Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blogg RCNET FM Ultimate 50CC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    VIngestøttene mellom vingene manglet så har nå ventet på en mal slik at jeg kjapt kunne lage meg to. Disse ble laget i 4 mm plywood og er nå tilpasset.

    Lurte litt på CG og kan med 99% sikkerhet si at CG angitt i manual er altfor langt fremme. De fleste Ultiumater har CG på omtrent 50% av korden på øvre ving, målt på midten.

    Skal montere resten i morgen og justere utslag så er den klar til jomfrutur.

    Flere bilder kommer.............
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #32
      Flyklar

      Da er den egentlig justert og klar til jomfrutur. Utslagene er satt etter gefylen da ingen anvisninger om dette er med i manualen. Håper vinden roer seg til i morgen så blir det jomfrutur

      Legge rved noen bilder av flyklar doning! Ble nå ganske snasen synes jeg selv. Skal få inn 10mm kortere standoffs så blir spinneren lekker inntil cowlingen
      Attached Files
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #33
        Lekker doning. Angra på at jeg ikke slo til på en sånn da jeg hadde muligheten.
        Ang utslag, så tror jeg du kan gå "all the way". Det er iallfall min og andre sine erfaringer på storebroren. Får ikke nok balanseror
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • #34
          Ja, synes den ble bra jeg. Har lite eller ingenting å si på denne. Tykkelsen på filmen kunne nok vært hakket tykkere ellers er hardware og alt bra. Enkel å montere og alle deler passet godt.

          Ellers endte den opp på 8,8 Kg med 3 stk 2S A123 2300mah pakker, 3 brytere, 8 HD 9150MG servoer, 1 stk Fasst mottaker, bend, cannister, ignition cutoff, og karbonspinner. Går denne GRPro motoren like bra som min andre motor så vil det være effekt i massevis.

          Skulle gjerne hatt en 42% også, men er rett og slett for stort for huset mitt


          Eagle; Men hvordan går neste Ulti prosjekt? Får vi se bilder snart?
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #35
            Tøfft

            Skikkelig tøfft fly du har dær
            Skal til og sy sammen en Yak54 50cc fra samme merket..
            Har fra før en bitteliten Ultimate fra Fly-model som jeg synes er bra.
            Er veldig fornøyd med flyene fra denne produsenten...Og prisen er jo kansje den beste

            Har en Yak 54.Extra 330L.P-51.Alle tre i 60size klassen.
            Meget godt fornøyd.

            Manglet rorhorn og et deksel i eska til Yak 54 50cc..Men Gutta på RC-net ordnet opp i alt dette med fabrikken, så all ros til dem for god service.

            Du får ha all lykke til med maiden Husk og ta bilder til oss.

            Comment


            • #36
              Originally posted by affa View Post
              Ja, synes den ble bra jeg. Har lite eller ingenting å si på denne. Tykkelsen på filmen kunne nok vært hakket tykkere ellers er hardware og alt bra. Enkel å montere og alle deler passet godt.

              Ellers endte den opp på 8,8 Kg med 3 stk 2S A123 2300mah pakker, 3 brytere, 8 HD 9150MG servoer, 1 stk Fasst mottaker, bend, cannister, ignition cutoff, og karbonspinner. Går denne GRPro motoren like bra som min andre motor så vil det være effekt i massevis.

              Skulle gjerne hatt en 42% også, men er rett og slett for stort for huset mitt


              Eagle; Men hvordan går neste Ulti prosjekt? Får vi se bilder snart?
              Hei.

              Du må gjøre som meg. Finn en nedlagt skole og få rimlig leieavtale med kommunen. Jeg betaler 124 kr pr mnd inkl strøm for 2 klasserom. Får plass til mye rart der, inkl den nye store Ultimaten som snart har fått ferdigskåret alle spantene.
              Det er som tidligere sagt hjortejakt her nå, så modellfly er ikke prioritert. Begynner i ny jobb 1 desember med 12 - 16 rotasjon, så da blir det en del fri, og da skal den "lille" Ultimaten bli treferdig. Iallfall kroppen. Vingene tar jeg til slutt da de trenger litt gjennomtenkt konstruksjon. 2 stk Seiko servoer pr bal ror, hvert bal ror er 190 cm langt og 25 cm bredt.
              Sideror inkl halehjul blir 170 cm høyt. 160 cm mellom hjula. Tenker det sier litt.

              Bilder kommer når det er noe å vise frem, promise
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #37
                Originally posted by Eagle View Post
                Hei.

                Du må gjøre som meg. Finn en nedlagt skole og få rimlig leieavtale med kommunen. Jeg betaler 124 kr pr mnd inkl strøm for 2 klasserom. Får plass til mye rart der, inkl den nye store Ultimaten som snart har fått ferdigskåret alle spantene.
                Det er som tidligere sagt hjortejakt her nå, så modellfly er ikke prioritert. Begynner i ny jobb 1 desember med 12 - 16 rotasjon, så da blir det en del fri, og da skal den "lille" Ultimaten bli treferdig. Iallfall kroppen. Vingene tar jeg til slutt da de trenger litt gjennomtenkt konstruksjon. 2 stk Seiko servoer pr bal ror, hvert bal ror er 190 cm langt og 25 cm bredt.
                Sideror inkl halehjul blir 170 cm høyt. 160 cm mellom hjula. Tenker det sier litt.

                Bilder kommer når det er noe å vise frem, promise
                Hvor stort snakker vi i % her Knut Erik?
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

                If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                Comment


                • #38
                  Her snakker vi om 92%. Akkurat passe stort
                  Knut Erik
                  But it flies, so who cares??
                  www.torqueroller.com
                  Steikje galen
                  www.skalamodellflyklubb.no
                  www.teamflyingcircus.com

                  Comment


                  • #39
                    Kan du ikke lage egen tråd for dette så slipper vi å spore helt av her inne i tråden til Alf. Har noen spørsmål...
                    William Jul Ringkjøb
                    Bodø MFK

                    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                    Comment


                    • #40
                      Jomfrutur

                      Litt fra første jomfrutur:

                      Var litt mer nervøs enn vanlig i dag, men sikten var til tider begredelig og tåka lå ganske tung og det var totalt vindstille. Etter hvert ble det noen små forbedringer og en av de andre i klubben tok seg en tur med Stick for å sjekke forholdene. De var greie, men slett ikke bra.

                      Men modellen ble montert, tanken fylt og klar for første motorstart. Som med min andre GRPro motor startet den etter 8-10 flipp uten å ha hatt bensin i seg før.Inn med choke og 3-4 flipp så tuslet den pent. Varmet den litt og fikk testet hele rangen. Noe fet, men synes det er helt greit de første rundene. Og den var ikke så rik at den hostet, men litt for mye fikk den.

                      Ble så noen raske avbrutte takeoffrun for å kjenne på den og den gikk rimelig beint rett frem. Litt frem og tilbake for å kjenne på den og det var ingen sjans for noseover, behagelig å taxe. Deretter bar det inn i depoet for refueling.

                      Været hadde lettet noe, men fortsatt ganske betenkt der jeg startet på han igjen.
                      Men gjorde ett par taxerunder og fotografrunder før jeg dro i vei. Lettet etter 20-30 meter og alt i trim. Ble passelig korte runder og fikk snudd der det måtte passe. Veldig nøytral og enkel å fly var første tanke. Ble noen kvasi roller og halve reverserte kubanere for å få snudd den og ikke komme opp i grøten. Rollraten er bra og effekten av høyderoret er det ingen tvil om.

                      Gjorde 3 landinger og den er enkel å lande, bare ikke trekk av for tidlig, dobbeltdekkere har som oftest høy motstand og bleeder av hastigheten fort. Merket under landingene at den er litt rask og søker end nesa ned så CG kan nok trygt flyttes litt bakover. Flytter nok det ene batteriet i første omgang så ser jeg videre derfra.

                      Som med de fleste større modeller så er de lette å lande selv om denne ikke flyter så langt var den allikevel grei å sette nedpå i 3-punkts landinger.

                      Motoren gikk fint og med cannister var det meget lite støy.

                      Med en tank flygning fikk jeg ladet opp mottakerbatteriene med 250mah og tenningsbatteriet med 150 mah.

                      Batteriet er allerede flyttet og modellen klar til ny runde på torsdag om været bedres

                      Ellers ikke noe negativt å si om kombinasjonen ennå. Stiller opp til forventningene og enda mer fra min side!!
                      Attached Files
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #41
                        Mere......

                        bilder fra jomfruturen
                        Attached Files
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #42
                          Hei Alf, så fin ut den der ja, ikke dårlig å ta første turen under slike forhold...var kanskje litt keen på å fly litt da tenker jeg hehe Jaja, skal ikke si no, har jo flydd sjøl i dag faktisk hehe...
                          - Håvard Glad Andreassen
                          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                          Comment


                          • #43
                            skikkelig tøff!

                            Comment


                            • #44
                              Grattis

                              Grattis med endt maiden Vanvittig tøfft og flåtte bilder....


                              Lykke til med ditt stilige bipe

                              mvh V.Lorentsen

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by Eagle View Post
                                Her snakker vi om 92%. Akkurat passe stort


                                92% ? ? Litt kjapp hoderegning ut i fra at 42% er ca. 2,5 meter i vingespenn gir meg ca. 5,47 meter i vingespenn..

                                Er dette riktig?? i så fall....... Er du riktig????


                                Keep up the good work! så ses vi vel på fagernes..


                                Geir
                                Geir Bjelkarøy

                                http://www.phoenix-rc.org

                                "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

                                Comment

                                Working...
                                X