Announcement

Collapse
No announcement yet.

Støpeepoxy fra Biltema

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Støpeepoxy fra Biltema

    Hei
    Jeg var innom Biltema i går, og så at de nå fører støpeepoxy. Jeg kjøpte med en 1.5-liter og gjorde et par teststøper for å se hva dette er. Sånn bruksmessig ser det ganske Ok ut, litt mere tyktflytende enn den jeg bruker til vanlig men fortsatt godt pensle- og rulle-vennlig og den fuktet både glasssfiber og carbonfiber helt fint. Den har relativt kort pot-life (20min) så den egner seg nok ikke til større jobber.
    Er det noen andre som har erfaring med denne ?
    www.ofremmi.info

  • #2
    Jeg støper ikke selv, men min far bruker Biltema polyester og epoxy til former iallefall, og er godt fornøyd, jeg tror han bruker det på deler som ikke trenger høy styrke itillegg, også bruker han "skikkelige" merker der det er mer nøye.

    Han støper MC-deler til racing bruk, hovedsaklig i karbon og kevlar.
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      prøvd microballons

      kjøpte en boks med microbaallons derfra..men det var mere som grov sand....
      Rune Gjelsnes
      Vikersund
      92624841

      Comment


      • #4
        Originally posted by RGJ View Post
        kjøpte en boks med microbaallons derfra..men det var mere som grov sand....
        Det er nok fordi det er sand i den tror jeg..... semmre greier er det ihvertfall. Min går i søppla, bøtta derimot går det sikkert an å bruke til noe.
        Christen
        http://jetsofnorway.com/

        Comment


        • #5
          Microbaloons eller Sand

          Veldig mange "synsere" her, så jeg måtte ta frem mikroskopet for å finne ut av dette.

          Wiki har følgende definisjon av microballons:
          "Hollow glass microspheres, sometimes termed microballoons, have diameters ranging from 10 to 300 micrometers."

          Definisjonen sier hule glass kuler med en diameter på 0,01 mm til 0,3mm, dessverre virket ikke måle funksjonen i mikroskop SW'en etter oppgraderingen men kulediameteren på Biltema baloon'ene varierer fra ca 0,02mm til 0,06mm altså innen for grensen
          De fleste av kulene var også hule, vegg tykkelsen varierte stort noe som gjør at kulene har en større masse og vil være tyngre enn "dyrere merker".

          Om dette rettferdiggjør den store prisforskjeller mellom 0,23 liter til 59.- hos Norwegian modellers eller 1 liter til 65,- hos Biltema skal ikke jeg avgjøre - men sand er det ikke!

          Originally posted by ofremmi View Post
          Jeg var innom Biltema i går, og så at de nå fører støpeepoxy. .....
          Hvilket Biltema produkt nummer er det på støpeepoxy?
          Attached Files
          Last edited by Quadrocopter; 22-01-09, 19:30.

          Comment


          • #6
            Jeg var innom Biltema og kjøpte støpeepoxy for et par dager siden. Tenkte jeg måtte prøve. Fant også ut at de selger 160 gr fletta karbonfiberduk der til 549,- pr kv meter. Og vanlig fletta glassfibermatte både i kv meter og i ruller på 10x300 cm. Prøvde å støpe dette inn i motordomen på 3.1 meter Extraen i går, og det funker fint.

            Har støpe epoxy på vei fra Leikvold oxo, så da kan jeg sammenligne litt der. Mulig Leikvold sin har lenger åpentid, noe som gjør den mer egnet for større jobber, men jeg lager ikke store ting, så da er muligens Biltema veien å gå. Iallefall greit at man kan få tak i slikt der på dagen, om man plutselig trenger det
            Knut Erik
            But it flies, so who cares??
            www.torqueroller.com
            Steikje galen
            www.skalamodellflyklubb.no
            www.teamflyingcircus.com

            Comment


            • #7
              Quadrocopter: Du har ikke tilfeldigvis et bilde av Norwegian eller annen leverandør sine microballoons også ?
              Er variasjonen på kulene like stor der også ?
              Last edited by chewbaca; 23-01-09, 09:34. Reason: skirvefeil
              __________________________________________________ ___
              Jørn Kaasbøll
              Scale Warbirds of Norway

              Comment


              • #8
                Originally posted by chewbaca View Post
                Quadrocopter: Du har ikke tilfeldigvis et bilde av Norwegian eller annen leverandør sine microballoons også ?
                Er variasjonen på kulene like stor der også ?
                Hvis noen kan sende meg noe kuler (ta en sort tape bit og dypp i kulene ) så skal jeg ta bilde av dem.
                Tror ikke jeg bestiller en flaske, når jeg allerede har en liter

                Comment


                • #9
                  mulig det

                  Originally posted by Quadrocopter View Post
                  Veldig mange "synsere" her, så jeg måtte ta frem mikroskopet for å finne ut av dette.

                  Wiki har følgende definisjon av microballons:
                  "Hollow glass microspheres, sometimes termed microballoons, have diameters ranging from 10 to 300 micrometers."

                  Definisjonen sier hule glass kuler med en diameter på 0,01 mm til 0,3mm, dessverre virket ikke måle funksjonen i mikroskop SW'en etter oppgraderingen men kulediameteren på Biltema baloon'ene varierer fra ca 0,02mm til 0,06mm altså innen for grensen
                  De fleste av kulene var også hule, vegg tykkelsen varierte stort noe som gjør at kulene har en større masse og vil være tyngre enn "dyrere merker".

                  Om dette rettferdiggjør den store prisforskjeller mellom 0,23 liter til 59.- hos Norwegian modellers eller 1 liter til 65,- hos Biltema skal ikke jeg avgjøre - men sand er det ikke!



                  Hvilket Biltema produkt nummer er det på støpeepoxy?
                  men syns nå det fungerte best som fyll i søplebøtta. Kosta ikke all verden og forventningene var vel ikke skyhøye!
                  Rune Gjelsnes
                  Vikersund
                  92624841

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by RGJ View Post
                    men syns nå det fungerte best som fyll i søplebøtta. Kosta ikke all verden og forventningene var vel ikke skyhøye!
                    Hva var problemet med denne da? Nå skal jeg sende en pose med "profesjonelle" mikrokuler beregnet på full-size kompositt-fly til Quadrocopter bare for å se om det er stor forskjell på dette produktet vs. Biltema sitt. Mine er kjøpt hos AircraftSpruce i USA og er som sagt beregnet på glassfiberarbeid på full-size-fly.
                    Regner med at rapport legges ut her ila. uka.
                    Erlend Moen
                    Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                    Comment


                    • #11
                      for grove

                      hva spec'n sier vet ikke jeg referer kun til praktisk bruk....
                      Jeg pleier og bruke dette til og blande i støpe epoxyen for og få en tykker og jevn "masse" til liming i glassfiber skorg og syns rett og slett den var for grov i konsistensen , limfugene blir ikke pene med den fra B.T.
                      Har også brukt microballons til og strø på under glassing av vinger etc. her var den så grov at det var ubrukelig.
                      siste boks jeg kjøpte hadde jeg lenge og var vel like stor så kostnaden er ikke veldig høy...men nappa med en boks da jeg var innom biltema for en tid tilbake ..men om noen liker den forall del !
                      Rune Gjelsnes
                      Vikersund
                      92624841

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by RGJ View Post
                        hva spec'n sier vet ikke jeg referer kun til praktisk bruk....
                        Jeg pleier og bruke dette til og blande i støpe epoxyen for og få en tykker og jevn "masse" til liming i glassfiber skorg og syns rett og slett den var for grov i konsistensen , limfugene blir ikke pene med den fra B.T.
                        Har også brukt microballons til og strø på under glassing av vinger etc. her var den så grov at det var ubrukelig.
                        siste boks jeg kjøpte hadde jeg lenge og var vel like stor så kostnaden er ikke veldig høy...men nappa med en boks da jeg var innom biltema for en tid tilbake ..men om noen liker den forall del !
                        Bra , men kan du ikke skrive dette med en gang istedenfor "jeg synes at"!
                        Bruk fakta / erfaring, ikke synsing som allerede forumet flyter over av!
                        Fakta / erfaring hjelper andre - synsing skaper bare innholdløse diskusjoner.

                        -Frank-

                        Comment


                        • #13
                          Er det noen som har varenummeret på støpeepoxyen?
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Synsing hører jo med når folk skal si hva synes om forskjellige produkter da Q
                            Balsa

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by affa View Post
                              Er det noen som har varenummeret på støpeepoxyen?
                              4711 er det vel
                              Balsa

                              Comment

                              Working...
                              X