Announcement

Collapse
No announcement yet.

Monteringsblogg: Trex600 ESP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Monteringsblogg: Trex600 ESP

    Okei folkens, siden min outrage har litt problemer med kulden akkurat nå var jeg nødt til ha meg et helikopter som tåler litt mere kulde og hva er vel mere utprøvd enn en Align Trex 600. Siden Align kom ut med en ESP utgave for et halvt års tid siden var det jo naturlig å gå for denne.

    ESP utgaven kommer, som sikkert de fleste vet , fullt spekket med TT og aludeler rundt baut. Kommer til å sette samme utstyret som jeg hadde i 550'n i denne og bruke 611 gyro med 9256 haleservo.

    Kommer også til å bruke de nye KongPower "Light Weight" batteriene på dette helikopteret, legger ved et par bilder av sammenligning av disse batteriene med den vanlige versjonen. De har i tillegg til å bli endel mindre i fysisk størrelse slanket vekk cirka 100gram av vekten.

    Vel, ikke så mye mer å si, legger ved noen komentarer der jeg finner ting ved monteringen som bør belyses..

    Enjoy..
    Attached Files
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

  • #2
    Hehe, måtte krype litt til noe godt og gammelt?

    Jeg avventer en porsjon deler for å lage den om til 700e flybarless. Kommer bilder av den etterhvert
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Ikke for å spore av, men hva er problemet med Outrage 550 og kulde? Har luktet litt på en slik selv, og greit å vite om den automatisk blir satt på vinterlagring når kuldegradene kommer

      Comment


      • #4
        Nei, er nok bare det at jeg på min bruker ganske liten pinion og det sammen med kulde gjør at det ikke skal så mye til før man tar tenner på hoveddrevet, så har funnet ut at jeg skal teste den mere når gradestokken ihvertfall er på den røde siden. Ellers er det ingen problemer med heliet når det gjelder kulde
        - Håvard Glad Andreassen
        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

        Comment


        • #5
          Okei, da har man fått skrudd litt helikopter igjen og har et par kommentarer på rotorhodet, som er det første man setter sammen.

          Endelig har Align fått det med seg at på deler som det kreves locktite så har de ikke skrudd delene helt sammen. De har bare entret skruen i hullet slik at man lett tar de ut med fingeren og legger på locktite selv...veldig greit. Man slipper på den måten også en hel haug med masse poser med små skruer da skruene sitter løst på delen fra før.

          Spindelen som følger med har en hel del masse maskineringsolje i gjengene som man må vaske ut. Jeg brukte bare litt white spirit og litt papir. Husk å vaske skruen også. Dette er nødvendig å gjøre da locktite ikke vil sitte ellers...Og det er jo greit at rotorbladet sitter fast i helikopteret når man flyr.

          Så en liten ting som jeg ikke har sett på trex før er at man kan ha mixerarmene i to forskjellige posisjoner. Den innerste hvor den blir mer morsom, og den ytterste som er mer sivilisert, jeg valgte det ytterste hullet da jeg føler meg litt sivilisert i dag , dette er også forøvrig det hullet som anbefales av Align å bruke.

          Det var det jeg ville nevne ang. rotorhodet...monteringen ellers gikk uten problemer.
          Attached Files
          - Håvard Glad Andreassen
          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

          Comment


          • #6
            Flotters med byggetråd på dette heliet, jeg vurderer et sånt selv. Ser ut som 6S batterier du har der?
            Jeg er veldig spent på effekten i den nye motoren. Hvis det bra nok effekt med 6s så velger jeg kanskje elektro over nitro.

            Comment


            • #7
              Ja, bruker de nye LW kongPower 6s batteriene, de er på samme str som FP sine batterier rent fysisk, men mindre enn de standard 6s5000 som KongPower har, begge passer heliet fint. Er jo fint plass til 12s i dette kopteret om du vil gå for det

              Video kommer så fort jeg får tid og mulighet, så kan du se om det er nok krefter...personlig tror jeg det er mer enn nok.
              - Håvard Glad Andreassen
              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

              Comment


              • #8
                Det å flytte mikserarmene kom Align med allerede på den første 600'n
                Jeg bruker det ytteste hullet selv, men finless anbefaler faktisk det innerste i videoen sin.
                Det ytterste gir mer hiller, og det innerste gir mer bell sier visstnok de lærde.
                Mvh
                Bjørn Tore Espevik

                Team Visa...

                Comment


                • #9
                  Okei, der kan du se, min første 600

                  Altså, ved å ha den i det ytterste skal det være mere demping(hiller) i hodet og ved å ha den i innerste blir det mer responsivt og direkte(bell)?

                  Stemmer dette?
                  - Håvard Glad Andreassen
                  - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                  Comment


                  • #10
                    Fått bygget litt mere også, så her følger videre montering.

                    Ramma smetter i sammen på null komma niks og er endel raskere å bygge enn Outrage 550 da det er endel mindre skruer i en ramme som kun har to plater og ikke 4 plater i 2 etasjer som på outrage. Men det er fremdeles viktig å få den rett så bruk hovedmasten og ha ett rett underlag å sette ramma på når du skrur til skruene.

                    Servoene:
                    Det eneste jeg har å utsette på er om du skal bruke futaba servoer så må du bestille noen ekstra spacere da disse er altfor dype for å passe i ramme, dette gjelder alle tre servoene. For høyderors servoen må ledingen ligge på innsiden av ramma eller så kommer den i veien for den ene cyclic bellcranken(se bilde).
                    Brukte 2 spacere på hver side av servoene for å få plass, altså 4 pr servo.

                    Et anna tips kan være å skru i servoene i rammene før du setter dem sammen, på den måten blir det enklere å tre ledningene bak til mottageren...anbefales.

                    Neste oppgave blir halen og resten av elektronikken.

                    Enjoy
                    Attached Files
                    Last edited by flypilot; 05-02-09, 14:58.
                    - Håvard Glad Andreassen
                    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                    Comment


                    • #11
                      jepp, stemmer det...
                      det der med bell og hiller altså
                      Mvh
                      Bjørn Tore Espevik

                      Team Visa...

                      Comment


                      • #12
                        Okei, da er jeg ferdig med monteringen og første tur er tatt. Det ble kun en liten hovertest på parkeringsplassen da snøværet ikke var til å få stopp på

                        Resten av byggingen med hale var det ikke mye å si på, alt klaffet i sammen i følge manualen og alt går knirkefritt og lett.

                        eneste problemet jeg hadde på første turen var noe som jeg kunne oppfatte som vibrasjoner og har nå fått balansert alle bladene og det var endel ubalanse både i halebladene og hovedbladene mine så vi får håpe det var det som gjorde det, hadde også muligens noe for lavt turtall også så skal prøve 100% på throttle curven neste gang.

                        Er det noen spm, eller er noe dere vil jeg skal belyse litt mere av byggingen er det bare å si ifra så skal jeg hjelpe så godt jeg kan.

                        Video vil komme etterhvert som været tillater litt mer faste intervaller av flyging.
                        Attached Files
                        - Håvard Glad Andreassen
                        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                        Comment


                        • #13
                          Hva gjør den kajakkåra over midten der?

                          Ellers lækkert
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Hehe, den venter på bedre vær
                            - Håvard Glad Andreassen
                            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                            Comment


                            • #15
                              Tænkt no på paddlestanga jeg da. Vbar?
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X