Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg Outrage 550 Pro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Innholdet i eskene

    Så til innholdet i de tre hvite eskene.

    Husk å pusse over kantene på karbonen, mye ledninger som skal langs skarpe kanter så greit at de ikke er så skarpe..

    Canopyen har kanskje ikke det flotteste designet men har en veldig fin finish og den er veldig godt synlig i lufta, noe som jo og er en grei egenskap.
    Attached Files
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

    Comment


    • #17
      Ramma

      Etter en times tid på hobbyrommet har jeg fått gjort litt på helikopteret.

      Når man skrur fast hovedlagrene til hovedmasta så er det veldig greit å tre i masta når man skrur fast blokkene til ramma. Masta skal kunne gå lett opp og ned gjennom alle lagrene. Dersom masta skulle gå treigt når man har skrudd sammen begge rammene kan man bare løsne litt på skruene til blokkene og skru de til igjen når masta går lett.

      Dette helikopteret benytter seg av endel plastdeler, bla. til servoefestene, halebomfeste med mer...

      NB!!! Plastikken som disse er produsert i er veldig sprø og delene sprekker om man skrur til for hardt...jeg klarte og sprekke ikke mindre enn 4 steder på min..SÅ OBS OBS!!

      En ting som jeg ventet med å installere var swashstopperen, dette på grunn av at den vil være i veien ogmå skrus ut igjen når swashplata og linken til høyderoret skal på plass, så bare legg denne vekk for nå...en ting du må gjøre først med den imidlertidig er å fjerne litt støpegods rundt skruehullene på den, dette for at den skal ligge skikkelig inntil ramma når du skrur den til. Dersom du ikke fjerner denne støpen kan du regne med at den er for trang for swashplatepinnen da denne utvider seg når du skrur den fast i ramma.

      En anna ting som jeg har valgt å gjøre utifra anbefalinger fra diverse folk på Helifreak forumet er å shimme opp de to trinsene som styrer halebeltet inn mot det fremre hoveddrevet, dette gjør at beltet ligger mer midt i drevet under drift.

      Det var alt jeg rakk i kveld, kanskje jeg rekker en liten time i morgen også, vi får se...
      Attached Files
      - Håvard Glad Andreassen
      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

      Comment


      • #18
        Jaggu rakk man ikke en liten tur på hobbyromemt i dag og

        Glemte å nevne fra i går at canopu festene var veldig kjekke med tanke på at de har slike brakeaway tabs som gjør at isteden for at canopyen blir ødelagt knekker disse små karbonstykkene istedet..smart..

        Selve ramma går ganske raskt å sette sammen, er bare jeg som er litt treig...tar jo litt tid å ta bilder også til dette reviewet..

        Servoene
        Siden jeg valgte å sette sammen ramma først monterer jeg samtidig inn servoene på dette tidspunktet da det er mye enklere å tre ledninger og håndtere helikopteret når det er kun snakk om ramma. Servoene er skrudd inn i plastikkbiter som igjen er slottet slik at man skal kunne plassere servoer i ramma som er av forskjellig str., smart. Men som nevnt i tråden tidligere så må man være ytterst forsiktig når man skrur inn i plastikken da den sprekker utrolig lett, så bare dra skruehodet såvidt inntil og så 1/8-1/4 til så holder det.

        Bellcranks
        Før man setter sammen de to rammehalvdelene så må man ikke glemme å montere sammen A-armen til høyderoret. Det er denne akslingen som alle bellcranks er festet til. Rammen er også utstyrt med siktehull som er veldig kjekt å ha når man skal tilpasse linker fra servo til bellcrank. Enda en smart ting

        Når alt dette er på plass er den øvre ramma komplett og man kan gå videre om montere den nedre rammen

        Nedre rammen
        Denne skrus enkelt på via bunnplaten, de to sidestykkene i karbon og noen distansestykker...ikke mye mer å si på det.

        Det var alt jeg rakk denne gangen, nå står snart nyttårsgjestene på døra så da bør jeg vel gjøre meg klar der...

        Enjoy
        Vel det var alt for denne gang
        Attached Files
        - Håvard Glad Andreassen
        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

        Comment


        • #19
          Plastikk

          Jeg hadde ikke noe problem med plastikken på mitt kit. Jeg strammet ganske hardt uten å støte på problemer.

          Hmmm... dette var litt mystisk.

          Comment


          • #20
            Nei, er mulig jeg har vært uheldig med min plastikk...men uansett syntes jeg man bør være litt forsiktig når man skal skru i plastikk...
            - Håvard Glad Andreassen
            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

            Comment


            • #21
              Okei, litt mere skruing idag...bilder fra dagens runde på hobbyrommet.

              Understellet
              Uderstellet er ingen hokus pous å skru på, eneste jeg har gjort annerledes her er å montere det med plastskruer slik at disse ryker isteden for ørene på ramma i en krasj..noe jeg alltid gjør på mine helikopter, men som ikke er nødvendig å gjøre..

              Støtstenger
              Har fått satt på støtstengene fra servoene til belcranks også i dag, heller ingen hokus pokus her, bare sørg for at begge er like lange slik at du ikke har noe press på lagrene. Et godt tips er at servoene slutter å synge når begge stengene er like lange. Manualen anbefaler at du har 29.5mm fra kule til kule på servohornet og ettersom jeg hadde noen Align servohorn liggende tenkte jeg bruke de, og det skulle også vise seg at disse er akkurat 29.5mm fra center til center så de passet perfekt..Disse er også enkle å få i 90 grader også da de gradert slik at du vil alltid klare å finne en 90 vinkel med servoene i center...anbefales.

              ---> Link til produktet hos Elefun

              Støtstengene opp til swashplata er bare å lage like lange og klippse på plass.

              Litt generellt om kulelinkene til outrage, i dette settet så vel som på G5 settet er linkene ganske trange..i følge Outrage selv gjør ikke dette noe da de sliter seg til ganske raskt i følge dem. Jeg liker forøvrig at ting går lett fra første stund av så jeg har bare brukt tanga litt og klemt lett på kulelinkentil den går lettere...men husk være veldig forsiktig å ikke klemme for hardt da det vil deformere linken og føre til mye slark i overføringen som heller ikke er bra. Så vær forsiktig dersom du klemmer på linkene, alternativt kan du bare la linkene være trange og la de slites seg til når du flyr..

              I morgen skal jeg begynne på hodet...

              Enjoy
              Attached Files
              Last edited by flypilot; 01-01-09, 15:56.
              - Håvard Glad Andreassen
              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

              Comment


              • #22
                Rotorhodet
                Noe som gjelder for alle kit hvor visse deler er allerede "montert" fra fabrikken er man nødt til å ta det fra hverandre og sjekke om locktite er brukt på skruer, og som i dette tilfellet om de har lagt i nok med smøring i thrustlagrene.
                Har lagt ved et bilde som viser at det ikke er brukt locktite på skruene og det er nesten ikke smøring i lagrene. Så folkens, dette må gjøres.

                Ellers så er det ikke så mye å fortelle om hodet, det er enkelt å skru sammen og alt går smooth... Anbefaler å følge de anbefalte innstillingene på hodet som står på side 8 i manualen, dette helikopteret har et utrolig raskt hode og det kan fort gå over styr om man begynner for heftig....

                Enjoy.
                Attached Files
                - Håvard Glad Andreassen
                - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                Comment


                • #23
                  Halen
                  Halen på helikopteret er så og si en kopi av G5 halen bare i større skala selvfølgelig...Jeg hadde litt treighet i slideren da jeg først skrudde den sammen men etter å ha løsnet litt på skruene og latt mekansimen sette seg litt for så og tighte ned skruene igjen har tregheten forsvunnet. Jeg har nå en 100% slarkfri hale, genial løsning. Halebladholderen hadde i motsetning til hovedbladholderene masse med fett og også locktite på skruen, men du er uansett nødt til å sjekke, ingen locktite her vil være like katastrofalt for heliet..

                  I den andre enden kan jeg desverre ikke si jeg er like begeistret over hva Outrage leverer, det fremre hoveddrevet som beltet går i er langt i fra flat og alle forsøk på å rette det ut har feilet. Men i følge representanter fra outrage skal ikke dette ha noe å si på flygingen men syntes personlig at dette er litt for dårlig når resten av helikopteret er så bra designet. En anne ting med dette drevet er at det ikke ligger i rikgit høyde o forhold til de to pulley guidene som sitter på halebomboksen og som skal styre og holde bletet på plass på hovedrevet. Løsningen der ble å shimme opp de to pulleyene med noen skiver og problemet har da blitt løst..Og så en siste ting er at rett ut av esken har systemet litt klikkelyd som kommer fra plastikk som er til overs fra støpen på drevet i seg selv, dette fikses enkelt ved å pusse litt og bruke hobbykniven...

                  Motormontering
                  Nå som halen er ferdig er det siste å feste motoren. For at man skal kunne bruke en Scorpion motor på dette heliet må man ha et distansestykke festet til motorplata pga hvordan akslingen er designet på scorpion motoren. En anna alternativ ting man kan gjøre er å fjerne lageret som sitter i motorplata slik at motoren ligger plant med festet. En annen ting med scorpion motoren er at akslingen er såpass lang at du er nødt til å borre ut pinionen da den ikke er 5mm helt igjennom, dette er imidlertidig veldig enkelt og fort gjort. Du e rogså nødt til å lage et flat merke på akslingen slik at pinionen ikke sklir på akslingen.

                  Det neste blir radio montering...må bare få meg en gyro først
                  Attached Files
                  Last edited by flypilot; 03-01-09, 21:28.
                  - Håvard Glad Andreassen
                  - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                  Comment


                  • #24
                    Hei igjen,

                    Venter fremdeles på gyro og batterier, men jeg tenkte jeg kunne legge ut noen bilder jeg tok av helikopteret ute her om dagen. Et par av bildene der kan du sammenligne str med en Trex 600n. Som dere ser så er det ikke så mye som skiller de...

                    Så fort jeg får gyroen vil jeg fullføre radioinstallasjonen og vil da legge ut noen bilder av det.

                    Satser på prøveflyging neste helg.

                    Enjoy.
                    Attached Files
                    - Håvard Glad Andreassen
                    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                    Comment


                    • #25
                      Da har Maiden blitt unnagjort og etter tre batterier kan jeg si at jeg er happy med helikopteret så langt. Syntes med de settingene jeg hadde at det var litt treigt på cyclic så jeg har nå flyttet litt på noen kulelinker så får vi se hva effekten er av disse neste gang jeg drar ut å flyr.

                      Helikopteret mitt var satt opp med +/- 12 på collective og 9 grader på cyclic ellers, washmixen på min DX7 var da på 46 prosent og har nå økt den til 60% som den opprinnlig stod på samt flyttet noen kulelinker i hodet for å gjøre den raskere..

                      Så nå er det bare å lade batteriene igjen for en ny runde på "stripa"..

                      Bilder og film vil komme etterhvert som jeg får jaga med meg en fotograf
                      Attached Files
                      Last edited by flypilot; 13-01-09, 15:42.
                      - Håvard Glad Andreassen
                      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                      Comment


                      • #26
                        Radio montering

                        Ja, da har jeg fått somlet meg til å ta noen bilder av radio installasjonen og er ganske fornøyd med hvordan jeg fikk gjemt unna det meste av ledninger inne mellom rammene.

                        Har også fått flydd litt men har vært litt plaget av at mine hoved drev har vært litt løstanna men det skal nå være i orden og nytt drev er på plass i heliet, vi prøver igjen til Lørdag med å få filmet litt.
                        Attached Files
                        - Håvard Glad Andreassen
                        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                        Comment


                        • #27
                          Endelig har 550'n fått lufta rotoren sin litt igjen, en liten video fra i dag.

                          Enjoy

                          - Håvard Glad Andreassen
                          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                          Comment


                          • #28
                            ser fint ut!

                            sitter i polen med eksamner en måneds tid til.....
                            dx7

                            Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
                            Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
                            Løten MFK
                            Stay Frosty

                            Comment


                            • #29
                              Takk, og lykke til
                              - Håvard Glad Andreassen
                              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                              Comment


                              • #30
                                lykke til i 3dx, du stod vel påmeldt der!
                                dx7

                                Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
                                Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
                                Løten MFK
                                Stay Frosty

                                Comment

                                Working...
                                X