Announcement

Collapse
No announcement yet.

Discus cs 4000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg ville satt incidence-meteret på vingen og jigget alt opp til det viste + 1 - +1,5 grader. Så satt incidence-meteret på stabben og justert den til null. Da bør den fly ganske nøytralt på første launch.

    Styrepinner: Bor og sjekk etterpå med incidence-meter. Blir det rett så er alt OK. Hvis ikke så kan det hende du bør bore opp litt oversize til et rør med innerdiameter tilsvarende styrepinnene på den ene sida. Så limer du inn røret med epoxy og microballonger med alt montert i riktig vinkel.

    Har du ikke incidence-meter? Et must.

    Printplater: fins en del eksperimentplater å få kjøpt, men dem er dessverre oftest forborret for 2,54. Ikke brukbart. Jeg har rikelig tilgang siden vi stadig vekk kasserer forlengelseskort til all elektronikken vi jobber med. Forlengelseskort har oftest lite eller ingen hull Kanskje du kjenner noen som jobber med slikt?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #17
      Får å få hullene lik på begge sidene kan du jo lage en jigg som tres på joineren med hull for styrepinnene og så borre gjennom denne. Er fort gjort å sage ut noe slikt i kryssfinér. Og du er sikret at hullene blir like

      Mener jeg har sett printplater hos elfa.no eller noe slikt. Finner det ikke igjen nå. Fins det er annet uttrykk for dette mon tro...
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment


      • #18
        Joo Må nok invistere i ett incidence-meter meter ja.

        William Takk for tipset. skal prøve å lage en slik jigg for å få de likt i hvertfall

        Hos https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/start.do

        Den norske siden til elfa.se heter det mønsterkort. de er med kobber men uten hull og i forskjellige tykkelser. sjøl har jeg en del liggende etter diverse mer eller mindre vellykkede elektronikk ekspriment hehe

        gå på mønsterkort produksjon og så på laminat.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #19
          tok mot til meg og laget hull i kroppen til styrepinnen til vingene. da det ikke var med noen styrepinne i settet valgte jeg å bruke 5mm pianotråd. Laget en som går tvers gjennom kroppen og skallime den fast til kroppen med epoxy. må bare få lånt meg ett incidence-meter og dobbeltsjekke først.
          Attached Files
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #20
            Originally posted by tyor View Post
            tok mot til meg og laget hull i kroppen til styrepinnen til vingene. da det ikke var med noen styrepinne i settet valgte jeg å bruke 5mm pianotråd. Laget en som går tvers gjennom kroppen og skallime den fast til kroppen med epoxy. må bare få lånt meg ett incidence-meter og dobbeltsjekke først.
            Hei!
            Kjenner ikke settet du bygger, men har satt sammen et par Tangent seilfly (MPX). Der skal styrepinnene limes i vingene. Heller ikke på disse flyene var hullene til styrepinnene borret fra fabrikk, men der var et lite punkt som viste hvor de skulle borres.
            På mine fly så borret jeg hullene i kroppen først. Viktig å passe på at de får riktig vinkel i forhold til vingens dehedral, ellers blir det vanskelig å montere vingen. Når alt stemmer med hullene i kroppen så linet jeg opp vingene med korrekt incidense og borret hullene i vingene fra innsiden av kroppen. Til slutt limte jeg styrepinnene fast i vingen mens vingene var festet på nytt til kroppen.
            Husker det var en ordentlig plunderjobb (møkkajobb), men det fungerte. Mine fly(ASW27B og Kranich) er mindre og lettere en ditt og her er styrepinnene 3mm tykke, så 5 mm høres ut som rikelig (kanskje litt for tykk??).
            Lykke til !

            Mvh. Olav E.

            Comment


            • #21
              tkker for tipsene. på tegningene som fulgte med så sitter styrepinnene i kroppen. derfor jeg gjorde det slik grunnen til at jeg brukte så tykt som 5mm er fordi det var det jeg hadde liggende. hullene i vingene var forborret. de var 4mm så var vel det som var meningen å bruke.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #22
                Det går da framover. nå er vingetippene på plass. skal nå begynne med servoer og motormontering.
                Attached Files
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #23
                  Har nå montert motoren. måtte lage meg ett motorspant av balsa og glassfiber da jeg ikke hadde flere printplater igjen nå er det bare å fintrimme snuta på flyet så den passer perfekt til spinneren.
                  Attached Files
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by tyor View Post
                    Har nå montert motoren. måtte lage meg ett motorspant av balsa og glassfiber da jeg ikke hadde flere printplater igjen nå er det bare å fintrimme snuta på flyet så den passer perfekt til spinneren.
                    Ser veldig bra ut dette har du tenkt på løsning for ledningene siden det er en outrunner motor? så en patent på dette ikke den fineste men fungerer greit han laga hull i kropen trakk ledningen ut der og bakover til han var bak motor så inn igjen i kroppen der..
                    Oi en perfekt landing

                    Comment


                    • #25
                      er god plass mellom motor og skrog her. så jeg tenkte å lime ledningene fast til innsiden av skroget med smelte lim. det er evt. lett å løsne igjen gvis det trengs.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #26
                        Da er jomfruturen tatt. og flyet like helt. Var litt skeptisk om det var litt lite motor men det gikk som ett uvær det. fikk en til å kaste det for meg slik at jeg hadde begge henda på stikkene i tilfelle det var veldig ute av trim, noe det også var. måtte ha ballanserortrimmen helt til ene siden og enda holde det litt på stikka i tillegg. Var veldig følsomt på høyderoret, men det kan også komme av at det var litt baktungt, må legge i litt bly i snuta selv om jeg har ett 5s 4000mah lipo der hehe. Var litt snø og vind så det ble bare en liten tur i dag men gleder meg til å få trimmet det inn skikkelig og fly mere med det. Var veldig snilt å fly og virket som det seiler veldig bra, i hvertfall i forhold til hva jeg er vant til. eneste seilflyt jeg har hatt før er en easy glider. gikk greit å lande også men var litt vel følsomt på høyderoret. landet det uten flaps i motvind og det gikk fint.

                        Kommer video etterhvert må bare redigeres litt først
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #27
                          her er video. det ble ganske dårlig kvalitet. filmet med en mobiltlefon. og han som filmet hadde vel litt problemer med å se det vite flyet mot den snøfylte himmelen.

                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment

                          Working...
                          X