Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hang i Norge!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hang i Norge!

    "Takket være Morten Sandseth sin oppdagelse av karttjenesten Sesam, så kan vi presentere hangene våre her.
    Jeg ber om at den blir satt som "sticky", slik at vi har det som oppslagsverk
    Det kan være nyttig på alle måter.
    Her er innledninga Morsan kom med:
    Sesam har lansert en helt rå 3d karttjeneste idag. De som måtte være bitt av basillen å titte etter hangkanter når de er ute på farten, har nå virkelig fått muligheten til å gjøre grovarbeidet innendørs. I utgangspunktet ligner dette mye på GoogleEarth, men de 'klumpene' som dukker som fjell i GoogleEarth er her erstattet med rimelig høyoppløslig geometri, som faktisk ligner på 'the real thing'."

    EDIT:
    Sesam tjenesten er lagt ned og eksisterer ikke lenger, alle kart i tråden skal fra nå av basere seg på Google Maps!!


    Her er Moldes bidrag, men vi har mere enn det her.
    Skal prøve å presentere noen av de hangene vi bruker i Fræna kommune, fra 10 til 40 minutter unna Molde.

    Malmefjorden sørøst, ørna mi hadde jomfrutur på dette hanget: Kart

    Samme plassen, men her ifra alt mellom nordøst og nordvest: Kart


    Østavind på Hustad, et kjapt hang
    Helt sikkert et vanvittig potensiale for DS: Kart
    Landingsplass i forgrunnen her. Funker på både øst og vest. Må være en fin plass å ta pers i hastighet på DS.?

    Skotten. Nordøst til nordvest: Kart

    Gulberget i Bud, her på vestavind inn fra høyre.
    Legg merke til DS muligheten: Kart

    Skalten i Fræna. En rå plass mot nord og nordøst, og ditto rå plass for DS på sør og sørvest, eller motsatt..
    Bilvei opp for den som veit hvor nøkkelen er, jeg veit: Kart

    Nye uprøvde plasser:

    En uprøvd plass for DS. Nås kalksteinbrudd på Eide, 30 min med bil: Kart

    Ugelstadlia ved Eide: Kart
    Last edited by Quadrocopter; 22-05-14, 17:56.
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

  • #2
    Og noen supre hang på Østlandet....

    Slettefjell i Valdres på sørvest: Kart


    Brandbukampen SV-Vest: Kart

    ++ det er mange flere gromplasser , kom igjen folkens....
    Last edited by Quadrocopter; 22-05-14, 17:46.
    Øyvind

    www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

    Comment


    • #3
      Hornheia, aka "Lofotuka": Kart[B]



      Storsand i Drammensfjorden, fly på nordhanget, fly DS bak: Kart
      Last edited by Quadrocopter; 22-05-14, 17:45.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Keiservarden i Bodø - N til N-NØ, Sinnsykt bra hang på nord! Veien går helt opp. Kart

        Løpsfjellet i Bodø - SØ Kart


        Burøya i Bodø havn - trangt hang på SØ Kart


        Ramnflåget i Bodø - dette er hanget for de tøfffe gutta. Landingen skjer i medvind! SV Kart

        SØ hang i Brønnøysund, sinnsyk bra DS på nordsiden! Kart

        Samme hanget i fra nord Kart

        Brønnøysund - V Kart


        Malnes i Lofoten på Ø Kart

        Samme hang fra V Kart

        Mange flotte plasser dere har i Molde Gudmund! Kan ikke dere arrangere en F3F konk til neste sesong? Vi kommer sikkert en gjeng ifra Bodø
        Last edited by Quadrocopter; 22-05-14, 17:43.
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

        Comment


        • #5
          Sunnmøre

          Aksla, Ålesund Kart
          Vindretning: N - NØ
          Bil til Aksla stadion. Gå 100m til enden av grusbanen.
          Landingsforhold: Landing ved grusbane. Jo bedre løft, desto tøffere landingsforhold! Obs på nytt boligfelt i sør for hanget
          DS-muligheter:
          Værmelding: Aksla

          Haramsøya, Haram Kart
          Vindretning: N - NØ - SØ - S - SV - NV
          Adkomst: En times kjøring fra Ålesund til fergeleie ved Skjelten, 40min ferge ut til Haramsøya. Bomveg (30kr pr tur). Om en tar det med ro, kan en kjøre ganske nært de forskjellige hangkantene. Det er som oftest dyrket mark siste biten ut til hangene, men det er ingen problem å gå over disse. Evt kjøring over mark må bare gjøres med tillatelse av grunneiere.
          Landingsforhold: Stort sett veldig gode landingsforhold over hele øya.
          DS-muligheter: Ja
          Værmelding: Mannen
          Oversiktskart Haramsøya: AAMFK - Haramsøya Info Poster.pdf

          Knusern, Valderøya Kart
          Vindretning: V - SV
          Adkomst: 15min med bil fra Ålesund til Valderøya gjennom undersjøisk tunnell. Parkering ved grustak på baksiden/østsiden av hanget. 20-30min gange til hanget.
          Landingsforhold: Gode landingsforhold på toppen, under forutsetning av 'riktig' vindretning. Dvs rett mot hangkanten.
          DS-muligheter:
          Værmelding: Skjonghelleren

          Middagstua v/Nordstrand, Valderøya Kart
          Vindretning: SØ - NØ
          Adkomst: 15min med bil fra Ålesund til Valderøya gjennom undersjøisk tunnell. Parkering i boligfelt ved Nordstrand. 30min gange til hanget.
          Landingsforhold: Stort sett gress og lyng. Meget bra.
          DS-muligheter:
          Værmelding: Nordstrand


          Kongen/Nysæternakken, Ørskog Kart
          Vindretning: N - S (SØ)
          Adkomst: Parkering ved Fjellstova, 40min med bil fra Ålesund. 20-30min gange til toppen.
          Landingsforhold: Noe stein på toppen, men stort sett gode forhold (lyng/mose).
          DS-muligheter:
          Værmelding: Nysæternakken

          Lebergsfjellet, Ørskog Kart
          Vindretning: N - (V)
          Adkomst: Lebergsfjellet
          Parkering 1km vest for Fjellstova (avkjøring til bomveg), 40min med bil fra Ålesund. 50-60min gange til toppen (30min til vesthanget).
          Landingsforhold: Noe steinete på nordhanget (toppen), men stort sett gode forhold. Gode forhold på vesthanget, men det går høyspentlinje i området!
          DS-muligheter:
          Værmelding: Lebergsfjellet

          Molnes, Giske Kart
          Vindretning: S - SV - NV - N
          Adkomst: Molnes
          20min med bil fra Ålesund. Undersjøisk tunnel til Valderøy, og parkering ved Molnes på Vigra. 10min gangtid til hangene.
          Landingsforhold: Perfekte forhold. Gress.
          DS-muligheter: Ja
          Værmelding: Molnes

          Rekdalshesten, Vestnes Kart
          Vindretning: N
          Adkomst: Kjørerute
          En times kjøring fra Ålesund. Det er bomveg som går langt opp i dalen på sørsiden av hanget. Bør undersøke på forhånd om en får låne nøkkel, ellers kan det bli en drøy tur. Men med en 600-700m høy hangkant (rett som en strek fra sjø og opp) er det sikkert verdt det
          Landingsforhold: Ser ut til å være bart fjell på hangkanten, men med vegetasjon litt lenger bak.
          DS-muligheter: Ja
          Værmelding: Rekdalshesten

          Trollstigen/Alnesreset, Norddal Kart
          Vindretning: NØ - SV
          Adkomst: Alnesreset
          1.5times kjøring fra Ålesund til parkeringsplass på høyeste punktet på veien mot Trollstigen. 10min gange.
          Landingsforhold: Når det er bart, er det svært steinete her oppe. Det er dog litt vegetasjon for de som er flinke til å presisjonslande, eller for oss som har nok lim i heimen. Foretrekker å dra dit i tiden like etter veien åpner mai/juni, når det enda er mye sne å lande på Flotte omgivelser!!
          DS-muligheter: Nei
          Værmelding: Trollstigen/Alnesreset
          Last edited by Quadrocopter; 22-05-14, 17:27.

          Comment


          • #6
            Smørkollen, Beitostølen Kart

            Vindretning: V, NV, SØ
            Adkomst: Parkering ved riksveien. 400m bort/opp på hanget.
            Landingsforhold: Landing 200m ned mot veien igjen på en myr. Ikke det beste fronthanget, men glimrende til DS. Blåser nesten alltid her, selv om det ikke er så mye nede på Beitostølen.
            DS-muligheter: Ja, meget godt
            Video1 http://www.workflow.as/jogrini/video/kobrads186mph.wmv (46mb .wmv)
            Video2 http://www.workflow.as/jogrini/video/kobrads_300mph.wmv (30mb .wmv)
            Last edited by Quadrocopter; 22-05-14, 16:57.
            Jo Grini
            http://vimeo.com/jojoen
            http://www.youtube.com/jojoenno
            http://www.jojoen.no/

            Comment


            • #7
              Vest Agder

              Det er vel bare et par plasser på sørlandet som regnes for brukbare, men det jobbes intenst for å finne flere. 3D kart er i den forbindelse noe av det mest geniale jeg har sett

              Lista: Kart
              Dette er på NNV, men det blåser sjeldent bedre enn NV, så det er alltid litt skrått der. Ellers et suverent sjøhang med relativt gode landingsforhold. Det mest geniale med hele hanget er kanskje en gammel tyskerbunkers som ligger fremme på kanten og som gir ly for vinden mellom turene

              Hekkfjell Kart
              Har kun besøkt dette hanget et par ganger, så jeg kjenner det ikke så godt. Mener det skal være flybart på alt fra V-SØ. Jeg har til og med flydd der på N-NV Ikke ideell retning, men har man først brukt halve dagen på å komme seg opp dit så......
              Last edited by Quadrocopter; 22-05-14, 16:56.

              Comment


              • #8
                Hekkfjell fra vestsiden: Kart


                Ellers er det også et godt hang med elendige landingsforhold på Odderøya i Kristiansand, egner seg for vinger og EG. Vindretning SV-V: Kart
                Last edited by Quadrocopter; 22-05-14, 16:54.
                Mvh
                JoE
                Agder Modellflyklubb

                Comment


                • #9
                  Oslo

                  Nylendlia (slalåmbakke), Kjeller: Kart
                  Vindretning: V - (NV)
                  Adkomst: Ta av E6 å kjør mot Kjeller etter du har passert bensinstasjonen på V-side kjører du til venstre i rundkjøring - etter et par hundre meter tar du til høyre inn til Oslo Kristne Senter. Parkering i bunnen av slalåmbakken på parkeringsplassen til OKS, 5 min gange til toppen.
                  Landingsforhold: Topplanding på jorde til venstre for start start, Gode lagringsmuligheter (vær obs. på kabel som krysser jordet)
                  Fly forhold: Hanget tåler mye vind men er også gøy å fly i marginale forhold
                  Værmelding: Kjeller

                  Sinsen, Oslo: Kart
                  Vindretning: S - (SV)
                  Adkomst: Ta over broa etter avkjørsel fra motorvei å til høyre i første veikryss, parkering i bunnen ved skole (IKKE parker på toppen - bot og borttauing venter der) 2 min gange til toppen.
                  Landingsforhold: Smalt og marginalt for topplanding, ellers mulighet for landing i bunnen
                  Fly forhold: hanget er optimalt på en 4-5 sek, meter, kraftigere vind blir veldig turbulent grunnet noen høye blokker som står på andre siden av motorveien.
                  Ypperlig ettermiddags hang midt i Oslo gryta
                  Bakken er også kursbakke for "laken folket" så vis hensyn!
                  Værmelding: Sinsen

                  Grefsenkollen (Slalåmbakken), Oslo: Kart
                  Vindretning: SØ
                  Adkomst: Kjør opp til Grefsenkollen restaurant, parker på parkeringsplassen deres å ta stien mot slalåmbakken, etter 5 min gange er du der.
                  Landingsforhold: Du må være sterk i klypa - eller ha en modell du ikke er redd for.
                  Fly forhold: Greit hang på østavind.
                  Værmelding: Grefsen

                  Grefsenkollen (Paraglider starten), Oslo: Kart
                  Vindretning: V
                  Adkomst: Kjør opp mot Grefsenkollen restaurant, parker på grus parkeringsplassen på H-side før du kommer opp til restauranten, ta stien vestover gjennom skogen og du kommer til et lite åpen område.
                  Landingsforhold: Du må være sterk i klypa - passer best for lette depron modeller
                  Fly forhold: Greit hang på Vestavind - vanskelige landingsforhold.
                  Værmelding:Grefsen

                  Wyllerløypa, Bærum: Kart
                  Vindretning: V
                  Adkomst: Den letteste måten å komme frem (men lengste) til markert sted på er å parkere på den store parkeringsplassen nedenfor Tryvann. Deretter gå stien inn.Lett å gå feil fordi en må ta av til venstre på smale stier to ganger og deretter høyre og følge bred grusvei frem. Den tunge/bratte veien er å gå opp fra Zinober, nederst i bakken da kjører du forbi Bogstad camping og videre opp dalen, følg skilting til Wyllerløypa å parker på parkeringsplassen i bunnen, gå så opp i bakken så høyt som du ønsker. (takk til Kingfisher for detaljert info)
                  Landingsforhold: Landing i slalåmbakken - det er fine landingsforhold ved siden av startbua på toppen.
                  Fly forhold: ypperlig vestavind hang.
                  Værmelding: Wyllerløypa eller fra en lokal leverandør
                  Last edited by Quadrocopter; 22-05-14, 16:52.

                  Comment


                  • #10
                    Trondheim & Omegn

                    Gråkallen, Trondheim:Kart
                    Vindretning: NV, SØ
                    Adkomst: Kjør opp til Gråkallen skisenter. Parker på felles parkeringsplass ved skisenteret og gå langs veien til Forsvarets radarstasjone et par hundre meter. Ta av til venstre og følg stien til toppen. Ca 20 min å gå.
                    Alternativt kan man kjøre forsvarets vei helt opp og gå langs utsida av gjerdet til hangkanten, men da på eget ansvar. Veien er skiltet med motorkjøretøy forbudt for kjøretøyer uten spesiell tillatelse. Om forsvaret ser bilen din der oppe kan de fort taue den. Ca 5 min gange avhengig av vindretning
                    Landingsforhold:
                    - NV: Svært tubulent bak hangkanten. Fort gjort å komme for langt bak kanten og dermed havne på innsida av gjerdet til radarstasjonen på toppen. Gode bremser/flaps anbefales på raskere fly for å komme ned i en bit
                    - SØ: Må lande i nedoverbakke. Noe turbulens og en del stein. Ikke egnet for mye annet enn små fly og vinger
                    Fly forhold:
                    NV: Gode forhold fra 4 m/s og oppover, men en del gusting enkelte plasser om man flyr nært hangkanten. Har flydd her i i 20 m/s, men da blir landingene skikkelig utfordrende
                    Film fra NV (Hentet fra Daniel Sundlis websider)
                    http://129.241.89.56/~daniel/modellf...graakallen.wmv
                    SØ: Godt hang, men må fly et stykke ut fra hvor du står for å komme utenfor turbulenssonene.
                    Film fra SØ (hentet fra Daniel Sundlis websider): http://129.241.89.56/~daniel/modellf...Ridge_Runt.wmv
                    Værmelding: Gråkallen
                    Last edited by Quadrocopter; 22-05-14, 16:49.
                    Mvh
                    Torbjørn Gustafson
                    www.trmfk.no



                    Will fly for food

                    Comment


                    • #11
                      Vegglifjell (Killingskaret). Supert hang!

                      Vindretning: V
                      10 min gange fra parkeringsplass

                      Kart: se post #31

                      Film: ???? Filmen finnes ikke lenger på youtube
                      Last edited by Quadrocopter; 30-07-13, 00:08.

                      Comment


                      • #12
                        Læshø i Lom i Gudbrandsdalen på Vindretning V-NV Kart

                        Aursjøen i Skjåk i Gudbrandsdalen på Vindretning SV Kart

                        Raubergstulen i Bøverdalen på V-Sv Kart

                        Alle tre fly stedene har supre landinger i lyng uten steiner...ikke bare hang men også supre thermikk forhold på alle flystedene..
                        Last edited by Quadrocopter; 22-05-14, 16:46.
                        Øyvind

                        www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                        Comment


                        • #13
                          Verket, Hurum (Drammensfjorden)
                          Vindretning: N

                          Knall for DS-flyging på sørsiden. Ikke det beste hanget for å sleike tett nedpå fremkanten, men til gjengjeld løfter det som regel både langt ut og høyt.
                          Kart



                          10 min. gange enten fra innkjørselen til grustaket (bom), eller fra ferjekaien (Verket-Svelvik). Kommer du fra Svelviksiden er det kurant å parkere i Svelvik og ta ferjen over.

                          Værstasjon: Side ikke funnet - ViaNova
                          Last edited by Quadrocopter; 22-05-14, 16:44.

                          Comment


                          • #14
                            Sør-Trøndelag, Ørland, Hoøya Kart

                            Vindretning Ø, N

                            Dette hanget er ikke mere enn en liten haug, men det går greit å fly Easyglider f.eks. Øst og Nord er de beste vindretningene, men det går an å fly på sørøst. Sørøst= finvær.

                            Landingsforholdene på SØ er ok, du lander i lyngen foran deg. På N må en fly ut av hanget østover for så å komme inn sørfra og finne en plass mellom evt. i buskene.

                            Adgang: følg skilt til Uthaug, deretter til Hoøya. Parkering ved bommen. På Ø vind, følg stien ved bommen ca 50 m opp og du er der. På N, følg bilveien til toppen.
                            Bildene på Sesam (Finn) er photoshoppet litt så veien opp vises ikke.
                            Last edited by Quadrocopter; 22-05-14, 16:44. Reason: Ny link
                            Olav Moe

                            -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                            Innholdet i min hangar, sånn ca

                            Comment


                            • #15
                              Kjente hang i Bergens-området

                              Trykker herved den selvpålagte oppgaven om å opplyse om kjente utprøvede hang i Bergens området. Her er flysteder fra Arna, Åsane og Fana.


                              Morvikfjellet, Åsane 210 m.o.h., mulige flyretninger; sør til sørvest-vest: "NO MAP"
                              Spesielt gode DS forhold på sørvest, men på sør er også mulig.
                              OK landingforhold laminært, men en og annen åpning til berg uten vegitasjon
                              10 min. gåtid til toppen.

                              Salhusfjellet Vest, Åsane, 280 m.o.h.: Mulige flyretninger; sørvest til vest-nordvest
                              Kart
                              Gode landingsforhold, turbulent over 7 m/s.
                              15 min. gåtid til toppen.
                              Salhusfjellet Nord-Vest, Åsane, 260 m.o.h.: Mulige flyretninger; vest-nordvest til nord-vest
                              Kart
                              Gode landingsforhold, turbulent over 7 m/s.
                              25 min. gåtid til toppen.

                              Nedre Veten, Åsane, 300 m.o.h.: Mulige flyretninger: alt mellom nordvest/nord/nordøst: "NO MAP"
                              Mega landingsforhold. Laminært uansett vindstyrke. Myr og tue terreng over store områder. Klarer du å kræsje fly på landing her, må du hjem å trene på simulatoren!
                              50 min. gåtid til toppen.

                              Husaberget, Åsane; 340 m.o.h.: Mulige flyretninger: mellom nordøst til sørøst
                              Kart
                              Spesielt gode DS forhold på nordøst.
                              OK landingsforhold turbulent, men en og annen åpning til berg uten vegetasjon
                              20 min. gåtid til toppen.


                              Vindalsskaret, Åsane, 410 m.o.h.: Mulige flyretninger i området; sørøst til vest.
                              Kart
                              Spesielt gode DS forhold på sørvest, gjenstår å prøve motsatt side på norøst
                              OK landingsforhold, turbulent, ellers golfgreen/myr underlag
                              50 min. gåtid til toppen.

                              Lille Unnelandstoppen, Arna, hjelpeleiren 184 m.o.h.: mulige flyretninger sørvest-vest: "NO MAP"
                              Også gode muligheter for DS på samme vindretning.
                              Gode landingsforhold, laminært/ turbulent over 7 m/s, lyng underlag
                              5 min. gåtid til toppen.

                              Unnelandstoppen, Arna 285 m.o.h : mulige flyretninger sørvest-vest:Kart
                              Gode landingsforhold, laminært, lyng/myr underlag og kunstmatte fremst på kanten
                              25 min. gåtid til toppen.

                              Tverrmeisa, Arna 530 moh.: alt innenfor nordvestlig pluss / minus Kart
                              Her er det også flydd DS på baksiden på nordvest-nord.
                              Mega landingsforhold. Laminært uansentt vindstyrke. Myr og tue terreng over store områder. Klarer du å kræsje fly på landing her, må du hjem å trene på simulatoren!
                              50 min. gåtid til toppen.

                              NB! På disse tre plassene i Arna vil det på sommertid befinne seg spilede deltavinger, og uspilede parakluter med folk i. Disse kan være veldig territoriale og prøve seg på samme termikbobler og hang som oss.
                              Her gjelder selvfølgelig sunt bondevett; smarte paraglider og hangglider piloter flytter seg selvfølgelig når de ser modellfly i luften som ikke kan få vondt!

                              Og ikke sist men minst; Fanafjellet i Fana 300 moh., hvor den organiserte delen av seilflymiljøet i Bergen har sin basecamp, vest-nordvest til nordvest: Kart
                              15 min. gåtid til toppen.
                              Mang en pilot har kondemnert enten fly eller innmat her. Gode landingsforhold for tilskuere.
                              Landingforholds, tjukke furutrær, brake busker, gressmatte foran en bergnabb to meter høy som er foran hele hang kanten.
                              Overdriver gjerne en smule her, forteller dem som flyr mye her hvordan det skal gjøres, er sjansen god for at du kan fly en modell en hel sesong her uten reparasjoner. Ingen har til dags dato flydd 3-metere her enda. Belønning venter den som tar det første steget.
                              Last edited by Quadrocopter; 22-05-14, 16:41. Reason: Feil link, lagt til gåtider

                              Comment

                              Working...
                              X