Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seilflyslep.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Seilflyslep.

    Her tenkte jeg at de som er ny på det (som jeg er) og de garvede, kan poste erfaringer og opplevelser de har med denne fasinerende delen av kombinasjonen seilfly og motorfly..

    Også prisverdig å få vite hva begge parter kan ha som en snarvei uten å måtte finne ut alt selv, slik at en har minimert risken for noe uforutsett.
    Egnede fly og motorer, de mest vanlige feil osv osv..

    Tore og jeg har 30 starter nå og idag løsnet det skikkelig.
    I skrivende stund er endorfinene ennå på topp pga en maxdag av de skjeldne.
    Vi kommer nettopp hjem fra isen på Skjelbreia ved foten av Skalten i Fræna.
    21 slep på blankisen idag, de fem høyeste var opp til 700 meter.
    Landing skjer nesten alltid etter stup fra 200 meter, med en 500 meter lang low-pass, opp og snu, ned å lande. Bare å kroke inn igjen, for der venter Tore

    Og jeg som har flydd RC i 30 år, og bare liksom skyvd det bort..
    Jeg håper andre også får gluggene opp, sånn at det blir folksomt når slepetreff blir arrangert. Oj oj oj, for en dag....
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

  • #2
    Men det er viktig at ikke alle blir hekta bare på stor seilere da! Når det kommer flere seilfly piloter må vi også ha flere som kan dra opp!

    Eller anna alternativ er å ringe inn Knut Erik Rognes når han er ferdig med STOOORE Ultimaten så tar han hele gjenge i ett slep
    Thomas Rongve

    Comment


    • #3
      Originally posted by Soarer View Post
      Og jeg som har flydd RC i 30 år, og bare liksom skyvd det bort..
      Jeg håper andre også får gluggene opp, sånn at det blir folksomt når slepetreff blir arrangert. Oj oj oj, for en dag....
      Jaggu på tide sier jeg bare!

      Nå som mange flyr ganske store modeller med 50-200ccm saker i nesa er det bare å overtale dem til å montere ei slepekobling på maskinene og bruke dem til noe fornuftig.
      Normalt god tilgang på slepefly på treffene.

      Har en ny liten TUG ferdig (Taxi2400), en lett påbegynt (Hector) og en flishaug som blir TUG på tur fra Tyskland (Bellanca). Dessuten er det 2-4 TUG`er til på gang i klubben. Fjoråret var krise siden vi plutselig ikke hadde slepefly
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Takk begge to.
        Thomas, det er ikke uviktig at folk blir hekta på storseilere..
        Det er faktisk VIKTIG at de blir det, det er først da skikkelig seilflyging begynner, med større masser i bevegelse, og det alt det gir oss.
        En ting er fullt blykammer på vinsj og hang, noe heelt annet er det å bygge opp høyde sammen med traktoren foran.

        F3F, F3J og F3B er sidesaker med sitt formål. Det er først når en får litt masse og store Reynolstall på det her, at ting begynner virkelig å virke.

        Joo, jeg ser potensialet her ja

        Det hele er en samstemt oppgave å få begge opp til en liten prikk, og idag knekte vi koden.
        De som har power nok til å ta et tak, burde absolutt ta grepet med å få inn en enkel kobling, eller ta runden i klubben om det er noen som vil henge på.
        Det er gjort på en halvtime med ei sånn kobling.

        Nytt bruksområde, både for seilfly og motor
        Genialt!
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • #5
          Joda, jeg er gira på sleping. Har et bra slepefly som kan brukes, så hvis noen kan fortelle meg hvordan man lager en enkel slepekobling til en SD 35% Yak så skal jeg lage en. Vet liksom ikke hvordan jeg skal få forankret koblingen. turtledeck'et er ikke sterkt nok...

          Gudmund; Mener å huske at Tore har en Yak? Hvordan har han gjort det.
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • #6
            Originally posted by william123 View Post
            Joda, jeg er gira på sleping. Har et bra slepefly som kan brukes, så hvis noen kan fortelle meg hvordan man lager en enkel slepekobling til en SD 35% Yak så skal jeg lage en. Vet liksom ikke hvordan jeg skal få forankret koblingen. turtledeck'et er ikke sterkt nok...

            Gudmund; Mener å huske at Tore har en Yak? Hvordan har han gjort det.
            Sett inn ett halvspant bak canopy. I ditt tilfelle må du ha vaier frem til vingeskruer (eller andre deler som er kraftige, feks vingerør) slik at belastning blir fordelt.
            Utløser lages av en alubit som borres opp og lages ett hakk i. Event. av ett messingrør. surr fast til halvspant. Jeg brukte kevlartråd. Min alubit besto av en typisk pennekniv som er vanlig i hobbybruk.
            Festet avbildet sitter i en 3m Extra og er godt nok til 33kg 9m seilere (testet)
            Attached Files
            Jo Grini
            http://vimeo.com/jojoen
            http://www.youtube.com/jojoenno
            http://www.jojoen.no/

            Comment


            • #7
              Finfin tråd.

              Vi er en liten gjeng på Sørlandet som har sammenfallende erfaringer som Soarer beskriver. Dette er den mest fascinerende delen av hobbyen jeg noen gang har vært borti; sitter med en følelse av å ha funnet min hylle her i verden

              Vi sleper med BigLift2 med 30ccm, Pilatus Porter med 35ccm, Decathlon med 50ccm og har en super cub på vei med 60ccm. Foreløpig har vi et par 1:3 modeller i miljøet (Ventus 2cx, Habicht og Minimoa), men det renner stadig på med 1:4 modeller..

              I sommer hadde fikk vi besøk fra Albatross, her er et par videoer fra besøket:
              Mvh
              JoE
              Agder Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                Originally posted by william123 View Post
                Joda, jeg er gira på sleping. Har et bra slepefly som kan brukes, så hvis noen kan fortelle meg hvordan man lager en enkel slepekobling til en SD 35% Yak så skal jeg lage en. Vet liksom ikke hvordan jeg skal få forankret koblingen. turtledeck'et er ikke sterkt nok...

                Gudmund; Mener å huske at Tore har en Yak? Hvordan har han gjort det.
                Jeg har gjort det. Lagde en vegg av 3 mm x- finer, 2 cm bak canopy.
                Limte den inn med et par punkter. La så tre lag med 200 gram glassfiber. Om Tore ser det her, så kan han sikkert supplere med bilder.
                I allefall, så ble det så sterkt at vi har slitt av litt av hvert!!!

                Jeg kobla av, Tore må liksom ned etter et slep.
                Å rolle rundt og loope er liksom ikke fett lengre. Vente på isen må vite.
                Men før neste slep finner sted, så må Håvard finne lina først. Når Tore kom inn for touch-down, så hørte vi det brakk i skogen, noe uventet liksom ..
                Tore, neste gang slipper du lina før en low-pass over granskogen..?

                PANG sa det, lina lå igjen, men Tore landa perfekt som alltid
                Attached Files
                Last edited by Soarer; 22-01-09, 21:23.
                Mvh
                Gudmund

                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                Comment


                • #9
                  Noen bilder fra idag.
                  Attached Files
                  Mvh
                  Gudmund

                  Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by sjaa View Post
                    Finfin tråd.

                    Vi er en liten gjeng på Sørlandet som har sammenfallende erfaringer som Soarer beskriver. Dette er den mest fascinerende delen av hobbyen jeg noen gang har vært borti; sitter med en følelse av å ha funnet min hylle her i verden

                    Vi sleper med BigLift2 med 30ccm, Pilatus Porter med 35ccm, Decathlon med 50ccm og har en super cub på vei med 60ccm. Foreløpig har vi et par 1:3 modeller i miljøet (Ventus 2cx, Habicht og Minimoa), men det renner stadig på med 1:4 modeller..

                    I sommer hadde fikk vi besøk fra Albatross, her er et par videoer fra besøket:
                    Flotte videoer Vi venter på Cu..
                    Min Ventus er 12 kg. Tore har en SD 100 ccm på Yakèn, men vi (veit) enda ikke om den er sånn motoren skal være.. Det sliter seg iallefall opp om vi er gode venner som forstår hverandre.
                    Idag fant vi ut at det er et poeng å vente med seilflyet til en kommer litt lengre frem enn motorflyet, når det legger an til en sving. Vente litt, og så ta utsida av svingen.
                    Flyet mitt staller når Yakèn svinger om en ikke gjør det, derfor blir det omtrent som på vannski for oss, må ha fart for å holde seg flytende..
                    Noen andre erfaringer?
                    Last edited by Soarer; 22-01-09, 22:41.
                    Mvh
                    Gudmund

                    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                    Comment


                    • #11
                      Toppers Gudmund! Sleping kom til klubben vår nå sist sommer, og blir forhåpentligvis en greie som varer. Vi har en 2,4m extra med 70cc, en Protech Megastar med Supertigre 2500, og det er en 1:4 Wilga på gang. Megastaren har i tillegg krybbe, og på mindre modeller <2,5-3m tror jeg det er enklere enn sleping. Da er det bare å få flere store glidere inn i miljøet, og helst ikke bare hos samlerne, men hos de aktive!

                      Comment


                      • #12
                        Skal vi satse på en felles sammenkomst i sommer? Alle som vil og har anledning?..
                        Tore har blinka ut Vinnu flyplass i Sunndalen, 700 x 50 meter gress.
                        Det tror jeg vi alle kan ha godt av. Men vi må ymte frampå med Sunndalingan først..
                        Har virkelig trua på å samle trøndelag, romsdal og sunnmøre på noe sånt i sommer!
                        De garvede foregangsmenn i IGG hadde vært greit å ha da, sånn for en demo og uvurderlige tips, (hint hint).

                        Vi får jobbe litt på det her i Molde, og om dere i trøndelag vil, tidspunkt og plassering på noe sånt. Poenget ville være å møte opp helt grønn, få sitt første slep, og lære mye om mangt. Akkurat noe så smått at det ikke skremmer folk. Er størsteparten nybegynner på sånt, så tror jeg mange vil føle seg i samme båt, og det er hele poenget.
                        Det tror jeg veldig mange vil ha stor nytte av. Seilfly er virkelig på vei oppover, og etter vårt syn ville være synd å ikke gi alle en mulighet til å få et nytt bekjentskap i seilflysammenheng.

                        Sånt må jo bare bli kanonbra.?
                        Det er jo utgangspunktet som teller
                        Last edited by Soarer; 23-01-09, 01:34.
                        Mvh
                        Gudmund

                        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                        Comment


                        • #13
                          så på ventusen din at du har hjul ute på vingene, de var en lur måte og gjøre de at ikke vingene går nedi bakken, vi har kunn en asvalt stripe og fly på og har lurt litt på hvordan vi skal få gjort de med vingetupene tenkte på kansje en pianotråd i vær tupp eller en liten kloss men den lille ekstra vekta dine hjul veier har kansje ikke noe betydning?? kan du høre med kameraten din om han kan legge ut noen bilder av slepe koblingen på yak en hans? har samme flyet selv bare i 30% hadde vært gøy og se hvordan du gjorde de
                          mvh stin
                          Last edited by Stin; 27-01-09, 14:14.
                          Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                          På vei inn i Hangaren.
                          Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

                          Comment


                          • #14
                            Slappe Møringer og Romsdalinger

                            Hei.

                            Når skal vi her på Nordvestlandet få fart på seilflysleping, har to slepefly nå. Men har jo bare Soarer å slepe på. Må vel fly rundt og slepe på søppelsekker nå når termikken kommer og det blir lengre tid å vente på Gudmund kommer ned igjen. Skjønner ikke vi er jo 3 byer som er nærme hverandre, skulle ihvertfall være mulig å skrape sammen noen innbyggertallet tatt i betraktning.

                            Kom igjen folkens.

                            Comment


                            • #15
                              He he, det har vi slitt med i 15 år. Men vanlige seilfly er på god vei opp iallefall.
                              Enkelt å montere kobling i et vanlig fly også, en trenger ikke ha noe digert for å ha det moro!
                              Enig med Tore, kom igjen folkens! Vi er mobil som bare det, og kommer dit noen vil bli slept opp, bare å si ifra
                              Mvh
                              Gudmund

                              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                              Comment

                              Working...
                              X