Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mister kontakt med flyet!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mister kontakt med flyet!

    Hei jeg er forholdshvis ny i dette gamet og er ferdig med diverse isopormodeller som stryker, parkzone spit etc.

    Er i gang med en hyperion spitfire electro.

    har slitt meg gjennom problemene med landingshjulene, men når er alt på plass og maiden skulle skjedd i helga, men den gang ei!

    Har standard pakke i spiten fra hyperion med z 3025-08 motor med titan 50a opto esc fartskonrtoll.
    Rund baut med Waypoint servoer.

    Fartskontrollen ligger bak motoren og motakeren er i lengre bak.

    Flightpower 3700 lipo er stripset fast.

    Jeg har en sanwa rd 6000 (ny) radio og bruker mottakeren som fulgte med 8 ch

    Alt fungerer bra ved taxing, men ved avstands test starter bråket (tror dere kaller det glitch) og ved ca 100 meter mister jeg flyet, men får sporadisk kontakt når senderen holdes høyt i været.

    Har trukket antennen fra cockpit og bak til halen, har flytta rundt på mottakeren pluss at jeg prøvde en annen mottaker, men det samm skjedde.

    Jeg begynner å lure på om det er radioen som ikke er i orden.

    Mottakeren blir kanskje for nærme batteriet eller?

    Jeg har egen flystripe på 20 x 70 meter som er nyklippet og fin, forbannet irriterende og fint vær gjør det ekstra jæ----

    Skal sende inn bilder og diverse fra maiden når det engang blir.


    HJÆÆÆÆLP

    Vennlig hilsen

    Alexander

  • #2
    Kunne du lagt ut et bilde eller tre av installasjonen din?
    Har selv hatt problemer med glitch og det er utrolig irriterende.
    Mener ikke å ytterligere kile ved irritasjonsnerva di men neste gang du skal handle radio kan det tenkes at du ønsker å gå for en 2.4GHz radio, da slipper du nemmelig slike forstyrrelser. Det gjorde i hvert fall jeg.

    Men la oss prøve å se om det er noe du kan gjøre mtp. hvordan ting er plassert osv.
    Sleng ut et bilde
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      Her må du bare være nøyaktig og systematisk. Det er mange forhold som kan lage støy og glitcher. Du må systematisk teste alle kombinasjoner til du har funnet hva som forårsaker problemene. Følgende kan lage problemer:

      1. Motor
      2. Regulator
      3. Servoer
      4. Mottager
      5. Flyet
      6. Radio
      7. Flyfeltet

      Det virker som du har eleminert mottager.
      Foreta en rekkevidde test på bakken med en medhjelper for å etablere ett utgangspungt. Prøv forskjellige kombinasjoner. Feks uten motor og regulator tilkoblet (bruk vanlig mottager batteri i steden) Er du systematisk bør du kunne finne feilen.

      Anders

      Comment


      • #4
        bilder

        Hei igjen, skal legge ut bilder i morra.

        Skal teste ut og prøve hva som er årsaken.

        Skal teste en annen radio også.

        Takk for råd så langt.

        Må gjøre oppmerksom på at det ikke bare er glitcher, men at det ikke er kontakt i det hele tatt.
        Gir full gass og ingenting skjer, bare glitcher på flyet.

        alex

        Comment


        • #5
          Prøvde med vanlig mottakerbatteri og mener rekkevidden ble noe bedre , men fortsatt problem på ca 150 meter.

          Comment


          • #6
            har du sjekket om det ligger noen ledninger inntil servo ledningene?
            Lower, Lower, oops.
            Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

            Comment


            • #7
              Hvis alt på flyet ser bra ut..

              Sjekk antenna på radioen, at den er skrudd skikkelig fast og at den er inntakt hele veien.
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment


              • #8
                Fartskontrollen kan gi så mye støy så at flyet blir umulig å fly. Viderere bør man ha batteri, fartskontroller og mottaker så langt fra hverandre som mulig
                Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by capt alex View Post
                  Prøvde med vanlig mottakerbatteri og mener rekkevidden ble noe bedre , men fortsatt problem på ca 150 meter.
                  Var det uten motor og kontroller ?

                  Comment


                  • #10
                    Tør nesten ikke spørre dette, men du dro ut antennen helt når du testet flyet?
                    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                    Comment


                    • #11
                      Tror egentlig det er noe med antenna fordi når avstanden øker og bråket begynner får jeg kontakt når jeg strekker radioen over hodet, men etter ca 150 meter er det ikke noe kontakt, men full fest og glitch på flyet.

                      Comment


                      • #12
                        Hadde du antenna på senderen helt utdratt under testene?
                        Stefan Strand

                        Gluing is an art,now where is Michelangelo when you need him...

                        Comment


                        • #13
                          salt i såret

                          For en gangs skyld skal jeg driste meg til å helle salt i et sår...
                          Da jeg begynte med modellfly på slutten av 80-tallet, var det Futaba som var tingen. De få stakkarne som hadde Sanwa, hadde stadig tull og kræsj av uforklarlige årsaker.
                          Jeg har fremdeles Futaba (9C), og har fortsatt ikke merka noe som ligner på Glitch en gang.
                          Jeg har en Mini Funtana med E-Flite park 480 outrunner, 40A ESC, Flightpower Evolite 2100 (3S), Futaba mikro-mottaker (FM) som har maks anbefalt rekkevidde 300 meter. Funtanaen har jeg flydd temmelig langt unna meg, sikkert nærmere 300 meter, men aldri opplevd noe tull. Mottakeren er montert ca. 10-15 cm bak batteri/ESC, med antennen bakover.
                          Jeg har aldri hørt noe bra om Sanwa, så jeg vil anbefale at du låner deg en annen sender med mottaker (helst Futaba), og sjekker om du får samme problemer med det oppsettet.
                          Hvis så er tilfelle, kan du jo fortsette med å søke feil på de andre delene.
                          Mitt råd: når det gjelder radioutstyr bør man ikke spare på kronene. Kjøp kvalitet, og spar deg masse timer med frustrasjon. En annen sak er at radioer er dritbillige nå i forhold til før i tida. Min bror kjøpte en 9-kanals computerradio (Futaba) for ca. 15 år siden. Den kostet da 9500,- (en hel netto månedslønn den gangen). Nå får du topp utstyr til 5000.- Det er rett og slett billig!!
                          Erling Svegre
                          Vangsvik
                          Senja Modellflyklubb

                          ____________________________________
                          Futaba 9C super
                          Edge 540 (60size) Saito 100 GK
                          E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
                          Mustang P-51 - OS 25FX
                          SIG Ninja
                          Blue Phoenix
                          ArtHobby Colibri-V
                          Reichard Grob G103C Twin Acro III

                          Comment


                          • #14
                            Jeg var innom Nortrading i dag og leverte inn radioen for sjekk.

                            En av de gamle gutta i gamet, husker ikke navnet, men sinnsyk mann til å bygge store scalas.
                            jeg forklarte at kontakten ble borte når jeg senket radioantenna og han sa "det er radioen"

                            Tror jeg henger meg på den teorien og i morra får jeg vite svaret om radioen er ok eller ikke, negativt og jeg skal bytte den inn i en annen sender.

                            Comment


                            • #15
                              Løsning

                              Det var fartsregulatoren som lagde problemet, byttet til en annen i dag og alt er ok.

                              Takk for råd.

                              Alex

                              Comment

                              Working...
                              X