Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blogg: SJM 325 fra www.Micro-Hobby.com

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Heisann,

    Det er en massiv bit som bladholderne er skrudd inn i. Du kan se det på dette bildet http://www.micro-hobby.com/images/sjm325-2.jpg
    GunnarO
    ----------------------
    WhirlwindFighterProject.org
    sigpic

    Comment


    • #17
      Halen kom jo også ferdig og alt satt fast etter en kjapp sjekk. Trakk ut reima og fikk lagt den riktig vei samt tredd bomen inn i festet i kroppen. På med reima rundt drevet og trakk bomen forsiktig ut og strammet lett. Deretter skal 2 karbonlister skrus fast i kroppen og bøyes bakover som en boombrace funksjon. Skrudde begge delene fast i kroppen først, deretter skrudde jeg fast i festet som allerede sto inne på bomen. Fikk festet begge bak og trakk bomen ut slik at reima var passe stram før jeg sjekket at den vertikale finnen sto bra og strammet til alle stedene som kunne strammes. på med halerotorblader så er egentlig halen ferdig med unntak av gyro og servo.

      Platen til å montere mottakeren på er en firkantet karbonplate som har påmonterte 4 kulelinker som igjen presses innpå mottakerne som står fastskrudd i kroppen. Enklest å se på bilde 24 og 25
      Attached Files
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #18
        Alt det mekaniske er stort sett montert og nå gjelder radio og gyro installasjon og oppsett.

        Da modellen er kjent for å være meget presis og rask bestemte jeg meg for å gi den noen skikkelige servoer så det ikke skulle begrense seg der. Valget endte på nye hitec HS 5065MG på cyclic. Disse passer rett inn i festebrakettene som er rundt masten og skrues fast med en skrue oppe og nede. Bruker alltid Loctite på slikt. Servoene ble montert på innerste spor slik at linkene var mest mulig inntil nitti grader. Ballinker ble skrudd fast i servohornene og linkene var grovt justert, dog alle i samme lengde!!

        På halen monterte jeg en Futaba 9257. Denne passer rett i braketten. Linkingen gjorde jeg som vanlig med nca 8 grader pitch på halerotoren og nitti grader på servohornet. Fintuning av denne gjøres under hovring. Pass på å sette opp Spartan gyroen for riktig servo før haleservoen kobles til. Oppsettet av Spartan er godt beskrevet og enkel. Eventuelle spørsmål rundt Spartan gyroen finnes på Spartan sin hjemmeside under FAQ.

        Med toppmontert flybar må man sjekke utslag på hovedrotoren rett forfra for at det skal bli riktig.
        Jeg setter opp normal, idleup1 og idleup 2 på radioen. I første omgang i normal med både pitch og throttlekurve lineær fra 0-100.

        Idle up 1 med flat throttlekurve på 85% og lineær pitch fra 0-100
        Idle up 2 med flat throttlekurve på 95% og lineær pitch fra 0-100
        Throtle hold samme som normal kurven

        Etter dette slås radioen på og jeg setter stikka i 50% slik at jeg kan få satt bladene til 0 grader. Litt justeringer av alle verdier slik at både pitchrange og utslag ser bra ut. Til dette bruker jeg alltid ett eksternt batteri slik at man unngår utilsiktet piskende rotorblader……….

        Ett 3S Lipo på 2200 mah monteres med hook and loop borrelåse og CG ser bra ut.
        Modellen er testklar
        Attached Files
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #19
          Første hovretest var ute på parkeringen. Modellen løftet pent av, men trengt en liten justering av trackingen på bladene. Andre liftoff var stabil, men den kjentes utrolig responsiv ut. Annet ville nesten vært rart da denne modellen har ett helt stivt hode uten demping.

          Hovret ut en pakke med litt småflyging og fikk justert haleservoen slik at den hovret med stabil nese i normal modus. I idle up fikk jeg også satt opp gain noe i Heading Hold.

          Runde to ble en dag senere og jeg fikk meg en liten selvforskyldt overraskelse. Hadde nok ikke sjekket og strammet halereima godt nok etter montering og første testtur og den gladd en del da jeg satt den i idleup1 ette rå ha løftet den av i normalmodus. Det ble selvfølgelig ett par ukontrollerte prioer og en kjapp throttlehold, men den var så lavt at den slo over på siden og rotorbladene føyk. Ette ren kjapp inspeksjon var det tilsynelatende det eneste som røyk.

          Fikk montert noen 325mm karbonblader jeg hadde liggende og fikk testet igjen ett par dager senere på Skoger. Hadde ikke flybar eller annet liggende og tenkte jeg måtte prøve å se om det var vibrasjoner ette rkrasjen. Det var det overhodet ikke og det må jeg si imponerte meg. Tror de fleste helier ville tatt mer skade av en tilsvarende krasj.

          Modlelen er som nevnt meget responsiv og eg måtte sette ned utslagene litt og justere inn litt expo for å få den litt mykere.

          Motoren yter bra og gir meg ca 6 min flytid uten å tappe batteriene helt. (ca80%)
          Har nå en pitch range på +/- 13 grader uten at motoren bogger nevneverdig.

          I idleup2 våkner den skikkelig og selv om jeg ikke er en fullverdig 3D flyger flipper og leker jeg med den og modellen er rask og kontrollerbar. Spartangyroen holder halen perfekt og ingen trøbbel. Piroraten er høy så den ble også justert noe ned.

          SJM ESC ble programmert til softstart, men det duger den ikke til. Starter altfor fort opp og vil sannsynligvis rippe drev etter kort tid. Dette er noe fabrikantene burde hatt ett større fokus på. Ikke noe problem å løfte den av i normal før man slår over i idleup1 eller 2 i hover, men hvorfor skal man det hvis man har en kontroller som klarer dette perfekt uten å fikle??

          Soft cut var programmert og denne ga tydelig tegn når batteriet nærmet seg nedre grense og uten å gi store overraskelser.

          De første turene ble gjennomført med stor glede og litt småtuning var alt som skulle til for å føle seg god med modellen. God respons, lite bogging med høy pitch og fullt pådrag samt en hale som er der den trengs i mitt nivå i hvert fall.

          Priser på krasjkit kommer så fort som mulig, men den vil nok bli lavere enn mange med sitt stive hode og ingen feathering shaft å ta livet av….
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #20
            Heisann,

            Fikk endelig tid til å gjøre ferdig min 325 i dag.
            Har fløyet en lipo etter grovjustering og ble overrasket over hvor stabil og responsiv
            den var. Nå er det bare finjustering igjen og få kjørt gjennom noen pakker for å få "følingen" med den.
            Halen holder perfekt på full punchout med Spartan 760 og InoLab HG-D201.

            Mvh
            SveinB
            www.micro-hobby.com

            Comment

            Working...
            X