Announcement

Collapse
No announcement yet.

“Monterings” blogg. Parkzone F4U Corsair

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • “Monterings” blogg. Parkzone F4U Corsair

    Som corsair gal følger jeg med på det meste jeg kan få snusen i om corsair fly. Når jeg fikk nyss om at Parkzone lanserte en cosair har jeg fulgt med på nettet i håp at den snart skulle dukke opp her hjemme. Her om dagen fikk jeg treff og har nå hentet hjem ett eksemplar.

    Modellen er basert på eksisterende fly i FG-1D Marines Dream N773RD. Dette flyet er fritt lakkert etter Marines Dream fra stillehavet under 2 verdenskrig. Orginalen har fått pris for beste restaurering og ble solgt for ett par år siden for $ 1.600.000. En av de høyeste prisene jeg har sett på jagerfly fra WW2. For den som har den mengden penger er WordPress › Error ett bra tips. Det var de som i sin tid formidlet salg av Marines Dream og har alltid mange warbirds for salg (Akkurat nå blant annet en M109). Marines Dream har også egen hjemme side men den er ikke mye å skryte av http://www.marinesdream.com. F4U corsair generelt trenger vel ikke videre presentasjon. (Mer om corsair på min hjemmeside)

    Kort om modellen
    Parkzone har lenge vært en aktiv produsent i dette segmentet og har hatt spesielt stor lykke med F-27 Stryker serien. Corsair utgaven lanseres i 2 utgaver: RTF med radio og en ”ARF” uten radio. Foreløpig er kun utgaven med radio tatt inn til Norge. Jeg fikk tak i en utgave uten radio (var levert med Mode 1 radio, så jeg fikk den uten). Modellen trenger 4 kanaler: gass, høyderor, sideror (og halehjul) samt balanseror. Utgaven med radio er helt komplett og du kan dra rett til flyfeltet uten å ta med noe annet enn en liten stjernetrekker. (Lader batteriet i bilen på veien)

    Radio
    Spectrum DX5e
    5 kanals sender med full rekkevidde basert på DSM2 2.4Ghz teknologi.
    Senderen drives med 4 x AA tørrbatteri (inkludert) eller oppladbare.
    Senderen har digital trim, servo reversering på 4 kanaler og Hi / Low (dualrate) på sideror, høyderor og balanseror. Det er også mulighet for trainer funksjon og delta mix. Hi / low funksjonen gir 100% utslag på Hi og 70% på Low.

    Mottager
    AR500 5 kanal. (full rekkevidde) Støttes av Spectrum og JR radioer med DSM2 teknologi.Vekt 9 gram. Volt 3,5 – 9,2 Volt. Dobbel utgang for 2 balanserors servoer. (Slipper Y kabel)

    Servoer.
    Det følger med 4 stk digital servo med metall drev av micro typen merket Parkzone DSV130M. Disse er ferdig montert. Andre tekniske data ukjent.

    Regulator
    E-flite® Pro 30A Brushless ESC with Switch-Mode BEC. Peek 35A. Tåler 3-4 cellers LIPO og BEC med 5V maks 700mAh

    Motor
    Børsteløs 480 outrunner 960kv. Ferdig montert. Noen har forsøkt med 4S lipo og noen av disse igjen har brent motoren.

    Batteri
    Parkzone 3-cell 11,1V 1800mAh Li-Po maks strømtrekk 15C

    Lader
    Den medfølgende laderen håndtere 2 og 3 cellers Li-Po med lade styrke trinnløs regulerbar fra 300mAh til 2Ah. Inn 12V 3A med sigarett tenner plugg.

    Propell
    2 stk medfølger: 2 bladet 9,5 x 7,5 og 3 bladet 8,7 x 6

    Sammensetning
    Det som gjenstår er montering av stabbe og festing av høyderors link.
    Fikse motor feste *)
    Lading og festing av batteri i batteri rom der det festes med borrelås.
    Koble til balanserors servoer
    Montering av vinge med 1 skrue.
    Matche sender med mottager (skal være gjort)
    Programmere regulator (hvis du trenger)
    Teste at alle ror går riktig vei (obs balanseror klubben søker alltid nye medlemmer)
    Fest understell
    Ferdig

    Fly man fra fast underlag kan man montere hjul hvis man fly på gress eller sne kan hvite plast skids monteres isteden. På RCG og RCU er omfattende modifisering allerede godt i gang med blant annet flaps og retracts, men jeg tror jeg sparer dette til litt større utgaver. Når det kommer ett nytt elektro fly er det alltid noen som straks må ha større motor. Det har imidlertid vært stille rundt denne modellen så Parkzone ser ut til å ha truffet bra med motorstørrelsen.

    *) Motorfeste
    En av motorfeste skruene går inn mot batteriet og ved hard landing (kræsj) kan batteriet punkteres. Denne skruen må byttes eller kuttes (I min utgave fulgte det med en kortere skrue)

    Tekniske data
    Lengde 889mm
    Vingespenn 1188mm
    Vekt 850 gram flight ready (full tank og ammo)
    Skala 1 : 10,5 ~ 11,5

    Link til mer data ParkZone RC Products | Horizon Hobby

    Modellen er ikke en utpreget nybegynner modell men kan være grei når man er fortrolig med en lavvinget balanserors modell.

    Jeg kjøpte min hos HobbyLand. Veil pris 2.998,- komplett. Noe reservedeler er allerede på plass. Dette virker som grei pris med dagens valutakurser da radioen også er helt ok. Jeg hadde også kjøpt komplett hvis jeg ikke fikk tilbud om en uten radio. (Har for mange radioer)

    Del 2 følger etter testflight, avhengig av ledig slot tid og vær.

    Anders
    Attached Files
Working...
X