Announcement

Collapse
No announcement yet.

Monteringsblogg: Trex600 ESP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Endelig litt video fra morroa i dag, endel vind og dette er 4 turen på helikopteret, gleder meg til mange flere flighter fremover

    Enjoy..

    Attached Files
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

    Comment


    • #32
      Et par videoer fra påskehelga..

      Enjoy..



      Last edited by flypilot; 13-04-09, 21:13.
      - Håvard Glad Andreassen
      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

      Comment


      • #33
        Originally posted by flypilot View Post
        ...så med 14 pinion kan man nok fly i 6min med min slappe flystil
        Ja det var noen skikkelig slappe videoer Håvard!
        http://www.phoenix-rc.org/
        http://www.glamdalrck.net
        http://www.scalewarbird.org/
        ---------------------------------------------------
        Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

        Comment


        • #34
          Hehe, takk for den, alt er jo som de fleste vet relativt, spørs bare hvem man sammenligner med hehe....kanskje dumt å sammenligne sin egen flystil med norges beste 3d piloter hehe
          - Håvard Glad Andreassen
          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

          Comment


          • #35
            Trex 600e konvertering 700e

            Da er jeg i god gang med min 600ESP. Modellene r jo mer eller mindre lik og det som moddes er Kasamahode og en 700 hale som kuttes 4 cm for å passe inn i fremre brakett.

            Legger ved likk bilder av utstyr og jobben i sluttfasen.
            Attached Files
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #36
              Fbl

              Etter å ha siklet på de nye FBL systeme som dukker opp hele tiden tenkte jeg det var på tide å prøve seg igjen, har hatt en Logo500 og Trex 500 FBL tidligere som har virket sån passe. Nytt system som flere jeg kjenner har fått til å fungere fikk meg til å bestille et slikt system fra Elefun. Systmet heter Rondo og det er PRO-RC som er produsenten i Tyskland. Det er et 3 akse system som har følgende spec:
              • High-quality SMM sensors of the newest generation on all axes
              • Latest 16bit microcontroller with extremely high arithmetic performance
              • Axis-corrected sensor system prevents influences of individual functions
              • Analog and digital servo control for the swash plate
              • Digital servo control for the tail rotor with 1520uS and 760uS
              • Integrated mechanical, 90°, 120° as well as 140° swash plate mixer
              • Integrated Cyclic Ring function
              • Complete swash plate balance mixer for a clean run of the swash plate
              • Dynamic swash plate turn for optimal position stability while pirouetting the helicopter
              • Various mixture functions for the coupling of different functions among themselves
              • Two gain channels alternatively for swash plate and tail rotor together or separately
              • Flight phase parameters switchable via gain channels
              • Works fine with all common PPM, PCM or 2.4 GHz receivers
              • Free allocation of channels to functions
              • Static virtual swash plate turn
              • Longer flying time and more performance by less air resistance at the rotor head
              • Adjustable for docile to super agile configurations
              • Firmware updatable
              • Weight savings by fewer parts at the rotor head and built in tail heading lock gyro
              • Smaller sensitivity to external influences such as wind
              • Stable straight flight without rearing up
              • Suitable for two and multi-blade rotor heads
              • Built in steel base plate for vibration absorption and shielding against static loadings
              • The display / program terminal is included in the price. It is usable for all future products of PRO RC


              Technical data:
              • Size: 34x34x22mm
              • Weight incl. steel base plate: 31g
              • Supply voltage: 4 to 9 Volts
              • Power comsumption: approx. 50mA
              • Temperatur range: -20°C to +60°C


              Sammen med dette systemet må man jo selvfølgelig bygge om hodet til FBL og legger ved noen bilder av hvordan ejg gjorde det. JEg hadde noen deler igjen etter Mikado konverteringen og brukte litt deler derfra samt noen deler fra Align, tror det ble ganske greit.
              Kan også se hvor mye lavere hodet ble med Mikado hub'n.

              Nå mangler jeg bare litt smådeler så er det klart for testing...gleder meg...
              Attached Files
              - Håvard Glad Andreassen
              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

              Comment


              • #37
                Dette ser meget bra ut Håvard. Blir artig å se hvordan dette kommer til å fungere.
                Terje Fagermoen
                Phoenix RC Club - AHMHK - OHK
                Rave ENV Nitro VBar - Rave ENV Nitro VBar - JR DSX9 - Depron tjafs

                Comment


                • #38
                  Da har min flydd med godt resultat. FIkk flydd 3 turer idag uten noen som helst justering. Den er bare lastet default i Vstabi 4 og kjørte på. JIVE kontrolleren føltes fin ut, rolig oppstart og governoren fungerte som den skulle.

                  Må finne en rolig dag og gjøre inntrimmingen på.

                  Den er for sluggish akkurat der den hovrer og halen holder ikke helt så må tune litt der. Men den er ikke sluggish i verken roll eller andre manøvre og pitcher man på så drar det rimelig godt avgårde....
                  Var bare en kjapp tur i dag så orket ikke det helt store.

                  Men piroene var rimelig stasjonære og den hovrer handsoff så min eyeballing er nogenlunde på nett............
                  Attached Files
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #39
                    Den vil hovre fint nesten uansett.... Trimmingen påvirker hvordan den oppfører seg under piro-øvelser ifølge Mikado.
                    Den eneste måten å sjekke om den er bra, er å ta en stasjonær piruett i moderat fart, da skal den forsatt hovre fint.
                    Hilsen Rune Marcussen

                    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

                    Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                    Comment


                    • #40
                      Da er min også klar for re-maiden, som forøvrig blir i morgen om været tillater det.

                      Grunnoppsettet til Rondo tok meg hele 10 minutter og enda 10 minutter til å plassere ting rundt omkring på heliet. Enkel og lettfattelig manual har nok mye av skylden her. Skal bli gøy å teste..

                      Noen bilder...
                      Attached Files
                      Last edited by flypilot; 07-06-09, 20:37.
                      - Håvard Glad Andreassen
                      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                      Comment


                      • #41
                        Liten recap:
                        Hatt rundt 10 batterier på heliet nå og ting begynner å falle på plass, har flydd i både vindstille og endel vind og det er digg å bare kunne stå å flippe foran deg uansett vind og helikopteret bare står på samme plassen

                        Har trykket endel frem og tilbake for å prøve å finne et godt oppsett og er ikke helt i boks ennå føler jeg da jeg har litt wobbling på høyderoret når jeg bruker mye stikke og stopper brått, ellers så fungerer Rondo veldig greit.

                        To ting jeg har funnet ut er kritisk med FBL opsett:
                        1. CG må være korrekt for å få best opplevelse og kontroll
                        2. Veldig følsomt for vibrasjon, ie alt må være balansert, tracking 100% og ikke minst kan det lønne seg å bruke metallplate ved montering av gyroen.

                        En anna ting som er kult er i tillegg til mere responsivt helikopter så får du mindre bogging på grunn av mindre motstand i hodet og ikke minst cirka 1 minutt lengre flytid da jeg kunne gå ned til 90% på throttlekurven min.

                        Foreløpig konklusjon er at enheten fungerer bra men at det er endel prøving og feiling for å finne et bra oppsett, skal fly det endel mere for å gi en endelig konklusjon på hvordan jeg syntes den fungerer.
                        - Håvard Glad Andreassen
                        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                        Comment


                        • #42
                          Okei en liten video fra idag..

                          Det som har skjedd i mellomtiden er at jeg har prøvd ut en Vbar enhet på samme maskin og kan ikke noe annet si at den nok er endel overlegen Rondo i måten den blir satt opp på. Etter å ha lastet inn en Preset fra softwaren og satt opp helikopteret på benken hjemme har jeg kun hatt en kort trimflight og helikopteret har ikke behøvd noen justeringer av softwaren for å fungere optimalt...helt genialt enkelt...Vbar 4.0 er en mindre revolusjon når det gjelder oppsett av disse helikoptrene og det bare fungerer..anbefales..

                          - Håvard Glad Andreassen
                          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                          Comment

                          Working...
                          X