Announcement

Collapse
No announcement yet.

AT 40 trainer fra Elefun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • AT 40 trainer fra Elefun

    Lenge siden det har vært bygd en klassisk god nitro trainer her hos mfn og derfor kommer nå den første til test.

    Klassisk høyvinget med OS 40/46 motor, futaba enkle servoer og en vanlig 4 cellers mottakerpakke er det som skal inn.

    Legger ved noen bilder av eskeåpningen.

    Det er lenge siden jeg har flydd slike modeller, men kjenner alikevel den første spennende turen som nybegynner. En hærlig følelse!!
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Fantastisk, har venta på denne
    Vurderer å kjøpe den lavvingede versjonen av AT-40. Altså AT-40L. Så fort eg får teken på mitt Cessna 400 EP.
    Besøk http://www.mortenbilet.net for testar, bilder og tips om RC-fly!
    Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @EFnet eller #rchobby @QuakeNet!(Samme kanal på forskjellige servere)

    Comment


    • #3
      Godt å høre, mye er gjort på en kveld her tror jeg. Ett par kvelder så er ihvertfall alt klart.
      (men har en brukket albue så det er litt knotete om dagen.....)
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Har fått gjort modellen nesten ferdig, men vært litt mas så har ikke rukket å oppdatere tråden.

        Men nå kommer det litt bilder og tekst underveis.
        Manualen beskriver innliming av CA hengsler i hovedvingen. Jeg leste gjennom manualen og kunne se at det ikke skapte noen komplikasjoner å lime inn alle CA hengsler i samme slengen så slipper man å sitte mer enn nødvendig i en eim av lynlim som slett ikke er bra.

        Først fant jeg frem alle ror og satt inn CA hengslene halvveis, sjekket at de passet inn i vinge eller stab og limte de først fast i rordelen. Halvveis inn me dhengslet og en liten dråpe med tynn CA. Ikke for mye, det blir ikke sterkere om man heller på og griser overalt, bare styggere !

        På bildene kan du se at avstanden skal være stor nok mellom ror og stab til å kunne beveges fritt ut til maks utslag, men ikke med så stor glippe som visst her på 2-3 mm.

        Når første omgan er tørket så sett rorene på plass, bøy forsiktig roret ut mens du holder det inntil og limer igjen med tynn CA.

        Jeg bruker maskin på bildet som har brunt kullfilter og den skal ta alt av Cyanogassene som kommer. Husk å legge masken i medfølgende pose ellers vil kullfilteret alltid stå og jobbe og miste effekten!
        Attached Files
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Perfekt timing med denne tråden! Har akkurat kjøpt denne!
          Venter på noen deler fra elefun meg eg får ikkje svar på mail.. Er de på ferie?
          mvh
          Åsmund Eikeland

          - Thunder Tiger Raptor 50 Titan O.S 50SX-Hyper
          - Align T-Rex 500 ESP
          - AT-40 O.S 46LA MAX
          - GAUI 500x Quad flyer

          -Futaba 9c

          Fitjar Modellflyklubb

          Comment


          • #6
            Originally posted by hiTmanhiT View Post
            Fantastisk, har venta på denne
            Vurderer å kjøpe den lavvingede versjonen av AT-40. Altså AT-40L. Så fort eg får teken på mitt Cessna 400 EP.
            Vist du skal kjøpe den lavvingete versjonen må du beregne på og forsterke feste til landingshjula i vingen da di ikke tåler noe som helst, feste er veldig spinkelt, men flyet flyr veldig bra

            stin
            Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
            På vei inn i Hangaren.
            Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

            Comment


            • #7
              Eg har slått inn landinghjula på min At-40 L så dei er ikke sterke
              Fly:
              AT-L
              Happy fly 20
              Katana V2 70

              Helikopter:
              Raptor 50 SE
              T-rex 450
              TWISTER MEDEVAC ARMY

              Comment


              • #8
                Originally posted by Stin View Post
                Vist du skal kjøpe den lavvingete versjonen må du beregne på og forsterke feste til landingshjula i vingen da di ikke tåler noe som helst, feste er veldig spinkelt, men flyet flyr veldig bra

                stin
                Ja, har absolutt planer om å forsterke de på en eller annen måte.

                Ser frem til å se mer av byggingen affa
                Besøk http://www.mortenbilet.net for testar, bilder og tips om RC-fly!
                Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @EFnet eller #rchobby @QuakeNet!(Samme kanal på forskjellige servere)

                Comment


                • #9
                  du får bruke masse epoxy lim Det er det eg har brukt for å fikse landinghjula mine
                  Fly:
                  AT-L
                  Happy fly 20
                  Katana V2 70

                  Helikopter:
                  Raptor 50 SE
                  T-rex 450
                  TWISTER MEDEVAC ARMY

                  Comment


                  • #10
                    Vinge

                    Ett apr ting å passe på. Først så sjekk at linkinen til balanserorene gir nok utslag. Jeg måtte bruke en cutter og kutte litt nedi sporene til linkene for å få beveget nok frem og tilbake. Se bilde.

                    Ellers så er det en "vingebjelke" som man skal skjøte vingene med og den har en liten v-form slik at vingen får sin riktige vinkel. Lim den for all del riktig vei

                    Og til slutt bruk en god epoxy, lim sammen, sett på tape og la det tørke i fred.

                    Når det er tørt limte jeg fast servobraketten til vingen. og forsterkningsplaten som skal limes på oversiden av vingen i bakkant. Skjær først vekk lim før det limes fast.

                    Servobraketten må ikke limes for langt frem for da blir linkene for korte, greit å sjekke før den sitter fast. Ellers ingen hokus pokus, Sett på linker som vist på bildene.
                    Attached Files
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Motor og tank

                      Motorbukken er tilpasset 40-46 str motor og det er bare å sette motoren langt nok frem til å få propellen forbi kroppen. Hold en grad eller to til høyre og merk av i hullene med blyant. Bor opp og skru fast. Bruk Locktite om du ikke bruker silikonmuttere.

                      Tanken monteres som vist på bildene, sjekk at ikke klunken er for lang så den går i enden i tanken og kan henge seg opp. Skriv gjerne opp hva som er hva ut av fronten så slipper du å knote når du skal ha på slanger eller gjøre noe der senere.

                      Tanken må låses i bakkant, tilpass en balsabit og lim den i bakkant med CA
                      Attached Files
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Finne og stab

                        Først må alt film kuttes vekk. Hvis du har en god loddebolt med tynn spiss så kan den brukes til å lage en pen tyunn strek så er filmen bare å trekke av. Alternativt cutter, men forsiktig så man ikk ekutter i strukturen. Jeg limer alt med epoxy. For at staben skal stå riktig lager jeg ett merke midt på den målt fra begge sider og merkene laget både bak og foran. tren den inn i kroppen og se ned gjennom sprekken der finnen skal stå, da ser du strekene og kan justere sånn cirka. I tillegg bør du montere vingen i senter og måle ut til hver vingetipp. Skal du det må du lime inn de 2 medfølgende trestengene som skal inn foran og bak vingen som strikken skal sitte på. Jeg gjorde det og limte med CA. Pass på at den lengste pinnen blir att foran ellers får du ikke beveget balanserorene.......

                        Når staben er målt ut riktig er det bare å sette merker så du vet eksakt hvor den skal og limes fast både den og finnen i en sleng. Jeg bruker litt papirtape langs siden når jeg trer inn staben slik at det ikke blir epoxy overalt.

                        Når det er tørket så limer jeg fast høyderoret og sideroret med CA.
                        Attached Files
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          Understell og linking

                          Jeg begynner å tre inn alle pianotrådene og sette på hurtigkonnektorene som skal stå på servohodene. Setter på strømmen slik at servohornene står i 9 grader før jeg går videre.

                          Deretter skrur jeg fast alle rorhorn. Jeg passet på at hullet som linken skal inn i står midt på hengslelinjen før jeg boret opp med 2 mm.

                          Nesehjulfestet er allerede montert så det er bare å tre på litt hjulakselstoppere og også ett horn der så man kan svinge nesehjulet også.

                          Så kutter jeg vekk litt film der hovedunderstellet skal stå. Trer understellet på plass og skrur det fast. Flyet er laget av flyfiner og det ser for meg ganske solid ut.

                          Da er alle pianotråder festet i rorhorn og jeg trer de inn i hurtigkonnektorene på servoene og skrur de fast der når rorene er nøytrale. Jeg bruker selvfølgelig alltid Locktite på alt slikt.
                          Attached Files
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Sluttjustering og testflygning

                            Batteri og mottaker ble lagt foran servobrettet pakket inn i skumgummi og en balsapinne ble satt på tvers over og limt med CA.

                            Utslagene ble justert ette rmanualen og med tomt fly passet CG perfekt. Altså litt fortung med full tank. Men på en trainer er dette ok, heller litt nesetung enn haletung som kan være meget kritisk.

                            5 september lå Drammensfjorden som ett speil og den ble lastet inn sammen med gløder og fuel.

                            Modellen ble montert og tanken og OS 40 motoren som ble satt i har ikke blitt startet på 14-15 år. Den har heller ikke blitt satt inn med noe så var nok litt spent. Pluggen var dessuten like gammel

                            Men fingeren foran forgasseren og choke den passende surklende, på med gløder og 5-6 rapp på propellen så startet den og småhostet seg litt noen sekunder før den gikk pent. Litt oppvarming og tuning så gikk den somm en klokke igjen.

                            Det første jeg merket var at gresset var kjempevått og litt høyt. Måtte bruke litt gass for å få fart på den og propellen pisket litt nedi gresset.

                            Avgangen gikk greit, men litt større hjul eller kortere gress er nok å foretrekke.
                            i lufta var den som en av mine første trainere, den fløy rolig og behagelig og er en god trainer. Inverted fungerer bra med lite dykkror, stallturns, loops og balanserorsroller går helt fint men vær litt forsiktig da den bruker ca 3 sekunder på en runde....

                            Etterhvert ble landingsrundene tynet litt i lav fart og meget kort og jeg må si meg imponert hvor stabil denne er , det var ikke lange rundene til slutt og alikevel bra kontroll på den. Stalls er totalt forutsigbare og den dropper bare nesa pen. Slipp opp høyderoret og gi litt gass så flyr den som en drøm igjen.

                            Prøvde å spinne den, men vanskelig å få den inn i spinn og det sier jo endel om stabiliteten.

                            Med litt høyde på gresset så kan hjulene være noe små og neseleggen kunne gjerne vært ett par cm høyere. Ellers må jeg si meg meget fornøyd med denne modellen som koster 695,-.


                            I "gamle" dager brukte man 2-3 ganger prisen av denne samt en hel vinter for å bygge den og dessuten fløy de sjeldent så godt som dette!!!
                            Attached Files
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #15
                              Veldig bra byggeblogg/flyomtale, som alltid
                              Så satser eg på at den lavvingede er av samme kvalitet!
                              Men merker eg må trene mer med Cessnaen min gitt. Eneste negative med Cessnaen er at det trenger å vere nesten helt vindstille. I går fløy eg i litt vind, var virkelig ikkje mye, men flyet lot seg bli dratt med vinden.

                              Korleis er dette flyet med litt vind?
                              Besøk http://www.mortenbilet.net for testar, bilder og tips om RC-fly!
                              Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @EFnet eller #rchobby @QuakeNet!(Samme kanal på forskjellige servere)

                              Comment

                              Working...
                              X