Announcement

Collapse
No announcement yet.

Smallsize Eflite Texan 25e

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Smallsize Eflite Texan 25e

    Da har den allerede blitt montert og det var bare en lek. Ett bra sett, men gjorde noen modifikasjoner for å spare den vekten jeg kunne etter å ha sett tunglastede amerikanere prøve å bygge tunge fly.

    Alle ror er montert og bare å komme igang. Satte i alustangen i den ene staben og bore opp gjennom hullet på undersiden med 2mm bor. Skru inn skrue, tre den på plass i kroppen og gjør det samme på andre siden.

    Tre inn 2 mm gjengede pianotråder i føringe ri kroppen og sett på plaslinkene på roret bak.

    Servoene som er anbefalt veier 17 gram og med 7 servoer så er det allerede 50 gram spart med 10 grams MG servoer. Og de er helt klart sterke nok til denne type fly og størrelse.
    Åpningen i kroppen til servoene var altfor stor og jeg linte inn en 3 mm plyfiner tversover for å kunne feste de. Lot det tørke, skrudde inn servoe rog bøyde til pianotråden 90 grader og festet alt sammen
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Vinge

    Vingen er 3 delt og jeg startet med begge balanserorene. Her er rorhornet skrudd fast allerede og bare å ta frem servolokket og plassere servoen innvendig og lime inn treklossene som servoen skal skrus i. Deretter er det hurtigfester i begge ender av linken.

    Det samme gjelder på flapsen. Her er linkingen skjult og det ser bra ut. Trakk samtidig inn skjøtekabler som det må være litt lengde på for å få gjennom hver sin vingehalvdel samt inn i senterseksjonen. Det ene balanseroret mitt var litt skjevt og jeg måtte frem med varmepistolen og rette det noe.
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Opptrekkbart

      Dette er alltid litt knot og det er viktig at man tar seg litt god tid så ikke servoen står og jobber noe som kan ende i brent esc. Montering av understell var rett inn. Men servoen som er beregnet i hullet i vingen er en standard retract servo og det er altfor tungt. Jeg laget derfor ett brett jeg limte oppå og satt inn en 15g retract servo. Stagene som fulgte med hadde litt kort 90 graders bøy inni servohullet og jeg lagde derfor 2 nye som var like, men med høyere linker inn. Dette måtte de være siden jeg hadde laget nytt feste som var noe høyere. Ellers er det bare å justere utslagene på servohornet. Innerste hull startet jeg med, men litt for lite utslag og måtte til hull 2. Det som er spesielt med en retract servo er at den alltid gjør 180 graders utslag. Man kan ikke kjøre ned endepunkter. Dette er fordi servoen skal gå og stoppe og ikke stå å trekke strøm underveis. Litt knot før det går, men deretter er det bare moro.
      Attached Files
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Motor, esc og cowling

        Genialt motorfeste som er justerbart i alle 4 retninger. Bare å sette motoren på plass og skru fast med 4 stk 4-40 skruer som var med i kitet.

        Siden det var en fare for at den ble baktung la jeg esc på firewall og stripset den fast der.
        Motor replikaen må man skjøre litt lufting ut av og male hvis man orker. Jeg malte den enkelt og satt den så inn i cowlingen for å lime den fast. Bruk epoxy eller kontaktlim.

        Så tredde jeg på cowlingen og la pappremser tapet på plass over de ferdige islagsmutterne i kroppen. Stikk hull i pappen der mutterne er og tre så cowlingen på der du vil ha den. Merk gjennom hullene i pappen og ta cowlingen av og bor opp. Skru den så fast med locktite.
        Attached Files
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Har fått testflightet den både i går og i dag med litt variert resultat.

          I går fungerte det bra, avgangene var fine og modellen fløy fint i lufta. Hjulene trakk fint inn og gikk lett ut og landingene var ganske greie. Den er kort i snuta og er ganske kilen. Men Robart hadde ikke skrudd till hjul leggene godt nok så de hadde en tendens til å vrenge seg under utrulling og den ville på nesa hver gang. Flapsen brukte jeg ikke da jeg manglet en Y-kabel. Men flyet stilte opp til forventningene og fungerte bra. Blyet foran på 40 gram var nok litt mye så noe må bort.

          Idag ble det en tur med godt fastskrudde understellslegger. Kom inn med flaps ute og landingen så grei ut helt til den spratt på første landingen og en ganske spontan stall i lav høyde. Flikket over og fikk en liten knekk i vingefeste bak. Ingen ytre skader og bare 5 minutter med epoxy så er vi i gang igjen.

          Prøver igjen i morgen...............


          Bilder kommer etterpå!
          Attached Files
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Inflight bilder

            Noen bilder ble det før det bar hjem. Litt småfiks og pent som nytt. Eneste skaden var selve plywooden som vingeskruene går ned i som ble vridd litt ut av stilling.
            Attached Files
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Video

              Har fått flydd den noe mer nå og som alle warbirds har den en høyere vingebelastning og sil stalle merkbart. Denne kan flys forholdsvis sakte hvis man har nøytrale ror, men provoseres den da så dropper den vingen markant og kan lett spinne. Min modell er nok 10-15% lettere enn de fleste andre som er bygd etter anbefalinger fra E-flite. Videoen er tatt under ganske friske vindforhold, men dere kan også se der at den har en tendens til stall når man kommer for lav i hastighet. Dette er nok ikke noe man unngår på warbirds og de må flys annerledes enn alt annet 3D fly rundt om kring. Min har fint med power og er koselig å fly. Passer best i rolige vindstille dager hvor bakken ikke er full av tæle og steinhard.

              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Review

                Da er reviewet klart og sluppet:

                (MFN) ModellflyNytt.no
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment

                Working...
                X