Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rå 3d karttjeneste på sesam.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Yr melder dårlig men får bare håpe dem har tar feil denne gangen også bortsett ifra vinden som dem melder til lørdag ser nydelig ut
    Håper at det kan bli en prøve tur på Haramsøya nå til helgen..
    Thomas Rongve

    Comment


    • #17
      Hei!
      Jeg har ikke fått anledning til å prøve hang ennå. Har
      en Easyglider electric som jeg har kjøpt 8mm gjengestav til i dette formål. Men har ennå ikke "turt" å sette avgårde. Vet heller ikke om flyet er egnet til dette?
      Har stort sett bare brukt motor, og i alt for liten grad eksperimentert med termikk.

      Hva kjennetegner egentlig et godt hang? Hvor mye trening/erfaring bør en ha før en tar modellen med seg på hang?

      Det er visstnok et par hang som skal være ganske bra i nærheten av der jeg bor. Ellers er jeg av og til i Vesterålen, Andenes, og av det jeg ser på sesam ser det ut til å være gode hang-muligheter der.

      http://kart.sesam.no/?mapType=3D&utm...apPinY=7686695

      Comment


      • #18
        Heldige dere som bor ved mange hang og som bare kan plukke ut sånn etter vindretning liksom ..

        Jeg vet ikke om så mange hang på Østlandet, men kanskje det finnes noen småhang man kan prøve seg på..
        All you need is love

        Comment


        • #19
          Ai ai for et hang-eldorado du har til rådighet!! Ser ut til at du har kjempemuligheter på de fleste vindretninger. Du skal ikke ha noen problemer med å fly EasyGlider Electric på de hangene.

          Cirrus har en bra forklaring av terminologi etc for rc-seilfly på denne linken:
          Fant ikke siden – Cirrus RC Flyklubb

          Å begynne med hang tror jeg nesten alle kan begynne med, men det kan være greit å ha litt assistanse om det er trangt å lande. Men det ser ut som du har all verdens plass å ta av! Uansett, EasyGlider'en tåler sykt mye juling. Min har vært gjennom alle tenklige måter å ta livet av en modell på, men den flyr fremdeles (dog noe skjev, og tynget av duct-tape og noe ekstra CA her og der)

          Min EasyGlider flys nesten utelukkende på hang, og det er den modellen jeg har desidert mest flytid på. Sjelden jeg har hatt behov for den ekstra vekten, men den er kjekk å ha om det blåser litt ekstra. Det er jo ingen racer, men den tåler iallefall 10m/s før den sliter med å gå fremover.

          Legger ved en link til et av hangene jeg likte godt (se under). Det beste er om du finner et sted som ikke er altfor bratt (45 grader er mer enn nok). Dette har mest med landingsforholdene å gjøre. Jo brattere hanget blir, jo mer turbulent blir avløsningsvirvelen bak hanget, noe som kan gjøre landingene vel spennende. Det er også greit å først tenke ut hvor du ønsker å ta ned igjen modellen.

          Ser også at du har muligheten til å kjøre opp til hangkanten fra baksiden også, ingen bakdel akkurat!

          http://kart.sesam.no/?mapType=3D&utm...apPinY=7686695
          Last edited by morsan; 11-11-08, 13:53.

          Comment

          Working...
          X