Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blogg RCNET FM Ultimate 50CC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Har fått gjort endel etter at jeg kom hjem. Etter litt frem og tilbake ble det som vist på bildene en std inverted montert motor. Krumscheid cannister med gummioppheng og litt modifikasjoner i bakenden av pottehullet. Jeg kunne alternativt kuttet bendet, men ønsket den ikke kortere enn den er nå. Moddet derfor bakvekken med ett hull slik at den henger i gummiopphenget og fritt ellers.
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #17
      Cowling

      Som vanlig er det litt knot med å tilpasse en cowling. Som oftest går jeg på en smell og skal alltid ha så små gliper som mulig rundt alt og det hele ender emd at noe vibrerer borti og gir resonans og ødelagt galssfiber. Lagde nå en pappmal jeg klistret på bugen og tegnet av rundt potte, topp etc. Deretter er det bare å skru av motoren og tre på cowlingen til riktig avstand fra firewall til front av cowling og tegne der jeg lagde hull i malen. Litt av og på med småtilpasninger men det hele så greit ut til slutt.
      Attached Files
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #18
        Feste av cowling

        Feste av cowling skal gjøres med 3 mm treskruer i tynn balsa/plywood. Av erfaring vet jeg at dette ikke kommer itl å holde på en bensinmodell. Derfor limte jeg inn islagsmutterei små plywoodstykker og boret opp cowling og fly når den var i riktig posisjon. Fylte islagsmutterne med fett og limte de på plass inne i kroppen. Satt på en tykk skive utenpå og skrudde skikkelig til slik at de tørker når de er skrudd hardt mot ramma. I tillegg har jeg bestilt gummiskiver som fungerer ypperlig til å dempe ytterlige.
        Attached Files
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #19
          Ett par andre småting er også unnagjort. Throttle servo kassen er limt inn i forkant og kulelinker er klare.

          Satt inn høyderorsservoene som har lik plassering på hver sin side bak og fant ut ad de var for dype med 3-4 mm totalt. Kuttet bort litt film i bakkant av servoen og lagde 2 utforinger for å slippe unna problemet. Litt epoxy og tørke godt så var de på plass. Servohornene er like som på resten og er nå kulemontert på begge sider.

          I tillegg er staben akkurat limt på plass med 30 min epoxy. Skal få stå og herde til i morgen så kommer finnen og siste høyderor samt sideror på plass.

          Så da er det egentlig bare å justere linker, montere mottaker og killswitch og få veid ut moroa slik at utstyret plasseres mest hensiktsmessig med tanke på CG.
          Attached Files
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #20
            niiccceee!
            Attached Files

            Comment


            • #21
              Det går unna når lovende Hansen først setter i gang......
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #22
                Snart like rask som meg du nå Alf hehe
                - Håvard Glad Andreassen
                - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                Comment


                • #23
                  Nå hjelper det seg, fester til øvre vinge er på plass, staben er ferdig. Mangler montering av kåper og hjul samt halehjul. Deretter er det utveiing for å sjekke hvor batterier etc skal plasseres. Pakke ligger på posten med killswitch og diverse småtjafs.

                  Blir en stooor modell. Den er kun "huket" sammen for å gi ett inntrykk.
                  Attached Files
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #24
                    hei hei affa

                    detta ser helt nice ut

                    fikk for en FM Katana 50CC for en uke siden selv med en slik en 3MM TOC53 i front
                    håper på starting på søndag

                    når blir jomfruturen
                    sven arne johansen

                    mine fly

                    radioer
                    futaba 9c super
                    spektrum DX7

                    pitts s12 wspan 1.75 da 50R
                    aero works yak 54 2.26 wspan DA50R 2stk a den
                    sagitta projekt zwo 2.20 wspan
                    funtana X100 os 120AX 2t 1.74 wspan
                    nanofloo
                    termick star
                    stiletto F3F 2.54 wspan
                    lancair360 mk2 os50sx 2t
                    Enforce os 108 2t
                    + en haug til
                    http://www.lillehammer-mfk.org/


                    viss det blåser så er det ut å fly seil som er tingen

                    Comment


                    • #25
                      Linkinh av høyderor

                      Samme opplegg som alt annet på høyderoret, men roret er bare 11mm tykt og skruene 22mm. Er litt usikker på om jeg skal forbore og skru de inn til de nesten er gjennom for så å skru de ut, herde med CA og deretter klippe de i riktig lengde ELLER

                      om jeg skal bruke gjennomgående. Er litt usikker på holdet med bare treskruer inn i veden....

                      Noen betraktninger eller erfaringer ??
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #26
                        Bilde av rorhornet

                        Ett bilde av rorhornet. Staben er uprofilert og 11 mm tykt
                        Attached Files
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #27
                          på aw pitts'n jeg hadde skrudde vi dem bare inn, men vi behøvde ikke kappe skruene.

                          Comment


                          • #28
                            Jeg ville tatt jobben med å skru de inn for å lage "gjenger" deretter tatt de ut, kappet, og skrudd de inn igjen. Skulle ikke være behov får å "herde" med rød ca hvis det er massivt hardved som på AW modeller, men hvis du vil ta jobben så blir det jo selvfølgelig ikke værre av det

                            Forutsetter at det er treskruer vi snakker om da.. Hvis det er maskinskruer som følger med, så må du la de gå gjennom med mutter på baksiden.
                            Emil Nilsen
                            www.rcpro.no

                            Comment


                            • #29
                              Da skrudde jeg skruene inn og ut, limte med tynn CA og inn igjen. Ser sikkert og godt ut.

                              Skruene som fulgte med er ikke av allverdens kvalitet og det er veeeldig fort å ødelegge hodet. Byttet derfor ut til passende skruer med unbrako. Kommer litt bilder utover dagen av nesten ferdig Ultimate
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment


                              • #30
                                Da er høyderorene bestykket med rorhorn og kun å justere linkens lengde før alt er klart. halehjulsbraketten er skrudd fast, dog i noe tynt gods der bak. Det burde vært noe hardtre inni men det er det ikke. Kjører på så får vi se om det holder, alternativt på det en liten operasjon i duken for å få inn litt mer treverk inni der.

                                Gass og manuell choke er på plass og potta med vibrasjonsfeste er klart. Kun å sette inn tenning og montere killswitch før cowlingen kan skrus fast.

                                Ellers blir det justering av linker og oppsett som neste punkt på agendaen.
                                Attached Files
                                ____________________________
                                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                                Comment

                                Working...
                                X