeg har ikke festet balanse og flaps så det blir ikke så mye styr. Jeg har en uggen følelse av at vingen ikke har fått den rette utvasken (washout). Jeg får samtidig mulighet til å gjøre noen forandringer, blant annet skal jeg bygge inn høyttaler...

                    Så jeg bestilte inn nye vingeprofiler fra Bob, alle lister blir furu og jeg kommer til å bruke mye kryssfinèr. Den midtre seksjonen skal jeg kle i 1mm kryssfiner fremfor 1,5mm balsa. Både pga styrke og muligheten det gir til å lage "hakk" midt på vingen slik at kroppen og fairingen blir jevn og fin.

                    Har vært i kontakt med modelsolutions of Canada og ser lyst på muligheten til å ta opp lyden av et smell slik at høyttaleren kan spille av og simulere ettertenning. Dette strider drastisk med mitt siste løfte til meg selv om å lage modellene mindre, simplere og billigere. Men pokker heller dette er jo favorittutgaven min av favorittflyet mitt, og man lyger jo til selv hele tiden uansett!

                    Høyttaleren jeg setter inn har jeg kjøpt av eltek, eller dynabel som de har begynt å kalle seg, jeg kjøpt elementer derfra til høyttalerne jeg har bygd så de har min tillit

                    Området under tanken blir kassevolum til høyttaleren og elementet kommer til å stå midt mellom retractsene, rett bak luftinntaket. Det komme sikkert til å spille altfor lavt, men det får holde med èn enn så lenge. Skulle gjerne sett litt lavere Q-factor, men jeg klarer ikke lage kassen større

                    Blir spennende å se hvordan jeg skal få en liten bris inn i motorrommet..

                    Som vist på bildet kan en se hvordan responsen blir i nedre frekvensområde..

                    Har også laget ferdig balanseror
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Har visst slettet bilder av vingen, men fant noen på nettet.

                      Første mål er å lage i stand senterbiten og tilpasse den til kroppen så jeg kan teste høyttaleren og begynne å glasse kroppen.
                      Attached Files
                      Last edited by Stian; 25-07-09, 15:40.

                      Comment


                      • #12
                        Tok meg min første tur i Windows movie maker og satte sammen noen klipp fra MkIX. ble rett og slett giret og satt oppe hele natten, klarte ikke legge meg. Krøp i seng halv syv

                        Når glatt en million treff denne!

                        - YouTube

                        Comment


                        • #13
                          Kjempefin video. Vil si du fikk noe ut av den natta der. Det ble en hel historie ut av den, ikke bare 6 minutter med høl i lufta.
                          Olav Moe

                          -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                          Innholdet i min hangar, sånn ca

                          Comment


                          • #14
                            Nei og nei... for en trist slutt

                            Originally posted by Stian View Post
                            Tok meg min første tur i Windows movie maker og satte sammen noen klipp fra MkIX. ble rett og slett giret og satt oppe hele natten, klarte ikke legge meg. Krøp i seng halv syv

                            Når glatt en million treff denne!

                            - YouTube
                            Både modellen og videoen skal du ha all ære for! - Trasig med den sortien
                            til en så flott modell!

                            Mvh Einar - skulle avsluttet titten på 4:54 så hadde jeg sluppet den heller
                            triste slutten...

                            PS...
                            FOR et baneanlegg...også med hang like bak...går ikke ann og få det bedre!

                            Comment


                            • #15
                              Takker Gutter!

                              Går utfra at lærerinnen på barneskolen hadde rett når hu sa at en stil skal ha en start, et mellomparti og en slutt.. At jeg ikke fikk med meg det når jeg skulle skrive stil....

                              Tok bort de slaskete overgangen, flyttet litt på tekst, la inn mer av landingene for mer spenning og gjorde noen knep med timing etc. Etter ca 50 revisjoner er jeg klar med revisjon 2

                              83" Spitfire MkIX-CRASH

                              Håper dere liker den!

                              ..og ja, vi er ganske fornøyd med plassen!
                              404 Not Found

                              Stian
                              Last edited by Stian; 30-07-09, 22:38.

                              Comment

                              Working...
                              X