Announcement

Collapse
No announcement yet.

Review - Outrage G5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Review - Outrage G5

    …T-Rex 450SE V2'en begynte å bli utdatert. Jeg ville prøve noe nytt og råere. Valgene var mange - MA Furion 450, Beam E4, CYE Rave 450 osv. Etter å ha saumfart både HeliFreak, RunRyder og diverse andre kilder, bestemte jeg meg. I midten av Juni var jeg en tur nedom postkontoret og henta ut denne lekkerbisken. Bygginga ble unnagjort på et par dager…

    Litt Info til å Begynne med

    - Dette er et 450 size-heli som kjøres på 350mm blader, samt 6S 1300mAh oppsett. Ja, du leste riktig - 6 cellers oppsett på en 450.
    - Designet av Charley Stephens.
    - Rotorhodet er "programmerbart", slik at man kan få heliet til å fly akkurat slik du vil ha det til. - Tregt og stabilt for en nybegynner/skalaflyger, eller superresponsivt for 3D-flygeren.
    - Hodet er kapabelt for hele +/- 15 grader pitch.
    - Trenger ikke mer enn 2400RPM for meget høy prestanda. Alt etter smak.
    - Flytider på hele 5-10 min med hard 3D-flyging (kommer litt an på oppsett og pitch-beregning).
    - Høyere volt = lavere Ampere-drag. Gjennomsnittlig 10A gjennom en flytur.
    - Mange av delene er kompatible med T-Rex 450. Bl.a. spindel, hovedmast, hoveddrev, linker, flybar, paddlere osv.
    - Kun høykvalitets umbracoskruer.
    - Programmerbart turtall på halen.

    Spesifikasjoner

    - Length: 620mm
    - Height: 210mm (including head button - 203mm without)
    - Main Rotor Diameter: 775mm
    - Tail Rotor Diameter: 157mm
    - Blade Length: 350mm
    - Main Gear 150T 0.5 Mod Gear
    - Auto Rotation 106T
    - Drive Gear 25T
    - Flying Weight 780-850 Grams depending on equipment used (min ble i hvert fall mye tyngre - tung motor er nok en faktor som spiller en stor rolle)


    Beklager kvaliteten på bildene.
    Attached Files
    Last edited by Mathias; 15-09-08, 16:08. Reason: Rettelser
    Mathias
    Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

  • #2
    Byggingen

    Rotorhodet

    Det første manualen tar for seg er rotorhodet. Byggingen er ganske rett frem. Det eneste problemet jeg støtte på, var at ballen i swashplaten der hovedmasten går igjennom var litt treg. Litt silikonolje, og den var mye løsere. Washouten var også litt treg - en dasj silikonolje senere, og den ble også mye løsere. En annen ting verdt å nevne, er at det er utrolig slarkfritt.

    Som sagt, er dette hodet programmerbart. Dette vil i hovedsak si at du har tre hull på mikserarmene og to på flybarhusken der du kan skru fast kuleballene. På mikserarmene har du "Beginner/Intermediate flying", "Advanced/3D (Recommended)" og "Very Advanced/3D (Not recommended for first flights)". Selv valgte jeg "Advanced/3D". Har i ettertid endret til "Very Advanced/3D" settingen. På flybarhuska har du "Beginner/Intermediate flying" og "Advanced/3D". Her valgte jeg "Advanced/3D". Det fine med dette er at du kan kombinere de forskjellige settingene helt til du er fornøyd.

    PS: Selv om det kanskje ser slik ut, er ikke flybaren bøyd.
    Attached Files
    Last edited by Mathias; 15-09-08, 16:17. Reason: Rettelser
    Mathias
    Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

    Comment


    • #3
      Rammen

      Charley Stephens, mannen bak Outrage G5, har i flere år produsert oppgraderingsrammer til T-Rex 450. – Nemlig Rotorworkz G4. Derfor er G5-ramma kanskje ikke helt uventet den samme sett bort i fra noen modifikasjoner.

      Så til monteringen. Rammen er som hodet – følg manualen, og monteringen er rett frem.

      Servogeometrien er også utrolig god. Alle servoene ligger i en sirkel rundt hovedmasta. Understellet er av carbon, og har et ganske utradisjonelt design. Det er vridd slik at helikoptret har en vridning fremover. Det er også meget stivt. Min erfaring er at det er overraskende holdbart hvis du har et par harde landinger.
      Attached Files
      Last edited by Mathias; 15-09-08, 16:17. Reason: Rettelser
      Mathias
      Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

      Comment


      • #4
        Halen

        Halen imponerer. I likhet med hodet, er den utrolig slarkfri.

        På samme måte som både ramme og rotorhode, er den enkel å montere. Den er også hevet en del over bakken takket være det fremovervridde understellet. Dette gjør at man unngår at halen tar ned i høyt gress eller at halebladene blir fliset opp av småstein.
        Attached Files
        Last edited by Mathias; 15-09-08, 16:18. Reason: Rettelser
        Mathias
        Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

        Comment


        • #5
          Montering av Elektronikk

          Oppsettet jeg valgte å kjøre er som følger:

          Motor: Medusa MR-028-040-1700kV V2 m/10T Pinjong
          Batteri: Outrage 25C 6S 1300mAh
          Fartsregulator: Kontronik Jazz 40-6-18
          Cyclicservoer: 3x Hyperion DS11GCB
          Gyro: Spartan DS760
          Haleservo: Futaba S9257
          RotorTech 350mm
          Radio: Spektrum DX7
          Mottaker: Spektrum AR6200

          Denne motoren, er virkelig et beist. Den trenger også kjøleribbe, da den går forferdelig varm. Dette er visst vanlig for Medusa-motorer. Jeg har ikke veid min, men etter det jeg hører, veier den inn på 140g med kjøleribbe.

          Det er egentlig ikke så mange muligheter du har til å plassere elektronikken. Gyroen valgte jeg å sette bakerst under bomblokka. Mottakeren plasserte jeg på siden av rammen under hoveddrevet. Sekundærmottakeren fikk sin plass på toppen av bomblokka. Fartsregulatoren gikk under batteriplaten i front. Resultatet ble en ganske ryddig Outrage G5.

          Igjen, beklager kvaliteten på bildene.
          Attached Files
          Mathias
          Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

          Comment


          • #6
            Flyging

            Hva skal jeg si? Den "spiser" rett og slett opp T-Rex 450SE V2. Har enormt med power tilgjengelig. Lange flytider selv med relativ hard 3D. Kjører 2600RPM på disken, samt +/- 13 grader collective og rundt +/- 8-9 grader cyclic.

            Maskinen er meget kjapp. Har som sagt alle settingene i hodet på de mest aggressive. Har også et sett Outrage X3D-paddlere montert. Disse er programmerbare, og gjør G5'en til et 3D-monster. På disse kjører jeg på den minst responsive settingen – og når jeg mener minst, virker den likevel kjappere enn noen annen 450 jeg har sett. Se denne videoen, så skjønner du hva jeg mener (alle settingene er på de mest aggressive, inkl. X3D paddlerne, pilot er Ade Law).

            Samtidig som maskinen er kjapp og kraftig, er den også veldig presis, stabil og smooth.

            Til å begynne med, kjørte jeg de originale glassfiber-bladene. Disse bladene var perfekt balanserte, og jeg var meget fornøyd med de, også til 3D-flyging. Senere har jeg montert RotorTech carbonblader. Da var helikopteret nesten ugjenkjennelig. Mye mer "pop, rock’n roll". Synes også at helikoptret ble mer presist. Sammenlignet, er de originale bladene veldig gode allround-blader.
            Last edited by Mathias; 15-09-08, 16:18. Reason: Rettelser
            Mathias
            Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

            Comment


            • #7
              Barnesykdommer

              Jeg fikk faktisk beskjed fra Team Outrage Manager, ansatt ved HeliDirect, Greg Alderman at jeg var den første i Norge med Outrage G5. G5'en min er fra første "batch", slik at barnesykdommer ikke var helt uventet. Disse er nå så og si utarbeidet. Batteriene er nå mer korte og kompakte, slik at de passer mye bedre under canopien. Jesusbolten er sterkere, da den nå er skuldret, hovedmasten er av herdet stål og antirotasjonsbraketten leveres nå med en spacer for å stive rammen opp enda mer.

              Alle som ikke fikk disse forbedringene i sitt kit, får de tilsendt gratis.
              Last edited by Mathias; 15-09-08, 16:18. Reason: Rettelser
              Mathias
              Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

              Comment


              • #8
                Upgrades

                Outrage G5 kommer i hovedsak ferdig blinget. Derfor har jeg heller ikke kunnet blinge den noe særlig (er jo heller gentlig ikke nødvendig). Det eneste jeg har gjort, er å spandere på den et par ting småting.

                - RotorTech 350mm Carbon Hovedrotorblader
                - Carbon Halerotorblader 62mm
                - X3D Paddlere
                - CanoMod Speed RX Airbrush Canopy (for den kresne )
                Last edited by Mathias; 15-09-08, 16:18. Reason: Rettelser
                Mathias
                Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                Comment


                • #9
                  Konklusjon

                  Til å være det første produksjons-kitet i Norge, er jeg fornøyd med kvaliteten. Siden G5'en har vært ute en stund nå, samt at alle barnesykdommene er utarbeidet, er kvaliteten naturlig nok enda bedre. Den er også veldig oversiktlig og enkel å skru på.

                  Manualen er også meget god, med alle delenr. Bakerst. Den tar også for seg hvordan justere og sette opp helikopteret riktig.

                  Det er uansett først når du flyr G5'en at den virkelig kommer til sin rett. 3D-pilot eller nybegynner – du får deg en favoritt uansett!

                  Legger til slutt ved et bilde av G5'en, en T-Rex 450SE V2 og en Logo 500 3D side om side.

                  Da håper jeg at jeg fikk med alt. Setter pris på tilbakemeldinger. Spør i vei!


                  Løp og kjøp!
                  Attached Files
                  Last edited by Mathias; 15-09-08, 16:18. Reason: Rettelser
                  Mathias
                  Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                  Comment


                  • #10
                    Nyttige Linker

                    Outrage G5 hos HeliDirect
                    Tips, triks, nyttig info osv. om Outrage-helier
                    Nettsiden til Outrage RC

                    Ligger også en del videoer av den på YouTube - bare legg inn et søk på "Outrage G5".
                    Mathias
                    Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                    Comment


                    • #11
                      Var alt helt perfekt? Det har jeg jaggu vanskelig for å tro... Ingen kommentarer/spørsmål?
                      Mathias
                      Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Mathias View Post
                        Var alt helt perfekt? Det har jeg jaggu vanskelig for å tro... Ingen kommentarer/spørsmål?
                        Det er nok ingen som har lest det

                        Neida, så helt greit ut det, lurte på å skrive en kommentar igår, men kom egentlig ikke på noe å skrive
                        Hilsen Rune Marcussen

                        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                        JR DSX9

                        Fitjar Modellflyklubb
                        ---------------------------------------------------------------------------
                        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                        Comment


                        • #13
                          Flott review med masse bilder og bra skrevet synes jeg, hvorfor ikke legge den inn under reviews ? Da kan man jo rate osv...
                          T-Rex 450 SE
                          T-Rex 500
                          T-Rex 600N/NP/E
                          Srimok
                          Mini Edge540
                          DX7

                          Comment


                          • #14
                            Reviews har ikke "plass" for så lange artikler, der passer det bare med ett bilde og en kort beskrivelse.
                            Hilsen Rune Marcussen

                            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                            JR DSX9

                            Fitjar Modellflyklubb
                            ---------------------------------------------------------------------------
                            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                            Comment


                            • #15
                              Kan vel passe å lage en artikkel av det?
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X