Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om det store flyet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Her er det viktig med bilder!! ASAP
    ------------------

    PA Bad Boy med ASP46
    H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
    E-Flite Taylorcraft
    T-rex 450Sport
    Cessna Cardinal on floates (EPP)

    Comment


    • #47
      Stormodellforsikringsinfo på NLF: http://www.modellfly.info/Forsikring...Stormodell.asp

      Dette blir konge! Gleder meg til det begynner å dukke opp bilder.

      Comment


      • #48
        Originally posted by tahustvedt View Post
        http://www.modellfly.info/forsikring...l_SDOC4702.pdf
        Denne setter en vektgrense på fra 20 til maks 30 kg (merkelig nok).

        Originally posted by tahustvedt View Post
        Dette blir konge! Gleder meg til det begynner å dukke opp bilder.
        Ditto
        Erlend Moen
        Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

        Comment


        • #49
          Originally posted by ErlendM View Post
          Jeg har for moro prøvd å se litt på regelverket og du er godt utenfor begrepet stormodell også (forsikringsmessig i hvertfall - her er MTOW 30 kg). Basert på den opphetede diskusjonen her i sommer vedr. evt. nytt regelverk for modellfly så ligger du så langt som jeg har klart å lete i en gråsone her. Jeg klarer ikke å finne noe regelverk som faktisk definerer hva et modellfly er. Om det veier 100 kilo så virker det ikke som om det eksisterer noen forskrifter som sier at dette må reguleres på noe vis. Det er ikke før en putter et levende menneske inn i flyet, eller når du beveger deg inn i kontrollert luftrom at vi snakker om Luftfartstilsynet. Tror heller ikke en kan definere dette som en UAV heller siden du vil ha visuell kontroll på modellen hele tiden.

          Jeg antar at NLF ikke vil ha noe med dette prosjektet å gjøre pga. størrelsen. Dette er i tilfelle veldig synd, da en slik modell, forutsatt at den er så trygg og sikker som vi regner med her, ville vært tidenes show-stopper på ethvert flystevne i Norge. Jeg håper jeg tar feil med tanke på NLF her. I England flyr de jo som nevnt i tråden her med kjempestore modeller, f.eks. den berømte C-17 Globemaster som veier rundt 250 pund (113kilo) med FIRE P120-turbiner. De har jo en organisasjon som kalles LMA - Large Model Association - disse samarbeider igjen med det britiske CAA (Luftfartstilsynet). Dermed er aktiviteten der regulert på slike store modeller. Kanskje NLF burde gjøre det samme? Det blir jo etterhvert større og større modeller virker det som.

          Uansett - et spenstig og spennende prosjekt som jeg ser fram til å følge her på forumet. Lykke til, Eagle/Knut Erik!
          Du kommer med flere meget gode poeng her.

          Dette prosjektet havner så absolutt i en gråsone.
          Modellen faller utenfor NLF's forsikringsordninger, den blir for tung.

          Luftfartstilsynet kunne nok være interessert, vi snakker om en "modell" som er kun kosmetisk mindre enn originalen.

          I de fleste utland er bygging og flyging med modeller/fly av denne størrelsen regulert.
          I England har luftfartstilsynet der (CAA) delegert tilsynet til Large Models Association.

          De har jeg vært i kontakt med, og på grunnlag av de relativt sparsomme informasjoner som finnes om dette prosjektet, så fraråder de på det sterkeste å sette i gang dette her.

          Det er ikke basert på hysteri, men mangeårig erfaring med store modeller.

          Hvorfor tar du ikke kontakt med den ekspertisen som finnes, og finner ut på forhånd hvordan et slikt prosjekt skal gjennomføres?
          Du har vel neppe noe å tape på å få gode og gratis råd vedr. bygging og flyging av denne størrelsen fly.


          Kjell Aanvik

          PS Den omtalte C-17, i hvertfall den som Ali Maschinsky flyr, har kun 2 turbiner.
          Last edited by Eureka; 14-11-08, 14:36.

          Comment


          • #50


            Her er jo et stort fly som sikkert veier litt, men har ikke peiling på godkjenninger og sånt med det.

            Comment


            • #51
              Originally posted by Jøllsrud View Post


              Her er jo et stort fly som sikkert veier litt, men har ikke peiling på godkjenninger og sånt med det.
              Det der er den belgiske modellen som de fløy en del med for ca 10 år siden.

              Den ble etterhvert satt på bakken, så vidt jeg vet, av tekniske årsaker.

              Vekten var 210 kilo, vingespenn rundt 10 meter og den hadde 4 x ZDZ160 cc 4cyl boxermotorer.

              Kjell

              Comment


              • #52
                modellfliegerkanal.de

                Slik foregår godkjenning i Tyskland.
                Karl Hans Glommen.
                Mjøsa Modellflyklubb

                Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                Comment


                • #53
                  "Fordi jeg kan, sa jeg. Og det skal jeg bevise."

                  Nåja, høres ut som en tvangstanke..

                  Morsomt prosjekt, men her burde du virkelig sjekke med myndighetene, og ikke minst forsikringsselskapet ditt. Sistenevnte tror jeg er særdeles lite villig til å inngå en avtale med deg, med mindre du kan vise til noen form for dokumentasjon.

                  Men...jeg har tatt feil mange ganger før jeg.

                  Uansett, lykke til.


                  Kim

                  Comment


                  • #54
                    hei knut erik.
                    tøft prosjekt!!! det er bare det at jeg tenkte å få meg en 150-200ccm pitts snart, men det ble liksom ikke noe i forhold.......æææssssjjjjjjjjjjjjjjhhh.
                    men lykke til

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by Karl H. View Post
                      modellfliegerkanal.de

                      Slik foregår godkjenning i Tyskland.
                      Dette er etter de nye forenklede rutinene i Tyskland.

                      Tidligere så var alt over 20 kilo å betrakte som et fly, og det måtte godkjennes på linje med alle andre fly som det skulle sitte folk i.

                      Nå slipper man unna med en belastningsprøve, veiing/tyngdepunktsberegning og to prøveturer.
                      I England slipper man belastningsprøve, til gjengjeld er det krav om 10 prøveturer. I løpet av de turene skal modellen fly manøvre som gir opp mot den maskimale g-belastningen flyet skal tåle.

                      I tillegg skal byggeprosjekter vurderes og godkjennes på flere stadier underveis.

                      Dette gjør man ikke for å være vanskelig eller byråkratisk eller på noen måte hysterisk, men for å forsikre seg at modellene ikke skal gå i oppløsning når de flyr.

                      Kjell Aa

                      Comment


                      • #56
                        finfint

                        dette er en tråd jeg kommer til og følge nøye med på!
                        stå på!
                        Joakim L. T. 94-Modell
                        ---------------------------------------------------
                        Aeroworks - Extra 300
                        Extreme Flight - Yak 54E Profile
                        Crrc-Pro GF26I
                        EG - Yak 54 26cc
                        Kyosho - Edge 540 .50
                        C Goldberg - Cub med flottører
                        OMP - Katana V2

                        those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

                        Comment


                        • #57
                          Helt KONGE....

                          Stå på Knut Erik... Detta liker jeg,endelig noen som tørr å gidder å ta et steg vidre...
                          skal selv gå til inkjøp av en 50% sukhoi, Så det blir nok noen gromme doninger på fagernes åra frem over.. Tror ikke det blir noe problem å få noe god kjenning på dette flyet, hvis det må til for å få lov fly.. Men ta masse bilder mens du bygger, og eventuelt skriv ned noen ord til hvert bilde. Og hvis det skulle bli noe gnåling fra luftfarts verket. så har du masse dokumentasjon på at konstruksjonen er bygd orentlig.
                          Kjøp evt fly godkjent treverk,(er ikke noe dyrere) som blir brukt til mikro å små fly.
                          Da har du jo gjort det meste som må til.

                          Og dere som er negative til sånne projekt, hold heler mund..
                          Garantert ingen her få forumet som har interessen til å lese om det.
                          Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
                          Viking-Smackdown.com

                          Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
                          PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

                          Jerofuel
                          Lynx Heli Innovations

                          Comment


                          • #58
                            Heisan Knut Erik - bare stå på!!
                            Kjenner jo deg noen år nå og vet at du har både guts og erfaring til å kjøre et sånt kjempeprosjekt i mål. "Den som intet vover, intet vinner" heter det jo - og for all del ikke la deg stoppe av enkelte surmagede "forståsegpåere"! Dem har vi sannelig nok av ellers i samfunnet vårt..
                            hilsen
                            Richard B.
                            Ps:
                            Dakotaen som du hjalp meg med blir jo bare småflyet i forhold til dette

                            Comment


                            • #59
                              Jeg tar det hele med knusende ro. Har ikke startet å lime noe ennå, men det vil fort utvikle seg når ting begynner å komme sammen. Kroppen består av 19 enkelt komponenter uten om stab og sideror og cowling. Når de komponentene er satt sammen, vil man fort få et bilde av styrken. Og da får man bare forsterke der det evnt blir nødvendig.

                              Når det gjelder godkjenning underveis, så vet jeg lite om dette, men det jeg vet er at man ikke trenger noen form for godkjenning underveis når man bygger biler, båter og motorsykler. Har lang erfaring med båtbygging. Der er det alltid det ferdige resultatet som godkjennes. Er ikke grensa for "modellfly" i Norge, maks 150kg? Har ikke lest alle paragrafer.

                              Takker uansett for alle innspill, positive og skeptiske, men ingen får meg til å snu nå
                              Og at jeg skal bevise at jeg kan bygge denne modellen, er nok ingen tvangstanke. Det er vel mer et bevis for at om man vil, så kan man om man har lyst, og det har jeg plenty av. Lyst altså.

                              Hadde vært gøy å bygge modellen i depron, med elektro og hatt den største depron kjerra i bygda. Mulig jeg gjør det neste gang.
                              Knut Erik
                              But it flies, so who cares??
                              www.torqueroller.com
                              Steikje galen
                              www.skalamodellflyklubb.no
                              www.teamflyingcircus.com

                              Comment


                              • #60
                                Skjønner at noen er litt George Bush her.. "Enten er du med oss, eller så er du mot oss".
                                Litt rart egentlig, for her bør det være rom for flere meninger. Virkelig!

                                Når det er sagt, er jeg ikke mot dette prosjektet, og det tror jeg heller ikke andre som har lagt inn andre svar enn type; kjempeflott/stå på/dette klarer du..

                                Men...dette er overhodet ikke et vanlig modellflyprosjekt. Det kreves helt andre betraktninger enn en 25 kubikks warbird på 8 kg. Sikkerhetsvurderingene er av en annen verden, når vi snakker om et luftfartøy på kanskje 60kg.

                                At vi som gjerne vil utrykke tanker rundt dette skal "holde munn", er vel noe ...pussig?

                                Gjentar gjerne: Lykke til! Blir et fantastisk prosjekt får vi tro, selv med "negative" innspill.


                                Kim

                                (som selv holder på med en liten tass i forhold, DC-3 på 9kg....Elektro
                                Last edited by kimhey; 14-11-08, 22:55.

                                Comment

                                Working...
                                X