Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om det store flyet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Hei Christen

    Jeg må jo innrømme at en tur til France er et av målene med dette bygget.
    Har alltid hatt lyst til å reise dit, enten som tilskuer, eller deltaker, men en 3 meters akrokjerre er ikke så stor der nede. Så når man kan komme ned med en modell på 92%, som i tillegg kommer til å fly bra, så kan det bli artig.
    De fleste store 3W motorene har aksling som går rett gjennom motoren, beregnet for starter. Men man kan også montere på en vifte der, slik at den suger lufta fra propellen, bakover sylindrene og ut lenger bak i kroppen. Dette vil forhåpentligvis fungere bra, sammen med baffling. Det er et enormt spenn på ant hk på disse motorene. 520cc, som jeg får tak i nå, ligger på 38 hk, mens 684cc har 60 hk. Vekta er ikke så forskjellig på de.

    Når Svein Erik har fått sopet sammen alle delene han trenger til en vingehalvdel, inkl betrekning, så finner vi ut hvor tunge vingene kommer til å bli, og da skal jeg nok ha funnet ut hvor tung kroppen blir også. Så får vi se hvilken motor som blir mest hensiktsmessig.

    En ting er sikkert, denne modellen skal hovre. Da snakker vi. Og hvis den er like stabil i hover i forhold til størrelsen, som 46%'n er, så henger den der av seg selv. Kunne blitt noen fine bilder, samla en gjeng piloter med fly, og så en DIGER Ultimate hengende bak.
    Jaja, vi får se
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

    Comment


    • #77
      Storfly

      Heisann

      Litt av et prosjekt du gi deg i kast med. Tenkte bare jeg skulle komme med noen kommentarer til tråden.
      Motor: Jeg tror du klarer deg fint med 3W 520 4 syl bokser. Den drar jo dronene våre opp i ca 350 km/t og da veier de opptil 90 kg. Normalt et par og sytti. Vekten på motoren er ca 17 kg, slikat du vet hva du har av plass etc.
      Det var også en kommentar om styresystem lengre opp her. Vi bruker i Forsvaret idag utstyr som sender og mottar på rundt 405 til 420 Mhz og dette er PCM modulert og dette flyr vi ut til ca 100 km fra der vi står.

      MVh
      Rolf Lund

      Comment


      • #78
        Detta blir gigantisk bra.. Artig at noen tør å gå på ett slikt prosjekt..
        Er forøvrig nabo med Svein Erik, så jeg har mulighet til å smugtitte litt på bygging av vinge etterhvert..


        Oddbjørn Trømborg
        Last edited by oddbjørnt; 18-11-08, 15:32.

        Comment


        • #79
          Fy F...n detta blir knall!
          Jeg er jo helt i fistel over at Ultimaten ENDELIG har fått sin "renessanse" og flere og flere velger denne nydelige modellen..
          Før blei jeg sett rart på når jeg kom med Ultimater av ymse slag.. I dag kan jeg føye meg pent inn i rekken!
          Men jeg lurer jo på hvorfor du rett og slett ikke bygger en Full-size når du er såååå nær..? Finnes ikke så mange av dem! (Finnes sikkert ikke så mange 92% heller da men).

          Gleder meg stort til å se noen bilder etterhvert.
          Last edited by Thinnthinn; 20-11-08, 09:14.
          Audun Thinn
          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

          Comment


          • #80
            Hei Knut Erik

            Dette blir kult,stå på og få noen bilder snart på nettet da.
            Det er mye skrevet om store modeller nå for tiden men jeg mener att vi som flyr store fly er veldig påpasselig når det gjelder sikkerhet. For vi vet att dette kan være farlig !
            Jeg personlig synes det er topp med store fly,og det hadde hvert jævelig artig å få sett dette i hover (20cm over bakken mens propellen er tja på ca 4+ m der oppe)
            Tøft !!!
            Mvh Geir Mogstad
            ---------------------------------------
            slapp av det kommer helt sikkert ned!

            Comment


            • #81
              Hei.
              Joda, bilder skal komme. Men det er ikke så interessant å se bilder av noen spant? Legger ut bilder så fort det skal begynne å limes, for da ser man hva som skjer.
              Når denne modellen hovrer 20cm over bakken, er det nesten 6 meter opp til propellen, hehe.
              Jeg trodde sirkelsaga mi skulle klare jobben med å sage ut sidene til kroppen, men nei. Må en tur innom Bygger'n og låne saga deres. Det får jeg ikke gjort før neste uke, skal til Fagernes og fly den lille Ultimaten nå i helga. Siden det er så dårlig flyvær her, får man heller evakuere til bedre steder.

              Noen som vet hvor jeg får tak i 10 tommers hjul? Trillebår hjul blir for tungt
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #82
                Originally posted by Thinnthinn View Post
                Fy F...n detta blir knall!
                Jeg er jo helt i fistel over at Ultimaten ENDELIG har fått din "renessanse" og flere og flere velger denne nydelige modellen..
                Før blei jeg sett rart på når jeg kom med Ultimater av ymse slag.. I dag kan jeg føye meg pent inn i rekken!
                Men jeg lurer jo på hvorfor du rett og slett ikke bygger en Full-size når du er såååå nær..? Finnes ikke så mange av dem! (Finnes sikkert ikke så mange 92% heller da men).

                Gleder meg stort til å se noen bilder etterhvert.

                Jeg har alltid likt Ultimaten. Men har aldri handla en, før nå, da de har blitt litt billigere.
                Huska jeg satt og sikla over en annonse Richard Blindheim hadde i et blad for en del år siden. Hangar 9 Ultimate, 17-18000,- Det var mye penger for meg da. Det er det jo idag oxo, men nå har den blitt endel billigere.
                Å lage en fullsize hadde nok gått greit, men det hadde blitt litt mer arbeid, siden jeg hadde måtte rekne ut alle mål, ut i fra 46%. Nå er det jo bare å gange alt med 2, får å få størrelsen.
                Uansett, Ultimate, er kommet for å bli hos meg, og når denne er ferdig, får jeg lage en i depron, til innedørs sesongen neste vinter
                Knut Erik
                But it flies, so who cares??
                www.torqueroller.com
                Steikje galen
                www.skalamodellflyklubb.no
                www.teamflyingcircus.com

                Comment


                • #83
                  Originally posted by Eagle View Post
                  Noen som vet hvor jeg får tak i 10 tommers hjul? Trillebår hjul blir for tungt
                  Driver å sjekker ut det til 1/3 cub. Fant til slutt ut at folk har brukt hjul til goped, slik sparkesykkel med motor, med hell. De tåler jo sikkert vekta på flyet ditt også. Si i fra hvis du finner noen som har slike Skal antagelig ha et par jeg også, så sant selve navet ikke veier ei ti-litersbøtte med bly...
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #84
                    Mulig du finner noen hjul du kan bruke på Ebay. ikke godt å si hva de veier: Error Page | eBay

                    Comment


                    • #85
                      Her er det hjul Just a moment... Denne shappa har kommi like borti gata her! En blanding av clas og biltema + litt
                      Christen
                      http://jetsofnorway.com/

                      Comment


                      • #86
                        Ser ut som jula kom tidlig i år karer....

                        Beklager - klarte ikke dy meg....
                        Anders Hauge

                        www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                        www.JetsOfBergen.no
                        rc.andersh.com

                        Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                        Byggeblog for Eurosporten
                        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                        There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                        Comment


                        • #87
                          Disse bør vel ikke være så tunge?

                          Just a moment...
                          Bare flygreier: )

                          Comment


                          • #88
                            Originally posted by Eagle View Post
                            Hei.
                            Joda, bilder skal komme. Men det er ikke så interessant å se bilder av noen spant? Legger ut bilder så fort det skal begynne å limes, for da ser man hva som skjer.
                            Når denne modellen hovrer 20cm over bakken, er det nesten 6 meter opp til propellen, hehe.
                            Jeg trodde sirkelsaga mi skulle klare jobben med å sage ut sidene til kroppen, men nei. Må en tur innom Bygger'n og låne saga deres. Det får jeg ikke gjort før neste uke, skal til Fagernes og fly den lille Ultimaten nå i helga. Siden det er så dårlig flyvær her, får man heller evakuere til bedre steder.

                            Noen som vet hvor jeg får tak i 10 tommers hjul? Trillebår hjul blir for tungt
                            Hadde vært gøy å sett størrelsen på det største spantet ja, sammen med noe man fra før vet størrelsen på, så man ser hvor stor den er.

                            Gleder meg å følge prosjektet, og syns det er tøft at noen tar seg tid på å bygge noe slikt.
                            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                            Comment


                            • #89
                              En "liten" forsmak

                              Satt å surfa litt på youtube og kom over denne
                              Etter min beregning er denne ca 73%, så altså en "liten" utgave.
                              Håper bygging å flyvning går bra, og vil fortsette å følge denne tråden.

                              Comment


                              • #90
                                Originally posted by bid63 View Post
                                Satt å surfa litt på youtube og kom over denne
                                Etter min beregning er denne ca 73%, så altså en "liten" utgave.
                                Håper bygging å flyvning går bra, og vil fortsette å følge denne tråden.
                                Dritkult!! Også bruker han modellen heftig og i kraftig vind ser det ut til.
                                Jo Grini
                                http://vimeo.com/jojoen
                                http://www.youtube.com/jojoenno
                                http://www.jojoen.no/

                                Comment

                                Working...
                                X