Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hang i Norge!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hang i bergensområdet

    De 3 første er hang som også egner seg for de som av forskjellige grunner har problemer med å bevege seg.

    Hatlestad terasse, Vallaheiene.
    Vi har for tiden mye SØ vind i Bergen. Da er Hatlestad terasse ved Vallaheiene et brukbart alternativ. Ca. 5 min. kjøring fra Nesttun. Parker i svingen, ca. 20m. å gå fra bilen. Landing i bratt oppoverbakke på gress.

    http://kart.finn.no/3d/?utmx=-30719....1&autoRotate=0

    Herdla.
    Brukbare vindretninger er SV og V.
    Etter at du har kjørt gjennom et gårdstun, tar du første vei til venstre. Etter ca. 500m kommer du til en nedlagt millitærleir, her parkerer du. Da kan du se hanget mot vest. Gode landingsforhold.
    Vis hensyn, ikke tråkk tvers over marken når gresset er høyt.
    Askøy modellflyklubb holder til ca. 200 unna så sjekk evt. kanalvalg.
    Det kan foregår skyting på nedsiden av hanget mandag til torsdag mellom kl 16.00 til 21.00. Se etter rødt flagg,= ingen flyging.

    http://kart.finn.no/3d/?utmx=-49441....1&autoRotate=0

    Solsvik/Øygarden
    Vindretning V
    På venstre side av veien før broen ligger parkeringen.
    Bratt fjellvegg med sjøen på nedsiden.
    Noen få skritt og du er på hanget.
    Landing i lyng, noe berg innimellom.

    http://kart.finn.no/3d/?utmx=-50645....1&autoRotate=0


    Sletteggen
    Vindretning N/NV
    Kjør opp samme vei som til lille unnelandstoppen
    Når du kommer opp til en demning og et stort vann, parkerer du på høyre side av veien.
    Herfra følger du steinvarder opp Katladalen. På toppen av dalen tar du til høyre mot sletteggen.
    Ca. 50 min å gå til toppen.
    Hangkant er ca 200m lang og det er ca 400m til bunn av dalen.
    Godt løft og lite turbulens
    Gode landingsforhold, hovedsaklig gress med litt fjell innimellom.
    Har ikke forsøkt, men det er mulig det går å fly DS
    Mitt favoritt hang.

    http://kart.finn.no/3d/?utmx=-22592&...1&autoRotate=0
    Last edited by Quadrocopter; 30-07-13, 14:44. Reason: Ny link.
    Morten Erdal

    Comment


    • #17
      Norkarts Virtual Globe Norgei3D rå på å finne hang

      Legger ved en link som jeg mener er det heftigste verktøyet som er å oppdrive for å finne ukjente potensielle drømmehang.

      Norgei3D

      Jeg har aldri sett noe bedre. Har sammenlignet med de toppene jeg kjenner ut og inn, og dette stemmer til minste detalj. Den våte drømmen jeg har, må være at de senere får med vegitasjon og trær med riktig høyde.

      Men inntil videre duger dette heftig.

      Har lagt med et utklipp fra Skalten som mange seilflygere kjenner fra Seilfly på Vårlige vinder.

      Detaljnivået er vannvittig bra, og med tanke på DS er det gjerne ikke bare de høyeste toppene som duger. Dette bør være et utmerket verktøy til å finne disse i deres egen bakhage. Lykke til!!!
      Attached Files

      Comment


      • #18
        Malmefjorden Kart

        Nytt hang litt forbi Malmefjorden. Sør vest, og som en ser traktorvei et godt stykke opp.
        Har ikke vært oppå toppen enda, men ser fristende ut.
        Kjør forbi Malmefjorden 2 km nordover, og ta av til høyre ved en butikk på venstre hånd straks etter ei bru. Kjør så 1,5 km opp dalen og legg merke til der traktorveien kommer ned. Mulig for 4x4 å kjøre opp, da det ikke er bom eller skilt som sier noe annet. Ganske fin vei 3/4 opp.

        Syltesetra - Vestavind Kart

        Nytt hang på vestavind. Rimelig strøkent og ditto langt. 30 minutt å gå ifra Syltesetra. Flere veier å komme seg dit, men beste er nok å gå ifra øverst på Syltesetra der det er bilvei opp. Til høyre i bildet er forøvrig baksida til det nye hanget på sørvest. Altså fint å lande, lyng overalt.

        Gå rett opp fra så langt veien går og hold til høyre, og gå bort mot hanget først når omtrent samme høyde er oppnådd.
        Syltesetra ligger tre km fra Moa-krysset midt mellom Malmefjorden og Elnesvågen.

        Malmedalen Kart

        Nytt hang. Nord og nord-øst i Malmedalen.
        Ca 30 minutter å gå. Stopp straks etter at en har betalt tunnell-billetten på vei ifra Molde mot Fræna, og parker på venstre side.
        Da kan en ikke unngå å se hva det gjelder. Vi har ikke brukt det enda, men visst om det like lenge som jeg har flydd. Fordi vi også har andre hang på samme vind.. DS? JA.. Begge veier.

        Nord-vest Malmedalen Kart

        Det her er i samme dalføret, to minutter med bil ifra det forrige som var nord og nord-øst.
        15 minutter å gå, snill hang-kant og en kan tanke seriøs høyde på høyre side sett mot hanget, da Tusten (704m) stiger opp derfra, på samme måte som litt lengre ned i dalen, men motsatt, mot venstre.. Ti minutter ifra Molde sentrum. Ikke DS.

        Tusten Kart

        Tusten er fjellet der alpinanlegget i Molde ligger.
        Det er fin bilvei opp, men nøkkelen er godt gjemt. Fra Tusten får en mange muligheter, omtrent det samme som Skalten i Fræna (der nøkkelen også er godt gjemt).
        Verdt å merke seg er ryggen opp dit med bilvei rett under. Og mulighet for DS begge veier, dvs sør-øst og nord-vest. Ellers er toppen av fjellet en gave på nordavind, hakket etter Skalten. Ikke topp DS fra toppen da, men absolutt brukbar.
        Ca + 30 minutter å gå etter vei til ryggen, noen steg til for å komme helt opp...

        [B]Tusenårsvarden Kart

        En tur for den som vil ta en tur i heia bak Molde, rett bak der jeg bor.
        Der kan du gjøre to ting jeg setter pris på, enten fiske fin ørret, eller fly hang/DS.
        Veien opp til Varden (407m) er veien å kjøre da, stopp ved den naturlig store parkeringa på høyre side, en km etter demninga lengre ned.
        Gå mot Skihytta, og drei til høyre(østover mot Tusenårsvarden du ser derfra.
        Der er det fantastisk hang på sør og nord, gedigen DS begge veier. Og alle steder en skal lande på hangene jeg beskriver består av lyng. Med hang ifra sør, vær obs på at kanten mot nord er veldig bratt, brattere enn det ser ut til her... Så land langs toppen med god brems, null problem da.

        Nord på Varden, utsikten bak Molde Kart

        Bilvei helt opp, fem minutter å gå fra bilen. Og tursti bak vindpila der oppe som kan sees ifra sentrum.
        Å ta en titt på den, så veit jeg hva vind det er i høyden, og hvor å dra hen..
        Ikke hang i gedigen skala, men en snar luftetur om en må Dårlig bilde, men hanget er til høyre for Tele-masta bak der, ca 80 meter høyt. Fint å lande, der også. Ikke DS.
        Predator fløy der for aller første gang .

        Julsundet Kart

        For den fryktløse av oss så må det bli enten Julsundet eller Farstad...
        Her er Julsundet. Bratt og har mye forspillt løft igjennom tidene.
        Dette er 15 minutter i bil vestover fra Molde. Hvor en vil angripe giganten, det må nesten bli opp til hver enkelt. Men lettest er det nok å parkere etter bygda som ligger kloss inntil hanget. Der går det fin tursti opp til billetten videre, spørs egentlig bare hvor du vil fly hen..
        Parker ved en revefarm før ei veiskjæring, et hvitt hus på gården der.

        Farstad Kart

        Vi har rett og slett bare sett på hva hanget her gjør av og til når vinden står imot..
        Da faller bekkene bare en meter ut før de blir kasta tilbake. Og hvor det vannet i bekken da havner, og som må ut, det kan vi bare lure på..
        Men iallefall, her er vestavind på Farstad, Knuser`n 2 om jeg får si det slik, bortsett ifra landinga, som ikke knuser.
        Alt det brune er dyner av lyng.
        Velg et skar opp på det laveste omtrent midt på. Vil tro det tar ca 30 minutter eller så.
        Ingen med RC har flydd her heller... Enda.

        Farstadsanden Kart

        En badeplass ala`syden eller Danmark, bortsett ifra tempen på vannet!..
        Nordvendt, og kun tre-fire meter høy sand-dyne soaring for små fly.
        Alltid helt laminært og fint, kuling er bra saker..
        Kjør igjennom Farstad sentrum mot nord til skilt mot venstre straks etter som sier Farstadsanden badeplass. Kjør til parkering og gå stien til stranda, to minutter. Skottenhanget er rett rundt svingen til venstre..
        Veldig fin plass for kiting, mye brukt til det.
        Last edited by Quadrocopter; 22-05-14, 16:24.
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • #19
          Storesand, Hurum Kart

          Et lite hang, 50-60 meter langt. Ved vegen ned til "Muren" som går ut til Oscarsborg. Muren skimtes på bildet som ei lys stripe på havet.
          Selve hanget er langs vegen, rett opp fra båthavna. Her slår solgangsbrisen inn på gode sommerdager, og normalt er det best mellom klokka 14-17. Ellers vil SSØ vind fungere godt her.
          Der var flott å lande på det grønne feltet til venstre i bildet, men nå er det en del crosskjøring og gjerder der... dessverre. Dette er et hang jeg har fløyet mye på. Ikke som i nord, men på gode dager er det deilig å trykke helt på kanten selv om det er lite
          Last edited by Quadrocopter; 22-05-14, 16:12.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #20
            Riksveien mellom Ås og Drøbak Kart

            Et bittelite om man kan kalle det hang, så fløy jeg iaf opptil 10 min av gangen på 5 ms med min dlg.
            Lett å komme til, en stor parkeringsplass på andre siden av veien som ingen lenger bruker, bare å spasere ned på sykkelstiien nedenfor og kaste ut, eller opp om du vil, langstrakte åpne jorder med et lite dalsøkke...
            Ligger på riksveien mellom Ås og Drøbak.
            Lander enten på kanten av jordet eller på en liten stripe gress mellom sykkelsti og hovedvei, jeg som fersking klarte iaf det
            Last edited by Quadrocopter; 22-05-14, 16:10.

            Comment


            • #21
              Haramsøya: Kart


              Hanget ligger på Haramsøya en øy utenfor Ålesund og er sør sørvest vendt. Vi var seks stykker som dro på utflukt for testing lørdag
              15.10.2011 vindstyrken varierte mellom 14 og 20 m/s og det var brakløft her snakker vi om storhang!!! Landingsforholdene er ikke
              mulig å få bedre, sjekk det jordet kjempelandingsstripe selv bestemor greier å lande her
              Last edited by Quadrocopter; 22-05-14, 16:09.
              M.V.H
              Frank Skarbø
              Ålesund og omegn modellflyklubb

              MINE MODELLER:
              Stingray HS (X-Models)
              Predator (RCRCM)
              Alpina 4001 Elektro (Tangent)
              Trico 2001 jet (Carrera)
              Yak-54 30% (SD models)

              Comment


              • #22
                Vegglifjell, Veggli Kart

                Vindretning: SV-V-NV
                Adkomst: Kjør til Veggli og ta Fv108 mot Rjukan. Når du runder toppen er det parkering på begge sider av veien rett før et lite vann. Følg stien nordover i ca 5-30minutters gange til hanget.
                Landingsforhold: Gode landingsforhold i steinfrie myrområder
                Værmelding: Vegglifjell skisenter
                Overnatting: Veggli fjellstue.

                Mer detaljert informasjon og bilder finnes i denne tråden
                Last edited by Quadrocopter; 22-05-14, 16:07.

                Comment


                • #23
                  Lifjell, Bø Kart


                  Vindretning: S Er det nullvind, men termikk så fungerer hanget utmerket fra kl 12:00 og utover
                  Adkomst: Lifjell reise planlegger
                  Kjør mot Bø i Telemark, ta så Fv153 videre opp mot Lifjell (skisenter). På toppen er det noen store parkeringsplasser (Kr 50.-/dag). Følg merket T-sti nordover opp i gjennom Krintokleiva. Når du er på toppen av denne følger du sti langs kanten ca 2-300m frem til start. Totalt ca 30-60 minutters gange fra parkering til hanget (alt etter fysisk form )
                  Landingsforhold: Gode landingsforhold ca 50 meter bak hanget (rett ved et lite vann)
                  Værmelding: Lifjell, Bø


                  Mer detaljert informasjon og bilder finnes i denne tråden
                  Last edited by Quadrocopter; 22-05-14, 16:06.

                  Comment


                  • #24
                    Kartreferansene er oppdatert til Google Maps!!

                    Har brukt noen timer på å rette opp kartreferansene i denne tråden. Det var dessverre brukt et nisje produkt til visning av kart som ikke eksisterer lenger noe som medførte at alle kartene var forsvunnet.
                    Jeg har nå standardisert på Google Maps og regner med at alle som legger inn informasjon om fly-steder bruker dette verktøyet fremover!
                    Referansene i de eksisterende trådene er konvertert til embeddet utgave av GoogleMaps men bruk den vanlige web-utgaven når dere legge nye referanser

                    Det er flere flyplasser som venter på å bli dokumentert så her er det bare å fylle på!



                    EDIT:
                    I innlegg #15 og #16 er det noen UTM koordinater jeg ikke får konvertert, er det noen som vet hvor disse flyplassene finnes så send meg GoogleMaps linkene så skal jeg oppdatere trådene
                    Last edited by Quadrocopter; 30-07-13, 16:58.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by joo View Post
                      Hornheia, aka "Lofotuka": Kart[B]



                      Storsand i Drammensfjorden, fly på nordhanget, fly DS bak: Kart

                      Bare en liten rettelse; Storsand ligger på øst siden av Hurum, stedet du sikter til her heter Verket og ligger på vest siden

                      Men det er mulig å fly hang på Storsand også fin utsikt over Oslofjorden mot Drøbak og Oskarsborg.
                      Stein-Vidar

                      TWM Groovy 50 3D, O.S MAX .65AX / Seagull MaxiLift, OS 33cc/ Multiplex Easy Glider Pro / Grafas Maxi F5J / Aspire F5J og F3J / Tragi 801X F5J / Tragi 801X F3J / Tragi 802EV F5J / Pike Perfection C80 F3J
                      Futaba 14SG

                      Røyken & Hurum Modellflyklubb

                      Comment


                      • #26
                        Jeg ser der er dårlig med opplysninger om Nord-Trøndelag. Der vil jeg nevne Øjenskavlen. S, sø. Veg på toppen bomveg men nøkkel kan hentes ved en af de nærmeste bønder. Spilumsfjeldet ved Namsos. s, sv, v. Veg helt på toppen men kun for 4w. Nøkkel kan skaffes. Spør ved Øyvind Johansen radio og tv i Namsos.
                        Så findes der noen fine plasser på Otterøya på Aglen. Låge rene kysthang. Det samme finnes På Lausnes. Det beste på Lausnes 15 min at gå til toppen.
                        I Osen på "toppen" av Fosenhalvøa finnes et bra som dekker fra s-sv til n-nø. på s-sv er det rent kysthang. Der er ca 15 min at gå til toppen. Det er let å finne. Hvis man kommer av veien fra sør ender denne i et T-krys og det er fjellet rett frem.

                        Comment

                        Working...
                        X