Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om det store flyet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tråden om det store flyet.

    Etter å ha fått noen sms'er, pm'er samt hintet litt selv i diverse tråder, legger jeg nå kortene på bordet.

    Tanker om prosjektet.

    For ett års tid siden, snakket jeg og en flykompis om hans 46% Ultimate, som han kjøpte da. Han skulle rive av betrekningen på den, for å trekke den om, og da begynnte vi og snakke om å ta mål av alle spantene, og dobble dem.
    Nå har prat blitt til handling, og tidlig i sommer, tok jeg mål av alle spantene i H9 Ultimaten min, og begynnte på den store utfordringen.

    De fleste tenker nok at dette er galskap, og det er det nok. Men trangen til å gjøre noe litt utenom det vanlige er relativ stor hos meg, det har den alltid vært. Så jeg regner med at negative kommentarer kommer. Det gjør det alltid.
    Samboeren min ble rar i ansiktet da hun forstod størrelsen på flyet. Hvorfor, spurte hun.
    Fordi jeg kan, sa jeg. Og det skal jeg bevise.

    Kostnadene på dette flyet blir omtrent som på en 40% kjerre, der alt blir kjøpt i Norge.
    Det dyreste blir motor, og der har jeg 3 valg, men regner med at det kun er to som er aktuelle, da det tredje ikke lenger produseres.

    Selve konstruksjonen blir en kopi av den lille Ultimaten. Må nok inn med mer forsterkninger, det må jeg ta etterhvert som kroppen skrider frem og belastinger blir prøvd. Det kommer til å være mye karbonfiber i flyet, og enda mer i vingene. Har kontakt med en person som bygger fullsize, og mange tips kommer fra ham. Det er ikke hjelp i å lime inn allverden med ved, hvis det ikke ligger rette veien sier han. Så det blir spennende å se hvor mye forskjellen blir i forhold til "originalen" på 46%.

    Vingene er planlagt bygget et annet sted i landet. Han som bygger dem poster nok i denne tråden etterhvert. Alle spantene blir laserskåret, og vi har fått skåret noen prøveeksemplarer. Men siden det er mye å ta hensyn til pga styrke rundt servoer, hengsling og vingestruts, så er ikke spantene ferdig designet ennå. Det blir veldig mye karbon i vingene også, for ekstrem styrke og lav vekt. Vingene blir bygget etter fullsize prinsippet, så de skal nok bli rimlig sterke.

    Modellen blir bygget av finer, balsa, karbon og isopor. Det blir brukt hvit trelim, Tec7, epoxy og superlim. Stab og sideror blir ikke profilert, og er derfor ganske enkle å bygge. Stabben får et spenn på 200 cm, og blir 2 delt. Sideror blir festet på samme måte som på 46%'n.

    Planen er å lage en dobbel torpedovegg, der den ytterste skal være avtakbar for enklere transport. Understell, motor, eksos, tanker, gass servoer, tenningsanlegg og batterier, skal sitte på et fundament som skal sveises av alu rør. Dette fundamentet skal så festes i ytre torpedovegg. Så blir hele greia festet til den indre torpedoveggen. Så etter mine foreløbige beregninger skal modellen uten stab og sideror og uten cowling og motor fundament bli rundt 360-370 cm lang. Det betyr at jeg får den inni hengeren min, såvidt

    Understellet må oxo bli todelt, da det blir rundt 160 cm bredt og nesten 1 meter høyt med 10" hjul.

    Cowling og hjulkåper skal støpes etter en form laget av Bluefoam. Det samme skal spinneren. Spinneren blir 12". Bakplata skal dreies enten av 6mm aluminium, eller karbonfiber. Regner med å lage begge deler.

    Det har vært mye tenking rundt dette med hengsler. Det blir enten å kjøpe de største pinnehengslene til 3W, eller å dreie alu bolter og lage gaffelhengsler av disse. Det ble nevnt å bruke 1/4 skala Robart hengsler, men da jeg så størrelsen på de, ble den ideen skrinlagt.

    På høyderoret blir wire festene laget av 6mm alubolter som skrues gjennom hardvedpunkter. Så blir det wire og strekkfisker mellom stab og sideror og stab og flykropp. Høyderorene blir drevet av 8 stk Hitec servoer av sterkeste sort. Leser at Hitec kommer med ennå sterkere servoer enn TG'n, så da blir disse innmontert. 4 stk pr høyderors halvdel, 2 og 2 i serie. De nye servoene skal visstnok kunne kjøres med 2 celler Lipo rett i servoen, ala Seiko.

    Sideroret får Seiko servo, kanskje 2, men en burde holde. Balanserorene får 2 Seikoer hver. Hver vinge blir matet med 4300 mah Zippy K batterier på 11,1 volt. Hver høyderorshalvdel får hver sin batteripakke, og det samme på sideroret. Hvilket powerbox system som skal inn, blir avgjort når den tid kommer, men satser nok på 2 system med 2 mottakere.

    Tanker blir 2x 1,5 ltr.

    Motor er litt avhengig av vekt. Men jeg tror det vil stå om 3W 342cc eller 3W 684cc. Nå er ikke akkurat dette billige motorer, men med de rette kontaktene, har jeg allerede snuset opp noen brukte eksemplarer i USA.

    Så er det jo akkurat dette med økonomi og tid. Karbon, balsa, isopor og finer, har jeg gratis tilgang til. Servoer kommer til å koste rundt 12000,- avhengig av dollarkursen. Betrekning kjøper jeg på Ebay, 300 kr for 5 ruller a 2 meter er ikke ille. Men det blir jo noen meter.
    Powerboxer og batteri koster noe. Men motoren er det dyreste.

    Jeg begynner i ny jobb 1.desember. Da får jeg rotasjonsturnus, 12 dager på jobb, og 16 dager fri. Skal også flytte inn i nytt hus i april. Så jeg planlegger å få gjort mest mulig frem til da.

    Økonominen blir betydlig bedre i ny jobb, så etterhvert som det forligger cash, så blir komponenter kjøpt inn.
    Som dere forstår, så vil dette prosjektet ta tid. Har ingen planer om når det er ferdig, men kroppen bør være treferdig etter nyttår. Det er vingene som vil ta tid, samt sparing til motor.
    Ettersom kravene til styrkebergening og dokumentasjon av dette kommer, er det lite trolig at jeg får lov å fly dette flyet i NLF sammenheng. Stripa vår blir kanskje kort, iallefall til jomfrutur, men jeg har tilgang til islagte vann, 800 meter asfalt og evnt store marker langt fra folk. Så i lufta kommer den uansett. Men vi får se. Hadde vært gøy å få flydd den på Fagernes 2010.

    Så da erklærer jeg sirkuset for åpnet, håper vi får det gøy. Særskilte negative kommentarer, gidder jeg ikke komentere, slik at det er sagt.
    Bilder kommer når jeg begynner å lime, etter helgen.

    Fakta:
    Ultimate 10-300, 92% skala.
    Vingespenn 504 cm
    Lengde 570cm
    Høyde ca 165 cm
    Vekt 40-50 kg.

    Vi snakkes.
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

  • #2
    Dette blir uansett j...... spennende og følge med på. Bli vel moderlandets største modellfly tipper jeg.
    Må hell og lykke og cash følge deg

    Comment


    • #3
      Lykke til med prosjektet, det blir nok intressant å følge
      Mvh
      Bjørn Tore Espevik

      Team Visa...

      Comment


      • #4
        Kjempegreier.
        Du er en gal mann med mye pågangsmot.
        Verdsetter det.
        Lykke til og kom med masse bilder.
        Takk for deeeeeee

        Mvh Pål Jonny

        Comment


        • #5
          Wow!

          Dette er bare kanonrått, gleder meg til å følge denne byggingen, håper du følger opp med MASSE bilder.

          Dette e jo bare heilt RÅTT!
          Bare flygreier: )

          Comment


          • #6
            Dette prosjektet høres veldig artig ut. Det blir spennende å se bilder når de evt. blir lagt ut. Lykke til!

            Comment


            • #7
              WOW!! dette blir et sinnsykt prosjekt å følge med på.
              Hvis det skulle være interresant så har jeg stående en uåpnet 10m rull med hvit solartex betrekkning du kan få billig.
              Jan Eric Klausen
              Forus RC Klubb

              Comment


              • #8
                Her om dagen så jeg et videoklipp, på VG tror jeg, om en kar som hadde sett en Cannonball film for mange år tilbake. Han bestemte seg for å bygge en tilsvarende Maserati tror jeg, som var i filmen, i sin egen kjeller.
                Han tenkte nok at jeg får begynne så tar vi problemene etterhvert som de dukker opp.

                16 år senere var bilen ferdig men kom ikke av flekken. Det måtte vel graves bort jord fra hagen i en dybde av 2 meter for å komme inn til grunnmuren slik at den kunne forsterkes og deretter slås ut slik at åpningen ble stor nok til at bilen kom seg ut av kjelleren.

                I.o.m. du sier du holder på å bygge hus så har du jo muligeten til å forberede deg på slike "praktiske" problemer.

                Hvordan har du tenkt å frakte noe av en slik størrelse rundt?

                Lykke til!

                Stein

                Comment


                • #9
                  HÆRLIG !!!!!!

                  Tøft at nopen tør gå på slikt, jeg gleder meg til fortsettelsen!!
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Dette blir tøft! 92%...helit for jævlig stort Du bare MÅ poste dette prosjektet på FG. Vil tro at amerikanerne for sjokk. Ditt fly blir jo større i % en sensei's 80% Extra
                    William Jul Ringkjøb
                    Bodø MFK

                    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                    Comment


                    • #11
                      Sweeeeet. Litte granne gal må du vel være

                      Mvh OJ
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by olavjoergensen View Post
                        sweeeeet. Litte granne gal må du vel være

                        mvh oj
                        "litt gal"?
                        Takk for deeeeeee

                        Mvh Pål Jonny

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Kingfisher View Post
                          Her om dagen så jeg et videoklipp, på VG tror jeg, om en kar som hadde sett en Cannonball film for mange år tilbake. Han bestemte seg for å bygge en tilsvarende Maserati tror jeg, som var i filmen, i sin egen kjeller.
                          Han tenkte nok at jeg får begynne så tar vi problemene etterhvert som de dukker opp.

                          16 år senere var bilen ferdig men kom ikke av flekken. Det måtte vel graves bort jord fra hagen i en dybde av 2 meter for å komme inn til grunnmuren slik at den kunne forsterkes og deretter slås ut slik at åpningen ble stor nok til at bilen kom seg ut av kjelleren.

                          I.o.m. du sier du holder på å bygge hus så har du jo muligeten til å forberede deg på slike "praktiske" problemer.

                          Hvordan har du tenkt å frakte noe av en slik størrelse rundt?

                          Lykke til!



                          Stein
                          Takker for hyggelige svar.

                          Med nytt hus, mener jeg nytt for meg, men gammelt hus (byggår 1970 ette eller annet).
                          Vi skal overta huset til mine svigerforeldre, stooor kjeller med store muligheter for hobbyrom på 25-30 kvadrat.
                          Jeg har en henger som jeg kan transportere saken i, men den blir vel i minste laget om jeg må putte alle delene inni. Få montere et hengerfeste i halen på flyet, og slepe det etter bilen
                          Transport skal nok alltids la seg ordne, dette blir ikke et fly som blir brukt hver dag

                          Og ja, gal er jeg nok, det står så i signaturen min
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment


                          • #14
                            Poco Loco!

                            Slikt drømmer jeg om å gjøre en vakker dag også... Blir sykt spennende å følge opp dette her, så masse lykke til med alt!
                            All you need is love

                            Comment


                            • #15
                              Kanskje elektro hadde vært tingen? Så er du hvertfall helt sikker på at det blir unikt..

                              Comment

                              Working...
                              X