Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg Outrage 550 Pro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblogg Outrage 550 Pro

    En splitter ny Outrage 550 Pro vil havne i MFN sine hender i romjula og det vil som i tradisjonens tro følge en byggeblogg her sammen med en artikkel litt senere.

    Linker:
    OutrageRC
    Elefun

    Helikopteret er et elektrohelikopter designet for 550mm blader og 6s lipobatterier.

    Et par videoer



    Elefun har foreløpig tatt in 2 stk helikopter til test og det ene gikk til Sondre på Elefun og det andre til redaksjonen her, men nye helikopter er i bestilling og vil følge på så fort de kommer inn til landet, Elefun holder dere oppdatert der på sine hjemmesider nå det er aktuelt. Sondre har i skrivende stund allerede fått sitt klart til første test så vidt jeg vet og vi håper kanskje han vil kime inn innimellom med tips og ting som han har lagt merke til.

    Noen spesifikasjoner på helikopteret:
    Length: 1077mm
    Height: 344mm
    Main Rotor Diameter: 1250mm
    Tail Rotor Diameter: 228.8mm
    Blade Length: 550-575mm
    Tail Blade Length: 82-95mm
    Main Gear 140T 0.7 Mod gear
    Auto Rotation 42t
    Tail rotor ratio: 4.66:1
    Approximate flying weight: Ca 3kg depending on equipment used.

    Ellers noen features:
    Beautify crafted CNC anodized part
    120 Degree CCPM Servo layout for precision control
    140 Degree CCPM Servo layout (Optional)
    Light weight compact frame design for extreme 3D fight
    Rigid motor mount and middle bearing design for Extreme Power Systems
    New 3rd bearing design for motor shaft support
    Large battery tray opening for various battery shapes and sizes
    15 Degrees +/- achievable pitch ranges
    Fully programmable head design that can be set From Mild to Wild
    Thrust bearings on Main and Tail Blade Grips
    One piece 3D dampers
    Ball raced double pivot tail control system
    High quality tail rotor drive belt
    Fiberglass painted canopy.
    Attached Files
    Last edited by flypilot; 18-12-08, 19:10.
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

  • #2
    Servoer

    Servoene jeg tenkte bruke er Futaba sine 9451 av den grunnen at det er noen servoer som jeg hadde liggende men kommer nok til å bytte til Align sine 610 servoer etterhvert som Elefun får de inn.

    Spesifikasjoner:
    Weight: 56 grams
    Speed: 0.10 sec./60 degrees (6 volts)
    Torque: 121 ounces (6 volts)
    Attached Files
    Last edited by flypilot; 18-12-08, 19:14.
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

    Comment


    • #3
      Gyro

      Gyroen som skal testes sammen med dette helikopteret er Align sin nye GP750 gyro som er designet for Align 250 opp til 700 nitro. Dette vil bli en fin mulighet for å teste denne gyroen opp imot Align sin 600 gyro som vi har stående i G5'n.

      Noen spesifikasjoner på gyroen:
      ●Operating Voltage: 4.5~7V
      ●Current Consumption:<80mA @ 4.8V
      ●Angular Detection Speed:500 degrees/sec
      ●Operating temp:0℃~65℃
      ●RoHS certification.
      ●Operating Humidity:0%~95%
      ●Size:26x25x11mm
      ●Weight:14g

      Viktig å merke seg her med denne gyroen er også at den er ikke temperatur kalibrert sån som f.eks Spartan. Dette vil, sån som med 600 gyroen, gjøre at utendørs temperatur vil ha en betydelse for hvor godt den vil fungere.
      Merk også at den ikke anbefales å bruke når det er kuldegrader, se spec over..
      Attached Files
      - Håvard Glad Andreassen
      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

      Comment


      • #4
        Motor

        Kommer til å bruke Scorpion Motor på dette helikopteret, nærmere bestemt 4020 -1390 kv motoren. Dette er en nyutviklet motor som har blitt testet med godt hell i dette helikopteret og det anbefales å bruke 11 tenners pinion for å få det rette turtallet på hodet.

        Spesifikasjoner fra produsent:
        Stator Diameter 40 mm(1.56 in)
        Stator Thickness 20 mm(0.975in)
        No.of stator Arms 12
        No.of stator Poles 8
        Motor Wind 6 Turn Delta
        Motor Wire 28-Strand 0.29mm
        Motor Kv 1390KV RPM/Volt
        NO-Load Current (IO/10V) 3.45Amps
        Motor Resistance(RM) 0.007 Ohms
        Max Continuous Current 90A
        Max Continuous Power 1890 Watts
        Weight 284 Grams (9.21 oz)
        Outside Diameter 48.9 mm (1.9 in)
        Shaft Diameter 4.98 mm (0.19 in)
        Body Length 46.5mm (1.81 in)
        Ovrall Shaft Length 88 mm (3.42 in)
        Attached Files
        - Håvard Glad Andreassen
        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

        Comment


        • #5
          Bec

          Sammen med helikopteret så trenger jo helikopteret strøm til servoene og har da lenge brukt Hercules sine Bec's og de har fungert utmerket.

          Her er noen spesifikasjoner
          Height ----- 15mm
          Width ----- 27mm
          Length ----- 60mm
          Weight ----- 28 grams

          FEATURES:
          -Compact high efficiency 5V or 6V switching voltage regulator
          -Wide input voltage range from 9.6V to 45V (8-30 NiCd/NiMH or 3-10 LiPoCells)
          -High current capability up to 5 Amp continuous
          -High power output that handles up multiple servos including digital servos
          -Protects against Thermal/Current overloads
          -L.E.D. status indicator gives visual feedback
          -High quality power patented toroid coil technology that provides the least Electro-Magnetic Interference
          -Dual High Power 10 Amp diodes guarantees consistent high current supply
          -Laboratory burn-tested at excess of 5 Amp, 40 Volt input continuous load for 48 hrs of uninterrupted operation (under air cooled ventilation)
          Attached Files
          - Håvard Glad Andreassen
          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

          Comment


          • #6
            Regulator

            Regulatoren blir en Jeti Spin 75Amp regulator som jeg har brukt endel tidligere på både bla. logo 500 og trex 500.

            Det som er flott med denne regulatoren er at sammen med Spinbox kan man prgrammere governor og en hel del andre instillinger i regulatoren.

            Manufacturer Jeti
            Applications Heli/Airplanes/Sailplanes
            Special Features Data Logger w/Spin BOX
            Cont/Max Amp 75/83A
            Cells NiMH/NiCD 14-30 cells
            Cells Li-poly 4-10 cells
            Voltage 12-42V
            Programming Fully Programmable
            Dimensions 75mm x 25mm x 15mm
            Weight 70g

            Litt info om Jeti Spin box sine programeringsmuligheter
            Jeti Spin Programming Box allows you to custom program your SPIN controller and provides a readout screen for the data that is stored in the SPIN controller after a flight.

            When used by itself, the Spin Box is also powerful testing tool. Measures receiver channel output pulse widths. Measures servo transfer speed, either unloaded or in actual use in the aircraft.
            Servo pulse generator, center your servos without receiver and transmitter. Servo-cycler, check the function of your servos, from 10 to 990 cycles.

            Simple controller setup:
            Select the type of aircraft from the menu on the "SPIN BOX", and timing, brake, etc., will be set automatically.

            Advanced controller setup:
            Timing: 0 to 30 degrees in 1 degree steps for any brushless motor type
            Acceleration: for how quickly the motor reaches full power
            Braking: can be set Off or On with selection of hardness
            Helicopter governor: can be set for minimum and maximum rotor head RPM and how quickly the controller reacts to changes in RPM under load
            Battery type: type and number of cells can be picked as well as the per cell cutoff voltage. Choose either Hard or Soft slow down at cutoff voltage
            Motor rotation: can be reversed from the controller

            Data logging:
            No need to bench test ever again! After a flight, just plug the SPIN Controller into the SPIN Box and read out the in-flight data:
            Maximum and Minimum temperature of controller during operation and the time it occurred.
            Maximum and Minimum current at full throttle, the time this occurred and the voltage of the flight batteries.
            Cut-off voltage and the time that this occurred.
            Motor run time measured from the first revolution.
            Maximum Motor RPM is recorded and the time it occurred.
            Errors where control parameters have been exceeded are recorded; this is a big help in determining the causes of motor cut-offs.
            Attached Files
            - Håvard Glad Andreassen
            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

            Comment


            • #7
              Min Outrage 550

              Hei!

              Jeg har nettopp bygget ferdig min Outrage 550. Jeg må bare si at denne kommer til å bli Lynkjapp.
              Her er det masse utslag å hente. Hvis man ser i filmen som ble postet tidligere i denne bloggen så kan man de hvor lite swashplata til Henry Caldwell beveger seg ved fullt utslag.( og fullt utslag er vedig mye!!)

              Dette heliet har over 800 forskjellige innstillingsmuligheter i hodet. Det vil si over 400 x2 siden man kan fly med både 120 og 140 graders ccpm.

              Jeg er imponert over mange gode løsninger i dette heliet. Charley Stevens, som også er designeren bak de populære Rotorworkz rammene til T-rex 600, har brukt mange av akkurat de løsningene i Outrage 550.

              De fleste er klar over at Align er lett å bygge. Vel, dette er i hvertfall ikke noe vanskeligere!!! Helt klart lettbygd. Etter en liten kveld var heliet fiks ferdig (Uten elektronikk). I manualen ser ramme monteringen ganske slitsom ut, men jeg fant fort ut at det var veldig greit og oversiktlig å sette den sammen.

              For de av dere som synes Ramma på videoen ikke er så veldig fin, kan jeg informere om at Outrage 550 cf Pro har en helt lekker Karbonramme. I tillegg er den veldig stiv og fin, og den skal bli lett å skru på.
              Servoene er skrudd inn i plast, som igjen er skrudd inn i ramma (GENIALT). Disse plastbitene kan justeres, så man får plass til standardservoer som ikke har 100% standard fysisk størrelse.

              Det er plass til masse drivkraft i nesa på den. Batteriåpningen er såpass stor at Outrage 10s 3300Mah smetter rett inn. ( 2x outrage 5s 3300Mah).

              Jeg har bestemt meg for å bruke et RX batteri. Flyklar med RX batteri kom heliet på 3kg med en Outrage 6s 5000Mah batteripakke. Jeg kommer også mest sannsynlig til å teste en 6s 6000Mah pakke, da den skal gi Henry ca 7 1/2 minutt med "hardcore" 3d, som vil si at den gjennomsnittlige 3d pilot vil få, tja, enda mer.


              Jeg vil oppsummere med at her finnes det ikke slark. NULL og NIKS!! Halen her 110% slarkfri (Noe også Outrage G5 er) og det er tighte linker som følger med i kitet. Disse kan sizes, men det anbefales heller å bare la de gå seg til. Resten av designen er også veldig tight.


              Ps: Mange blir skuffet over at production canopyen ikke er så fin som prototype canopyen. Jeg kan bare si at det venter en positiv overraskelse når man først ser den. Den er mye finere i virkeligheten enn på bilder. ( Men ikke så fin som prototypen)

              Og ikke minst: Den kommer fullt oppgradert!!! Det kommer også noen billigverjsoner av den om en stund, der blant anna mixearemene i hodet og diverse deler er i plastikk.


              Her er mitt oppsett:

              Outrage 550 cf pro

              Rotortech 560 cf blader
              Radix 92mm haleblader
              Futaba bls 253 cyclic !!!
              Spartan Ds760 gyro + Bls 251 haleservo
              Ar7000 mottaker
              Castle creations 85HV esc
              Z-power Z-30 1110kv Motor
              Outrage 6s 5000 batteri
              Align bec + kong power 2s 2000Mah RX batteri.

              Jeg kan si det at Outrage sine team piloter klaget over at T-rex 700 var treg. Jeg tror det sier en del.

              Da skal jeg se og få flydd denne maskinen så fort som mulig og gi en tilbakemelding
              Last edited by Sondre Fjereide; 18-12-08, 22:57.

              Comment


              • #8
                Da var Logo-killeren kommet til Norge. Nei, huff... Jaja, selv er jeg meget fornøyd med min G5, og regner med at 550'en er et helikopter man kan bli likeså fornøyd med.
                Mathias
                Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                Comment


                • #9
                  Sondre sin 550

                  Hei og hopp alle sammen, håper dere har alle fått flotte rc relaterte gaver, jeg vet at jeg har ihvertfall fått flere

                  Er for tiden på søøøørlandet og har i den forbindelsen fått sjekket ut Sondre sin 550 og kan med sikkerhet si at dette gleder jeg meg til å begynne å ratte selv. Har tatt noen bilder fra samlingen vi hadde i dag på Gullknapp i Arendal.
                  Har også fått filmet endel og dette vil bli lagt ut så fort jeg kommer hjem og får redigert litt..

                  Den første serien er fra Sondre sin 550 og hans setup.

                  Enjoy.
                  Attached Files
                  - Håvard Glad Andreassen
                  - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                  Comment


                  • #10
                    Noen flere av 550..
                    Attached Files
                    - Håvard Glad Andreassen
                    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                    Comment


                    • #11
                      De neste bildene er fra litt forskjellige helikopter.

                      bla. Gunnar Inge sin Align 600e som er bygd om til en 700e med lang bom og Kasama flybarless hode og Mikado Vbar gyro. Det fungerte faktisk så bra at han klarte å strippe hoveddrevet på siste flighten...så power er det ihvertfall nok av....video kommer

                      Er også endel bilder av Thomas Johansen sin flybarless Trex 500 som også så ut til å fungere veldig godt med passe power..
                      Attached Files
                      - Håvard Glad Andreassen
                      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                      Comment


                      • #12
                        Her er også noen bilder av Sondre sin 700n + +
                        Attached Files
                        - Håvard Glad Andreassen
                        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                        Comment


                        • #13
                          En liten video fra julevisitt i Arendal.

                          Sondre flyr sin 550 på gullknapp

                          - Håvard Glad Andreassen
                          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                          Comment


                          • #14
                            Så til slutt en video av Giggen sin 700e..burde kanskje lage en egen tråd, men legger det nå ut her...

                            Enjoy!



                            Enjoy
                            - Håvard Glad Andreassen
                            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                            Comment


                            • #15
                              Start på byggingen

                              Okei folkens, har nå fått jula litt på avstand og har hatt tid til å kikke litt i esken som har stått på hobbyrommet og ventet på meg.

                              Jeg kommer til å avvike litt fra manualen under byggingen av dette helikopteret da jeg kommer til å bruke swashleveler til å sette opp helikopteret før jeg setter på hodet og det er også et par ting som gjør at man må gjøre ting to ganger dersom man følger manualen, og lat som jeg er liker jeg kun å gjøre ting en gang hehe..

                              Legger ved et par bilder fra lokkløftet og hva som finnes i de forskjellige eskene i boksen. Legger også ved et bilde av hvordan jeg har koblet opp BEC til regulator, i tilfelle noen lurer på det.

                              Vil også nevne en ting i forbindelse med manualen og helikopteret generellt. Som dere kanskje har fått med dere så er hodet programmerbart, dvs. at man kan flytte på kulelinker ut og inn på de respektive armer og man kan dermed få et helikopter til å enten være rått og ustabilt eller stabilt og lite responsivt, og alt i mellom selvfølgelig. En ting som Outrage har gjort med dette helikopteret er at de i manualen har laget en side med en oversikt over alle de forskjellige instillingene. Veldig greit om man går seg litt vild i alle mulighetene

                              Enjoy
                              Attached Files
                              - Håvard Glad Andreassen
                              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                              Comment

                              Working...
                              X