Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om det store flyet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Tillegg:

    På generell basis, har vi et ansvar her på forumet når det gjelder sikkerhet rundt hobbyen vår. ingen ønsker negativ oppmerksomhet rundt det vi driver med. Flott med folk som har uvanlige ønsker til sine modeller, enten de er uvanlig store, eller går uvanlig fort... det er med på å drive utviklingen videre.

    Når det gjelder EAGLE, har han tydeligvis greie på dette, og det er bra. Kan noen her garantere at ikke andre får ønske om å kopiere ham, når det gis inntrykk av at det omtrent bare er å bygge stort, og så ut å fly?

    Med ønske om en god fredagskveld til dere alle.

    Comment


    • #62
      Originally posted by Eagle View Post
      Jeg tar det hele med knusende ro. Har ikke startet å lime noe ennå, men det vil fort utvikle seg når ting begynner å komme sammen. Kroppen består av 19 enkelt komponenter uten om stab og sideror og cowling. Når de komponentene er satt sammen, vil man fort få et bilde av styrken. Og da får man bare forsterke der det evnt blir nødvendig.


      Da er vel betrekning en meget sentral del av de 19 delene, ikke sant?

      Comment


      • #63
        Jeg vil bare si, sånn avslutningsvis for min del, ang positiv/negativ; at jeg setter pris på all form for kritikk, begge deler kan jo være til hjelp. Men som jeg skrev innledningsvis, så gidder jeg ikke kommentere særdeles negative innspill. Men det har det heller ikke vært her ennå, synes jeg.
        Alle har sine meninger, og de bør få komme frem i et forum. Hadde jeg trodd at jeg ikke skulle få høre at dette prosjektet er "usunt", så hadde jeg aldri skrevet et ord om det, og bygget i stillhet. Men jeg er av den åpne og sosiale typen, og liker å snakke om ting som opptar meg og ting jeg holder på med. Så det så Derfor har jeg mange venner, og derfor synes mange at jeg er "steikje galen", med en positiv mening.

        Jeg har kanskje vært heldig her i livet, alle ting/mål jeg hittil har satt meg,har jeg gjennomført med suksess, og jeg satser friskt på dette prosjektet.

        Så ha en fin fredagskveld alle sammen, 10 min til midnatt, og da er det bare 24 timer igjen av hjortejakta. Etter det er det flybygging.

        (har forøvrig felt 18 dyr i år, og er fornøyd med det)
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • #64
          Originally posted by nixxon View Post
          Da er vel betrekning en meget sentral del av de 19 delene, ikke sant?

          Betrekningen er ikke tatt med i styrkeberegningen da, den blir extra styrke, om man kan kalle den det. Det blir en del karbonfiber på kryss og tvers gjennom hele kroppen, på samme måte som mange fullsize fly har wire på kryss og tvers inni kroppen, og i vingene. Dette skal stive opp flykroppen både sideveis og opp/ned.
          Blir spennende og se hvor effektivt det er.
          Knut Erik
          But it flies, so who cares??
          www.torqueroller.com
          Steikje galen
          www.skalamodellflyklubb.no
          www.teamflyingcircus.com

          Comment


          • #65
            Det er gutten sin det!

            Jeg heier på deg jeg, Knut Erik Deg også, Svein Erik.

            Folk som gjør alvor av det andre har feberdrømmer om, er akkurat det som gjør at hobbyen vår utvikler seg.
            Foruten den gleden det gir når den stopper foran beina dine etter endt jomfrutur.

            Joda en blir både sliten og lei, men det er verdt det til slutt!
            Lykke til, men jeg tror ikke det trengs..
            Detta går rette veien det.
            Last edited by Soarer; 17-11-08, 20:28. Reason: Inkludere Svein Erik, og skrivefeil.
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment


            • #66
              Mye spennende som skjer for tiden ja. Her er en tråd med noen karer som skal prøve å bryte mach-1 med FPV modellfly. Og ja, alt skal foregå på sikret testområde med profesjonelt radioutstyr, kill switch osv. så sikkerhets/paragraf rytterne kan ta pillen sin og slappe av.

              faster than sound FPV model plane ?? - RC Groups

              Comment


              • #67
                Vinger

                Halloen gutter

                Må nok slenge meg på her iom at det er jeg som skal bygge vinger.
                Her snakker vi store mål, korden blir på 80 cm og 254 cm pr vinge halv del.
                Det er 8,12 m2 med vinger, tror det bærer en del vekt, ja.
                Vingene blir som sagt laserskåret i 3mm flyfiner med lettehull der det kan lettes,
                blir en carbonkopi av 46%en, bare i dobbel størrelse.
                De vil få bjelker i carbonforsterket bjørk i dimensjon 15x30 mm.
                Fra bak kant av bjelkene og fram vil de bli kledd med 3mm balsa som en vanlig vinge.
                Kommer til å kle de med 3 mm balsa fra bakkant list og 50 mm fram.
                Rundt servofester og rundt hengsler kommer det til å bli forsterket en god del.

                Legger ved ett bilde av en prøveribbe, orginal ribben til 46% ligger over.
                Attached Files
                Svein Erik Riis
                Ikkje Noko Problem
                Sent from a Jeti DC 16

                Comment


                • #68
                  Når blir stort, nok stort?

                  Bare spør jeg...og lurer litt
                  Kanskje målet aldri nås eller ser jeg for meg en 80-90% A380 en gang?
                  Min filosofi - "Det ultimate fly finns ikke" Det er bare en drøm..

                  Eks. Orion tekniker..
                  Mvh.
                  Rolv Leirro

                  Comment


                  • #69
                    A La Vice verca ja!

                    Originally posted by jijohans View Post
                    Skal ikke ødelegge denne tråden med piss preik, Men Glow,Jet,Bensin er for "menn" som ikke er kompetente til å holde på med elektro.. Elektro er fremtiden,like it or not!
                    A La Vice verca ja! Takk i lige måte!
                    Mvh.
                    Rolv Leirro

                    Comment


                    • #70
                      Skal nå ned på hobbyrommet og lage noen nye deler. Gjorde et forsøk på å ta noen bilder i går, men delene er så store at jeg ikke får de med på bildet. Er bedre om jeg kan gå utendørs og holde de, og få noen til å ta bilder. Dette skal jeg ordne.

                      Ang motor, har jeg nå fått napp på noe stort, og skal undersøke det nærmere. Men det ser veldig bra ut. 520cc og 38 hk. Tror det vil bli en perfekt kombinasjon.
                      Knut Erik
                      But it flies, so who cares??
                      www.torqueroller.com
                      Steikje galen
                      www.skalamodellflyklubb.no
                      www.teamflyingcircus.com

                      Comment


                      • #71
                        Skeptisk til styringa

                        Sikkert eit artig prosjekt men eg ville vore veldig skeptisk til å bruke
                        det du finn av radiostyring for hobby modellfly bruk (sjølv frå øverste hylle)
                        for eit slikt prosjekt. Trur eg ville tatt kontakt med nokon proffe som
                        kunne levera noko ala det som vert brukt på Militære droner.

                        For nokre år sidan vart nokon drept av eit stort modellfly på avvegar
                        fordi 35mhz styringa vart jamma av ein pirat radio sendar. Eg antar at
                        dei moderne 2.4Ghz anlegga er nokså sikre mot jamming men det er nok
                        av andre feil kjelder.

                        NB! Eg har ikkje så mykje greie på RC markedet ennå men har litt erfaring med
                        elektronikk. Det du finn av hyllevare idag kan vere kva som helst alt frå
                        topp kvalitet til ebay skrot. Om det du kjøper ser heilt likt ut som originalen
                        er det nødvendigvis ikkje originalt. Det er først når ein har fått sjekka måledata
                        og tilsvarande at ein kan med sikkerheit at dette er "originalt". I følge mine
                        kjelder så er det mykje større butikk i å selge fake elektronikk og dippe duttar
                        enn narko.

                        Odd H.

                        Comment


                        • #72
                          Originally posted by Ofly61 View Post
                          For nokre år sidan vart nokon drept av eit stort modellfly på avvegar fordi 35mhz styringa vart jamma av ein pirat radio sendar. Eg antar at
                          dei moderne 2.4Ghz anlegga er nokså sikre mot jamming men det er nok
                          av andre feil kjelder.
                          2,4 ghz kan enkelt jammes med en liten dings som kun koster noen hundrelapper. Tror det var RCuniverse som først tok opp dette. Hvis noen vil kødde så får de det til.
                          Geir


                          3D plane - 1D brain

                          Comment


                          • #73
                            Originally posted by Sniper View Post
                            2,4 ghz kan enkelt jammes med en liten dings som kun koster noen hundrelapper. Tror det var RCuniverse som først tok opp dette. Hvis noen vil kødde så får de det til.
                            Om du endrer utsagnet til "alle typer radio kan enkelt jammes med en liten dings" så er vi enige. 2.4ghz er f.eks. mye mindre utsatt for såkalt "jamming" enn 35mhz pga. bruken av spread spectrum og frekvens hopping..

                            Men hvorfor disse tendensene til hysteri? Folk flyr daglig store rc seilfly så langt vekk at dem bare er små prikker på himmelen uten å ha problemer med styringen. Hvorfor skulle dette flyet være noe anderledes så lenge man bruker skikkelig full range utstyr?

                            Og på den litt kyniske siden, blir du truffet av et 46% size fly så er du akkurat like død som hvis du hadde blitt truffet av 90+% size.
                            Last edited by jab; 17-11-08, 12:46.

                            Comment


                            • #74
                              Hva med å gå tilbake til Topic, som er Eagle`s fremtidige stor-fugl
                              Thomas Molnes
                              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                              Comment


                              • #75
                                Dette blir spennende Knut Erik! Jeg forstår at folk blir litt skeptiske til dette, hadde vært rart om det ikke var det. Med den erfaringa du har med store fly fra før så mener jeg å tro at dette til slutt blir skikkelig bra. Utifra det du skriver i første innlegg så er det veldig synlig at du vet hva det innebærer å bygge stort.

                                For noen år siden var jeg å så på de store flya i Le Farte (Frankrike) Av det mest innponerende der var en kjempe stor Aerocommander og en Raven (mener det var det) Etter å ha sett disse så vil jeg anbefale deg på det sterkeste å velge den største 3W`n, de virka undermotoriserte begge to. Litt rart var det at ingen av disse flyene hadde baffling inn til sylinderene... De knerta tre sånne motorer den helga. Men som makanikerteamet sa til meg, så hadde de nok av motorer å ta av Raven kom ikke av stripa før jeg hørte at motoren sleit med en sånn varmskjære lyd... og han måtte avbryte takeoff`n. Husker ikke helt men den hadde tre eller fire Seiko servoer etterhverandre til sideroret!

                                Jeg vil ønske deg lykke til med prosjektet! Følger spent med
                                Christen
                                http://jetsofnorway.com/

                                Comment

                                Working...
                                X