Announcement

Collapse
No announcement yet.

DA50 Stopper...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DA50 Stopper...

    Hei!
    Har vært ute med yak'n min idag, men sliter med at motoren stopper etter en 3-4 minutter i lufta.. Dette er mitt første bensinfly og motoren har stoppet i lufta på 3 av 4 turer.. Mellom hver tur har jeg kjørt modellen lenge på bakken, men da går den som en klokke.. Har også prøvd å justere tomgang og highend nåla rikere og tynnere uten at dette har hjulpet.. Noen som har en ide om hva som kan være galt..?

    På forhånd takk!
    T-Rex 500CF
    F-22 Raptor Hangar9
    Blade CX2
    Mini Pulse XT E-Flite
    Pitts Model 12 15e
    Spectrum DX7

  • #2
    Er det noen spesielle øvelser du gjør når den stopper?
    Kan vel være klunken, sånn at det ikke får bensin når du f.eks flyr opp-ned.

    Comment


    • #3
      Tror ikke det kan være det heller.. Har bare fløyet rolige runder kun testet vertikal et par ganger, uten at jeg kan se noen sammenheng mellom det og at motoren stopper...
      T-Rex 500CF
      F-22 Raptor Hangar9
      Blade CX2
      Mini Pulse XT E-Flite
      Pitts Model 12 15e
      Spectrum DX7

      Comment


      • #4
        Frusterende når motoren oppfører seg på den måten der, du sier at den går som ei klokke på bakken men stopper i lufta, da kan det være at du har for lite luft som slipper ut av modellen din etter luftmengden har passert motoren, en del luft inn -4 deler luft ut.

        Har hatt Da 50 og har nå DA 85 og fabrikk innstillingene ifra fabrikk var helt borti natta gærne på begge to... Jeg har en metode for justering som fungerer meget bra .
        Start med 1,5 ut på begge nålene og så pleier jeg og ta det derifra.

        Start opp og kjør motoren varm et par minutter så gir du full gass og måler turtallet med en omdreinings teller juster H nåla slik at du får høyest mulig turtall og 1/8 tilbake.
        Dra så gassen gradvis tilbake helt til den begynner å firetakte hvis den er veldig feit kan den firetakte allrede på halv gass eller deromkring, skru L nåla inn 2/8 del av gangen og start opp igjen og den vil firetakte nå på under halv gass . Slik fortsetter du med L nåla til firetakten blir lavere på stikka til den blir helt borte ned til idle(Rask tomgang) Da ern perfekt nesten... hvis den gurgler eller hoster litt ifra tomgang og opp når du gir gass så finjuster H nåla 1/8-2/8 nå for Peak Performance med omdreiningstellern . Dette har fungert meget bra for min del med alt av Walbrogassere.
        Øyvind

        www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

        Comment


        • #5
          Takker for svar!
          Skal prøve dette senere idag hvis været holder seg.. Har ikke noen turtallsmåler, så jeg får prøve å høre meg fram i første omgang.. Vet du forresten ca turtall jeg bør få med en 23x8 trepropell?
          T-Rex 500CF
          F-22 Raptor Hangar9
          Blade CX2
          Mini Pulse XT E-Flite
          Pitts Model 12 15e
          Spectrum DX7

          Comment


          • #6
            På den Da 50 jeg hadde med Meyzlik 23x8 så mener jeg hadde et turtall på 6700 omd hvis jeg ikke husker helt feil, har man et godt øre så kommer man et stykke på vei med det å, har truffet bra selv...
            Øyvind

            www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

            Comment


            • #7
              hei magnus.
              har du sjekket plugg,plugghette eller pluggledningen?pass på så ikke ledningen ligger å gnisser på skarpe kanter.(sjekk klunken uansett. datt av for meg på pitts'n en gang)

              Comment


              • #8
                Jeg tunet min DA50 i helga og H nåla har egentlig liten respons. Målte min til 6800 med Mejzlik 23x8. Skrudde den ca 2/8 inn igjen fra 1,5 omdreining. La den gå ett min på full spiker og sjekk at den ikke leaner ut før du begynner med L nåla.

                Min stoppet aldri uansett hvor dårlig tunet den har vært.... Hvordan oppfører den seg før den stopper? Stopper den uansett hvor mye eller lite gass du har? Leaner den ut?
                Og hvordan starter den igjen på bakken? Må du choke den da?

                Nok strøm på batteri? Lufteslangen er ok slik at du ikke får vakum på tanken?

                Sjekk at pakningene ved forgasseren er ok slik at den ikke får falsk luft. Min stoppet fort da disse blåste og med nye pakninger gikk den bedre enn noensinne!

                mvh
                Ola
                Ola
                Elverum Flyklubb Modell
                www.efkm.org

                Comment


                • #9
                  Hei Anders! Det er din gamle Yak jeg har Tenkte å ringe deg, men telefonen min ble stjålet så jeg har mistet nummeret ditt.. Send nummeret ditt til 98032480 så ringer jeg deg..
                  PS : bruker brukerprofilen til brodern...
                  Mvh Vegard Nordvik
                  T-Rex 500CF
                  F-22 Raptor Hangar9
                  Blade CX2
                  Mini Pulse XT E-Flite
                  Pitts Model 12 15e
                  Spectrum DX7

                  Comment


                  • #10
                    Når den stopper høres det nesten ut som den hoster til litt.. Har sjekket lufteslangen og den virker grei, batteriet var nyladet (6V NiMh batteri) Når jeg starter den igjenn så starter den som normalt, det som er så rart er at den går som ei klokke på bakken, uansett hvor lenge eller hvilket gasspådrag jeg har...
                    T-Rex 500CF
                    F-22 Raptor Hangar9
                    Blade CX2
                    Mini Pulse XT E-Flite
                    Pitts Model 12 15e
                    Spectrum DX7

                    Comment

                    Working...
                    X