Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppstart av Angel Cup i Norge - ide dugnad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oppstart av Angel Cup i Norge - ide dugnad

    Det finnes en mengde piloter som flyr Sebart Angel S50-E modeller i Norge (sikkert også Sebart Angel 30E når den kommer)

    I den sammenheng har jeg noen ideer om å få i gang en mer organisert flyving/samling på linje "Angel Cup" som arrangeres med suksess i flere andre land ute i Europa.
    Vet ikke om vi skal dra det så langt i første omgang men vi kunne startet med en type konkurranse som består av og fly f.eks Nordic-09 eller Sport-07 programmet.
    Hvis vi kunne rullere arrangeringen av dette treffet blant modellfly klubbene kunne dette også utviklet kjennskap til de forskjellige fly-miljøene + skape grobunn for nye piloter som kanskje ønsker å ta skrittet videre inn i mer organiserte konkurranse former.

    En av de store fordelene, etter min mening, med en "Angel Cup" vil være at alle har mer eller mindre like fly og dermed vil det være pilotferdigheter som avgjør m.a.o.mer gøy.

    Som nevnt tidligere - dette er noen tanker som jeg har og ønsker tilbake meldinger på.
    Vi har en mørk og kald periode foran oss som vi kan bruke til å generere mange gode konstruktive ideer - så kom igjen start en diskusjon her og nå!

    Vet du er med Øystein

    -Frank-
    Last edited by Quadrocopter; 13-10-08, 23:38.

  • #2
    Høres spennende ut dette, bare så synd at 97% av modellflygerene i Norge bor så fryktelig usentralt Det blir litt langt å kjøre 100 mil for å komme til Trondheim som sansynligvis vil være det nærmeste stedet en "Angel Cup" sannsynligvis vil kunne bli arrangert.
    Last edited by strofe; 15-10-08, 01:07.
    Mvh
    Bent Andreassen




    Harstad Modellflyklubb på Facebook
    http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/

    Comment


    • #3
      Ideen er god.

      Angel S er relativt billig, flyr ekstremt bra og er en bra start for de som kan tenke seg å begynne med acro. Er lett å få tak fra firma som rcpro.no

      Å starte med konkurranse basert på disse er en god ide. Ville tro at det er lettest å komme igang til å begynne med på østlandsområdet det tettheten av aktuelle er størst. Noen må vise vei.

      mvh
      Ketil

      Comment


      • #4
        Hei
        Først og fremst, la det være sagt at jeg hilser alle tiltak for å rekruttere til min fovorittgren (presisjons akroflyving, F3A etc.) velkommen. Om det i så måte vil være effektivt å lage en 'serie' i parallell med de stevner som allerede arrangeres i denne grenen er jeg ikke helt sikker på.
        Mitt forslag er derfor at de som har og benytter denne typen modeller (Sebart Angel i dette tilfellet) stiller på de stevner som allerede har tradisjon, og blir arrangert år etter år. Der vil dere møte likesinnede med både mere og mindre erfaring som man kan lære både av og til. Dommere med erfaring vil også være på plass, det at vi trenger erfarne dommere i denne typen konkurranser er et fakta og det kan ta tid å bygge opp en kapabel dommerstand.
        Det vil for de fleste være naturlig å starte med Sport-klassen, og jeg kan garantere man med denne modellen ikke vil stille med handicap i forhold til de andre jeg har sett det siste året.
        Jeg er av den oppfatningen at denne grenen generelt fremhever flyferdigheter fromfor modell-egenskaper. (Digresjon : Det er fortsatt fullt mulig å kjøpe en stabel balsa, et par isoporplater og med dette bygge en konkurranekraftig modell helt på VM-nivå.)
        I tillegg til diverse klubbstevner (Vingtor og Forus RCK er spesielt flinke) bruker det å være 5 norges-cup stevner med både Sport, Nordic og F3A. De siste årene har det vært en rimelig god fordeling rundt i landet : Forus-cup (Stavanger kanten), Bing-Cup (ikke langt fra Vikersund), Løten-Cup (Hamar), Chivas-Ccup (Tynset) + NM som flytter rundt i landet fra år til år.
        For å gjenta meg selv, dette er ikke ment for å 'hogge ned' et positivt initiativ, kun et konstruktivt alternativt forslag.
        www.ofremmi.info

        Comment


        • #5
          Hmmm.

          Både i F3A og IMAC er rekruttering ett hett tema. Dvs kanskje mest i F3A.

          Tror generelt at nye ideer er det som skal til. Det er jo noe som ikke funker på rekrutteringssiden slik det er...

          Tror det er en generell misforståelse at man kan skape interesse og rekruttering i all hovedsak gjennom det etablerte. Det er vel bevist at det ikke alltid funker. Mener aktivitet og samling om felles interesse innen et av sporene i den faktisk bredbåndede sjangeren "acro" er det viktigste. For å dra en solskinnshistorie så har vi midt i landet i trmfk etablert ei acrogruppe. I løpet av 2 sesonger er vi nå lokalt blitt en gjeng på ca 20 mann som etter individuell tilgjengelighet har hver tirsdag som treningsdag. Startet med i all hovedsak IMAC, nå flyes det både F3A og IMAC. Som konsekvens av dette er det et økende antall av disse som faktisk begynner å reise rundt på stevner både i F3A/Nordic/Sport07 og IMAC. Og noen flyr begge grener... Starten kunne like gjerne hett "Angel treff".

          "Cluet" er å samles om en felles acro interesse. Fatter man virkelig interesse for acro via en slik inngangsport som Angel treff / cup el.lign vil man helt garantert også parallelt søke mot F3A og/eller IMAC hvor Angel S også meget godt passer.... Angel S har i tillegg som Frank nevner den helt befriende egenskapen at alle stiller på likt matriellt grunnlag (og til en befriende pris).

          Om det er effektivt eller ikke spiller ingen rolle så lenge man har det morro...

          Stå på "Angel's" ! Nye aktivitets ideer er bra for hele acromiljøet !

          mvh
          Ketil
          Last edited by Kato; 17-10-08, 01:13.

          Comment


          • #6
            Acro miljøet trenger rekruttering - det er det ingen tvil om. Men det er mange lyspunkter, i år så var det deltakere på de fleste stevnene i Sport 07 for første gang etter at det programmet ble vedtatt. På Vingtreff i Vingtor så stilte det opp 10 piloter også en med Angel S.

            Jeg har alltid hatt lyst til å fly acro men av ymse grunner så har det drøyd med å starte med dette. Stilte derfor opp på Acroweekend som Vingtor arrangerte i våres og fikk masse hjelp til å komme igang - selv om flyferdighetene ikke var så bra. 14 dager før NM fikk jeg en forespørsel om å stille i Sport 07 på NM siden det måtte være minst 3 piloter for at det skulle bli et klassemesterskap. Så onsdagen før NM var første gang jeg fløy hele programmet og fikk noen turer med det. I NM nullet jeg noen øvelser men alikevel så fikk jeg på enkelt øvelser opp i 7 poeng og på Chivas Cup fikk jeg opp i 8 poeng og greide å fly hele programmet uten nulling.

            Min lille historie ovenfor er vel dette med acro flyging i konkurranse - man må dras i gang og få hjelp til å "tørre" å fly det foran medpiloter og dommere. I F3A miljøet så er det jo etterhvert flere som flyr elektro uten at de dermed flyr i egen gruppe.

            Generelt så tror jeg at ved å få et større acro miljø i F3A - særlig på Sport 07 og Nordic 09 vil øke interessen og rekrutteringen. Det er som Ola Fremming sier at det er ikke flyet men piloten som er mest avgjørende. Så om man flyr i blandet klasse med forskjellige modeller eller med en egen Angel S modell så er det pilotens flyferdigheter som avgjør.

            Men alle tiltak for å øke interessen er kjempebra og alle dere med Angel S kan likegodt stille i de tradisjonelle konkurransene da dere har kjempebra fly med glimrende acro egenskaper.

            Håper at dere også vil delta i det etablerte miljøet også men ønsker dere lykke til hvis dere greier å etablere en egen gruppe.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment


            • #7
              Flott initiativ!

              Jeg er tildels enig med Ola, men på en annen side ønsker jeg all rekruttering/nye ideer velkommen. I mine øyne vil enhver form for "organisert" strukturert flyging øke ferdighetsnivå og sikkerhet betraktelig.
              Dersom det viser seg at det er ønskelig å starte en Angel-cup litt på siden av Norgescupen i kunstfly er det jo ikke noe i veien for dette, men de kan jo være med på begge? Angel-modellene står ikke noe tilbake for de modeller som flys i Sport-07 og tildels Nordic. (Nå er det jo til og meg kommet en ny Angel-modell - Sjekk 404 Not Found for mer info...).

              I Vingtor er det flere som flyr med Angel-modellene, så om "dere" trenger en arena for et slikt arrangement tror jeg jeg har med meg styret når jeg ønsker dere velkommen til å benytte Vingtor's flyplass til et slikt arrangement. Bare å gi meg en pling!

              Som en liten digresjon skal det sies at det ikke er så ille stor variasjon på modellene i F3A heller
              Audun Thinn
              Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

              Comment


              • #8
                Jeg er enig i at det ikke er noe poeng i å fragmentere et miljø som slettes ikke er for stort. Poenget er heller å få i stand mer hyppige lavterskel samlinger, kanskje en kombinasjon av treninger og uformelle konkurranser. Dette kan kanskje sparke noen av oss til å kjøre Norge rundt på diverse stevner.

                Jeg er også enig om at en bør samles om temaet "akro" og ikke nødvendigvis kun Angel (som jeg selv flyr) for å få opp en kritisk masse.

                Når det er snakk om hyppige samlinger så må det nødvendigvis være snakk om relativt lokale samlinger. Jeg etterlyser konkret et tilbud i Oslo-området (og er gjerne med på å lage et). Den årlige (?) pattern-helga og klubbmesterskapet på Vingtor er ypperlige arrangement i så måte. Hva annet finnes i Oslo-området? Dette kan kanskje også koordineres med NLF's satsing på ungdom?

                Mvh
                Øystein

                Comment


                • #9
                  Tja, kanskje jeg bare må pakke Angel`n i bilen til høsten å dra til Tynset. Det hadde hvert gøy og prøvd seg på Sport 07 i Chivas cup, selv om konkurranse erfaringen er omentrent lik null. Her nordpå er det kun NNM og klubbmesterskap som arrangeres så jeg kjører gjerne 100 mil om jeg må!!
                  Mvh
                  Bent Andreassen




                  Harstad Modellflyklubb på Facebook
                  http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/

                  Comment


                  • #10
                    Ideen er definitivt ikke lagt død, det er bare snøen som har lagt en liten demper på entusiasmen.

                    Side forrige innlegg har jeg rukket å bli Vingtor medlem grunnet denne klubben (Thinnthinn) har antydet muligheter til bruk av flyplassen til et slik arrangement.
                    Videre har jeg fått meg et lite trenings verktøy - Angel 30E
                    Vet det er mange Angel'er der ute, men jeg tror eirene er litt "beskjedne" når det kommer til det å stille opp i en konkurranse.
                    Tror derfor at vi må gjøre det litt mer "uoffisielt" i starten slik at det ikke fremstår som et "konkurranse for en hver pris" arrangement. Regner med at en slik mykere tilnærming vil trekke flere piloter til et stevne.
                    Skal lufte temaet på neste klubb møte i Vingtor, regner med at det vil materialisere seg noe mer etter dette.

                    Siden Norge er et langstrakt land håper jeg at dette initiativet kan være grobunn for tilsvarene aktiviteter over hele landet!

                    Stay tuned
                    -Frank-
                    Last edited by Quadrocopter; 07-02-09, 17:14.

                    Comment


                    • #11
                      Dere får ta med dere Angel'ene på Pattern-helga vår på Vingtor til våren da

                      Hvem vet.. kanskje vi smeller i gang tidenes minst ofisielle konkurranse den helga?? Taim vill sjåv.
                      Audun Thinn
                      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Thinnthinn View Post
                        Dere får ta med dere Angel'ene på Pattern-helga vår på Vingtor til våren da

                        Hvem vet.. kanskje vi smeller i gang tidenes minst ofisielle konkurranse den helga?? Taim vill sjåv.
                        Dato for happeningen?
                        Er det lov å stille med svært gammel Angel?
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Sjekk terminlista Joo....
                          Vi har satt datoen til 2-3.05, men må se det an litt. Vingtor skal ha en "liten" overhaling av stripa i år, så vi får se om den er åpen til da. Skal se om jeg ikke får lagt inn en inbydelse i MI etterhvert.

                          Der kan man stille med absolutt hva det måtte være. I fjor kom det alt fra 40-size trainere til fullblods F3A dobbeltdekkere. Jeg lagde en artikkel i MI om dette (forrige MI?..), så det er bare å lese om hvor bra vi hadde det!!

                          En gammel Angel? MK Blue Angel? Angel shadow?... Du har fått meg nyskjerrig...
                          Audun Thinn
                          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                          Comment

                          Working...
                          X