Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om det store flyet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jøss, dette var jo hyggelig lesing.

    Elektro har jeg ingen problemer med, men jeg kan lite om store elektromotorer, og jeg digger store bensinmotorer, så jeg holder meg til det jeg kan og vet litt om.

    Grunnen til at det er stort sprik på motoralternativene, er at jeg ikke aner hvor vekta vil havne. Men siden jeg har sett mange fly i samme størrelse tidligere, de er å finne på La Ferte stevnet i Frankrike, så er jeg sikker på at den blir over 40kg, men under 60 kg. 3W hadde en 480cc motor tidligere, men den er ute av produksjon mener jeg. Mulig at dronetjenesten har noen eksemplarer, det skal jeg undersøke nærmere. Så havner den på 40 kg, er 342cc nok, havner den nærmere 60kg, må vi inn med 684cc.

    Har også mottatt meldinger fra personer som er sterkt skeptiske og motstandere av prosjektet. De får ha sin mening, så får vi se i fremtiden hva som skjer. Luftfartstilsynet har blitt nevnt, men jeg ser ingen grunn til å blande inn dem, ennå. Tiger Moth'n til Svein Rudshagen er jo like stor, men ikke like rå Og jeg tror ikke noen har noe imot det flyet.

    Mulig noen mener jeg ikke er skikket til å sette sammen et sånt fly, vel, nå kan jeg bevise det motsatte. Og skulle jeg ikke lykkes, så har jeg iallefall prøvd, og vi har hatt mange fine timer på hobbyrommet, og på forumet her og forhåpentligvis lært noe

    Sitter nå og vurderer lim og sjekker bruddstyrker. 24 timers epoxy ser ut til å være sterke saker. Mer om det senere.

    Det har blitt nevnt en 80% Extra, som blir bygget av Bob "Sensei" på FG forumet. Absolutt verdt en titt, for de som ikke har sett det.

    80% Extra 260 - FlyingGiants

    Han skal sette sammen den Extraen med en vekt på under 50 kg, med 3W 342cc. Blir spennende å følge med på den i fremtiden. I likhet med den modellen, så kommer også min til å ta lang tid å bygge.

    Kan nevne at en 50% Yak 55M fra Bill Hempel også er like rundt hjørnet. Så det er mye som skjer nå.

    For å engasjere dere andre litt, så er jeg ute etter et tøft fargeskjema til Ultimaten. Kanskje dere kan komme med forslag om dere finner en fullsize som er "heftig".

    Snakkes senere
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

    Comment


    • #32
      Imponerende!

      Rett prosjekt til rett mann - og en dag så finner du ut at om du går ned 8% i vekt så sitter du plutselig i cockpit'n

      Comment


      • #33
        Hehe.

        Hadde jeg gått ned 8% i vekt så hadde samboeren blitt så glad at hun hadde hjulpet meg med byggingen Driver og trimmer litt da, så jeg skal snart melde meg ut av 0,1 tonns klubben
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • #34
          Originally posted by HEIN View Post
          Elektro er for menn som kler seg i dameklær..
          .............og sitter og tisser

          Og by the way....man skal være 3 sifret på vekta for å kalle seg mann med stor M Knut!

          Skal bli spennede å følge prosjektet.
          Last edited by Holger; 13-11-08, 18:47.
          Anders Bruneberg
          Raufoss

          Comment


          • #35
            Originally posted by Eagle View Post
            Jøss, dette var jo hyggelig lesing.

            For å engasjere dere andre litt, så er jeg ute etter et tøft fargeskjema til Ultimaten. Kanskje dere kan komme med forslag om dere finner en fullsize som er "heftig".

            Snakkes senere
            Hva med og ta bilde av en som sitter i et fly fra siden(døra oppe så du får med hele kroppen), og sender det inn til 3M i oslo så dem kan lage film til deg??
            Kanskje kjedlig,men første som jeg tenkte på
            Takk for deeeeeee

            Mvh Pål Jonny

            Comment


            • #36
              Fargeskjema?

              Synes denner er litt annerledes og fin:
              http://www.airliners.net/photo/Untit...next_id=NEXTID

              http://www.airliners.net/photo/Untit...ext_id=1106338
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #37
                Denne var rååå!

                Aviation Photo #0279043: Home built Ultimate 10-200 - Untitled
                Bare flygreier: )

                Comment


                • #38
                  Eller denne!

                  http://moleski.net/ULTBIPE/pix/249034.jpg

                  Lite bilde men....
                  Bare flygreier: )

                  Comment


                  • #39
                    Hei lille penis

                    Mener bestemt du må gå for denne
                    Attached Files
                    Arild Hagabråten

                    www.vfkm.no

                    Comment


                    • #40
                      toommy:

                      Haha, for et "søtt" fly. Hvordan har du kommet over det bildet der?

                      Comment


                      • #41
                        Bildet er av meg og min egen Ultimate... Etter at unga har hatt en morsom stund i photoshop... Så det er av sine egne man skal ha det
                        Arild Hagabråten

                        www.vfkm.no

                        Comment


                        • #42
                          Synes skjemaet som cissaman postet var dritkult! Bra respons på denne tråden da. Over 1600 visninger på noen få dager, og det uten krangling eller noen byggebilder. Uten tvil et spennende prosjekt som mange kommer til å følge med på
                          William Jul Ringkjøb
                          Bodø MFK

                          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                          Comment


                          • #43
                            Hei og hå Knut Erik

                            Som du skrive som signatur, steikjegalen.no så lever du opp til det... Det er bare å stå på, bruke samme byggeteknikker som de gjør på 1:1 skala. Der kan du lære mye når det gjelder styrke og hvor du må passe på å forsterke modellen din. I Norge så er dette et "unikt stort" prosjekt som jeg har stor tro på at du vil klare å gjennomføre.
                            Siden vi snakker sammen ganske ofte så har du fortalt meg at noen mennesker er negative til dette. Jeg kan ikke si meg enig i det, jeg har lært deg å kjenne på den måten, vil du ha noe , ja da får du det. Sånn er det bare for deg, skulle gjerne ha hatt oppskriften på det pågangsmotet du har.

                            Når du ser i Tyskland/ Frankrike så er ikke dette noe "utenomvanlig" modell str. De som har vært å besøkt La ferthe stevnet så er dette en helt "vanlig" str (vanlig og vanlig...) Sist jeg var der fløy en 4.3m Staggerwing....... De flyr jo....så hvorfor skal de ikke fly i Norge??

                            Jeg ønsker deg all hell og lykke med ditt prosjekt Knut Erik.
                            Mvh
                            Thor Arne Solberg
                            Team F4C Norway
                            www.skalamodeller.com

                            "Ekte fly hovrer ikke"

                            Comment


                            • #44
                              Hei Thor Arne.

                              Tusen takk for fine ord, det betyr mye når det kommer fra deg. Vi snakker ofte, og du vet hva som rører seg av ideer i hodet mitt.
                              Skal nok få til dette her, og når hjortejakta nå avsluttes på lørdag, vil jeg konsentrere meg om å få skjært ferdig de siste spantene til kroppen, og begynne å lime sammen denne.
                              Da skal jeg oxo begynne å legge ut litt bilder. Akkurat nå er det bare masse spant som står stablet inntil en vegg, ikke mye å vise frem akkurat

                              So hang in there, gutter, dette blir skikkelig gøy.
                              Knut Erik
                              But it flies, so who cares??
                              www.torqueroller.com
                              Steikje galen
                              www.skalamodellflyklubb.no
                              www.teamflyingcircus.com

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by Eagle View Post
                                Har også mottatt meldinger fra personer som er sterkt skeptiske og motstandere av prosjektet. De får ha sin mening, så får vi se i fremtiden hva som skjer. Luftfartstilsynet har blitt nevnt, men jeg ser ingen grunn til å blande inn dem, ennå. Tiger Moth'n til Svein Rudshagen er jo like stor, men ikke like rå Og jeg tror ikke noen har noe imot det flyet.
                                Jeg er som alle andre her (?) storligen imponert over dette prosjektet og gleder meg til å følge det framover nå som tråden om ørna til Soarer har dødd hen. Den var lenge mitt store lyspunkt her på forumet mens han sto på som best. Nok om det.

                                Kommentarene du har fått som du viser til over her - du hadde vel ikke regnet med å kunne gjennomføre et slikt prosjekt helt uten slike kommentarer vel? Du legger jo hodet rett på stabben her ved å fortelle om det på forumet. Jeg må innrømme at det første som slo meg da jeg leste dette var hvilket regelverk denne maskinen vil komme under. Jeg er selv i gang med bygging av full-size og vet jo hvilket regelverk vi har å forholde oss til. Nå er det en viss forskjell naturlig nok, men uansett så snakker vi om et fly av betydelig størrelse som nødvendigvis må komme inn under et helt annet regelverk enn det vi normalt forbinder med et modellfly.

                                Jeg har for moro prøvd å se litt på regelverket og du er godt utenfor begrepet stormodell også (forsikringsmessig i hvertfall - her er MTOW 30 kg). Basert på den opphetede diskusjonen her i sommer vedr. evt. nytt regelverk for modellfly så ligger du så langt som jeg har klart å lete i en gråsone her. Jeg klarer ikke å finne noe regelverk som faktisk definerer hva et modellfly er. Om det veier 100 kilo så virker det ikke som om det eksisterer noen forskrifter som sier at dette må reguleres på noe vis. Det er ikke før en putter et levende menneske inn i flyet, eller når du beveger deg inn i kontrollert luftrom at vi snakker om Luftfartstilsynet. Tror heller ikke en kan definere dette som en UAV heller siden du vil ha visuell kontroll på modellen hele tiden.

                                Jeg antar at NLF ikke vil ha noe med dette prosjektet å gjøre pga. størrelsen. Dette er i tilfelle veldig synd, da en slik modell, forutsatt at den er så trygg og sikker som vi regner med her, ville vært tidenes show-stopper på ethvert flystevne i Norge. Jeg håper jeg tar feil med tanke på NLF her. I England flyr de jo som nevnt i tråden her med kjempestore modeller, f.eks. den berømte C-17 Globemaster som veier rundt 250 pund (113kilo) med FIRE P120-turbiner. De har jo en organisasjon som kalles LMA - Large Model Association - disse samarbeider igjen med det britiske CAA (Luftfartstilsynet). Dermed er aktiviteten der regulert på slike store modeller. Kanskje NLF burde gjøre det samme? Det blir jo etterhvert større og større modeller virker det som.

                                Uansett - et spenstig og spennende prosjekt som jeg ser fram til å følge her på forumet. Lykke til, Eagle/Knut Erik!
                                Erlend Moen
                                Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                                Comment

                                Working...
                                X