Announcement

Collapse
No announcement yet.

AT 40 trainer fra Elefun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Disse flyene er mye mer stabile i vind enn mindre modeller i isopor eller andre lette byggematerialer.

    Har ikke testet den lavvingede modellen, eneste jeg har hørt er at den bør forsterkes rundt understellet i vingen.

    Derfor kan kanskje en AT-40 høyvinget være en utmerket trainer også vente en modell før man satser på første lavvingede og hvor landingene sitter sånn passelig bra først. Denne modellen tåler ihvertfall landinger av litt røffere type.

    Og går man for høyvinget så kan man jo sette over alt utstyret og kjøpe en lavvinget til 895,- så det er jo en rimelig overgang og tilskudd i hangaren.


    Det kommer masse mer inflight bilder og video etterhvert
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #17
      Heisann..
      Har ein sånn sjølv. Har flydd den ganske mykje. Hadde eit lite uhell med eit fotballmål (tverrlegger ut) her for nokre veker sidan.

      Skal gi dere eit tips som dere bør gjøre for å beholde dette flyet over lengre tid.

      Betrekningen er ikkje nokon god kvalitet på.

      Bør derfor fare over med ein varmepistol (forsiktig) på heile flyet. Eg prøvde med strykejern men det er ikkje anbefalt. Det "raude dekoret" tålte ikkje det. Berra begynte å bli skrukkete.

      Etter det hadde eg kjøpt lakk og lagt ei stripe lakk med ein tynn pensel på elle skøyter. Filmen på min flassa vekk. Til slutt hang den og slang... Hadde eg gjort det omatt hadde eg gjort det.

      Eg har nå ribba den for film. Skal bygge den oppatte, lage sjøfly av den og trekke den på nytt..

      Ser allerede mange har sagt at du må forsterke understellet. Gjør dette med ein gang. Eg fekk det ikkje i lufta ein gang før hjula var øydelagde. Taksa nokon runder på grasset. Meir tålte de ikkje.

      legger ved nokre bilder av korleis vi forsterka understellet vårt.
      Attached Files

      Comment


      • #18
        Et bidrag til å minske belastningen på understell i høyt gress kan være å sette på større hjul. Det gir mindre rullemotstand, og det blir også lettere å få fart ved take off. Samtidig vil du også minske effekten av at grasset "suger" flyet ned og gir deg nose-over ved landing.. dette gjelder særlig for tail-draggere. I tillegg kan man også bøye understellet slik at det peker litt mer framover.. ( dersom du ikke flyr på en golf-green da ..)

        Større hjul + å bende understelle framover har hjulpet meg flere ganger.. ( og det er ikke altid så mye som skal til...)
        __________________________________________________ ___
        Jørn Kaasbøll
        Scale Warbirds of Norway

        Comment


        • #19
          Vurderer faktisk å kjøpe dette AT-40 i steden for AT-40L, grunnet at eg veit ikkje om eg tar sjangsen på å gå fra et trainer EL-høyvinget, til et Glow-Lavvinget, selv om det er en trainer.

          Men liker ikkje helt det med at man fester vingen med strikk, føler at det er noe som lett kan løsne ved feks loops osv.
          Korleis er mulighetene for å feks bruke skruer eller lignende til å fest vingen? Det er rom for modifikasjoner, eller?
          Tips?
          Besøk http://www.mortenbilet.net for testar, bilder og tips om RC-fly!
          Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @EFnet eller #rchobby @QuakeNet!(Samme kanal på forskjellige servere)

          Comment


          • #20
            Den høyvingede modellen er nok noe mer robust enn den lavvingede. Dessuten er jo modellen knallbillig og bare å sette over utstyret når du er kalr til å gå lavvinget.

            Strikk fungerer faktisk utmerket, gjerne 6 stk med noen på kryss. Jeg har i tidlige dager kun fløyet med strikk og vært rimelig tøff og aldri hatt noen uhell med dette. Bare pass på at strikkene er ferske og ikke fulle av gammel fuel. Da blirt det dårlige greier.

            Du kan selvfølgelig modifisere dette til skruer, men det hadde jeg rett og slett ikke giddi.
            AT40 tåler mye, min har både loopet og lekt mye og hatt flere brutale opptrekk uten antydning til noe.
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #21
              Originally posted by affa View Post
              Den høyvingede modellen er nok noe mer robust enn den lavvingede. Dessuten er jo modellen knallbillig og bare å sette over utstyret når du er kalr til å gå lavvinget.

              Strikk fungerer faktisk utmerket, gjerne 6 stk med noen på kryss. Jeg har i tidlige dager kun fløyet med strikk og vært rimelig tøff og aldri hatt noen uhell med dette. Bare pass på at strikkene er ferske og ikke fulle av gammel fuel. Da blirt det dårlige greier.

              Du kan selvfølgelig modifisere dette til skruer, men det hadde jeg rett og slett ikke giddi.
              AT40 tåler mye, min har både loopet og lekt mye og hatt flere brutale opptrekk uten antydning til noe.
              Høres iallefall ut som det er trygt med strikk da.
              Går mest sannsynelig for AT-40 i første omgang. Men korleis er farten på dette flyet, går dette ekstremt mye fortere enn feks en Cessna 400 EP? Takler det ganske lav fart uten å gå i stall, eller gjelder det å vere brutal på stikka?
              Besøk http://www.mortenbilet.net for testar, bilder og tips om RC-fly!
              Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @EFnet eller #rchobby @QuakeNet!(Samme kanal på forskjellige servere)

              Comment


              • #22
                Modellen er rimelig ukritisk og kan flys svært sakte med kontrollert gasspådrag. Men er man litt usikker så er det bedre å ha litt for høy enn litt for lav fart....

                Har masse videoer av den i landingsrunder der jeg tøyer grensene litt, men ikke fått det ove rpå pc ennå. Skal se om jeg kan få laget ett par youtube videoer iløpet av morradagen.

                Med denne trår du uansett ikke feil
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #23
                  Hei! Vurderer å kløpe en AT-40L etter bursdagen min om litt mer enn en måned. Kommer til å forsterke understellet. Skal se litt mere på hvordan det gjøres. For meg høres dette ut som den perfekte Glow Traineren da jeg har byttet om til flotører på det første el-flyet mitt. Hadde vært kjekt om du kunne lagt ut noen filmer på Youtube, ja. Søkte litt i dag, men fant ingen. Gir du beskjed når de kommer ut? Noen som har filmer av AT-40L og? Har snakka me "Gutta på elefun", der jeg har fått en ny pris med en futuba 6ch 2.4. Ville ikke ha flere av de små. Noe annet jeg burde kjøpe i samme sleng? (For eksempel noe jeg trenger til å forsterke understellet?) Takk!
                  fly:
                  - Endelig var min første fuel trainer Bestillt! SkyRaider MachII.
                  - MiniMag: Motor:TowerPro 2409 (Bruker flottører på denne traineren)





                  Radioer:
                  2 To-kannals bilradioer
                  2 E-Sky 6-ch
                  Og en Pico Line 4ch fra Multiplex

                  Adressen til hjemmesida mi er: http://home.no.net/flyingla

                  Comment


                  • #24
                    Totalt uredigert fra min side, men man får ihvertfall ett intrykk av modellen


                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #25
                      Skal nok definitivt ha AT-40 etter å ha sett denne filmen.
                      Såg ut til kunne fly meget sakte i forhold til det eg hadde trodd, dog du flydde en del i motvind.
                      Men såg også veldig snillt ut i vinden.

                      Kor stort mottakerbatteri brukte du i dette?
                      Besøk http://www.mortenbilet.net for testar, bilder og tips om RC-fly!
                      Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @EFnet eller #rchobby @QuakeNet!(Samme kanal på forskjellige servere)

                      Comment


                      • #26
                        Husker ikke helt, det var ett std 4 cellers NiMH batteri Elefun sendte med. Tror kanskje det var på 1100 mah. Det fungerer greit i ett slikt fly om du ikke flyr fra morgen til kveld. Kan jo evt vurdere ett større batteri.
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #27
                          Råtøft! GLeder meg skikkelig! Regner med det er bedre å trikse med den lavingede??
                          fly:
                          - Endelig var min første fuel trainer Bestillt! SkyRaider MachII.
                          - MiniMag: Motor:TowerPro 2409 (Bruker flottører på denne traineren)





                          Radioer:
                          2 To-kannals bilradioer
                          2 E-Sky 6-ch
                          Og en Pico Line 4ch fra Multiplex

                          Adressen til hjemmesida mi er: http://home.no.net/flyingla

                          Comment


                          • #28
                            Kutta du bort noe for å få plass til propellen i spinneren?
                            Min APC 11*6 har iallefall ikkje sjangs til å få plass, men trenger den vel egentlig ikkje med mindre eg bruker el-starter?
                            Besøk http://www.mortenbilet.net for testar, bilder og tips om RC-fly!
                            Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @EFnet eller #rchobby @QuakeNet!(Samme kanal på forskjellige servere)

                            Comment


                            • #29
                              Ja, måtte en tur frem med cutteren å gjorde det så likt som mulig på hver side.

                              Bruker aldri elektrisk starter, men ser jo uansett litt bedre ut da.
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment


                              • #30
                                Jeg gikk over fra en Wing Dragon (elektro trainer som tåler myyyye) til AT 40. Den har nok en annne fart, og det jeg synes er vanskelig er å få ned farten tilstrekkelig når jeg skal lande. Det vil si at jeg passerer mye landingsstripe før jeg faktisk får flyet ned og når det er nede, ruller flyet laaaangt på asfalt i alle fall. Jeg har forsøkt å finne noen løsninger på dette, og har laget en airbrake hvor jeg dytter ailerons krafitg opp og elevator kraftig ned etter at jeg har landet. Det gir i allefall noe bremseeffekt.

                                Jeg har tenkt på muligheten for å lage flaps innerst mot flykroppen, menb ailerons er såpass smale at jeg er usikker på om det er lurt. Skal først forsøke å gå opp i propellstørrelse med litt mindre pitch for å se om det bremser bedre på idle forut for landing.

                                Flyet kan landes veldig sakte synes jeg - jo saktere jo bedre, fordi du unngår "sprettlanding" med ditto ødelagte hjul, men det forusetter at jeg klarer å redusere hastigheten tilstrekkelig før landing - noe jeg sliter med uten airbrakes.

                                Tar gjerne imot løsninger for nedbremsning, både i luften og på bakken ...

                                Originally posted by hiTmanhiT View Post
                                Høres iallefall ut som det er trygt med strikk da.
                                Går mest sannsynelig for AT-40 i første omgang. Men korleis er farten på dette flyet, går dette ekstremt mye fortere enn feks en Cessna 400 EP? Takler det ganske lav fart uten å gå i stall, eller gjelder det å vere brutal på stikka?

                                Comment

                                Working...
                                X